Aktuellt datum och tid: tor sep 20, 2018 15:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tis sep 11, 2018 7:50 
Offline
Beroende

Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Inlägg: 1181
Ort: S:T Anna, Söderköping
Monterade så på min förra Suzuki. En enorm fördel är ju hur otroligt lättskruvat det blir. Går ju dessutom montera styraren i de undre bulthålen. Tänk dock på hur reläboxen hamnar då den bygger bakåt i stället för uppåt :tumbup:
Tyvärr så har jag glömt hur man lägger upp bilder :rodnar:

Mvh//Klirre

_________________
If in doubt, Flat out!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis sep 11, 2018 10:29 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5324
Ort: Säffle
Kan du bygga ett fäste som blir stadigt nog, så är det bara fördelar med bultarna framåt.

Men om man vill montera vinshen högt (ovanför ramen) så ställer det högre krav på hur du bygger vinschfästet.
Så det kan då vara enklare att montera bultarna nedåt...

Ska du ha vinschen mellan rambenen så skulle jag inte tveka att montera bultarna framåt.

Reläboxen kan man med fördel flytta upp till motorrummet, så blir den lite mer skyddad.

En del kina-vinschar har bultar i papier mache, så byt till 8.8 eller bättre.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis sep 11, 2018 10:40 
Offline
Beroende

Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Inlägg: 1181
Ort: S:T Anna, Söderköping
Grottulf skrev:
Kan du bygga ett fäste som blir stadigt nog, så är det bara fördelar med bultarna framåt.

Men om man vill montera vinshen högt (ovanför ramen) så ställer det högre krav på hur du bygger vinschfästet.
Så det kan då vara enklare att montera bultarna nedåt...

Ska du ha vinschen mellan rambenen så skulle jag inte tveka att montera bultarna framåt.

Reläboxen kan man med fördel flytta upp till motorrummet, så blir den lite mer skyddad.

En del kina-vinschar har bultar i papier mache, så byt till 8.8 eller bättre.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk



Håller inte med där. I min värld så får du du mer bryt i stående montering då du vid belastning "lyfter" bakre fästena och trycker ned främre, medan du i stort sätt enbart belastar de undre fästena vid stående montering. Så resonerade jag när jag byggde iaf :vetej:

Mvh

_________________
If in doubt, Flat out!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis sep 11, 2018 14:42 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5324
Ort: Säffle
klirre skrev:
Grottulf skrev:
Kan du bygga ett fäste som blir stadigt nog, så är det bara fördelar med bultarna framåt.

Men om man vill montera vinshen högt (ovanför ramen) så ställer det högre krav på hur du bygger vinschfästet.
Så det kan då vara enklare att montera bultarna nedåt...

Ska du ha vinschen mellan rambenen så skulle jag inte tveka att montera bultarna framåt.

Reläboxen kan man med fördel flytta upp till motorrummet, så blir den lite mer skyddad.

En del kina-vinschar har bultar i papier mache, så byt till 8.8 eller bättre.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk



Håller inte med där. I min värld så får du du mer bryt i stående montering då du vid belastning "lyfter" bakre fästena och trycker ned främre, medan du i stort sätt enbart belastar de undre fästena vid stående montering. Så resonerade jag när jag byggde iaf :vetej:

Mvh
Du har helt rätt, men det kan vara lite svårare att få till förstärkningen för en stående vinchplatta. Själva vinschen är ju lite ivägen för att triangulera på något bra sätt.
Men man kan ju triangulera utanför vinschen och komplettera med en kant längs överkanten.
Så det är ju inget problem egentligen.

Ett liggande vinschfäste (för ett stående vinschmontage) skulle man kunna göra med två vinkeljärn som man bultar mellan ramskenorna bara.
Så det är ju enklare, det var det jag ville komma fram till...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre sep 14, 2018 22:37 
Offline
Forumräv
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 31, 2006 4:31
Inlägg: 615
Ort: Dorotea
Svetsa en liten klack i fram kant av winchen (i winchfästet)som får ta upp kraften då behöver bultarna bara hålla ner den..

_________________
.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön sep 16, 2018 11:39 
Offline
Beroende

Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Inlägg: 1181
Ort: S:T Anna, Söderköping
Grottulf skrev:
klirre skrev:
Grottulf skrev:
Kan du bygga ett fäste som blir stadigt nog, så är det bara fördelar med bultarna framåt.

Men om man vill montera vinshen högt (ovanför ramen) så ställer det högre krav på hur du bygger vinschfästet.
Så det kan då vara enklare att montera bultarna nedåt...

Ska du ha vinschen mellan rambenen så skulle jag inte tveka att montera bultarna framåt.

Reläboxen kan man med fördel flytta upp till motorrummet, så blir den lite mer skyddad.

En del kina-vinschar har bultar i papier mache, så byt till 8.8 eller bättre.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk



Håller inte med där. I min värld så får du du mer bryt i stående montering då du vid belastning "lyfter" bakre fästena och trycker ned främre, medan du i stort sätt enbart belastar de undre fästena vid stående montering. Så resonerade jag när jag byggde iaf :vetej:

Mvh
Du har helt rätt, men det kan vara lite svårare att få till förstärkningen för en stående vinchplatta. Själva vinschen är ju lite ivägen för att triangulera på något bra sätt.
Men man kan ju triangulera utanför vinschen och komplettera med en kant längs överkanten.
Så det är ju inget problem egentligen.

Ett liggande vinschfäste (för ett stående vinschmontage) skulle man kunna göra med två vinkeljärn som man bultar mellan ramskenorna bara.
Så det är ju enklare, det var det jag ville komma fram till...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Då är i helt överens där :tumbup:

_________________
If in doubt, Flat out!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis sep 18, 2018 21:37 
Offline
Forumräv

Blev medlem: lör mar 02, 2013 12:05
Inlägg: 968
Ort: Falköping
Vill att det ska vara lätt skruvat om något går sönder,
skruvat på plats,
jeepen ska inte bli lägre eller längre och inte onödigt tungt.

Med dom här kriterierna tar det tid och bygga, och kanske inte blir det stadigaste fästet.
Så här blir början :beer:

Bild

Bild


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011