Aktuellt datum och tid: tor okt 18, 2018 7:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre aug 10, 2018 17:55 
Offline
Användare

Blev medlem: sön maj 15, 2011 17:40
Inlägg: 23
Ort: Umeå
Hej, Har en 8.8 axel som jag har tänkt använda till en jeep Zj.
Axeln har idag 3.73 och är utrustad med limited slip. Framaxeln har 3.55 så jag har tänkt byta i bägge två och stoppa i 4.56 eller 4.88.
Är helt grön när det gäller axlar och har naturligtvis tänkt lämna bort för arbetet.

Fungerar det att använda carriern med lamelldiffen och bara byta utväxlingen?
http://www.rustysoffroad.com/jeep-drive ... n-set.html

I framaxeln dana 30 måste man byta carriern till en low ratio

// Tomas


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör aug 11, 2018 0:08 
Offline
Forumräv
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 10, 2010 12:48
Inlägg: 866
Du vill antagligen ha den högre utväxlingssiffran för stora däck och terrängkörning. Men vill du ha en billig utväg så kan du göra som jag gjorde på min XJ (1989 4.0aut med 3.54/3.55), iaf till att börja med. Använd 8.8 bak som den är, hitta en billig framaxel från en XJ med 2.5 VM-diesel med 3.73-utväxling (mitten 90-talet å framåt). Den ska passa rakt på en ZJ, och då får du en starkare framaxel än original (knutkors ist för ZJ:ns klena cv-knutar mm). ZJ axeln måste ändå byggas om mer än utväxling för att hålla. En diesel xj-axel finns att hitta på många skrotar billigt, de motorerna håller ju inte alltid så bra. Sen kan du själv slänga i en Lock-right fram på 30min, behöver inte shimsas eller nått, jag gjorde det på garagegolvet utan att ha öppnat en axelkåpa innan det. :tumbup:

_________________
Dodge Ram 2500 Quad Cab 5.9L Cummins 24v 1998


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör aug 11, 2018 12:07 
Offline
Användare

Blev medlem: sön maj 15, 2011 17:40
Inlägg: 23
Ort: Umeå
jonte_malmö skrev:
Du vill antagligen ha den högre utväxlingssiffran för stora däck och terrängkörning. Men vill du ha en billig utväg så kan du göra som jag gjorde på min XJ (1989 4.0aut med 3.54/3.55), iaf till att börja med. Använd 8.8 bak som den är, hitta en billig framaxel från en XJ med 2.5 VM-diesel med 3.73-utväxling (mitten 90-talet å framåt). Den ska passa rakt på en ZJ, och då får du en starkare framaxel än original (knutkors ist för ZJ:ns klena cv-knutar mm). ZJ axeln måste ändå byggas om mer än utväxling för att hålla. En diesel xj-axel finns att hitta på många skrotar billigt, de motorerna håller ju inte alltid så bra. Sen kan du själv slänga i en Lock-right fram på 30min, behöver inte shimsas eller nått, jag gjorde det på garagegolvet utan att ha öppnat en axelkåpa innan det. :tumbup:


Joo, här i närheten står de en -98:s xj diesel med ventilhaveri som jag ville köpa för framaxelns skull men dom skulle icket sälja den. Den har stått i flera år. De va jäkligt synd då de hade varit enkelt


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör aug 11, 2018 17:35 
Offline
Forumräv
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 10, 2010 12:48
Inlägg: 866
Synd, men kolla nån skrot. Jag gav typ 2000 för en jättefin framaxel med alla bromsdelar. Det var iof 2011, men borde finnas ännu fler skrotade nu :P

_________________
Dodge Ram 2500 Quad Cab 5.9L Cummins 24v 1998


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Exabot [Bot], Google [Bot] och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011