Generator kontra Bow2
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Generator kontra Bow2
Hej alla challengenördar.
Ni som vet så förbaskat mkt om allt som är viktigt dvs challenge, jag vänder mig till er i ämnet.
Jag har en original generator på vitaran dvs 50A och i Botkyrka orkade den inte med nattkörn o winschning så batteribanken tömdes effektivt. Banken består i 2 x 75Ah Optima gultop
Har planer på en 140A volvo generator (Hitta en som e nästan Bolton) men räcker det till? Hur mkt drar en Bow2a under full last egentligen?
Ska man sikta på en ännu kraftigare eller?
Tacksam för all input i ämnet...
Ni som vet så förbaskat mkt om allt som är viktigt dvs challenge, jag vänder mig till er i ämnet.
Jag har en original generator på vitaran dvs 50A och i Botkyrka orkade den inte med nattkörn o winschning så batteribanken tömdes effektivt. Banken består i 2 x 75Ah Optima gultop
Har planer på en 140A volvo generator (Hitta en som e nästan Bolton) men räcker det till? Hur mkt drar en Bow2a under full last egentligen?
Ska man sikta på en ännu kraftigare eller?
Tacksam för all input i ämnet...
Be Smart Drive Safe Stay Legal
Re: Generator kontra Bow2
Jag kan tänka mig att en sån vill ha runt 400a i grova drag. Går åt mycket generator om man ska kunna driva den på bara generatorkraft...
Men en generator på 140 kontra 50A är ju ganska stor skillnad. Duger inte det kan du ju sätta dit två, så har man dessutom lite säkerhet ifall den ena ger upp.
Men en generator på 140 kontra 50A är ju ganska stor skillnad. Duger inte det kan du ju sätta dit två, så har man dessutom lite säkerhet ifall den ena ger upp.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Generator kontra Bow2
Om motorn har 100% verkningsgrad skall den dra:
I=P/U vilket ger 4416W/12V=368A
Detta om den har 100% verkningsgrad vilket den inte har men det ger en fingervisning
I=P/U vilket ger 4416W/12V=368A
Detta om den har 100% verkningsgrad vilket den inte har men det ger en fingervisning
Re: Generator kontra Bow2
Tjena Mudmike.
Jag kör Vitara som andra/projektbil, för närvarande är projektet att återrskapa ett golv så jag får den genom besiktningen
Blir ju väldigt nyfiken på vilken volvogenerator som "nästan" passar bolton.
Vet du vilken bil den kommer från?
Jag kör Vitara som andra/projektbil, för närvarande är projektet att återrskapa ett golv så jag får den genom besiktningen
Blir ju väldigt nyfiken på vilken volvogenerator som "nästan" passar bolton.
Vet du vilken bil den kommer från?
- To Live Beyond Requirements -
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Re: Generator kontra Bow2
Hej Micke,
Har en 130A Bosch generator på min bil. Jag drar ju 2xBow2or och full belysning utan problem.
Jag har också 2x 75Ah Optima.
Min bil är ganska ofta neråt 10V och dippar under långa winschningar, men åtethämtar sog fort.
Min generator är allt annat än kry och lafar som mest 13.6v
Så en 140A borde räcka för dig.
Räknar man på det funkar det inget vidare....
Har en 130A Bosch generator på min bil. Jag drar ju 2xBow2or och full belysning utan problem.
Jag har också 2x 75Ah Optima.
Min bil är ganska ofta neråt 10V och dippar under långa winschningar, men åtethämtar sog fort.
Min generator är allt annat än kry och lafar som mest 13.6v
Så en 140A borde räcka för dig.
Räknar man på det funkar det inget vidare....
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Generator kontra Bow2
När jag skulle byta generator på Willysen blev jag rekomenderad en Opel generator på 130A av Elmotorlindaren. Han såg fördelen med en enkel generator med billiga delar som är lätt att serva.
Han vet ju vem som får fixa när det blivit ett hoppsan. Glöm inte grova kablar till generatorn och bra jord. 130A kontinuerligt eller winchens 400A momentant ger ju olika förutsättning för kablarna.
Han vet ju vem som får fixa när det blivit ett hoppsan. Glöm inte grova kablar till generatorn och bra jord. 130A kontinuerligt eller winchens 400A momentant ger ju olika förutsättning för kablarna.
Re: Generator kontra Bow2
Hej kör med en 70 A volvo generator på min zuka ett optima batteri 75 A samt led belysning original 8274 fram samt jula vinsch bak trots mycket o långa vinschningar i helgen gick sällan under 12v så en 140 A lär räcka till. Mvh Andreas Team Bröt
Suzuki 416 Challengeräser!
Re: Generator kontra Bow2
Jag kör med samma setup som Jonas, dubbla 75A optimor och 130A saab generator, har ju dubbla bow2:or fram å det funkade finfint hela förra säsongen, så en 140A ska räcka gott.
Och som nämnts tidigare, grova kablar både från batteri och generatorn.
Och som nämnts tidigare, grova kablar både från batteri och generatorn.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Re: Generator kontra Bow2
Jag vill hävda att du kan glömma generatorn, när vinchen går på fullt skägg så ger generatorn minimalt med tillskott till det hela.
Dock kan du inte ha för "stor" generator (teoretiskt) när du slutat vincha, det är då den gör nytta genom att snabbt ladda upp batterierna till full effekt igen.
Jag har upplevt att volttalet gärna sjunker väldigt lågt med för lite batterier, detta är ju när de inte orkar leverera krävd effekt då elmotorn tar all ampere, då måste ju volttalet sjunka som en rent matematisk effekt där P=U*I.
Så mer ampere det kan levereras från batteribanken destå bättre. Med en Bow2a så måste du klara dig på 150Ah, men det kan blir tufft om du vinchar länge utan att stanna och ge generatorn en chans att ladda upp batterierna. när motor närmar sig noll i hastighet (tung vinchning) så blir det en liggande åtta på ampereförbrukningen, alltså nära kortslutning. Jag har sett siffor på Bow2 vid hög belastning tar bort åt 900-950 Ampere.
De Lithium-Ion batterierna vi kan leverera har den stora fördelen att de kan ta emot massor av ampere till laddningen, alltså skickar du in 1000A (teoretiskt) så laddas batteriet till fullt på nån sekund, ett blybatteri funkar inte så utan behöver lite kärlek för att inte koka. Gel eller lös syra gör ingen skillnad där.
I min svarta suzuki som vi tävlade med förra året och mest åker träffar med nu, har jag tre Gula Optima, 2x 55Ah och ett 75Ah och en 120A generator. Skulle vilja ha mer, i mitt kommande bygge så kommer jag ha 4 st 75Ah och troligen en 180A generator, kanske tom en 320A, det får kvarvarande budget avgöra.
viktigt är oxå att undvika slirning på generatorhjulen, 5 ribbors rem räcker ofta inte till generatorer över 100A, 6 eller 7 ribbor är att föredra. Slirar den så ger ju generatorn mindre effekt. Kilrem skall kunna leverera mer effekt men ofta tappar den i våra tillämplingar då vi har mycket väta på remen, där är ribbremmen snabbare till att greppa, torka. (upplever jag)
Vid riktigt stora effektuttag, tex motorer som driver hydraulpumpar osv så har man ju ofta kilremmar, flera till antalet.
Dock kan du inte ha för "stor" generator (teoretiskt) när du slutat vincha, det är då den gör nytta genom att snabbt ladda upp batterierna till full effekt igen.
Jag har upplevt att volttalet gärna sjunker väldigt lågt med för lite batterier, detta är ju när de inte orkar leverera krävd effekt då elmotorn tar all ampere, då måste ju volttalet sjunka som en rent matematisk effekt där P=U*I.
Så mer ampere det kan levereras från batteribanken destå bättre. Med en Bow2a så måste du klara dig på 150Ah, men det kan blir tufft om du vinchar länge utan att stanna och ge generatorn en chans att ladda upp batterierna. när motor närmar sig noll i hastighet (tung vinchning) så blir det en liggande åtta på ampereförbrukningen, alltså nära kortslutning. Jag har sett siffor på Bow2 vid hög belastning tar bort åt 900-950 Ampere.
De Lithium-Ion batterierna vi kan leverera har den stora fördelen att de kan ta emot massor av ampere till laddningen, alltså skickar du in 1000A (teoretiskt) så laddas batteriet till fullt på nån sekund, ett blybatteri funkar inte så utan behöver lite kärlek för att inte koka. Gel eller lös syra gör ingen skillnad där.
I min svarta suzuki som vi tävlade med förra året och mest åker träffar med nu, har jag tre Gula Optima, 2x 55Ah och ett 75Ah och en 120A generator. Skulle vilja ha mer, i mitt kommande bygge så kommer jag ha 4 st 75Ah och troligen en 180A generator, kanske tom en 320A, det får kvarvarande budget avgöra.
viktigt är oxå att undvika slirning på generatorhjulen, 5 ribbors rem räcker ofta inte till generatorer över 100A, 6 eller 7 ribbor är att föredra. Slirar den så ger ju generatorn mindre effekt. Kilrem skall kunna leverera mer effekt men ofta tappar den i våra tillämplingar då vi har mycket väta på remen, där är ribbremmen snabbare till att greppa, torka. (upplever jag)
Vid riktigt stora effektuttag, tex motorer som driver hydraulpumpar osv så har man ju ofta kilremmar, flera till antalet.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Re: Generator kontra Bow2
Fick en generator gratis som ska passa Ford Cmax och Volvo V50
Multifunktionsgenerator??
Sitter en sådan här kontakt men vad är vad?
Enl beskrivn är kontakterna enl nedan.
Förmodar att en är Laddlampan.
Och Datan på typskylten.
Är det bara o tvinna ihop alla kontakter o dra en feting till närmsta pluspol?
Multifunktionsgenerator??
Sitter en sådan här kontakt men vad är vad?
Enl beskrivn är kontakterna enl nedan.
Förmodar att en är Laddlampan.
Och Datan på typskylten.
Är det bara o tvinna ihop alla kontakter o dra en feting till närmsta pluspol?
Be Smart Drive Safe Stay Legal
Re: Generator kontra Bow2
Lägger inte ett tips ta en generator med lösa kol så du snabbt kan pilla ur å väcka liv igen om de blir vått
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0
Wrangler tj 4,0