Aktuellt datum och tid: tis okt 16, 2018 16:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor feb 01, 2018 20:40 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Inlägg: 929
Ort: Nynäshamn (Sthlm)
Jag och polarn håller på med ett dieselmotor projekt i en terrängbil 11..
Jag ska göra alla remhjul nya. Började fundera på vad som är lämpligast när man åker vatten lera osv.. ska man satsa på modernare multi-ribb rem, eller gamla hederliga V-rems typ?

Nackdelen med en och samma multiribb till alla funktioner, är ju att om nåt pajjar är det svårt ta dig hem.
Med många olika V-remmar kan man skära av en till tex en servopump, och ta sig hem med övriga system igång.

Drivning kommer att behövas till vattenpump, generator, servopump, vacuumpump och kanske en till generator.

Vad tycker du?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor feb 01, 2018 21:21 
Offline
Rutinerad
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 17, 2008 10:06
Inlägg: 369
Ort: Gävle
Jag hade satsat på vanlig v-rem. Får för mig att den tål lera, rötter och annat bös bättre jfrt multiribb. Kanske mindre känslig för variationer i remspänningen åxå?

Redundans är en annan sak att ha i bakhuvvet. Jag har flera gånger linkat hem med bara en fläktrem efter att den främre gått av eller hoppat av pga pinnar mm kommit in i omloppsbanan.

Nu vet jag att du och dina polare kör (minst) lika djupt som mig i geggan, men som alltid beror det ju på hur man tänkt att använda sina leksaker....

// Klas

_________________
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre feb 02, 2018 22:26 
Offline
OffroadGeek
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 28, 2008 21:07
Inlägg: 4615
Ort: Arboga/Västmanland
Multiribskivor är ett helevete att få rena ibland så jag skulle satsat på V-rem jag med.

_________________
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör feb 03, 2018 0:04 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Inlägg: 929
Ort: Nynäshamn (Sthlm)
Tack för tips.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån mar 12, 2018 22:46 
Offline
Forumräv

Blev medlem: lör mar 02, 2013 12:05
Inlägg: 976
Ort: Falköping
Hur gick det?
vad blev det?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons mar 14, 2018 1:47 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Inlägg: 929
Ort: Nynäshamn (Sthlm)
Jo tack. Har precis kommit igång efter tiotalet nogranna mätningar.

Det blir kilremmar, bredd 10mm i antal 4st.
Ena paret vev.-gen.-v-pump.
Andra paret vev.-styrservo-vacuumpump.

Svarvat tre av fem st. klara nu ikväll.
Kör i alu.7075 och gör programmen i ena Nc-svarven med drivna verktyg. Då vet jag att alla spår blir exakt lika, oavsett diameter på remhjulen.
Blir det nån tankevurpa är det ju lätt att korrigera måtten och göra en ny, eftersom jag sparar alla program även på såna här privata jobb.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011