VAR FAN ÄR ALLA

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: VAR FAN ÄR ALLA

Inlägg av lam84 » mån maj 05, 2014 9:44

vi säger man betalar 15 för bilen sen ska det på en bur vet inte vad den kostar sen 1 eller 2 stycken winshar sen har vi däck för 10000 plus lite annan utrustning priset springer i väg


ett tips bara skipa bes,skattad o försäkrad så tror jag många fler kommer med sina skogsbilar sen är
det är när saker bli för seriöst som man tappar många på tror jag som att ha vagnsbok medlemskap i förbund tävlingslicenser och så vidare

det är vad jag tycker jag svara bara på första frågan
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: VAR FAN ÄR ALLA

Inlägg av volvorobban86 » mån maj 05, 2014 10:39

mudmike skrev:
volvorobban86 skrev:Terranon landa på ca 15000

Hörrö :poke: Det går o åka Cheva Tahoe med i kl 2 :jump: Seså 5 dagar kvar. Du hinner plättlätt.
Och hur ska jag förklara för sambon att det hände en en grej med hennes bil? :mrgreen:
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

Re: VAR FAN ÄR ALLA

Inlägg av dansken » mån maj 05, 2014 11:06

lam84 skrev:vi säger man betalar 15 för bilen sen ska det på en bur vet inte vad den kostar sen 1 eller 2 stycken winshar sen har vi däck för 10000 plus lite annan utrustning priset springer i väg


ett tips bara skipa bes,skattad o försäkrad så tror jag många fler kommer med sina skogsbilar sen är
det är när saker bli för seriöst som man tappar många på tror jag som att ha vagnsbok medlemskap i förbund tävlingslicenser och så vidare

det är vad jag tycker jag svara bara på första frågan
Vitaran som jag länkade till ÄR startklar som den står!
Det går inte att skippa bes kraven eftersom tävlingarna går till viss del (grusväg i skogen) på allmän väg alt är att avlysa området o det är inte lätt alla gånger,men man måste fortfarande ha licens o vagnsbok. Licensen är ju faktiskt en försäkring.'
För mig verkar det som om du letar efter problem istället för att se möjligheterna.

JOCKE
Hemmastadd
Inlägg: 161
Blev medlem: ons mar 29, 2006 22:29
Ort: Åsenhöga - Gnosjö

Re: VAR FAN ÄR ALLA

Inlägg av JOCKE » mån maj 05, 2014 12:03

Ursäkta en novis inom just Challenge...men om man bygger en bil för en massa stålars borde man väl ha råd att ha den laglig åxo?
(som Lennie påpekade, finns försäkring som inte kan gälla för vad som helst)
Alla har väl en smärtgräns för vad det får kosta, åker själv bara Zuki med 31:or & har tänkt testa att tävla i Wäxjö i Juni, men det låter ju som om det är helt meningslöst om man inte har "värsta grejorna"....
Tycker man sett många fordon på vanliga träffar, som är duktigt tvivelaktiga , genom åren.
Att Arrangörerna där släppt på reglerna innebär ju inte att SBF vill göra det samma...

MVH/JB
Jocke / Åsenhöga - Gnosjö

The stars are up
one fell down
and flew away
.....flew away.......
R.I.P Kiddo

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Re: VAR FAN ÄR ALLA

Inlägg av Ax » mån maj 05, 2014 12:17

Vi körde med en gammal Jimny i borås i klass 2 och jag tror att den bilen har inte kostat många kronor. Fixade vagnsbok på plats på fredagen så svårt är det inte om man vill.

Inköp av bil 4500:-
begagnade kina vinch 1000:-
begagnade 31" 3000:-
beadlocks 1400:-
Vagnsbok 125:-
Övrigt 3000:-
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: VAR FAN ÄR ALLA

Inlägg av lam84 » mån maj 05, 2014 12:17

dansken skrev:
lam84 skrev:vi säger man betalar 15 för bilen sen ska det på en bur vet inte vad den kostar sen 1 eller 2 stycken winshar sen har vi däck för 10000 plus lite annan utrustning priset springer i väg


ett tips bara skipa bes,skattad o försäkrad så tror jag många fler kommer med sina skogsbilar sen är
det är när saker bli för seriöst som man tappar många på tror jag som att ha vagnsbok medlemskap i förbund tävlingslicenser och så vidare

det är vad jag tycker jag svara bara på första frågan
Vitaran som jag länkade till ÄR startklar som den står!
Det går inte att skippa bes kraven eftersom tävlingarna går till viss del (grusväg i skogen) på allmän väg alt är att avlysa området o det är inte lätt alla gånger,men man måste fortfarande ha licens o vagnsbok. Licensen är ju faktiskt en försäkring.'
För mig verkar det som om du letar efter problem istället för att se möjligheterna.
för att komma på varför det är så lite folk med måste man ju ta upp problem som kan vara orsaken

hur många banor har grusväg då botkyrka har det inte uppsala har jag kört utan reg bil eskilstuna med
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

Re: VAR FAN ÄR ALLA

Inlägg av dansken » mån maj 05, 2014 12:37

lam84 skrev:
dansken skrev:
lam84 skrev:vi säger man betalar 15 för bilen sen ska det på en bur vet inte vad den kostar sen 1 eller 2 stycken winshar sen har vi däck för 10000 plus lite annan utrustning priset springer i väg


ett tips bara skipa bes,skattad o försäkrad så tror jag många fler kommer med sina skogsbilar sen är
det är när saker bli för seriöst som man tappar många på tror jag som att ha vagnsbok medlemskap i förbund tävlingslicenser och så vidare

det är vad jag tycker jag svara bara på första frågan
Vitaran som jag länkade till ÄR startklar som den står!
Det går inte att skippa bes kraven eftersom tävlingarna går till viss del (grusväg i skogen) på allmän väg alt är att avlysa området o det är inte lätt alla gånger,men man måste fortfarande ha licens o vagnsbok. Licensen är ju faktiskt en försäkring.'
För mig verkar det som om du letar efter problem istället för att se möjligheterna.
för att komma på varför det är så lite folk med måste man ju ta upp problem som kan vara orsaken

hur många banor har grusväg då botkyrka har det inte uppsala har jag kört utan reg bil eskilstuna med
Borås,växjö, ja i stort sätt ALLA som inte är motorbaneklassade. När vi kör i eskilstuna så har vi stopplikt varje gång vi passerar en grusväg, missar vi det är det diskning direkt utan undantag.

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: VAR FAN ÄR ALLA

Inlägg av mudmike » mån maj 05, 2014 12:52

volvorobban86 skrev:
mudmike skrev:
volvorobban86 skrev:Terranon landa på ca 15000

Hörrö :poke: Det går o åka Cheva Tahoe med i kl 2 :jump: Seså 5 dagar kvar. Du hinner plättlätt.
Och hur ska jag förklara för sambon att det hände en en grej med hennes bil? :mrgreen:

Säg att du skulle till Ullared och handla åt henne men körde väääldigt fel och blev lite vilse... :tumbup:
Be Smart Drive Safe Stay Legal

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: VAR FAN ÄR ALLA

Inlägg av lam84 » mån maj 05, 2014 12:56

[/quote]
Borås,växjö, ja i stort sätt ALLA som inte är motorbaneklassade. När vi kör i eskilstuna så har vi stopplikt varje gång vi passerar en grusväg, missar vi det är det diskning direkt utan undantag.[/quote]

så bara borås då för jag såg inte att det var tävling i växjö
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: VAR FAN ÄR ALLA

Inlägg av Ninetoes » mån maj 05, 2014 13:21

Ax skrev:Vi körde med en gammal Jimny i borås i klass 2 och jag tror att den bilen har inte kostat många kronor. Fixade vagnsbok på plats på fredagen så svårt är det inte om man vill.

Inköp av bil 4500:-
begagnade kina vinch 1000:-
begagnade 31" 3000:-
beadlocks 1400:-
Vagnsbok 125:-
Övrigt 3000:-
Hur i hela har du hittat en besiktad Jimny för 4500,- ?!

---

Jag har tänkt köra i Botkyrka och kanske Uppsala, hoppas jag får minna startnummerdekaler tills dess. Har inte fått dom än fast jag betalade redan för många veckor sedan.

För övrigt tycker jag att systemet med licenser är onödigt komplicerat och motsägelsefullt. Om jag tex kör Uppsalatävlingen och får blodad tand så har jag förbrukat min årliga prova-på-licens och kan inte köra i Botkyrka....Jo, om jag löser en finsk licens (eftersom jag bor på Åland) för 200€. Men en engångslicens kan kan man lösa fler gånger, om man redan har en vilande. Jääävligt ologiskt tycker jag. Jag förstår att det är SBF som håller i detta men det verkar onödigt skitnödigt och stelbent och lockar inte till spontant tävlande tror jag.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

Re: VAR FAN ÄR ALLA

Inlägg av dansken » mån maj 05, 2014 13:25

lam84 skrev:
Borås,växjö, ja i stort sätt ALLA som inte är motorbaneklassade. När vi kör i eskilstuna så har vi stopplikt varje gång vi passerar en grusväg, missar vi det är det diskning direkt utan undantag.[/quote]

så bara borås då för jag såg inte att det var tävling i växjö[/quote]

Näe det är ingen tävling som ingår i cupen i växjö i år, men det har varit o kommer säkert att bli fler där.Jag blir så trött av att diskutera med dig... Du har ju bara en massa dåliga ursäkter för att slippa tävla, jag vågar sätta 1000spänn på att du aldrig kommer att ställa upp i en challengetävling oavsätt hur reglerna är.

Rorsas
Hemmastadd
Inlägg: 218
Blev medlem: lör nov 05, 2011 17:52
Ort: Töreboda
Kontakt:

Re: VAR FAN ÄR ALLA

Inlägg av Rorsas » mån maj 05, 2014 15:03

Now we´re talking... Se där, En tusing till grundplåten på bilen... :tumbup: Hoppas du antar utmaningen!!!

Win win situation!! :jump:

PFalk
Hemmastadd
Inlägg: 239
Blev medlem: ons maj 02, 2012 15:42
Ort: Torshälla

Re: VAR FAN ÄR ALLA

Inlägg av PFalk » mån maj 05, 2014 15:27

Som jag känner just nu spelar det ingen roll hur vi gör, för;

1. Rösterna höjs för att bilen inte ska behöva vara besiktigad i Challenge

och i nästa andetag

2. Hur fasen kan ni ha en träff där ni tillåter obesiktigade bilar?

Det är inte lätt att vara arrangör och försöka göra merparten nöjda..

Att det skulle vara svårt, krångligt med vagnsbok och licens det tycker nog bara de som inte har försökt.. Varför det behövs - så fort det blir en tävling ställs andra krav på tävlande och arrangörer, rent administrativt/juridiskt (oj nu kanske jag krånglade till det för er igen - men detta är inget Ni/Du som tävlande behöver kunna, "bry" dig om)

För övrigt kan jag också sätta en tusenlapp på att MrLam aldrig kommer köra Challenge
Challenge your self - go beyond the road
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Re: VAR FAN ÄR ALLA

Inlägg av Olof » mån maj 05, 2014 15:49

Det är många som hänger upp sig på kostnaderna. En bil har väl de flesta redan? Eller hänger ni på det här forumet för att ni drömmer om att äga en bil? På med en vinsch så är den tävlingsklar! Dessutom får man väl tillbaka pengar när man säljer bilen? Är det fortfarande för dyrt? Dela kostnaden med teamkamraten. Har ni varken bil eller kamrater blir det lite svårare.... Jag tycker att det här är den roligaste tävlingsformen inom motorsport, men faktum är att det också är en av de billigaste!
Jag tänker tvärt om, jag tycker.det är bortkastade pengar att ha en bra bil stående, så jag använder den.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: VAR FAN ÄR ALLA

Inlägg av lam84 » mån maj 05, 2014 16:23

dansken skrev:
lam84 skrev:
Borås,växjö, ja i stort sätt ALLA som inte är motorbaneklassade. När vi kör i eskilstuna så har vi stopplikt varje gång vi passerar en grusväg, missar vi det är det diskning direkt utan undantag.
så bara borås då för jag såg inte att det var tävling i växjö[/quote]

Näe det är ingen tävling som ingår i cupen i växjö i år, men det har varit o kommer säkert att bli fler där.Jag blir så trött av att diskutera med dig... Du har ju bara en massa dåliga ursäkter för att slippa tävla, jag vågar sätta 1000spänn på att du aldrig kommer att ställa upp i en challengetävling oavsätt hur reglerna är.[/quote]

JAG SVARA JU BARA PÅ FRÅGAN VART JAG KAN TRO VAD ALLA VAR

jag har aldrig sagt att jag var intresserad av att tävla

:tumbup: :tumbup: :tumbup: :tumbup: :tumbup:
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

Skriv svar