Dom kostar några tusen... Hur många beror på om man köper en klar eller väljer utrustning själv.
Nu har jag införskaffat nya fälgar, originalet i plast tilltalade inte riktigt mig och jag ville inte heller behöva limma fast däcken i fälgarna.
En omgång såna här fick det bli, ebay är bra... Det är faktiskt riktiga plåtfälgar, dock är beadlockringen fake. Istället är fälgen delbar, bultarna som sitter där hjulbultarna sitter på en riktig bil håller ihop dom två delarna och sen är det en ring man stoppar inuti däcket. Funkar som en hummer-fälg.
Eftersom såna här däck inte är pumpade med luft har dom skumgummiinlägg istället. Även dessa byttes från dom övre svarta som gjorde däcken mycket hårda trots en omgång med sax... Dom blå var mycket bättre för att få bra mjukhet på däcken.
Mina däck hade ovanligt tjocka sidor, det gjorde att ringarna som placeras i däcken var för breda och därmed gick det inte att skruva ihop fälgarna. En liten sväng i svarven löste det problemet.
Ett problem på såna här bilar är hög tyngdpunkt, dom välter lätt. Balanseringsvikter till vanliga bildäck är ett smidigt sätt att få lite mer tyngd nära marken. Bara klistra dom på tidigare nämnda ring innan man stoppar den i däcket ger 70 gram extra vikt per fälg och gör stor skillnad i både stabilitet och framkomlighet.
Monterat o klart, blev riktigt bra.