Generator kontra Bow2

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Generator kontra Bow2

Inlägg av mudmike » mån sep 29, 2014 20:41

Hej alla challengenördar.

Ni som vet så förbaskat mkt om allt som är viktigt dvs challenge, jag vänder mig till er i ämnet.
Jag har en original generator på vitaran dvs 50A och i Botkyrka orkade den inte med nattkörn o winschning så batteribanken tömdes effektivt. Banken består i 2 x 75Ah Optima gultop

Har planer på en 140A volvo generator (Hitta en som e nästan Bolton) men räcker det till? Hur mkt drar en Bow2a under full last egentligen?
Ska man sikta på en ännu kraftigare eller?

Tacksam för all input i ämnet...
Be Smart Drive Safe Stay Legal

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Generator kontra Bow2

Inlägg av henke_99 » mån sep 29, 2014 20:51

Jag kan tänka mig att en sån vill ha runt 400a i grova drag. Går åt mycket generator om man ska kunna driva den på bara generatorkraft...

Men en generator på 140 kontra 50A är ju ganska stor skillnad. Duger inte det kan du ju sätta dit två, så har man dessutom lite säkerhet ifall den ena ger upp.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

pigge
Hemmastadd
Inlägg: 173
Blev medlem: fre jan 09, 2009 21:14
Ort: Fristad

Re: Generator kontra Bow2

Inlägg av pigge » mån sep 29, 2014 20:54

Om motorn har 100% verkningsgrad skall den dra:

I=P/U vilket ger 4416W/12V=368A
Detta om den har 100% verkningsgrad vilket den inte har men det ger en fingervisning

RedNek
Rutinerad
Inlägg: 373
Blev medlem: tor maj 01, 2014 8:58
Ort: Utanför Umeå

Re: Generator kontra Bow2

Inlägg av RedNek » mån sep 29, 2014 21:12

Tjena Mudmike.
Jag kör Vitara som andra/projektbil, för närvarande är projektet att återrskapa ett golv så jag får den genom besiktningen :woot:

Blir ju väldigt nyfiken på vilken volvogenerator som "nästan" passar bolton.
Vet du vilken bil den kommer från?
- To Live Beyond Requirements -

Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Generator kontra Bow2

Inlägg av BorkJonas » mån sep 29, 2014 21:40

Hej Micke,
Har en 130A Bosch generator på min bil. Jag drar ju 2xBow2or och full belysning utan problem.
Jag har också 2x 75Ah Optima.
Min bil är ganska ofta neråt 10V och dippar under långa winschningar, men åtethämtar sog fort.
Min generator är allt annat än kry och lafar som mest 13.6v
Så en 140A borde räcka för dig.
Räknar man på det funkar det inget vidare.... :lol:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

PHA
Rutinerad
Inlägg: 257
Blev medlem: lör mar 15, 2008 8:56
Ort: Näsum
Kontakt:

Re: Generator kontra Bow2

Inlägg av PHA » mån sep 29, 2014 22:28

När jag skulle byta generator på Willysen blev jag rekomenderad en Opel generator på 130A av Elmotorlindaren. Han såg fördelen med en enkel generator med billiga delar som är lätt att serva.
Han vet ju vem som får fixa när det blivit ett hoppsan. Glöm inte grova kablar till generatorn och bra jord. 130A kontinuerligt eller winchens 400A momentant ger ju olika förutsättning för kablarna.

Andreas B
Rutinerad
Inlägg: 433
Blev medlem: ons nov 14, 2007 9:13
Ort: Borås

Re: Generator kontra Bow2

Inlägg av Andreas B » mån sep 29, 2014 22:29

Hej kör med en 70 A volvo generator på min zuka ett optima batteri 75 A samt led belysning original 8274 fram samt jula vinsch bak trots mycket o långa vinschningar i helgen gick sällan under 12v så en 140 A lär räcka till. Mvh Andreas Team Bröt
Suzuki 416 Challengeräser!

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Generator kontra Bow2

Inlägg av frank » tis sep 30, 2014 6:35

Jag kör med samma setup som Jonas, dubbla 75A optimor och 130A saab generator, har ju dubbla bow2:or fram å det funkade finfint hela förra säsongen, så en 140A ska räcka gott.
Och som nämnts tidigare, grova kablar både från batteri och generatorn.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Generator kontra Bow2

Inlägg av Marcus » tis sep 30, 2014 10:30

Jag vill hävda att du kan glömma generatorn, när vinchen går på fullt skägg så ger generatorn minimalt med tillskott till det hela.

Dock kan du inte ha för "stor" generator (teoretiskt) när du slutat vincha, det är då den gör nytta genom att snabbt ladda upp batterierna till full effekt igen.

Jag har upplevt att volttalet gärna sjunker väldigt lågt med för lite batterier, detta är ju när de inte orkar leverera krävd effekt då elmotorn tar all ampere, då måste ju volttalet sjunka som en rent matematisk effekt där P=U*I.

Så mer ampere det kan levereras från batteribanken destå bättre. Med en Bow2a så måste du klara dig på 150Ah, men det kan blir tufft om du vinchar länge utan att stanna och ge generatorn en chans att ladda upp batterierna. när motor närmar sig noll i hastighet (tung vinchning) så blir det en liggande åtta på ampereförbrukningen, alltså nära kortslutning. Jag har sett siffor på Bow2 vid hög belastning tar bort åt 900-950 Ampere.

De Lithium-Ion batterierna vi kan leverera har den stora fördelen att de kan ta emot massor av ampere till laddningen, alltså skickar du in 1000A (teoretiskt) så laddas batteriet till fullt på nån sekund, ett blybatteri funkar inte så utan behöver lite kärlek för att inte koka. Gel eller lös syra gör ingen skillnad där.

I min svarta suzuki som vi tävlade med förra året och mest åker träffar med nu, har jag tre Gula Optima, 2x 55Ah och ett 75Ah och en 120A generator. Skulle vilja ha mer, i mitt kommande bygge så kommer jag ha 4 st 75Ah och troligen en 180A generator, kanske tom en 320A, det får kvarvarande budget avgöra.

viktigt är oxå att undvika slirning på generatorhjulen, 5 ribbors rem räcker ofta inte till generatorer över 100A, 6 eller 7 ribbor är att föredra. Slirar den så ger ju generatorn mindre effekt. Kilrem skall kunna leverera mer effekt men ofta tappar den i våra tillämplingar då vi har mycket väta på remen, där är ribbremmen snabbare till att greppa, torka. (upplever jag)
Vid riktigt stora effektuttag, tex motorer som driver hydraulpumpar osv så har man ju ofta kilremmar, flera till antalet.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: Generator kontra Bow2

Inlägg av mudmike » ons okt 01, 2014 10:57

Fick en generator gratis som ska passa Ford Cmax och Volvo V50
Multifunktionsgenerator??
Sitter en sådan här kontakt men vad är vad?
Bild

Enl beskrivn är kontakterna enl nedan.
Förmodar att en är Laddlampan.
Bild

Och Datan på typskylten.

Bild


Är det bara o tvinna ihop alla kontakter o dra en feting till närmsta pluspol? :mrgreen:
Be Smart Drive Safe Stay Legal

pini
Rutinerad
Inlägg: 427
Blev medlem: sön aug 07, 2011 21:25
Ort: Tidaholm

Re: Generator kontra Bow2

Inlägg av pini » ons okt 01, 2014 20:47

Lägger inte ett tips ta en generator med lösa kol så du snabbt kan pilla ur å väcka liv igen om de blir vått
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0

Skriv svar