Enkätsvar nu publicerade

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Enkätsvar nu publicerade

Inlägg av Marcus » tis dec 09, 2014 22:59

Då tävlingssäsongen nu har kommit till sitt slut och vi har korat en mästare i Sweden Offroad Challenge klass 1 i form av lag Loose Nuts och i klass 2 i vann lag Hagbard så är det dags att börja tänka på tävlingsåret 2015.
Stämingen har varit på topp hela året och alla har hjälpts åt, vilket känns jättekul!

Vi alla (många i alla fall) deltog under året i en webenkät, alla som har svarat har gett värdefull input och visat en tydlig riktning som Challenge i Sverige bör följa.
70 stycken har svarat, både förare, co-piloter och några andra som svarat för de har erfarenheter från andra tävlingar eller som publik, arrangör. Vi ser detta som en otroligt bra uppslutning och känner oss alla stärkta i vart Challenge är på väg i Sverige.
Enkäten gav att regeldebatten som rasade som värst vid denna tid förra året var väldigt onödig, då 79% av de som svarade på enkäten anser att nu gällande regler på ett tillräckligt bra sätt uppfyller vad de tycker.
Vi kan även se att en många anser att tävlingarna är för långa i tid och har varit för tuffa i sitt utförande, vilket vi skall försöka hjälpa våra arrangörer att få mer som ni vill ha det under 2015.
84% anser att formatet cup är bra, vi siktar på ett likartat upplägg på cupen under 2015.
57 personer har svarat att de avser vara med på en, några eller alla tävlingar vilket känns jätteskoj.
Vi har i dag publicerat enkätsvaren i sin helhet, dock med maskning av namn och de personliga kommenteraren på http://www.swedenoffroadchallenge.se , ett preliminärt cupreglemente har även det lagts ut på hemsidan. Vi lagt till ett stycke med råd och tips till arrangörer som vi har baserat på vad ni alla har svarat i enkäten. Även lite andra saker har kommit till under detta stycke, som vi lärt oss under året som gått.

Cupreglementet skall ses som väldigt preliminärt och detta kommer att omarbetas under vintern. Har ni ideer och bra input till detta så maila gärna detta till info@swedenoffroadchallenge.se, då vi har svårt att sammanställa och följa upp om det bara skrivs här på forumet.

Arbetet med att försöka skapa en förarförening går vidare, personer tillfrågas och saker debatteras, känner ni att ni vill bidrag där så kontaktar ni enklast Olof Lagerqvist på carambaolof(a)gmail.com

Cupen kommer att administreras Micke Holmfelt, Jonas Holmqvist och Marcus Jansson under 2015, undrar ni nått eller har en go sponsor på gång till cupen så hittar ni våra kontaktuppgifter på hemsidan.

Vi söker så klart aktivt sponsorer till cupen, 2014 hade vi stöd av tidningen 4wheeldrive och Verktygsboden, dessa båda har bidragit med priser till varje deltävling och till cupen. 4wheeldrive har även tagit fram våra startnummer lappar som alla har fått på sina bilar.
Vi hoppas att samarbetet med dessa båda kan fortsätta under 2015.

Arbetet inom utskottet med att finslipa regelverket inför 2016 pågår och har ni åsikter, bra förslag och annan input till det arbetet så kan ni kontakta Anders Wiberg anders.wiberg(a)consat.se för detta.


Tack till alla er, tävlande, arrangörer och sponsorer som gör det möjligt för oss att köra och ha så förbenat skoj tillsammans i skogen.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Enkätsvar nu publicerade

Inlägg av Wältmeister » tis dec 09, 2014 23:58

Marcus skrev: Vi söker så klart aktivt sponsorer till cupen, 2014 hade vi stöd av tidningen 4wheeldrive och Verktygsboden, dessa båda har bidragit med priser till varje deltävling och till cupen. 4wheeldrive har även tagit fram våra startnummer lappar som alla har fått på sina bilar.
Vi hoppas att samarbetet med dessa båda kan fortsätta under 2015.
Kanske inget bra förslag - men ändå.
Många av oss har ju "klistermärkesfobi" = ääääälskar att "dekaltrimma våra 4x4-bilar.
Kunde man ta fram dekaler i något mindre format än de som tävlingsbilarna har och sälja till hugade spekulanter för ett hemult belopp = ungefär samma som en körning/träff kostar så skulle man få in lite "sponsorspengar" den vägen.
Speciellt om de i inlägget ovan nämnda sponsorerna "står för fiolerna".
Ett hugskott! :rodnar:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: Enkätsvar nu publicerade

Inlägg av mudmike » tor dec 11, 2014 18:22

Inga synpunkter eller nåt på detta?
Blev det bullseye direkt?
Be Smart Drive Safe Stay Legal

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Enkätsvar nu publicerade

Inlägg av Danne » tor dec 11, 2014 21:57

Kan ju inte säga att jag håller med helt i det som framkom men ska sporten få in nytt blod så måste väll reglerna tilltala så många som möjligt, kompromiss med andra ord :beer:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: Enkätsvar nu publicerade

Inlägg av mudmike » fre dec 12, 2014 20:35

Förtydliga dig gärna Danne så vi förstår hur du ser på detta
Be Smart Drive Safe Stay Legal

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Enkätsvar nu publicerade

Inlägg av Danne » lör dec 13, 2014 11:55

Vad jag menar är att det var nog en väldigt bra grej att fixa en undersökning så att man kan få ett reglemente som passar så många som möjligt.

Sen kanske inte reglerna blir så att de passar alla till 100% vilket förstås inte är möjligt därav får man kompromissa lite.

Jag personligen tycker inte att tävlingarna är för långa eller för hårda eller extrema på något sätt men jag skulle ju inte lägga ner om dom blev lite kortare och lite lättare heller.

Är du med :mrgreen:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Enkätsvar nu publicerade

Inlägg av Ninetoes » lör dec 13, 2014 15:55

Jag har för mig att jag svarade att jag tyckte tävlingar på vintern hade varit kul men nu vet jag bättre! :wink:
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

MrsKM
Användare
Inlägg: 34
Blev medlem: sön nov 16, 2014 9:55

Re: Enkätsvar nu publicerade

Inlägg av MrsKM » mån dec 29, 2014 10:40

Wältmeister skrev: Kanske inget bra förslag - men ändå.
Många av oss har ju "klistermärkesfobi" = ääääälskar att "dekaltrimma våra 4x4-bilar.
Kunde man ta fram dekaler i något mindre format än de som tävlingsbilarna har och sälja till hugade spekulanter för ett hemult belopp = ungefär samma som en körning/träff kostar så skulle man få in lite "sponsorspengar" den vägen.
Speciellt om de i inlägget ovan nämnda sponsorerna "står för fiolerna".
Ett hugskott! :rodnar:
Hejsan! Jag äger ett litet familjetryckeri och kanske kan hjälpa till med tex klistermärken. Om ni är intresserade maila mig på ( info snabela printbyhallberg . se )

:)

Duke Shirehill
Användare
Inlägg: 44
Blev medlem: tis dec 30, 2014 21:43
Ort: Södermanland

Re: Enkätsvar nu publicerade

Inlägg av Duke Shirehill » tor jan 01, 2015 18:13

Var hittar man reglerna någon stans , skulle var bra att veta om bil och ensjälv är ok , o vad man får o inte får göra .

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Enkätsvar nu publicerade

Inlägg av frank » tor jan 01, 2015 19:02

Här är en länk till 2014års reglemente.
http://www.swedenoffroadchallenge.se/in ... r-14022003" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

Duke Shirehill
Användare
Inlägg: 44
Blev medlem: tis dec 30, 2014 21:43
Ort: Södermanland

Re: Enkätsvar nu publicerade

Inlägg av Duke Shirehill » fre jan 02, 2015 17:34

frank skrev:
Tack

Duke Shirehill
Användare
Inlägg: 44
Blev medlem: tis dec 30, 2014 21:43
Ort: Södermanland

Re: Enkätsvar nu publicerade

Inlägg av Duke Shirehill » fre jan 02, 2015 17:36

så man måste ha utbildning och Lisens för att tävla . var finns detta i Södermanland .
är det liknade regler för motions åkning .

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Enkätsvar nu publicerade

Inlägg av Danne » fre jan 02, 2015 19:12

Man måste ha licens och jag har hört rykten om att det kommer att anordnas en kurs i Södermanland inom en snar framtid.
Vet dock inte vem som håller i det men tror man ska vara med i SMK Södermaland för att få delta men är inte säker.

Licensen kostar strax under en tusenlapp per år och kursen är busenkel.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Duke Shirehill
Användare
Inlägg: 44
Blev medlem: tis dec 30, 2014 21:43
Ort: Södermanland

Re: Enkätsvar nu publicerade

Inlägg av Duke Shirehill » fre jan 02, 2015 19:19

Danne skrev:.
jag är med i SMK Södermaland har inte sätt något där men ska fråga .

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Enkätsvar nu publicerade

Inlägg av Danne » fre jan 02, 2015 19:23

Det finns info i facebook gruppen "SMK Södermanland Offroad" och sen är det planeringsmöte nu på tisdag då kanske man kan fiska lite info också.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Skriv svar