Aktuellt datum och tid: mån okt 15, 2018 17:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis feb 02, 2016 21:25 
Offline
Användare

Blev medlem: tis nov 17, 2015 23:50
Inlägg: 35
Jag har med en god (svetskunnig) väns hjälp planer på att bygga en takkorg till min Pajero Sport. Främst för att det verkar jäkligt svårt att hitta att köpa färdig som passar, men också för att lära mig lite på kuppen.
Bilen används i huvudsak som jaktbil så tanken är att kunna lasta foder, byggmaterial och andra oömma tillbehör på taket. Troligvis blir det lite arbetsbelysning och nåt extraljus monterat på också.
Har i princip ingen erfarenhet av takkorgar så behöver lite råd gällande konstruktionen.
Är krenelerat galler en bra botten till korgen?
Hur tätt bör man ha "reglar" i botten av korgen med respektive utan galler? Med nät med tanke på att det inte skall flexa så mycket, utan nät med tanke på att det skall fungera praktiskt att frakta mindre detaljer...
Bör man basera bygget på ett par takräcken och leva med att den blir hög som fan eller finns det nåt smidigt sätt att bygga dit fästen för rails på egen hand, gärna så att det inte går att sno korgen på två röda också? :)
Bör korgen vara jämnhög runtom eller vinner man nåt på att ha en högre gavel framtill förutom plats för lampor? Förbättrar det säkerheten vid kraftig inbromsning/krock eller blir det bara svårare att surra lasten ordentligt om den inte är lika hög runtom?
Många dumma frågor kanske men jag är som sagt lite grön på området... :)
Alla tips och råd är välkomna!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons feb 03, 2016 15:32 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: tor nov 25, 2010 10:32
Inlägg: 111
Ort: Göteborg
Kul, jag håller oxå på med det just nu, fast till en Grand Vitara JT. Jag håller oxå på att prova mig fram med gassvetsen.

Jag har tänkt "lätt" för att få mer vikt över till lasten. Jag bygger i 20x20x1,5 fyrkantsrör, fyrkantsrör för att jag inte kan böja rundrör och att det kändes enklare.

Jag bor ju i en stad som har en del p-garage med begränsad takhöjd, dessutom har ju åtminstone vissa färjelinjer olika priser beroende på höjd så jag kommer att hålla mig under 190 cm olastad. (Bilen är 170 orginal).

Jag tänkte lägga någon form av plåt i botten, så ätt som möjligt men tillräckligt stark. Det lutar åt perforerad plåt i aluminium eller rostfritt. Tänkte mig att popnita fast den.

Skall försöka lägga upp en bild på bottendelen senare. Just nu håller jag på att fundera på fästen.

_________________
/Roy

Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons feb 03, 2016 15:54 
Offline
Hemmastadd
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 20, 2013 23:51
Inlägg: 226
Ort: Gällivare
En som jag byggde till förra WJ'n för nått år sedan, blev rejäl och lätt.

Skit bilder:
Bild

Bild

Bild

Bild


Jag använde bockade profiler som fästes över original railsen, blev lågbyggt.


Bild

Bild

Bild


Bild

Bild

_________________
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.


Senast redigerad av Mattilacken ons feb 03, 2016 17:37, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons feb 03, 2016 16:00 
Offline
Användare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 05, 2008 14:47
Inlägg: 84
Ort: Gnesta
Jag vet inte vad krenelerat nät är. Jag har använt 40x40 eller 50x50 svetsnät i botten på ett par olika korgar. Jag gillar det. Andra gillar plåt eller plywood men för mig känns det bara tungt utan att ge något.

Finns för o nackdelar med sarg. Fram som du säger för att snyggt rama in lysen. Nu är väl inte det aktuellt i ditt fall men ska man ha taktält så blir det inte bra med sarg. Unte åt det håll taktältet ska öppna.

Kolla tex Thules sortiment av modellspecifika fötter. Såna köpte jag och utgick ifrån till en Range Rover P38. Finns säkert t rails också.

6 eller 8 fötter ska du nog ha beroende på hur långt det blir o varje fot ska ha en tvärgående "balk" och med samma avstånd har jag lagt längsgående.

Kanske 35-50cm mellanrum. Ska se om jag kan lägga upp en bild sen när jag är vid datorn.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön feb 07, 2016 15:02 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: tor nov 25, 2010 10:32
Inlägg: 111
Ort: Göteborg
Det känns som att det vore bra om korgen är något lägre fram än bak, åtminstone om man vill ha plåt som "golv", det blir ju ett hyfsat stort "segel". Rätta mig om jag har fel.

_________________
/Roy

Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor feb 11, 2016 11:41 
Offline
Användare

Blev medlem: tis nov 17, 2015 23:50
Inlägg: 35
Tack för alla tips, det börjar långsamt klarna hur jag ska få ihop det här... :)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor jun 07, 2018 12:04 
Offline
Rutinerad
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 04, 2010 11:34
Inlägg: 268
Ort: UMEÅ
Vad använder ni för rör?
Man vill ju ha den stadig men ändå lätt. :D


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre jun 08, 2018 8:55 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Inlägg: 529
Ort: Strängnäs
tobbjo skrev:
Jag vet inte vad krenelerat nät är. Jag har använt 40x40 eller 50x50 svetsnät i botten på ett par olika korgar. Jag gillar det. Andra gillar plåt eller plywood men för mig känns det bara tungt utan att ge något.

Finns för o nackdelar med sarg. Fram som du säger för att snyggt rama in lysen. Nu är väl inte det aktuellt i ditt fall men ska man ha taktält så blir det inte bra med sarg. Unte åt det håll taktältet ska öppna.

Kolla tex Thules sortiment av modellspecifika fötter. Såna köpte jag och utgick ifrån till en Range Rover P38. Finns säkert t rails också.

6 eller 8 fötter ska du nog ha beroende på hur långt det blir o varje fot ska ha en tvärgående "balk" och med samma avstånd har jag lagt längsgående.

Kanske 35-50cm mellanrum. Ska se om jag kan lägga upp en bild sen när jag är vid datorn.


Till en lång G-Wagen använde jag:
4 st Thule Lastbärare.
4 mm aluminiumplåt.
16 st lastförankringsöglor.
Stege bak fast monterad på höger sida av 20 x 20 mm fyrkant stålrör.

Vad jag uppnådde med en slät och blank aluminiumplåt är ett näst intill tropik/safaritak som skyddar mot solen och reflekterar strålningen.
Analogt med Land Rover Seriebilar. 8)

Tillverkade även ett mindre tropik/safaritak till min Niva.
3 st lasthållare(Volvo 740 från skroten).
2 mm aluminiumplåt med popnitad aluminiumprofil längs alla kanter.
8 st lastförankringsöglor.
Blev inte bra. :( Dels plåten för tunn/vek. :rodnar: Dels sargen/profilen ful och i vägen. :cry:

Men som solskydd fungerade båda tropik/safaritaken väl. :D

Det enda råd jag med bestämdhet vill ge är: Köp INTE BILTEMAs lastbärare utan i stället THULE! 8)

_________________
Rubicon :smoke:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011