Nya Jimny/2019

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

SuTen
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: sön feb 02, 2020 9:33

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av SuTen » sön feb 02, 2020 12:27

Tailgate Organizer

Du menar som den.

Här har du en annan smart grej;

Rear Window Organizer

tfiws
Användare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör apr 13, 2019 20:40

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av tfiws » sön feb 02, 2020 12:32

Exakt 👍 men de där med näten var bra var får man tag i det? 🙄

SuTen
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: sön feb 02, 2020 9:33

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av SuTen » sön feb 02, 2020 13:06


Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av Robe » ons feb 05, 2020 19:38

Suzuki ska väl sluta sälja Jimny i Europa efter 2020 pga de höga utstläppen? Det lär ju öka värdet på de få som finns? :)

https://www.autoexpress.co.uk/suzuki/ji ... egulations
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av Robe » ons feb 05, 2020 19:49

Vi håller på och utvecklar ett Öhlins kit till Jimny gen4. 2-vägs justerade (kompression/retur)och anpassade för 0-50mm höjningsfjädrar för det är vad man max kan höja bilen utan att behöva modifiera en hel del grejer.
Ni som är lite mer insatta i Jimny, bör man satsa på ännu mera lyft eller är 0-50mm tillräckligt?

Priset för 4 dämpare kommer bli ca 20-25tkr, anpassade för offroadkörning men med god komfort för vägkörning.

(På bilden syns prototyperna. Den färdiga produkten kommer inte ha gängade ytterrör osv).
Bildjimny gen4 by Robin Vesterlund, on Flickr


/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

jonibygg
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: fre mar 06, 2020 16:18

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av jonibygg » fre mar 06, 2020 16:33

Fick igår beskedet från Västra Bil i Kungsbacka angående Jimnyn som jag beställde den 7 september:

"Tyvärr måste vi meddela att vår order blivit annullerad enligt bifogat brev från vår General Agent i Sverige och därmed ej kommer att kunna leverera bilen till Europa i nuläget.

Vi beklagar naturligtvis detta oerhört mycket. Omständigheterna har vi ej kunnat förutse ej heller kunnat påverka vilket gör det extra tråkigt att behöva lämna detta besked till våra kunder."


Samt detta textdokument från Suzuki Sverige:

Bäste Suzuki Jimny-kund,
Vi har harmed den mycket tråkiga uppgiften att meddela att den Suzuki Jimny som du bestallt tyvärr inte
kommer kunna levereras. Det innebar att den order du lagt hos din Suzuki-återförsäljare dessvärre kommer
att behöva annulleras.
Bakgrunden är att modellen har blivit en enorm succe på alla marknader där den lanserats, världen över
och att produktionstilldelningen for så gott som alla europeiska länder konsekvent legat Iångt under
efterfrågan.
På Suzuki Sverige satte vi redan i höstas stopp för nya beställningar av Jimny och vi har arbetat hårt för att
få produktionstilldelning för att åtminstone kunna täcka då redan lagda order, men dessvärre har vi inte
nått hela vägen fram. Vi har nu fått besked om att vi under resten av 2020 inte kommer få några ytterligare
Jimnybilar alls och att det i nuläget är ytterst osäkert om vi får några 2021.
Vi har därför inget annat val än att annullera lagda order, vilket vi beklagar djupt.
Ifall handpenning erlagts vid beställningstillfället så kommer din återförsäljare givetvis betala tillbaka
denna. Om du önskar kan du givetvis även be din återförsaljare att informera dig om och i så fall när Jimny
åter blir beställningsbar.
Än en gång, vi är mycket ledsna över att behöva lämna detta besked och beklagar djupt att vi inte kommer
kunna motsvara din förväntan genom att leverera en Suzuki Jimny.
Vänliga hälsningar
Suzuki Sverige


Är det fler som fått samma besked?

erisan
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: mån dec 10, 2018 7:48

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av erisan » fre mar 06, 2020 16:54

Sjukt tråkigt besked :(

tfiws
Användare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör apr 13, 2019 20:40

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av tfiws » fre mar 06, 2020 18:22

Finns ju några för direkt lev enligt blocket? Sedan kanske de finns i andra europeiska länder om man är sugen menar ja. Jag ångrar mig inte i alla fall. Hjätte nöjd. 😁

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av gubbstrutten » lör mar 07, 2020 11:59

jonibyggs besked från Suzuki Sverige rimmar inte med det besked jag erhållit från en återförsäljare.
Den återförsäljare jag varit i kontakt med har, enligt uppgift, fått besked att Suzuki Sverige slutar importera Jimny fr o m 2020 p g a den nya och höga skatten, avhängig Bonus Malus.
Skit detsamma.
Nu har vi sett ett skriftligt besked.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

jonibygg
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: fre mar 06, 2020 16:18

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av jonibygg » sön mar 08, 2020 11:58

Tror mer på det som "gubbstrutten" skriver men det ville de väl inte ange som anledning, eller så är det Västra Bil som missat att beställa och skapar ett brev som ser ut att komma från Suzuki. Det var liksom inget datum eller något sådant, det såg lite B ut själva dokumentet.

Men i alla fall, nu blir det begagnad Wrangler i stället...

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av gubbstrutten » mån mar 09, 2020 9:09

Köp dig en begagnad Jimny generation 3 av senare årsmodell i stället för en Wrångler.
Har ägt Wrångler -05 och -06.
Betydligt mer och dyrare problem än med mina hitintills 4 "småsuckor".
Wrångler är klenare dimensionerad i mångt och mycket jämfört med Jimny.
Titta t ex på drivknutar fram, kardanaxlar med knutkors, länkarmar till hjulupphängningarna, tankens placering, oljetrågets låga placering, styrstagens placering, de utsatta rören mellan växellådan och oljekylaren m m.
Skulle kunna göra listan hur lång som helst med svagheter hos Wrångler v s Jimny 3 & 4.
Lycka till och förhasta dig inte och köp någon Wrångler.
Inte heller Defekter kan rekommenderas.
Bilvärldens sämsta placering av styrstag och parallellstag.
Har ägt några, -04 och -09, och de har inte "rosat marknaden", om man kräver Suzukis driftsäkerhet.
Till gruppen Wrångler och Defekter vill jag även foga Niva, med vilken jag samlevt en från början drygt 2 år gammal i 3 år.
Hade då en Jimny som back-up i de fall jag ville köra bil (förutom 2CV -90 och CR-V -16).
En beg Toyota Land Cruiser ur H-serien ser jag som tänkbart alternativ till Jimny.
:lol:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av gubbstrutten » tis mar 10, 2020 22:29

Tog mig friheten att kolla upp hur många Suzuki Jimny som Lowman, generalagenten för Suzuki, har i lager/är reggade för.
Minst 23 st fann jag (kan ha missat någon).

Det besked jonibygg erhållit från sin återförsäljare stämmer således inte.
Borde finnas bilar för omgående leverans.

Någon Jimny kan finnas ute i kommision hos någon återförsäljare.
Men fortfarande ägd/reggad av/på Lowman.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

lasse_c
Användare
Inlägg: 18
Blev medlem: sön dec 09, 2012 16:09

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av lasse_c » ons mar 18, 2020 13:11

Står en gul i Jönköping, Mitsubishi Ljungarum.

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av sos » tor mar 19, 2020 10:17

Inväntar Regerings skifte och att Bonus Malus förpassas till historieböckernas "skräp-kapitel"

(Löfven avgår och vi får en "riktig" partiledare som skickar MP ut i haga parken... då kan Sossarna gärna få makten)
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

SuTen
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: sön feb 02, 2020 9:33

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av SuTen » ons apr 01, 2020 16:50

Generalfel på Nya Jimnyn, iaf de tidigare tillverkade - min Jimny tillverkad våren 2019...

Om ni får ljud av en axel som åker framochtillbaka/slår i bilen när ni bromsar och accelererar, kan det vara nedre styraxeln som lever djävul, känns i pedalerna då även den sitter fast i topedväggen - se då till att få Suzuki service bulletin ID Q-A6G-005 (där även Q-A6G-003 ingår) utförd innan 3års garantin går ut...

Byte nedre styraxel, montering clips samt infettning.

Skriv svar