Inlägg
av PFalk » mån maj 04, 2015 20:00
Många frågor blir det - här kommer några svar (många frågor är från samtal/dialog jag haft men jag försöker formulera frågeställningarna som frågor så det blir lättare att svara). Detta är inte riktat till er som redan kan utan till vår tillväxt.
1. Licens - vad gäller?
Svar: Om du bara vill prova på en gång räcker det med PR-licens. Denna löses på plats vid anmälan, kostnad 150 kr. Vill du tävla fler gånger efter att du provat på PR-licens behöver du gå en kortare utbildning för att sedan kunna lösa ut en riktig SBF-licens. Kurser anordnas ett par gånger om året på lite olika platser i landet
2. Jag kör bara på träffar och är ganska nöjd med det - varför ska jag vara med på en tävling?
Svar: Den här frågan är ju enklast att sälja in till de med någon form av tävlingsinstinkt - å andra sidan är det sällan frågan kommer från en sådan person. Jag brukar svara att det vi gör är som träffkörning +, dvs träffkörning med en uppgift, ett mål. Man blir servad med en ordentlig bana - någon har tänkt till på lite extra utmaningar i form av prov. Samt man blir ett team - förare/codriver/bil man bryr sig lite mer helt enkelt
3. Vagnsbok - vad gäller?
Svar: Din bil behöver genomgå en besiktning för att få en vagnsbok. Dvs en bedömning att den uppfyller reglerna för ORC (hittas på SBF). Du kan oftast få hjälp på alla tävlingar även om de behöriga vagnsboksbesiktarna helst ser att du kontaktar de innan - framför allt för att du ska hinna åtgärda ev brister innan tävling men också för att det inte ska bli för stressigt vid tävlingarna. Kostnaden brukar variera från gratis till 130 kr.
4. Måste jag ha bur?
Svar: Se ORC reglerna. Generellt kan sägas är det en originalbil med plåttak nej annars ja. Dock kan jag själv tycka att en bur bör du redan investerat i om du kör frekvent i skogen - vi pratar om din säkerhet. Motfrågan blir således - varför skulle du inte vilja ha bur?
5. Det verkar extremt?
Svar: Ja, utvecklingen har gått åt att bli mer och mer tufft men iom att fler och fler deltagare försvunnit/hoppat av så tänker iaf vissa arrangörer om och gör det lättare men det ska fortfarande vara Challenge. Prata med arrangören och stäm av/ha önskemål.
6. Det verkar dyrt - min bil kommer aldrig hålla?
Svar: Du sätter nivån lite själv. Du väljer själv hur hårt du vill köra, vilka prov du vill testa etc, sen har vissa arrangörer anpassat tävlingarna lite mer efter bilarna som finns. Det finns ingen (tävlande/arrangör/publik) som är glad över att alla tävlande står i depån eller i skogen för att något är trasigt efter att man skulle ta sig förbi tvåmetersstenarna eller att alla "normala" bilar med kylaren fram har kylproblem bara för att arrangören tyckte att det verkade kul att alla skulle åka/vinscha sig genom det 1,5 meter djupa lerhålet
7. Det är långt att åka och jag har ingenstans att bo
Svar: Ja, det är en bit att åka men frågar du mig är det faktiskt mest så att offroaders är lata - titta på alla andra sporter, de åker dit tävlingarna finns utan att gnälla och försöka flytta tävlingen eller göra om regler. Ang boendet så är det inte omöjligt att bo i tält då de flesta tävlingar körs på "rätt" del av året. I ex Gröndal finns det även möjlighet att sova i klubbhus eller träningsbarack om man vågar fråga
8. Det här med cupen - om jag bara vill prova på, varför ska jag köpa paketet innan så att säga?
Svar: Cupledningen har beslutat att du måste anmäla dig till cupen och lösa ut ett startnummer. Förslag har ställts att man borde få köra en tävling med ett reserverat startnr för att prova på och vill man starta igen måste man lösa ut sitt startnummer enligt cupreglerna - cupledningen har bollen.
Jag fyller på med fler frågor/svar inom de närmsta dagarna. Har du fler frågor - skicka ett pm (så kan jag anonymisera frågan), skriv i tråden eller ta kontakt på Gröndaltävlingen så hjälper vi gärna till. Vill du testa att köra en tävling nu i Gröndal kontakta mig direkt så hjälper jag/vi dig att stå på startlinjen.
//Falken
PS Jag skall tillägga att jag svarat helt utifrån egen person utan förankring vare sig i cupledningen eller i förarföreningen
Challenge your self - go beyond the road
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip