problem med 4 hög och låg...

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Wildhearted
Rutinerad
Inlägg: 432
Blev medlem: tor okt 06, 2011 20:12
Ort: Vinslöv!

problem med 4 hög och låg...

Inlägg av Wildhearted » sön apr 20, 2014 13:52

Skulle på en träff för ett tag sen men fick avbryta när jag märkte att det small till i framvagnen en gång varannan sekund typ..så nu fick ja äntligen tummarna ut o titta va de va

körde till en asfaltsplan och la i 4låg och körde lite, gick bra rakt fram men gick fantamig inte o svänga!
la i 4hög, gick o svänga men riktigt segt o de small till som fan...

vad är problemet? har diffen satt sig på något sätt?

har automatiska frihjulsnav som fungerar perfekt
en opel frontera sport..individuellt upphängda hjul fram och bakhjulsdrift

va nån som sa en drivknut men de ska ju inte påverka styrningen så att det inte går att svänga?
Kört Suzuki sj413, cherokee
har nu en frontera sport :)

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: problem med 4 hög och låg...

Inlägg av OBELIX » sön apr 20, 2014 14:03

En havererad drivknut kn mycket väl påverka villigheten att styra. Om den är skrot så kommer den att kärva när den kommer upp i stora vinklar= max rattutslag. Detta även om du inte han nåt driv på knuten.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: problem med 4 hög och låg...

Inlägg av niva_mats » sön apr 20, 2014 19:41

normalt sett så skall det vara så att det är svårt att svänga när man kör på ett underlag med hög friktion. så det är normalt. beror på att hjulen rullar olika sträcka och att det är bom låst i fördelningslådan.
Att det smäller till kan beror på att när brytkrafterna blir för stora så släpper ett av hjulen från marken och spinner till. och när trycket släpper så blir det en smäll.

Om det är något fel då? Det beror ju lite på vad du har för fördelningslåda i bilen. Mins inte hur det ärr i din.
Om du kryper under bilen med handbromsen dragen så kan du känna på bakkardanen och den skall kunna röras lite grand max 1 mm då vet du att du har ett spel i bakdiffen. gör samma manöver på framkardanen efter att du försäkrat dig att du har låst frihjulsnaven. då kommer du antagligen att uppleva ett större spel då du har ett par extra leder i den för att det skall vara helt ok så skall det inte skilja speciellt mycket. sedan kan du lyfta ena framhjulet och snurra på det. snurrar det och kardanen med så har du en öppen diff i framaxeln kryp under efter att du pallat med en bock och snurra på kardanen. snurra hjulet ett helt varv sedan bromsar du hjulet på något sätt och snurrar ett varv till gärna fler. detta för att säkerställa att inga kuggar på kronhjulet är skadade.
Gör gärna samma procedur på bakaxeln för att vara säker på att det inte finns liknande problem därbak. normalt sätt så märker du det när du kör med urkopplad 4 hjulsdrift.men för säkerhets skull.
Vill du fortsätta så kan smällen oxå bero på att frihjulsnaven löser ut. det kan bero på att du har en massa hårt fett eller smuts i dom plocka isär och rengör och titta efter metallspån eller tecken på onormal förslitning.
Vill du sedan gå vidare så kan du öppna diffklumparna och kolla efter tecken på skador eller onormal förslitning där men det är inget som jag skulle gjort i första taget så om du bara byter olja och tittar efter metallspån i oljan så räcker det bra till en början.
Gör gärna ett oljebyte i fördelningslåda och huvudlåda oxå för att finna tecken på problem där.

Men som sagt jag tror att det bara beror på att hjulet släpper.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Wildhearted
Rutinerad
Inlägg: 432
Blev medlem: tor okt 06, 2011 20:12
Ort: Vinslöv!

Re: problem med 4 hög och låg...

Inlägg av Wildhearted » mån apr 21, 2014 1:04

Ja men de ska ju inte va några problem om ja inte har någon diffspärr fram? Va ute o snurrade o doften verka fungera.. O när ja ryckte i drivaxlarna så va där inga märkvärdiga glapp så tycker de e lite märkligt :/ har aldrig haft de problemer me min gamla Cherokee eller sj, va alltid lätt o svänga.. Naken kopplar in o ut direkt som dom ska så de har ja me svårt o tro att de ska va.. Tänkte palla upp den o ha den o låg o svänga o se om de fortfarande smäller
Kört Suzuki sj413, cherokee
har nu en frontera sport :)

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: problem med 4 hög och låg...

Inlägg av niva_mats » mån apr 21, 2014 13:19

SJ..Sukijuki? Den är så lätt så det märks knappt.
Cherokeen har juh konstant fyrhjulsdrift med parttimelåda. kan med en viss vilja kunnas anses som en diff som går att låsa, sedan är det en väl en kedja som glappar en del och denna torde kunna göra att men inte känner att spänningarna släpper. och sedan amerikaservostyrning som hjälper till att svänga.
är bilen inte moddad på något sätt så skall du ha en öppen diff fram vilket du märker direkt om du provar att snurra på ett lyft framhjul.

Har du testat hur bilen uppför sig på en grusplan? kör du långsamt i en snäv cirkel där så ser du på spåren hur hårt däcken jobbar mot underlaget. prova gärna även med 2WD för att ha en referens.

Att palla upp och testa är en kanonbra idee. då kan du oxå passa på att släppa framkardanen och se hur knutarna mår. dvs att dom går att vinkla åt alla möjliga håll och kanter.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Wildhearted
Rutinerad
Inlägg: 432
Blev medlem: tor okt 06, 2011 20:12
Ort: Vinslöv!

Re: problem med 4 hög och låg...

Inlägg av Wildhearted » fre apr 25, 2014 13:21

ja jag fattar fan inte riktigt, det är precis som att diffen fram är spärrad men när jag känner på drivaxlen fram går de o snurra tills naven tar i o den andra axlen snurrar andra hållet :|

provade köra på en grusplan nu några cirklar i lågen, small till som fan 1 gång bara, men ju mer jag svänger ju mer tungrullad blir den? med rullt rattutslag e de knappt den orkar på tomgång.. finns ingen logik i det på denna bilen..de knastrar inte från axlarna heller o inga glapp så dom verkar vara hela, har inga pallbockar så kan inte felsöka på de sättet som ja själv kom med förslag
Kört Suzuki sj413, cherokee
har nu en frontera sport :)

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: problem med 4 hög och låg...

Inlägg av niva_mats » fre apr 25, 2014 19:49

förresten..
Har du lika däck runt om på bilen och lika mycket luft i alla däcken?
har du inte möjlighet att kolla det med luftfyllare så ta tummstocken och mät från marken till tex överkanten på fälgarna.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: problem med 4 hög och låg...

Inlägg av Lasse Suzican » fre apr 25, 2014 23:22

Wildhearted skrev:men när jag känner på drivaxlen fram går de o snurra tills naven tar i o den andra axlen snurrar andra hållet :|
Helt rätt.
Precis så är det. Det ska vara så
Wildhearted skrev:provade köra på en grusplan nu några cirklar i lågen, small till som fan 1 gång bara
Anledningen till att det smäller är att drivlinan spänns upp när du kör i en cirkel.
Om du svänger vänster så rullar vänster bakdäck kortast sträcka. Vänster fram rullar lite längre än bakhjulet. Allra längst rullar höger fram.
Wildhearted skrev: men ju mer jag svänger ju mer tungrullad blir den? med rullt rattutslag e de knappt den orkar på tomgång..
Helt rätt uppfattad.
Och fortfarande beror det på att alla 4 hjulen rullar olika långt, med följd att hela drivlinan spänns. Man säger att transmissionen "knyter sig"...
Och eftersom du inte har en öppen mellandiff, så är det enkla svaret: Det ska vara så.
Wildhearted skrev:finns ingen logik i det på denna bilen..
Jodå!
Logiken är att att alla fyra hjulen rullar olika sträcka när du svänge...
Wildhearted skrev:de knastrar inte från axlarna heller o inga glapp så dom verkar vara hela
Bra!
Då är dom hela...
Varför leta fel på något som inte är trasigt????
Wildhearted skrev: så kan inte felsöka på de sättet som ja själv kom med förslag
Du behöver inte felsöka.Det är garanterat INGET fel på din bil...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Wildhearted
Rutinerad
Inlägg: 432
Blev medlem: tor okt 06, 2011 20:12
Ort: Vinslöv!

Re: problem med 4 hög och låg...

Inlägg av Wildhearted » lör apr 26, 2014 0:03

Haha, ja vill ju gärna tro dig för du verkar ju kunnig inom detta men de känns fan som något är trasigt :p eftersom där är en diff vill ja ju ha de till att de inte spelar nån roll om ett hjul snurrar mer eller mindre.. Men om vi vänder på de, är det skadligt för bilen på något sätt att transmissionen knyter sig? Som sagt aldrig varit med om det med mina andra 4x4
Kört Suzuki sj413, cherokee
har nu en frontera sport :)

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: problem med 4 hög och låg...

Inlägg av Lasse Suzican » lör apr 26, 2014 3:04

Om man kör runt med fyrhjulsdriften inkopplad på underlag med bra grepp, riskerar man att något blir trasigt...
Om vi säger såhär: Sisådär för 140 år sedan insåg man att man kan inte ha två stumt ihop-kopplade drivhjul på en bil för att då går den sönder när man svänger, och under en tid var dom flesta bilarna enhjulsdrivna ända till en (vill jag minnas) fransman kom på differentialen. Iofs så upptäckte man samtidigt att i vissa fall är det bra med stumt ihop-kopplade drivhjul och sedan dess har det gjorts många försök att lösa problematiken...

Om vi nu återvänder till din frågeställning.
Det sitter en differential på framaxeln som tillåter höger och vänster hjul att rotera med olika hastighet. Så ock på bakaxeln, men ingen mellan fram och bakaxeln. Och eftersom bakaxeln går i en snävare cirkel än framaxeln när du svänger blir det olika hastighet mellan fram och bakaxeln. Alltså knyter det sig och minst ett hjul måste "tappa greppet" när man svänger. och eftersom det är mycket energi som lagrats innan det släpper, kan det uppfattas som en smäll.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Wildhearted
Rutinerad
Inlägg: 432
Blev medlem: tor okt 06, 2011 20:12
Ort: Vinslöv!

Re: problem med 4 hög och låg...

Inlägg av Wildhearted » sön apr 27, 2014 9:20

ja e normalt sett rätt så kunnig inom bilar men känner mig lite dum nu :p nu förstår jag vad du menar iallafall o när man tänker efter e de logiskt också ju..tack så mycket för kanonförklaringen
Kört Suzuki sj413, cherokee
har nu en frontera sport :)

Skriv svar