Bur Suzuki
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1293
- Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
- Ort: skillingaryd. VJK
Bur Suzuki
Hej
Jag har sökt lite om hur bygga en godkänd bur på min Samurai, men hittar inte riktigt. Saken är att jag vill ha en utvändig bur men jag vill ha kvar både kåpa och tak, alltså ha bilen helt täckt. Hur gör man med röret som ska gå ifrån höger till vänster sida, alltså det som går diagonalt bakom stolarna?? Måste man ha det?
Jag har sökt lite om hur bygga en godkänd bur på min Samurai, men hittar inte riktigt. Saken är att jag vill ha en utvändig bur men jag vill ha kvar både kåpa och tak, alltså ha bilen helt täckt. Hur gör man med röret som ska gå ifrån höger till vänster sida, alltså det som går diagonalt bakom stolarna?? Måste man ha det?
Suzuki sj413
Re: Bur Suzuki
Nej man behöver inte snesträvan jag har ingen o den har godkänd vagnsbok för challenge.
Suzuki 416 Challengeräser!
Re: Bur Suzuki
Som Andreas säger. Du behöver bara hockeymål. Men jag personligen rekommenderar dig starkt att överväga en lösning där du kan ha diagonalsträva. Den stärker upp buren ordentligt.
Du kanske kan ha en utvändig bur och ett invändigt hockeymål med diagonalsträva? Detta gör också att du kan fortsätta köra om du skulle skada en utvändiga buren...
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00
Re: Bur Suzuki
Jag har den godkända buren i bilen och sen en utvändig bur. Blir betydligt billigare då det går att köra folkrace rör i den utvändiga buren.
Dan på bursmedjan har bur till Suzuki SJ/Samurai
Dan på bursmedjan har bur till Suzuki SJ/Samurai
Fan, jävla oflyt hela ti'n!
Re: Bur Suzuki
Jag har också den godkända buren "inne i bilen", jag körde på 6 punktsbur me snesträvor....man vill ju inte pruta på sin egen säkerhet. Den utvändiga buren är till för att skydda korossen så man får upp dörrar etc. Visst, det ger 50kg extra vikt på bilen, men det är det DEFINITIVT värt....
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Bur Suzuki
Skulle GISSA att bur reglerna uppdateras till nästa år... m.t.p. den framåtvolt som skedde i Borås på preimärtävlingen. Kom ihåg att de regler som står i reglementet är absoluta minimi krav.
Jag kommer själv iaf att föreslå att 6 punktsbur blir obligatoriskt (åtminstone i klass 1 om det skall bestå två klasser) vidare kommer jag personligen pusha på att säkerhetsburen sitter innanför eventuell kaross. Hade Patriks båge suttit INNE i bilen hade TROLIGEN inte effekten av framåtvolten blivit så stor eftersom taket då hade tagit första smällen och dessutom fördelat kraften från det slag som stenen nu gav att sträven kollapsade totalt.
OBS!!! Detta är mina egna högst personliga funderingar och analyser de har INGET att göra med varken cupledning eller SBF.... OBS!!!
Jag kommer själv iaf att föreslå att 6 punktsbur blir obligatoriskt (åtminstone i klass 1 om det skall bestå två klasser) vidare kommer jag personligen pusha på att säkerhetsburen sitter innanför eventuell kaross. Hade Patriks båge suttit INNE i bilen hade TROLIGEN inte effekten av framåtvolten blivit så stor eftersom taket då hade tagit första smällen och dessutom fördelat kraften från det slag som stenen nu gav att sträven kollapsade totalt.
OBS!!! Detta är mina egna högst personliga funderingar och analyser de har INGET att göra med varken cupledning eller SBF.... OBS!!!
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Bur Suzuki
Hmmm, jag sitter som bäst och funderar på att slöjda ihop en utvändig bur under sommarsemestern och så hittar jag denna tråd. Intressant!BorkJonas skrev:Skulle GISSA att bur reglerna uppdateras till nästa år... m.t.p. den framåtvolt som skedde i Borås på preimärtävlingen. Kom ihåg att de regler som står i reglementet är absoluta minimi krav.
Jag kommer själv iaf att föreslå att 6 punktsbur blir obligatoriskt (åtminstone i klass 1 om det skall bestå två klasser) vidare kommer jag personligen pusha på att säkerhetsburen sitter innanför eventuell kaross. Hade Patriks båge suttit INNE i bilen hade TROLIGEN inte effekten av framåtvolten blivit så stor eftersom taket då hade tagit första smällen och dessutom fördelat kraften från det slag som stenen nu gav att sträven kollapsade totalt.
OBS!!! Detta är mina egna högst personliga funderingar och analyser de har INGET att göra med varken cupledning eller SBF.... OBS!!!
Om reglerna uppdateras till nästa år, när offentliggörs dom? Jag har tänkt satsa på en utvändig bur för att skydda karossen, som dessutom skall vara löstagbar eftersom besiktningsgubbarna här på ön inte är att lita på. Eventuella regeländringar sätter ju saken i ett lite annat läge.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Re: Bur Suzuki
Jag säger inte att det KOMMER bli regeländring....
Jag tycker det vore bra dock med 6 punktsbur i alla bilar. Någon som INTE håller med?
Angående regeler och regeländringar är det inget som sker per automatik utan något som skall komma från "förarföreningen", kan ju möjligen komma krav från utskottet också, men det tro rjag inte.
Prata ihop dig med den förarföreningen med Olof i spetsen.
Jag tycker det vore bra dock med 6 punktsbur i alla bilar. Någon som INTE håller med?
Angående regeler och regeländringar är det inget som sker per automatik utan något som skall komma från "förarföreningen", kan ju möjligen komma krav från utskottet också, men det tro rjag inte.
Prata ihop dig med den förarföreningen med Olof i spetsen.
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
-
- Beroende
- Inlägg: 1293
- Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
- Ort: skillingaryd. VJK
Re: Bur Suzuki
Hmm blir lite att fundera på, jag har en godkänd 6-punktsbur i bilen nu, men tänkte ta bort den och bygga en utvändig för att spara plats i bilen, och skydda kaross
Suzuki sj413
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Bur Suzuki
Som sagt är det ju godkänt för dig att göra som du tänkt, men jag hade tänkt om i ditt fall.
Jag ansåg oxå att det skulle bli trångt med invändig bur i min 413 men flyttade bak huvudbågen så den står precis bakom targan. På så sätt har jag gott om plats och sitter riktigt bra med mina 185cm och 135kilo... Det är lite tight mellan hjälm och sido röret men det kan jag leva med bara jag får dit isolering där. Men det faktum att JAG anser att det är det bästa sättet att få en säker bil, så var det intet att diskutera! Kommer även att kompletera buren med fler rör och utvändigt skydd innan jag är nöjd
Det här borde kanske dryftas i en egen tråd kring regler och förslag inför säsongen 2016.
Själv anser jag absolut att reglerna borde ses över kring säkerheten! Jag tycker att säkerheten är det som borde prioriteras högst. Det är konstigt att en godkänd bur ska ses som besvärande, jobbigt eller dyrt? En komplett köpe-bur kanske går till 5-6k högt räknat om man monterar själv. Visst mycke pengar MEN, nya däck å fälg för 10k är inget det gnälls om eller winchar i samma prisklass? En stenkrypare till en Sammy/413 går lös på drygt 6k, ja ni förstår hur jag tänker...
MIN åsikt i ämnet kkring bur är:
Krav på invändig bur kan bli svårt att få igenom, alternativt kan vi som kör öppet inte delta då det är svårt att bygga en invändig bur om det inte fins något utvändigt? Går ju säkert att lösa med med att bygga en bur som skyddar buren å andra sidan.
Men 6-punktsbur borde vara obligatoriskt med tanke på den terrängen vi kör i...
I en bil med icke modifierad heltäckande kaross skulle det kunna räcka med en enklare invändig "folkracebur" det vill säga med sömmade rör.
Och kryphålet där man har en hardtop på exempelvis en Suzuki, kan köra med bara hockeymål borde täppas igen. Det blir en riktigt otäck råttfälla i fel läge.
Sedan kan ju det här dras hur långt som helst... Exempelvis det faktum att det är samma låga krav på bur i en bläzer på drygt 3 ton som en sammy på kanske 1200 kilo kan ju diskuteras, men det tar vi en annan gång.
MVH//Klirre
Jag ansåg oxå att det skulle bli trångt med invändig bur i min 413 men flyttade bak huvudbågen så den står precis bakom targan. På så sätt har jag gott om plats och sitter riktigt bra med mina 185cm och 135kilo... Det är lite tight mellan hjälm och sido röret men det kan jag leva med bara jag får dit isolering där. Men det faktum att JAG anser att det är det bästa sättet att få en säker bil, så var det intet att diskutera! Kommer även att kompletera buren med fler rör och utvändigt skydd innan jag är nöjd
Det här borde kanske dryftas i en egen tråd kring regler och förslag inför säsongen 2016.
Själv anser jag absolut att reglerna borde ses över kring säkerheten! Jag tycker att säkerheten är det som borde prioriteras högst. Det är konstigt att en godkänd bur ska ses som besvärande, jobbigt eller dyrt? En komplett köpe-bur kanske går till 5-6k högt räknat om man monterar själv. Visst mycke pengar MEN, nya däck å fälg för 10k är inget det gnälls om eller winchar i samma prisklass? En stenkrypare till en Sammy/413 går lös på drygt 6k, ja ni förstår hur jag tänker...
MIN åsikt i ämnet kkring bur är:
Krav på invändig bur kan bli svårt att få igenom, alternativt kan vi som kör öppet inte delta då det är svårt att bygga en invändig bur om det inte fins något utvändigt? Går ju säkert att lösa med med att bygga en bur som skyddar buren å andra sidan.
Men 6-punktsbur borde vara obligatoriskt med tanke på den terrängen vi kör i...
I en bil med icke modifierad heltäckande kaross skulle det kunna räcka med en enklare invändig "folkracebur" det vill säga med sömmade rör.
Och kryphålet där man har en hardtop på exempelvis en Suzuki, kan köra med bara hockeymål borde täppas igen. Det blir en riktigt otäck råttfälla i fel läge.
Sedan kan ju det här dras hur långt som helst... Exempelvis det faktum att det är samma låga krav på bur i en bläzer på drygt 3 ton som en sammy på kanske 1200 kilo kan ju diskuteras, men det tar vi en annan gång.
MVH//Klirre
If in doubt, Flat out!