All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Finnpower
- Veteran
- Inlägg: 2305
- Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
- Ort: Robertsfors
Inlägg
av Finnpower » sön sep 10, 2017 16:01
Subarupickis utan w-uttag.
Var ska jag löda fast stiftet/sladden?
Obs. Två olika generatorer.
Jag löder hellre på den som är äldst.





Skickat från min SM-G388F via Tapatalk
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...
-
JZ
- Hemmastadd
- Inlägg: 208
- Blev medlem: lör nov 26, 2011 18:04
- Ort: Tumleberg
Inlägg
av JZ » sön sep 10, 2017 16:24
Hade för mig att det bara var att ta ut från en lindning, men så enkelt är det tydligen inte..
Skall visst anpassas med motstånd å grejer.
Är nog problemfriare med en sådan häringa mojäng.
https://www.watski.se/Varvraknare-for-d ... orer-11M8J
-
skogis
- Forumräv
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
- Ort: alingsås
Inlägg
av skogis » mån sep 11, 2017 6:27
jag andvände denna när jag skulle koppla in orginal bensin varvräknare i min suzuki med skoda diesel.
ena kabeln på plus och andra till signal på varvräknaren samt två metall bitar på vevaxeln för avkänning funkar kanon.
https://www.reservdelar24.se/metzger-1810905.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Finnpower
- Veteran
- Inlägg: 2305
- Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
- Ort: Robertsfors
Inlägg
av Finnpower » mån sep 11, 2017 17:51
Det borde gå att ta en hallgivare från valfritt fordon i skogsbrynet då alltså?
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...
-
Finnpower
- Veteran
- Inlägg: 2305
- Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
- Ort: Robertsfors
Inlägg
av Finnpower » mån sep 11, 2017 22:56
Jag tog vevaxelgivare från en voyager och gjorde ett snyggt litet fäste och knackade ner en bult i svänghjulet för avkänning.
Det funkade inte.
Skickat från min SM-G388F via Tapatalk
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...
-
JZ
- Hemmastadd
- Inlägg: 208
- Blev medlem: lör nov 26, 2011 18:04
- Ort: Tumleberg
Inlägg
av JZ » mån sep 11, 2017 23:44
Är kanske ute å cyklar .. men ska inte den påverkas av en magnet ?
-
skogis
- Forumräv
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
- Ort: alingsås
Inlägg
av skogis » tis sep 12, 2017 5:54
finns olika modeller av givare
den jag tipsade om fungerar för mig ialla fall
finns dom som går på magnet och dom som har tre eller två kabelanslutningar
den som jag andvände hade två och dektekterar på metall magneten är inbyggd i givaren
-
J Landin
- Beroende
- Inlägg: 1141
- Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
- Ort: Bollebygd
Inlägg
av J Landin » tis sep 12, 2017 10:08
Vad för motor och motorstyrning snackar vi?
Bensinare med tändspole? Isf är det ju bara att koppla varvräknarn där!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
-
Finnpower
- Veteran
- Inlägg: 2305
- Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
- Ort: Robertsfors
Inlägg
av Finnpower » lör sep 23, 2017 3:57
Ja. Bensinare med tändspole men jag måste ta ut signalen nån annanstans då regulatorn klipper strömmen till tändspolen och det gör att det blir fel.
Är ju ett epabygge med den nya modellen av regulator.
Så jag måste löda in på generatorn.
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...
-
yota
- Forumräv
- Inlägg: 905
- Blev medlem: tor sep 27, 2007 0:57
Inlägg
av yota » mån nov 06, 2017 2:02
Löd före dioderna, där har du pulser.
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm
-
Finnpower
- Veteran
- Inlägg: 2305
- Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
- Ort: Robertsfors
Inlägg
av Finnpower » mån jul 15, 2019 16:16
Nu är det ett epa-bygge till på g.
På den ena har jag w-uttag mazda b2600 -90 och på den andra mazda b2600 -88 lödde jag på i generatorn.
När jag kopplar på varvräknaren går den lix baklänges.
Tomgång går mätarn i botten och vid ca 2500 v sjunker nålen till ca 5000 v.
Jag blir inte klok på detta.
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...