Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Robe
- Guru
- Inlägg: 2718
- Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
- Ort: Uppsala
Inlägg
av Robe » fre nov 03, 2017 11:27
Hej!
Jag har en Nissan Patrol H233B bakaxel som jag ska ta ur 3rd membern och byta utväxling på. Det sitter en vacuum-styrd diffspärr i den. Jag har förstått att vacuumklockan är en dyr historia så jag vill veta innan i vilken ordning allt ska isär så jag inte förstör den
Jag har tagit ut drivaxlarna.
Behöver man ta bort klockan innan man lossar klumpen?
Sedan en följdfråga: Någon som monterat en eftermarknads-ventil för att styra vacuumet? Isf, hur kopplades den in? Klockan på axeln får inte vara opåverkad, dvs en av anslutningarna ska alltid ha vacuum, så långt är jag med
/Robin
-
Marcus
- OffroadGeek
- Inlägg: 4857
- Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
- Ort: Borås
-
Kontakt:
Inlägg
av Marcus » tor nov 09, 2017 22:10
Robe skrev:Hej!
Jag har en Nissan Patrol H233B bakaxel som jag ska ta ur 3rd membern och byta utväxling på. Det sitter en vacuum-styrd diffspärr i den. Jag har förstått att vacuumklockan är en dyr historia så jag vill veta innan i vilken ordning allt ska isär så jag inte förstör den
Jag har tagit ut drivaxlarna.
Behöver man ta bort klockan innan man lossar klumpen?
Sedan en följdfråga: Någon som monterat en eftermarknads-ventil för att styra vacuumet? Isf, hur kopplades den in? Klockan på axeln får inte vara opåverkad, dvs en av anslutningarna ska alltid ha vacuum, så långt är jag med
/Robin
Ett: Byt ringen "engagement ring" till en hållbarare, den som sitter original haverera lätt.
Jag har i 300M på lager i Borås. Kan skicka på måndag
http://www.red-winches.se/products/niss ... -ring/180/" onclick="window.open(this.href);return false;
Många är de som stått med spräckt ring och inte kommit längre...
Två: På en av våra tävlingsbilar så har vi kvar original spärren och det är ombyggt till tryck i stället för vacuum, dumt att ha slangar med vacuum i så illa ställen under en tävlingsbil. Två läges ventil, i och ur och begränsa trycket till max 3 bar.
Näst bäst är dock att byta hela klockan mot en liten kolv som drar spärren i stället, men många kör med originalet och det funkar fint.
-
Robe
- Guru
- Inlägg: 2718
- Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
- Ort: Uppsala
Inlägg
av Robe » fre nov 10, 2017 14:20
Hej Marcus!
Hoppades på att du skulle svara, du har ju rätt bra koll på dessa axlar
Har också hört att den ringen ska vara skör. Jag kommer köra med den som den är nu (bara för att få ihop bygget). Sen får jag se om jag köper en 300M av dig eller om jag byter ut hela carriern till en ARB.
Håller med dig ang. lågt lufttryck istället för vacuum. Det har jag planerat att göra. Jag kommer att ha en kompressor i bilen eftersom det blir en ARB i framaxeln så lufttryck kommer det finnas.
Tack!
Fick ur klumpen igår och man behöver inte ta bort vacuumklockan. Den kan sitta kvar (om någon annan undrar).
/Robin