VAR FAN ÄR ALLA

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: VAR FAN ÄR ALLA

Inlägg av lam84 » mån maj 05, 2014 16:42

Ninetoes skrev:
Ax skrev:Vi körde med en gammal Jimny i borås i klass 2 och jag tror att den bilen har inte kostat många kronor. Fixade vagnsbok på plats på fredagen så svårt är det inte om man vill.

Inköp av bil 4500:-
begagnade kina vinch 1000:-
begagnade 31" 3000:-
beadlocks 1400:-
Vagnsbok 125:-
Övrigt 3000:-
Hur i hela har du hittat en besiktad Jimny för 4500,- ?!

---

Jag har tänkt köra i Botkyrka och kanske Uppsala, hoppas jag får minna startnummerdekaler tills dess. Har inte fått dom än fast jag betalade redan för många veckor sedan.

För övrigt tycker jag att systemet med licenser är onödigt komplicerat och motsägelsefullt. Om jag tex kör Uppsalatävlingen och får blodad tand så har jag förbrukat min årliga prova-på-licens och kan inte köra i Botkyrka....Jo, om jag löser en finsk licens (eftersom jag bor på Åland) för 200€. Men en engångslicens kan kan man lösa fler gånger, om man redan har en vilande. Jääävligt ologiskt tycker jag. Jag förstår att det är SBF som håller i detta men det verkar onödigt skitnödigt och stelbent och lockar inte till spontant tävlande tror jag.

du kan lösa licens hos svenska motoralliansen istället
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: VAR FAN ÄR ALLA

Inlägg av mudmike » mån maj 05, 2014 16:45

Ninetoes skrev: Jag har tänkt köra i Botkyrka och kanske Uppsala, hoppas jag får minna startnummerdekaler tills dess. Har inte fått dom än fast jag betalade redan för många veckor sedan.
Team Skottkärra var det va? Jag dubbelkollar den på rotmos. Du pratade om att ta ut startnr till Uppsala alt Botkyrka så det är lugnt, du har ett bokat nr iaf så du finns i rullarna. :tumbup:

PMa mig om det uppstår problem eller om du har några ytterligare frågor.

--------------------------------------------------------------------------------------------


Tkr inte vi ska sänka nivån i denna tråden lägre nu.
Delfacto kvarstår. Skaffa sig tävlingsduglig bil med tillhörande bok och licenser är varken dyrt eller krångligt. Det svåraste torde vara o hitta en licensutbildning om nu nåt kan anses krångligt o svårt.
Hjälp finns i massor.

Bristen på startande verkar mest vara av personlig karaktär och dess inställning till challengecirkusen. Inte huruvida den ekonomiska välfärden är i landet.
Be Smart Drive Safe Stay Legal

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

Re: VAR FAN ÄR ALLA

Inlägg av dansken » mån maj 05, 2014 18:37

lam84 skrev:
dansken skrev:
lam84 skrev:
Borås,växjö, ja i stort sätt ALLA som inte är motorbaneklassade. När vi kör i eskilstuna så har vi stopplikt varje gång vi passerar en grusväg, missar vi det är det diskning direkt utan undantag.
så bara borås då för jag såg inte att det var tävling i växjö
Näe det är ingen tävling som ingår i cupen i växjö i år, men det har varit o kommer säkert att bli fler där.Jag blir så trött av att diskutera med dig... Du har ju bara en massa dåliga ursäkter för att slippa tävla, jag vågar sätta 1000spänn på att du aldrig kommer att ställa upp i en challengetävling oavsätt hur reglerna är.[/quote]

JAG SVARA JU BARA PÅ FRÅGAN VART JAG KAN TRO VAD ALLA VAR

jag har aldrig sagt att jag var intresserad av att tävla

:tumbup: :tumbup: :tumbup: :tumbup: :tumbup:[/quote]
Varför då lägga sig i diskussionen då :zzz: :zzz:

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Re: VAR FAN ÄR ALLA

Inlägg av Ax » mån maj 05, 2014 19:27

Ninetoes skrev:
Ax skrev:Vi körde med en gammal Jimny i borås i klass 2 och jag tror att den bilen har inte kostat många kronor. Fixade vagnsbok på plats på fredagen så svårt är det inte om man vill.

Inköp av bil 4500:-
begagnade kina vinch 1000:-
begagnade 31" 3000:-
beadlocks 1400:-
Vagnsbok 125:-
Övrigt 3000:-
Hur i hela har du hittat en besiktad Jimny för 4500,- ?!

---

Jag har tänkt köra i Botkyrka och kanske Uppsala, hoppas jag får minna startnummerdekaler tills dess. Har inte fått dom än fast jag betalade redan för många veckor sedan.

För övrigt tycker jag att systemet med licenser är onödigt komplicerat och motsägelsefullt. Om jag tex kör Uppsalatävlingen och får blodad tand så har jag förbrukat min årliga prova-på-licens och kan inte köra i Botkyrka....Jo, om jag löser en finsk licens (eftersom jag bor på Åland) för 200€. Men en engångslicens kan kan man lösa fler gånger, om man redan har en vilande. Jääävligt ologiskt tycker jag. Jag förstår att det är SBF som håller i detta men det verkar onödigt skitnödigt och stelbent och lockar inte till spontant tävlande tror jag.
Bilen var inte besiktiad vid inköp då airbag lampan lös. Efter att köpt delar på skroten för 400:- så var bilen godkänd vid svensk bilprovning. Har en annan kompis som gav 12k för sin och den var besiktiad så en jimny behöver inte vara så dyr. Jag köpte även en för 7k plus 3k i delar så rullade den genom besiktning den med.
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

Nivanörden
Forumräv
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 21, 2006 10:40
Ort: Göteborg / Ydreskogarna
Kontakt:

Re: VAR FAN ÄR ALLA

Inlägg av Nivanörden » mån maj 05, 2014 19:34

Eftersom jag börjat som ny detta året (Co-driver i Team Quagmudders) så får väl jag komma med lite input också.

Jag trodde nog som många andra att detta skulle bli ett riktigt stort år för Challengen, då det var en hel del som körde förra året och många verkade seriöst intresserade av att börja köra. Det förvånar mig därför att startfältet hittills inte varit större. :roll:

Att det är krångligt och dyrt att börja köra Challenge är en myt som jag direkt kan slå hål på. Vi kör en i princip original Pajero på 33" däck med den billigaste Kina-vinsch vi hittat. En enkel och mycket bra kurs för att få licenserna (som ju faktiskt är en försäkring, precis som dansken skrev!), en kväll för att få vagnsboken och några trevliga mek- och ölkvällar inför tävlingen. :D
Vi har pratat med vänner och bekanta och lyckats få spons på ett rep till winschen och 4st arbetsbelysningar. Men ett rep är inte nödvändigt och lampor finns billigt på Biltema, Swedol etc. :wink:

Reglerna kan säkert kännas främmande och jobbiga i början, men om man läser igenom dem så inser man att de är väldigt enkla och rätt fram. Tro mig, jag har tidigare varit involverad i en av världens mest reglerade motorsporter! :)

Så var inte rädda för att prova! Ett tips som Martin och jag gjorde är att åka till en tävling och bara titta och prata med folk. Vi var på Växjötävlingen i höstas och var inte direkt mindre sugna att testa när vi åkte därifrån! :D

Varken Martin eller jag är några tävlingsmänniskor, men detta var bland det roligaste jag provat på inom offroaden!! Jag hoppas verkligen fler vågar pröva på detta, för det är grymt kul! Stämningen var kanon, ingen skrattade åt oss eller hånade vår enkla bil. Tvärt om skulle jag säga! Att vi lyckades knipa en andraplats i Klass 2 får väl ses som nån form av bekräftelse på att man inte behöver de värsta grejerna? :D

Hoppas vi ses i tävlingsspåren! :tumbup:

MVH/
Håkan
//Håkan, Malcom Young i Zebra Bug

Team QUAGMUDDERS

http://www.lada-niva.se" onclick="window.open(this.href);return false;

pini
Rutinerad
Inlägg: 427
Blev medlem: sön aug 07, 2011 21:25
Ort: Tidaholm

Re: VAR FAN ÄR ALLA

Inlägg av pini » mån maj 05, 2014 20:37

vad är kraven på bilen måste det vara en godkänd båge eller vad säger reglerna
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: VAR FAN ÄR ALLA

Inlägg av Ninetoes » mån maj 05, 2014 20:44

mudmike skrev:
Ninetoes skrev: Jag har tänkt köra i Botkyrka och kanske Uppsala, hoppas jag får minna startnummerdekaler tills dess. Har inte fått dom än fast jag betalade redan för många veckor sedan.
Team Skottkärra var det va? Jag dubbelkollar den på rotmos. Du pratade om att ta ut startnr till Uppsala alt Botkyrka så det är lugnt, du har ett bokat nr iaf så du finns i rullarna. :tumbup:

PMa mig om det uppstår problem eller om du har några ytterligare frågor.
Lugnt! Bilen har tydligen bestämt sig för att bara gå på tre burkar så det känns som att det är lååångt fram i tiden! :wink:
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

Re: VAR FAN ÄR ALLA

Inlägg av dansken » mån maj 05, 2014 20:46

pini skrev:vad är kraven på bilen måste det vara en godkänd båge eller vad säger reglerna
Det beror på vilken kaross typ du har, lättast är om du kollar tekniska regler på. http://www.swedenoffroadchallenge.se/in ... r-14022003" onclick="window.open(this.href);return false;

kenny_69
Veteran
Inlägg: 1739
Blev medlem: tis maj 30, 2006 13:01
Ort: Motala

Re: VAR FAN ÄR ALLA

Inlägg av kenny_69 » mån maj 05, 2014 22:25

Känner mej rätt träffad av rubriken, med all rätt :twisted: Borås tävling var veckan innan storträff hos hemmaklubb. Är inte alltid lätt att få tiden att räcka till med 4 ungar mycket jobb osv( jag vet,priotera)
Eskilstuna är planerat att köra bara jag får hop bilen, som pajade förra helgen.. Vad det gäller kostnad tror jag bara det är en undanflykt från folk! Kostar inte mer än att åka på träff! Vad det gäller krav på bil så är inte det så jäkla besvärligt heller( undanflykter även där)

Men sen måste man ju förstå dom som vill vara med nån tävling och kanske inte är SÅ tävlingsugna som er i toppen :D

Challange är jäkligt kul , och absolut mest körtid för pengarna.

PFalk
Hemmastadd
Inlägg: 239
Blev medlem: ons maj 02, 2012 15:42
Ort: Torshälla

Re: VAR FAN ÄR ALLA

Inlägg av PFalk » mån maj 05, 2014 22:28

Kenny - då väntar jag bara på din officiella anmälan via mail..
Challenge your self - go beyond the road
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip

KinneKulle4x4Offroad
Forumräv
Inlägg: 654
Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
Ort: Götene/skaraborg
Kontakt:

Re: VAR FAN ÄR ALLA

Inlägg av KinneKulle4x4Offroad » mån maj 05, 2014 22:36

Men om det "bara" är 7st bilar med team anmälda till gröndal kommer tävlingen då bli av?

jag som ska åka 25mil för att ta bilder vill ju se att den blir av om jag ska åka, läste ju nån stans att de skulle vara minst 15st bilar föranmälda om en tävling skulle bli av?
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad


Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks

Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Re: VAR FAN ÄR ALLA

Inlägg av JohnE » mån maj 05, 2014 22:39

Jag känner mig också lite träffad av rubriken. Jag var med i diskussionen, men vid tillfället hade jag ingen bil. Nu har jag det, och har precis börjat bygga på den lite. Vet hur jag vill ha den, men vet inte vad för klass den kommer kvala in i. Troligtvis kommer jag inte tävla något alls i år, möjligtvis kanske nästa år.

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Re: VAR FAN ÄR ALLA

Inlägg av calle-fas » mån maj 05, 2014 22:52

kenny_69 skrev:Känner mej rätt träffad av rubriken, med all rätt :twisted: Borås tävling var veckan innan storträff hos hemmaklubb. Är inte alltid lätt att få tiden att räcka till med 4 ungar mycket jobb osv( jag vet,priotera)
Eskilstuna är planerat att köra bara jag får hop bilen, som pajade förra helgen.. Vad det gäller kostnad tror jag bara det är en undanflykt från folk! Kostar inte mer än att åka på träff! Vad det gäller krav på bil så är inte det så jäkla besvärligt heller( undanflykter även där)

Men sen måste man ju förstå dom som vill vara med nån tävling och kanske inte är SÅ tävlingsugna som er i toppen :D

Challange är jäkligt kul , och absolut mest körtid för pengarna.
:tumbup:

Bästa inlägget på länge!
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: VAR FAN ÄR ALLA

Inlägg av peterand » mån maj 05, 2014 23:07

Är väl också en av dom som avses. Har bil som dock inte är riktigt klar men den planerade första starten blir par tävlingen i Växjö. Kommer köra det jag vill och känner att jag hinner, och gör det för att det är kul, inte för att jag måste.

Är enig med övriga att kraven kan knappast vara det som hindrar nån att tävla, mycket enklare kan det knappast vara.
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: VAR FAN ÄR ALLA

Inlägg av mudmike » tis maj 06, 2014 11:24

peterand skrev: Kommer köra det jag vill och känner att jag hinner, och gör det för att det är kul, inte för att jag måste.

Är enig med övriga att kraven kan knappast vara det som hindrar nån att tävla, mycket enklare kan det knappast vara.

Så ska man absolut göra. Inga tvång utan det ska vara KUL. :tumbup:
Be Smart Drive Safe Stay Legal

Skriv svar