Full hydraulisk styrning

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Användarvisningsbild
skogsvild
Veteran
Inlägg: 1827
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av skogsvild » tis maj 29, 2018 21:23

Läs igenom den här tråden jag länkar till där står mycket matnyttig info och uträkningar för att räkna ut kolvstorleken du behöver :tumbup:

viewtopic.php?f=7&t=16175&hilit=Rattvarv" onclick="window.open(this.href);return false;
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Användarvisningsbild
Klas_B
Rutinerad
Inlägg: 369
Blev medlem: fre okt 17, 2008 10:06
Ort: Gävle

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av Klas_B » tis maj 29, 2018 23:56

Orbitrolen du har med beteckningen OSPC 40 ON har 40 cc deplacement per rattvarv. Så det blir rätt många rattvarv mellan fulla utslag om du kör med en 50/25 cylinder. Nackdelen med att köra med en "vanlig" cylinder jämfört med en genomgående kolvstång är att du får olika många rattvarv åt höger och vänster eftersom cylinderareorna är olika. Cylindrar med genomgående kolvstång har ju lika cylinderareor på båda sidorna. Sen hade väl en orbitrol med vägkänsla (dvs OR i beteckningen R=Reaction) varit att föredra. Men då detta handlar om en ren skogsbil (?) så kanske det kan kvitta. Den har iallafall öppet centrum (ON= Open center Non-reaction), dvs oljan pumpas igenom orbitrolen när du inte svänger på ratten och det är rätt typ för vanliga servopumpar.

Går man vidare och räknar på cylinderareorna så får du 19.63 cm2 på stora sidan och 14.72 cm2 på kolvstångssidan om du har en 50/25 cylinder. Om du tänkte dig 200 mm slaglängd så blir motsvarande volymer 393 cm3 på stora sidan och 295 cm3 på kolvstångssidan. Det betyder att du får 393/40=9.8 rattvarv åt ena hållet och 295/40=7.4 rattvarv åt det andra hållet med den orbitrol du har på bilden. Du borde nog ha en orbitrol på minst 125 eller 150 cc deplacement så att du hamnar på ungefär 3 rattvarv.

Kraften kommer säkert att räcka till med den pumpen du har, dom flesta servopumpar brukar ligga runt 60 bar arbetstryck, dock är det inte säkert att flödet räcker med en större orbitrol. Dvs svänger du snabbt kommer inte pumpen att hinna med att fylla cylindern, det är en fråga att anpassa flera parametrar i ditt bygge. Bla cylinderareor, och deplacement hos cylindern. Systemtrycket kan du inte göra så mycket åt, eller slaglängd på cylindern, ej heller flödet såvida du inte även byter pump. Här vore ju en bandvagnspump kalas, för dom har väl variabelt deplacement har jag för mig (rätta mig om jag har fel...).
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp

Lonnstrom
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jan 07, 2018 23:01

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av Lonnstrom » ons maj 30, 2018 0:06

Satan vad ni lägger energi på att svara genomförligt. Stort tack!!

Kan man köra en annan kolv för att få ner rattvarven? 20/40? Är de för klent kanske..? Har byggt fäste o fixat slang till denna orbitrolen så vore bra om man kunde behålla den.. Tack som sagt för alla grymma svar.

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5331
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av Grottulf » ons maj 30, 2018 8:47

Klas_B skrev:Oavsett vilken typ av cylinder du väljer så bör du ha distanser i cylindern.
Bara för att förtydliga, du menar om slaget inte passar annars, va?

Jag hade tur då 20cm slag passade perfekt till min k30, så jag slapp distanser.
Jag skulle nog kunnat ha använt en cm mer i slag, men jag upplever det inte som att den har stor vändradie, trots sin storlek.
Och det spar ju knutkorsen lite.

Sen kan man ju specialbeställa en kolv med exakt rätt längd om man vill.
Jag vet dock inte vad det kostar...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Lonnstrom
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jan 07, 2018 23:01

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av Lonnstrom » ons maj 30, 2018 10:14

Distanser blir det. Men frågan är hur jag ska komma ner i antal rattvarv utan att byta orbitrol [emoji4] om det ens går. Därför jag prata om en mindre kolv!

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Klas_B
Rutinerad
Inlägg: 369
Blev medlem: fre okt 17, 2008 10:06
Ort: Gävle

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av Klas_B » ons maj 30, 2018 12:08

Grottulf skrev:
Klas_B skrev:Oavsett vilken typ av cylinder du väljer så bör du ha distanser i cylindern.
Bara för att förtydliga, du menar om slaget inte passar annars, va?
Just det, man tar distanser om man inte kan göra rätt slaglängd på cylindern. Bäst är ju att göra rätt slaglängd på cylindern om den ändå skall nytillverkas. Finns många firmor som är vana att skräddarsy slaglängderna på cylindrar. Brukar inte kosta mycket extra jämfört med standard.

Angående en 40/20 cylinder så blir det 6.3 respektive 4.71 rattvarv med 40 cc orbitrolen om slaglängden på cyllen är 200 mm. Sen är väl frågan om kraften kommer att räcka när du tar mindre area på cylindern, du har ju max 60 bar att trycka på med. Så minskar du kolvarean så minskar kraften med den, och det ganska snabbt. Ett överslag ger att du förlorar ca 36% i kraft när du går ned från en 50/25 till en 40/20 cylinder, med samma systemtryck.
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp

Lonnstrom
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jan 07, 2018 23:01

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av Lonnstrom » ons maj 30, 2018 12:10

Där har du en poäng.. De blir ju 40 tums däck. Och axlarna från dodge m37 är inte dom lättaste.. Bara trummorna är 15 tum i dia...

Kanske får överväga att byta orbitrol..

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Lonnstrom
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jan 07, 2018 23:01

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av Lonnstrom » tor maj 31, 2018 8:06

Denna har jag hittat på tk:s. borde väl funka? Vad står OR för? Bild

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Klas_B
Rutinerad
Inlägg: 369
Blev medlem: fre okt 17, 2008 10:06
Ort: Gävle

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av Klas_B » tor maj 31, 2018 8:43

Den där blir nog kalas, kanske i största laget, men vill du har grova grejjer så är det bara bra. Med OSPC 160 OR (160 cc deplacement) och en 50/25 cylinder med 200 mm slaglängd kommer du att får 2.45 rattvarv åt ena hållet och 1.84 åt det andra mellan fulla utslag.

Beteckningen OR står för Open center (genomströmning av oljan när du inte rör ratten) och Reaction, dvs du får lite vägkänsla, eftersom lite kraft matas tillbaks till ratten beroende på hur tungt det går när du styr. Då kommer du även känna i ratten om bilen tex drar åt nått håll på vägen eller om du kör emot en stubbe med sidan av hjulet, precis som på en vanlig bil. Detta är den bästa typen av orbitrol för våra skogsbilar, dvs inga traktorer...

Mer att läsa om dom olika orbitroltyperna finns på http://files.danfoss.com/documents/520l0502.pdf

// Klas
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp

Lonnstrom
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jan 07, 2018 23:01

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av Lonnstrom » tor maj 31, 2018 8:46

Vad skulle jag göra utan dig Klas [emoji23] skitbra. De kommer inte blir några komplikationer med pump eller tank?

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Klas_B
Rutinerad
Inlägg: 369
Blev medlem: fre okt 17, 2008 10:06
Ort: Gävle

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av Klas_B » tor maj 31, 2018 8:54

Den enda osäkerheten är väl vad pumpen ger för flöde. Skulle det inte räcka till är det lättare att hitta en något större pump, alternativt modda den och borra upp nån kanal i den nån halv mm eller så.

Angående tanken så får du se till att ha lite extra volym i den, eftersom volymerna på plus och minussidan på hydraulcylindern blir olika. Skillnaden i volym ca 100 cc kommer att behövas i tanken när du styr fullt mellan höger/vänster, ja utöver den volym som redan finns där. Hade du haft en cylinder med genomgående kolvstång klarar du dig med en mindre tank, eftersom volymerna (och även antalet rattvarv) då blir lika mellan höger/vänster.

Hydraulik är kul!

// Klas
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp

Lonnstrom
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jan 07, 2018 23:01

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av Lonnstrom » tor maj 31, 2018 9:43

Okej okej, jag hör vad du säger. Bara att sätta fart då. Tack för hjälpen så länge [emoji108]

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Lonnstrom
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jan 07, 2018 23:01

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av Lonnstrom » tor maj 31, 2018 21:36

https://www.advancedmechanics.se/shop/p ... ohydraulik" onclick="window.open(this.href);return false;

Här har vi nåt som kanske vore perfekt?

Skickat från min F8331 via Tapatalk

J Landin
Beroende
Inlägg: 1121
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av J Landin » tor maj 31, 2018 22:55

Han hade ju ORH 160 också, dessutom billigare, vad är det för skillnad på dom?

Jag har ett par cyllar med genomgående stång liggandes, har för mig dom är 63/30 och 250-300 slag, kan användas som enkelcylle med ledat fäste i kroppen och bara låta andra änden hänga ut!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

Lonnstrom
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jan 07, 2018 23:01

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av Lonnstrom » fre jun 01, 2018 10:17

Till salu? [emoji4]

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Skriv svar