Aktuellt datum och tid: tis okt 23, 2018 5:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tor maj 18, 2017 19:57 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5328
Ort: Säffle
Nya fjädrar brukar ha "plastpaddar" mellan bladen, så det inte ska gnissla när det fjädrar, skulle det hjälpa tro?
Annars får du väl montera höjningsfjädrar ;)

Nej, jag tycker nog du ska löpa linan ut, och bygga om till länkupphängning

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor maj 18, 2017 22:07 
Offline
Forumräv

Blev medlem: ons mar 09, 2011 12:51
Inlägg: 504
Ort: Uppsala
Jo jag har sett de där paddarna men jag tänker att de just bara kan minska friktionen mellan bladen och att de är för tunna och för hårda för att hindra klapprandet.

Länkarmsupphängning är säkert bra men då lär jag väl få regga om bilen?

_________________
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
LTAC M/42 med elassistans
Jawa Babetta 134


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre maj 19, 2017 8:25 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5328
Ort: Säffle
Ja, de är nog som sagt för att minska gnisslet, men jag tänkte att se kanske dämpar klapprandet lite också...?

Ta bort alla blad utom huvudbladet, så finns det inget som kan klappra längre
Det kräver dock en väldigt bra traction-bar...(typ som ORD:s)
Så det är ju nästan lika mycket jobb som med länkar, men du slipper att regga.

Jag har förresten sett någon snik-variant på länkupphängning på nätet, där man bara har kapat av bladfjädrarna bakom axeln, och använt halva fjädrarna som länkar.
Det lär ju dock kräva en väldigt bra traction-bar också...


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör maj 20, 2017 10:23 
Offline
Forumräv

Blev medlem: ons mar 09, 2011 12:51
Inlägg: 504
Ort: Uppsala
Jo jag hittade nu några som är lite tjockare och av gummi så de kanske funkar. frågan är bara om pluppen i mitten av pad:en stämmer med hålen i fjädrarna

http://www.ebay.com/itm/4-PCS-2-inch-Le ... 7R&vxp=mtr

Anledningen till att jag så envist försöker behålla bladfjädrarna är att jag inte litar riktigt på Citroen upphängningen och jag vill ha möjligheten att återställa den till original om de skulle gå sönder någonstans långt hemifrån (vilket det rätt ofta gör) genom att ha med mig de vanliga dämparna och montera bort det hembyggda. Dessutom så slipper jag härja med länksystem och traction bars för att få hyfsad stabilitet på grejorna.

Jag inbillar mig att om jag försöker hålla en höjd på citroen upphängningen där bladfjädrarna är avlastade så kommer de inte att inverka särskilt mycket på komforten. Hittills verkar jag ha haft rätt eftersom när jag nu kör över ett sådant där litet kort otäckt fartgupp som tidigare riskerade njurskador så dunkar det fortfarande då man kör över med framhjulen men knappt något alls då bakhjulen går över. Tidigare var det tvärt om (då bilen var olastad) och då har jag inte trimmat in fjädringen ännu utan endast chansat med tryck/volym på klockorna.

Jag ska motbevisa påståendet att "you can't make a truck ride like a caddy"

_________________
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
LTAC M/42 med elassistans
Jawa Babetta 134


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor aug 02, 2018 12:50 
Offline
Forumräv

Blev medlem: ons mar 09, 2011 12:51
Inlägg: 504
Ort: Uppsala
Nu har jag installerat citroenfjädring runt om, fyllt klockorna med rätt tryck och även monterat hydractive ventil+klocka i bak för att kunna välja mellan "Sport" och "komfort" läge på suburban, sug på den ni! 8)

Jag har även installerat invändiga manometrar, och nej, de visar inte turbotryck! :twisted:

Bild

_________________
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
LTAC M/42 med elassistans
Jawa Babetta 134


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor aug 02, 2018 13:47 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5328
Ort: Säffle
Kul! Funkar det bra? Blev du av med klapprandet mellan bladen?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre aug 10, 2018 8:19 
Offline
Forumräv

Blev medlem: ons mar 09, 2011 12:51
Inlägg: 504
Ort: Uppsala
Jodå, det funkar bra men jag ska ta lite resurser i anspråk på jobbet för att bevisa det också! Klapprandet fixade jag med slangklämmor runt runt allt utom huvudbladen i bak. Jag har inte hittat någon lösning för framänden.
Och så klart har man skaffat ett till projekt som kommer ta lite tid...

Bild

_________________
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
LTAC M/42 med elassistans
Jawa Babetta 134


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011