Full hydraulisk styrning

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Användarvisningsbild
skogsvild
Veteran
Inlägg: 1827
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av skogsvild » fre jun 01, 2018 11:26

Volvo 240/740/940 servopumparna går att öka flödet på genom att borra upp strypningen till 7-8mm :tumbup: annars kan man få en ”långsam” styrning
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Lonnstrom
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jan 07, 2018 23:01

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av Lonnstrom » fre jun 01, 2018 11:38

Okej, känns som att man borde kunna modda strypning på de flesta pumpar, eller har jag fel där kanske?

Skickat från min F8331 via Tapatalk

J Landin
Beroende
Inlägg: 1118
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av J Landin » fre jun 01, 2018 22:42

Lonnstrom skrev:Till salu? [emoji4]

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Kan tänka mig att sälja en cylle ja!

Var håller du hus?
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

Lonnstrom
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jan 07, 2018 23:01

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av Lonnstrom » fre jun 01, 2018 22:50

Bor imellan Norrköping o Linköping [emoji16]

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Lonnstrom
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jan 07, 2018 23:01

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av Lonnstrom » lör jun 02, 2018 10:21

Har ni nå tips på vilken olja man ska köra? Vanlig hydraul?

Skickat från min F8331 via Tapatalk

J Landin
Beroende
Inlägg: 1118
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av J Landin » lör jun 02, 2018 14:29

Ska kolla noggrannare på cyllarna på månda, ligger på jobbet!

Dom flesta kör nog ATF, den ska vara lite tåligare och mindre risk att den skummar!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

Lonnstrom
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jan 07, 2018 23:01

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av Lonnstrom » lör jun 02, 2018 15:43

Kanon, gör så! Vart håller du hus?

Skickat från min F8331 via Tapatalk

J Landin
Beroende
Inlägg: 1118
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av J Landin » sön jun 03, 2018 10:52

Bollebygd, mellan GBG och Borås(står i profilen :wink: )!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

russinet
Beroende
Inlägg: 1499
Blev medlem: fre sep 22, 2006 6:45
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Full hydraulisk styrningo

Inlägg av russinet » fre jul 06, 2018 5:33

Nu har jag läst hela tråden och det är jag som driver advancedmehanics.se
Klas har bra koll på detta men minupfattning av att köra med en orbitrol med vägkänsla i skogen upplevs som väldigt jobbigt då detslår i ratten hela tiden så om bilen skall gå i skogen så hade jag valt en orbitrol utanvägkänsla.

Sen så brukar det fungera med servopumpar från bilar upp till 125cc orbitroler och kanske lite till innan borrar dem. Dock så blir livslängden på dem kortare och en dålig pump kan ävenförstöra en orbitrol.

Jag har större variant av servopump ibutiken som fungerar bra upp till 200 cc orbitrol.
https://www.advancedmechanics.se/shop/p ... ohydraulik" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag såg även frågan vad det är för skillnad på mina olika 160cc orbitroler och det ör bara olika tillverkare. Alla mina orbitroler på hemsidan är ON dvs open center och ingen vägkänsla.

Angående olja så skall man alltid använda ATF till servopumpar. Den fungerar alltid. Tar man en hydraulolja och den är lite för tjock så får man problem med pumpen ganska fort.

Sen angående storleken på kolven så kan man lite enkelt säga att 40/20 fungerar bra upp till 33” däck och 30/60 till det mesta däröver. Slaglängden gör också lite skillnad så om man har mer än 200 mm så räcker 40/20 till även för 35” däck.

De flesta axlar har ca 140mm i slaglängd. Suzuki, valp, TGB, Toyota mfl.
//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar