A-traktor challange ?

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

kenny_69
Veteran
Inlägg: 1739
Blev medlem: tis maj 30, 2006 13:01
Ort: Motala

A-traktor challange ?

Inlägg av kenny_69 » fre maj 09, 2014 10:46

Försvann a-traktorer eller får man fortfarande köra med dom???
//

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: A-traktor challange ?

Inlägg av Danne » fre maj 09, 2014 10:56

Man får inte delta med traktor i år enligt reglerna som du kan hitta här:
http://web.sbf.se/regler/up/12/ORC_Tekn ... e-2014.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

kenny_69
Veteran
Inlägg: 1739
Blev medlem: tis maj 30, 2006 13:01
Ort: Motala

Re: A-traktor challange ?

Inlägg av kenny_69 » fre maj 09, 2014 17:02

Tänkte mest på den rosa Dahasui( eller hur det stavas;-)) som kört 100mil ner till E-tuna för att tävla är väl en A-traktor eller? Kan man få dispans för att köra a-traktor eller hur funkar det??
/Kenny

PFalk
Hemmastadd
Inlägg: 239
Blev medlem: ons maj 02, 2012 15:42
Ort: Torshälla

Re: A-traktor challange ?

Inlägg av PFalk » fre maj 09, 2014 18:20

Hon har fått dispens från SBF detta år. Kommer inte att gå nästa år om inte reglerna ändras.
Challenge your self - go beyond the road
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: A-traktor challange ?

Inlägg av Danne » fre maj 09, 2014 18:26

Fan fick en liten klump i magen av ditt andra inlägg Kenny, skönt att det redde ut sig :tumbup:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

kenny_69
Veteran
Inlägg: 1739
Blev medlem: tis maj 30, 2006 13:01
Ort: Motala

Re: A-traktor challange ?

Inlägg av kenny_69 » fre maj 09, 2014 18:57

Då tycker jag att dom ändrar reglerna tills nästa år :D jag har en a- traktor på gång med mycket godis på gång! + att grabben fyller 15 nästa år!!

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: A-traktor challange ?

Inlägg av volvorobban86 » fre maj 09, 2014 23:58

Då är det dags att dina synpunkter framförs till dom som sitter med regelverket
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

Nr1
Användare
Inlägg: 58
Blev medlem: sön okt 02, 2011 14:55
Ort: borås

Re: A-traktor challange ?

Inlägg av Nr1 » lör maj 10, 2014 12:22

borde vara en skälvklarhet att A-traktorer får vara med så vi kan sänka instegs åldern på sporten dom flesta andra motorsportgrenar har ju typ 15 års grens folkrace bana dragracing tror även det går att åka rally

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

Re: A-traktor challange ?

Inlägg av dansken » sön maj 11, 2014 14:03

Nr1 skrev:borde vara en skälvklarhet att A-traktorer får vara med så vi kan sänka instegs åldern på sporten dom flesta andra motorsportgrenar har ju typ 15 års grens folkrace bana dragracing tror även det går att åka rally
Det togs bort för att man inte ska kunna regga en traktor o sen bygga om den totalt när man reggat eftersom den aldrig ska in på besiktning igen.
Av någon anledning så tycker folk att bara för att den är besikningsbefriad så kan man göra som man vill. Ta min bil tex, den är inte reg med automat,40"o air shox MEN jag måste ändå få den igenom besiktningen varje år, vilket är en chansning varje år, skulle jag åka dit så får jag sfro besa den.

kenny_69
Veteran
Inlägg: 1739
Blev medlem: tis maj 30, 2006 13:01
Ort: Motala

Re: A-traktor challange ?

Inlägg av kenny_69 » sön maj 11, 2014 15:16

Utan att dra i gång nån stora meningslös debatt om vad som är rätt eller fel.

MEN

Då kanske det är bästa att plocka bort årsmodell -50 och äldre med då :vetej: var och titta på en Willys för nåt år sen, spiraler, V8 , winch FoB osv . Inget var reggat .. Vet det finns MÅNGA sådanan byggen . Fråga är var gränsen går, jag bes mina Zuki med ombyggda fjädringssystem , winchar osv utan problem jag med.

Nu har vi många fina reggad bilar i cupen, så så besvärligt lär det ju inte va om man vill!

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: A-traktor challange ?

Inlägg av klirre » sön maj 11, 2014 19:43

Jag förstår helt vad Dansken menar. Men vagnsböckerna borde väl sätta stopp för dom planerna? Håller med om att a-trallor borde få starta för att få in fler i sporten.
Dax att starta en ide tråd för tävlingsåret2015?

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

Re: A-traktor challange ?

Inlägg av dansken » sön maj 11, 2014 21:14

Vi är fullt medvetna om willysarna, men dom som köper en 50:ia willys för min 60000kr för att sen lägga ner ännu mer för att kunna tävla, såg vi som ett mindre problem än a-traktorerna + att dom besbefriade willysarna är ganska få.
Efter alla diskussionerna i höstas ang bilar som inte var bes i skicket dom tävlade, valde vi att ändra reglerna. Dom nya reglerna säger att bilen ska va bes för att få tävla, sen att man chansar med att den går igenom bes begränsar ju hur mkt man kan bygga om innan den inte går igenom hos bilprovningen o då får man sfro bes den istället. Visst hade det varit bäst om alla hade sfro besade bilar, men tyvärr är sporten för liten för att den ska leva vidare om dom kraven ställs.
En a-traktor kan man regga o sen i princip bygga om till en spindel (läs extremfall) o sen fixa vagnsbok, vilket med dagens regler skulle gå om dom var godkända.

Hoppas ni blev klokare av detta :D

Nr1
Användare
Inlägg: 58
Blev medlem: sön okt 02, 2011 14:55
Ort: borås

Re: A-traktor challange ?

Inlägg av Nr1 » sön maj 11, 2014 21:18

så det är ok att bygga om bilen efter besiktning och tävla men inte en traktor ? hur fan tänkte ni där ? som sagt aldeles för mycket krångel :aargh: fixa 3 olika reglementen klass 1 fri winch däck portaler mm klas 2 max 35 tum inline winch och en riktig snik enhets klass cherokee orginal drivlina spärrar fritt max 31tum inlinewinch . då har det väl ingen betydelse om det är traktor 50 talare eller amatörbyggd fordon mm bara klassa in efter utrustning :tumbup:

Nr1
Användare
Inlägg: 58
Blev medlem: sön okt 02, 2011 14:55
Ort: borås

Re: A-traktor challange ?

Inlägg av Nr1 » sön maj 11, 2014 21:23

dansken skrev:Vi är fullt medvetna om willysarna, men dom som köper en 50:ia willys för min 60000kr för att sen lägga ner ännu mer för att kunna tävla, såg vi som ett mindre problem än a-traktorerna + att dom besbefriade willysarna är ganska få.
Efter alla diskussionerna i höstas ang bilar som inte var bes i skicket dom tävlade, valde vi att ändra reglerna. Dom nya reglerna säger att bilen ska va bes för att få tävla, sen att man chansar med att den går igenom bes begränsar ju hur mkt man kan bygga om innan den inte går igenom hos bilprovningen o då får man sfro bes den istället. Visst hade det varit bäst om alla hade sfro besade bilar, men tyvärr är sporten för liten för att den ska leva vidare om dom kraven ställs.
En a-traktor kan man regga o sen i princip bygga om till en spindel (läs extremfall) o sen fixa vagnsbok, vilket med dagens regler skulle gå om dom var godkända.

Hoppas ni blev klokare av detta :D
om man amatör bygger ett fordon så behöver man väl inte besiktiga på 3år ? så fall kan man ju bygga om hej vilt sen och tävla 3 år

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: A-traktor challange ?

Inlägg av svana » sön maj 11, 2014 21:26

Bra att detta diskuteras fram och tillbaks, för sportgrenen är fantastisk.

Kan det inte bli nån typ av nogrannare kontroll, kanske en mer detaljerad vagnbok , som gås igenom vid varje besiktning, så att bilarna fortfarande är regelrätta och jämna i sina klass.
Då går det ju inte att byta axlar, däckstorlek eller andra delar till sin fördel mm om det redan finns antecknat i vagnboken, kanske tom bilder.
Eller en besiktare som korrigerar vagnboken om något ändras.

Allt för att göra det enkelt och regelstrikt.
En tanke bara.

Skriv svar