Aktuellt datum och tid: tis okt 16, 2018 16:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis apr 17, 2018 18:16 
Offline
Användare

Blev medlem: ons apr 11, 2018 18:34
Inlägg: 16
Hej,
nu kommer en till med a-Traktor bygge på vitara.
Vitaran är från 97, en cabrio.
Jag har nu också läser mycket på nätet och här i forumet att det blev vissa problemer med besiktning, men det förklarar jag med opus bilprovning.
Men vissa andra saker verkar att det finns här folk som vet och har kunskap.

Drivlina ska bli en VW 1.9d - Motoradapter/växellåda med 5-växel/fördelninglåda med 4.24 nedväxling
Om jag har inte räkna fel kommer jag med 195/50r15 däck på ca.5000varv i 5te växel till ca. 30km/h.
( 5000:0,8:4,24:5,13= 287,34 / 234x1,76x60=30,343)
Nu har jag letar efter återförsäljare för motoradaptern och kugghujlarna för 4.24 nedväxling, men hitta bara adress i U.S.A..

Finns ingen här i sverige, eller europa? :|
Jag har läser också att det finns "billiga" svetsad nedväxling, som kan duger för en a-traktor, in min tanke? :roll:
Så kan jag undavika att öppna växallådan och drivlina blev laglig.

Stefan
(ursäkta om jag skriva delvis konstig, jag kommer från tyskland och bor inte så länge här.)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons apr 18, 2018 9:10 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön mar 02, 2008 20:52
Inlägg: 2275
Ort: Robertsfors
Mittiskogen skrev:
Hej,
nu kommer en till med a-Traktor bygge på vitara.
Vitaran är från 97, en cabrio.
Jag har nu också läser mycket på nätet och här i forumet att det blev vissa problemer med besiktning, men det förklarar jag med opus bilprovning.
Men vissa andra saker verkar att det finns här folk som vet och har kunskap.

Drivlina ska bli en VW 1.9d - Motoradapter/växellåda med 5-växel/fördelninglåda med 4.24 nedväxling
Om jag har inte räkna fel kommer jag med 195/50r15 däck på ca.5000varv i 5te växel till ca. 30km/h.
( 5000:0,8:4,24:5,13= 287,34 / 234x1,76x60=30,343)
Nu har jag letar efter återförsäljare för motoradaptern och kugghujlarna för 4.24 nedväxling, men hitta bara adress i U.S.A..

Finns ingen här i sverige, eller europa? :|
Jag har läser också att det finns "billiga" svetsad nedväxling, som kan duger för en a-traktor, in min tanke? :roll:
Så kan jag undavika att öppna växallådan och drivlina blev laglig.

Stefan
(ursäkta om jag skriva delvis konstig, jag kommer från tyskland och bor inte så länge här.)
Regulera hastigheten elektroniskt.
Då slipper du höga varv.
Loh electronics säljer såna


Skickat från min SM-J530F via Tapatalk

_________________
http://fullsizeoffroaders.jasplace.se/
( Färsk medlem utan koll än så länge)
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons apr 18, 2018 16:09 
Offline
Användare

Blev medlem: ons apr 11, 2018 18:34
Inlägg: 16
Hej finnpower,
eftersom jag vill använda en 1.9d (ingen SDI ) finns ingen electronic eller styrbox, och en diesel måste har maxvarv på 30km/h, enlight lag.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons apr 18, 2018 16:47 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön mar 02, 2008 20:52
Inlägg: 2275
Ort: Robertsfors
Mittiskogen skrev:
Hej finnpower,
eftersom jag vill använda en 1.9d (ingen SDI ) finns ingen electronic eller styrbox, och en diesel måste har maxvarv på 30km/h, enlight lag.
Hastighetsreglering är lagligt och det räcker att den bryter strömmen till pumpen.
Så när hastigheten är uppnådd oavsett varvtal bryter den.

Skickat från min SM-J530F via Tapatalk

_________________
http://fullsizeoffroaders.jasplace.se/
( Färsk medlem utan koll än så länge)
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons apr 18, 2018 21:06 
Offline
Användare

Blev medlem: ons apr 11, 2018 18:34
Inlägg: 16
Hej,

ok ,om det går, den pratar ja med bilprovning. bättre för motorn, iallafall. Och jag kan använder däcken som följer med bilen (235/75R15 sommardäck och 215/65R15 vinterdäck).

Nån andra sak till, är det möglig att spärra fördelningslådan på låg men använder fortfarande spaken för omkoppling mellan 2/4WD läge? Jag tycker jag har se ombyggnationer, men inte helt säkert om det var på vitaran, och jag tycker det var köpta greijer. Men om det går med en liten fil/svetsarbete..


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis apr 24, 2018 20:52 
Offline
Användare

Blev medlem: ons apr 11, 2018 18:34
Inlägg: 16
:roll: Verkar ganska konstig om man vill har informationer från bilprovning.. :roll:

Skriver
"eftersom det är lite konstig med denna typ fordon, du måste ringa mig.."


Jag tycker mycket enklare att förklara skriftlig ,istället bara på telefon, eller?

Eller vill dom har, att man har ingenting skriftlig- så att dom kan skicka dig hem nån gång?

Men också här är frågor kvar:

"Nån andra sak till, är det möglig att spärra fördelningslådan på låg men använder fortfarande spaken för omkoppling mellan 2/4WD läge? Jag tycker jag har se ombyggnationer, men inte helt säkert om det var på vitaran, och jag tycker det var köpta greijer. Men om det går med en liten fil/svetsarbete.."

"Nu har jag letar efter återförsäljare för motoradaptern och kugghujlarna för 4.24 nedväxling, men hitta bara adress i U.S.A..
Finns ingen här i sverige, eller europa? :|"

"Jag har läser också att det finns "billiga" svetsad nedväxling, som kan duger för en a-traktor, in min tanke? "


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön apr 29, 2018 13:51 
Offline
Forumräv
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Inlägg: 750
Ort: alingsås
kolla med din bilprovning olika stationer godkönner olika
det går att koppla in en givare till framhjul eller kardanen och bygga in plompera alla kablar givare m.m
men har du valt en aef motor så går det inte stänga av den i fart för att sedan starta igen då måste motorn stanna först.
men jag som håller på att bygga av en frontera med samma motor så har jag kommit fram till att om du byte spolen till pumpen till denna
https://www.autodoc.se/meat-doria/7750315
så går det starta motorn igen innan den stannat.
och jag har även satt i en sådan motor i min samurai och dom varvar bara strax över 4000varv.
viewtopic.php?f=15&t=60374

viewtopic.php?f=15&t=39593&hilit=godk%C3%A4nd


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön apr 29, 2018 20:48 
Offline
Användare

Blev medlem: ons apr 11, 2018 18:34
Inlägg: 16
Hej Skogis,

ja, det verkar så ,med bilprovning.
Ja, om det fungerar med hastighetsbegränsning tycker jag att motorbyte inte nödvändig, med 4,24 nedväxling ska det blev den laglig utan spärar växellådan, eftersom man har 10 växel och kan upfyller 10km/tim på första växel.Eller tänka jag fel?
Så kan flickan köra bränslesnål på hög och andra växel med ganska låg varvtal.

Men motorn i vitaran har en problem, en "klack"? om man startar, eller släpper gasen..
Kamremen och Ventilfjädrar har jag kontrollerad, så vevlagret? glapp på kolven? kopplingen?
Jag kan inte kollar, gipsen efter en medelfotsbenfraktur håller mig bort från bilen. :roll:

max. varv på vw dieseln hade jag hitta i nätet (tyvärr inte sparad :roll: :aargh: )

max. varv (tillverkare) 5050v/min (+- 100v/min)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån maj 14, 2018 22:35 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: sön mar 11, 2018 12:11
Inlägg: 9
Mittiskogen skrev:
Hej,
nu kommer en till med a-Traktor bygge på vitara.
Vitaran är från 97, en cabrio.
Jag har nu också läser mycket på nätet och här i forumet att det blev vissa problemer med besiktning, men det förklarar jag med opus bilprovning.
Men vissa andra saker verkar att det finns här folk som vet och har kunskap.

Är lite i samma sits. Är det Opus som är problemet eller går det bra besikta där?


Drivlina ska bli en VW 1.9d - Motoradapter/växellåda med 5-växel/fördelninglåda med 4.24 nedväxling
Om jag har inte räkna fel kommer jag med 195/50r15 däck på ca.5000varv i 5te växel till ca. 30km/h.
( 5000:0,8:4,24:5,13= 287,34 / 234x1,76x60=30,343)
Nu har jag letar efter återförsäljare för motoradaptern och kugghujlarna för 4.24 nedväxling, men hitta bara adress i U.S.A..

Finns ingen här i sverige, eller europa? :|
Jag har läser också att det finns "billiga" svetsad nedväxling, som kan duger för en a-traktor, in min tanke? :roll:
Så kan jag undavika att öppna växallådan och drivlina blev laglig.

Stefan
(ursäkta om jag skriva delvis konstig, jag kommer från tyskland och bor inte så länge här.)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån maj 14, 2018 22:37 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: sön mar 11, 2018 12:11
Inlägg: 9
Förstår inte vad du menar. Är det lättare eller svårare besikta a traktor hos Opus?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre maj 18, 2018 7:30 
Offline
Beroende

Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Inlägg: 1190
Ort: S:T Anna, Söderköping
Hej!

Först å främst bör du kolla att just den bilen gå| att regga som a-traktor då det är en can. Måste vara plåttak i grunden.

Adapterplatta mellan VW och Suzuki ska finnas på SMT.

Drevsats kan Marcus på Offroad Metall Worx. Han har kanonservice :tumbup:


Mvh//Klirre

_________________
If in doubt, Flat out!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån maj 21, 2018 15:18 
Offline
Användare

Blev medlem: ons apr 11, 2018 18:34
Inlägg: 16
Hej,

jag vet inte om opus bättre eller dåligare med att registrera a-traktorer....
Verkar bara så, att dom inte svara skriftlig, så att man har ingenting at tatr med till besiktining, så dom kan alltid bedömmer hur dom vill..

Tack för adressen, måste jag kolla.
Ahh, den är inte reggad som cab, den är reggad som en lastbil.

Så har inte hänt så mycket sista tiden, men imorgon komma gipsen bort (förhoppningsvis).
Har hitta en reservdelsbil för motorn, en Baleno med "samma" motorn... eftersomoljudet kommer säckert inte från kringdelar..


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån maj 21, 2018 17:50 
Offline
Beroende

Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Inlägg: 1190
Ort: S:T Anna, Söderköping
Mittiskogen skrev:
Hej,

jag vet inte om opus bättre eller dåligare med att registrera a-traktorer....
Verkar bara så, att dom inte svara skriftlig, så att man har ingenting at tatr med till besiktining, så dom kan alltid bedömmer hur dom vill..

Tack för adressen, måste jag kolla.
Ahh, den är inte reggad som cab, den är reggad som en lastbil.

Så har inte hänt så mycket sista tiden, men imorgon komma gipsen bort (förhoppningsvis).
Har hitta en reservdelsbil för motorn, en Baleno med "samma" motorn... eftersomoljudet kommer säckert inte från kringdelar..



Den behöver inte vara regga som cab, samma med Samurai. Lastbil i reg men inte godkänd att bygga på. Trist att få nedslag på en sådan sak. Bara tips i all välmening :tumbup:

Mvh//Klirre

_________________
If in doubt, Flat out!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör maj 26, 2018 16:14 
Offline
Användare

Blev medlem: ons apr 11, 2018 18:34
Inlägg: 16
Så,
nu har det fungerar att pratar med en kunnig ingeniör från bilprovning.
Absolut ingen problem med Vitaran, också ingen igensvetsning från bakluckan nödvändig, eftersom barlastflak avsluter direkt med bakluckan. Han tycker det är riktig bilen att bygger om till a-traktorn.

Citat:
Först å främst bör du kolla att just den bilen gå| att regga som a-traktor då det är en can. Måste vara plåttak i grunden.


Innan jag har pratar med han jag har läser en gång till:
http://webapp.trafikverket.se/TRVFS/pdf/2003nr019.pdf

Citat:
Ursprungsfordon
2 § Ursprungsfordonet skall vara en serietillverkad täckt bil


"skall vara" betyder inte "måste vara", eller tänker jag fel?

(hur besiktningsmannen det se är en andra sak..) in min tanke är det så att dom vill inte bedömmer självtillverkade störtbåge på riktig cab modeller.. därför denna tillsats.

det enda som vi inte kommer riktig överens är med hastighetsbegränsning, han godkänna från lohelectronics denna d-modellen för hastighetsbegränsning, men man ska säkerställa om det går sönder att a-traktorn går mekanisk också bara 30km/t :roll: så måste jag bygger bilen att det går 30km/t med full varv.. och kan spara denna pengar för hastighetsregulatorn..

så han har ingen problem med greijen att godkänna, men...

det kann inte bli så, har en här papper från från en godkännade registering till a- traktor med en lohelectronis hastighetsregulator typ d utan spärrad lådan?(eller bara spärrad på låg?) ta gärna också bilder från denna godkända montering (givare/styrelectronic), eller är det inte så, om styrboxen går sönder, stannar a-traktorn? Nån som vet?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön maj 27, 2018 7:59 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Inlägg: 531
Ort: Strängnäs
Epa-bygge skrev:
Förstår inte vad du menar. Är det lättare eller svårare besikta a traktor hos Opus?

Lättast att "få igenom" ett fordon är nog hos Carspect, enligt min erfarenhet av att ha köpt av dem nybesiktad bil med defekter de borde ha noterat. :evil:

_________________
Rubicon :smoke:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011