Nya reglerna 2014 OBS preliminära OBS
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Nya reglerna 2014 OBS preliminära OBS
Klicka in på länken HÄR så kommer du till den officiella hemsidan för cupen 2014.
Där har publicerats följande tre PRELIMINÄRA reglementen:
Tävlingsreglementet
Tekniska reglementet
Cupreglementet
Reglerna till 2014 hittar du under fliken information/regler eller så klickar du HÄR
Tävlings & Tekniska är godkända av utskottet men har EJ hunnit passera SBFs styrelse och innan de har passerat där är de EJ officiella. Dock till 99% risk att inget ändras enl Utskottet.
Cupreglementet är likaså Preliminärt dock inget utskottet/SBF råddar i. Här får ni jättegärna ha åsikter o synpunkter. Cupen behöver all feedback för att föra utvecklingen framåt. Hänsyn har tagits till omröstningar, diskussioner osv framförallt härinne men även ute bland challengefolket.
Glöm inte o kika runt på hemsidans alla andra delar med.
Där har publicerats följande tre PRELIMINÄRA reglementen:
Tävlingsreglementet
Tekniska reglementet
Cupreglementet
Reglerna till 2014 hittar du under fliken information/regler eller så klickar du HÄR
Tävlings & Tekniska är godkända av utskottet men har EJ hunnit passera SBFs styrelse och innan de har passerat där är de EJ officiella. Dock till 99% risk att inget ändras enl Utskottet.
Cupreglementet är likaså Preliminärt dock inget utskottet/SBF råddar i. Här får ni jättegärna ha åsikter o synpunkter. Cupen behöver all feedback för att föra utvecklingen framåt. Hänsyn har tagits till omröstningar, diskussioner osv framförallt härinne men även ute bland challengefolket.
Glöm inte o kika runt på hemsidans alla andra delar med.
-
- Beroende
- Inlägg: 1293
- Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
- Ort: skillingaryd. VJK
Re: Nya reglerna 2014 OBS preliminära OBS
Tycker verkligen det är synd att man tar ett steg tillbaka på det här med besiktning. Det innebär ju att man ska veterenare, Då är det bara att besiktiga sen åka hem och bygga om bilen helt med annan motor, andra axlar mm mm sen kan man ju tävla i två år med en bil som i princip ser ut som en spindel.
Suzuki sj413
Re: Nya reglerna 2014 OBS preliminära OBS
Det är nog inte tanken bakom det hela men förstår hur du tänker.
Tanken är nog att man ska kunna köra utan stänklappar och utan besiktningshjul typ.
Tanken är nog att man ska kunna köra utan stänklappar och utan besiktningshjul typ.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Nya reglerna 2014 OBS preliminära OBS
Danne skrev:Det är nog inte tanken bakom det hela men förstår hur du tänker.
Tanken är nog att man ska kunna köra utan stänklappar och utan besiktningshjul typ.
Ja tanken är nog inte att man ska bygga om bilen extremt efter besiktning (lär bli vagnboksproblematik då ist) men tillåtas ha större däck och liknande tävlingsutrustning som nästan alla offroadbilar har. Dock är detta inte väglegala tillbehör så nåt var tvunget att ändras på riktigt riktgt kort varsel.
Tkr det blev en bra kompromiss och de som arbetat med reglerna o utskottet har gjort efter förutsättningarna ett bra jobb.
Be Smart Drive Safe Stay Legal
-
- Beroende
- Inlägg: 1293
- Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
- Ort: skillingaryd. VJK
Re: Nya reglerna 2014 OBS preliminära OBS
Det är väl inga problem med att reg-besiktiga en bil i det utförande man tävlar? så jag förstår inte vad som hade varit fel med att ha regeln att bilen ska tävlas i det utförande som den besiktigas/står i reg papperna att den byggd??
Suzuki sj413
Re: Nya reglerna 2014 OBS preliminära OBS
Det är nog för att dom flesta inte gör en regbesiktning för att dom tagit bort stänklappar och satt på större hjul, då vart det en kompromiss efter allt bråk och tjafs som blev i höstas.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Nya reglerna 2014 OBS preliminära OBS
Jag tror det här är en väldigt bra början på ett nytt reglemente, nu känner iaf jag mej mer inspirerad inför 2014!!!
Behövs kanske begränsas på något sätt men annars tror att det här blir kanon.
Bra jobbat alla inblandade !!
Behövs kanske begränsas på något sätt men annars tror att det här blir kanon.
Bra jobbat alla inblandade !!
-
- Beroende
- Inlägg: 1293
- Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
- Ort: skillingaryd. VJK
Re: Nya reglerna 2014 OBS preliminära OBS
Detta tycker jag är en konstigt sätt att tänka. Det är som att regeringen skulle höja hastighetsgränsen till 150kmh på motorväg, det är ju ändå så många som inte följer hastighetsgränsen så vi ändrar gränsen istället för att se till att den följsDanne skrev:Det är nog för att dom flesta inte gör en regbesiktning för att dom tagit bort stänklappar och satt på större hjul, då vart det en kompromiss efter allt bråk och tjafs som blev i höstas.
Suzuki sj413
Re: Nya reglerna 2014 OBS preliminära OBS
Jag tycker också att det blev bra, tyvärr så kommer aldrig alla att tycka lika därav kompromisser.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Nya reglerna 2014 OBS preliminära OBS
Jag har varit med och tagit fram reglementet.
Visst är det så att man strävar efter är att alla skall ha ordning på sina papper. Men det finns ett antal aspekter att ta i beaktning. Några av dem är följande:
1) Man skall ju vagnboksbesiktiga bilen, bygger du om hela bilen märker högst troligt vagnboksutfärdaren det, man kan bli nekad vagnbok.
2) Det är inte lämpligt att göra förstora förändringar i ett reglemente på kort tid, risken är tyvärr att tappa deltagare.
3) Även bilar som är registreringsbesiktigade, har brister som avviker från trafiklagstiftningen.
4) Det är omöjligt för en besiktningsman (både på ackrediterat besiktningsorgan och av SBF utsedd besiktningsman) att veta exakt vad för grejor som sitter på en viss bilmodel.
5) På en tävling är det omöjligt att kontrollera ALLT på en bil, bl.a. brukar bromsbänk, ljudmätare och annan vital utrustning saknas.
Det är bakgrunden till att reglerna är skrivna som de är skrivna.
Rätt eller fel...tja!
Visst är det så att man strävar efter är att alla skall ha ordning på sina papper. Men det finns ett antal aspekter att ta i beaktning. Några av dem är följande:
1) Man skall ju vagnboksbesiktiga bilen, bygger du om hela bilen märker högst troligt vagnboksutfärdaren det, man kan bli nekad vagnbok.
2) Det är inte lämpligt att göra förstora förändringar i ett reglemente på kort tid, risken är tyvärr att tappa deltagare.
3) Även bilar som är registreringsbesiktigade, har brister som avviker från trafiklagstiftningen.
4) Det är omöjligt för en besiktningsman (både på ackrediterat besiktningsorgan och av SBF utsedd besiktningsman) att veta exakt vad för grejor som sitter på en viss bilmodel.
5) På en tävling är det omöjligt att kontrollera ALLT på en bil, bl.a. brukar bromsbänk, ljudmätare och annan vital utrustning saknas.
Det är bakgrunden till att reglerna är skrivna som de är skrivna.
Rätt eller fel...tja!
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Nya reglerna 2014 OBS preliminära OBS
tycker det ser bra ut
Men det viktigaste av allt är att vi skall ha jäkligt skoj
Mvh Andreas Team Bröt
Men det viktigaste av allt är att vi skall ha jäkligt skoj
Mvh Andreas Team Bröt
Suzuki 416 Challengeräser!
Re: Nya reglerna 2014 OBS preliminära OBS
Kul att du känner så. Då har det rätt effekt.Marcus A skrev:Jag tror det här är en väldigt bra början på ett nytt reglemente, nu känner iaf jag mej mer inspirerad inför 2014!!!
Andreas B skrev:tycker det ser bra ut
Men det viktigaste av allt är att vi skall ha jäkligt skoj
Mvh Andreas Team Bröt
Ja det är ju liksom grundtanken. Ha sååå jäkla kul.
Inte så långt kvar nu....
Be Smart Drive Safe Stay Legal
Re: Nya reglerna 2014 OBS preliminära OBS
Får man fråga varför man måste ha mekanisk överföring på styrning? Det finns inget sådant krav från transportstyrelsen.
Jacob
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
Re: Nya reglerna 2014 OBS preliminära OBS
TSFS 2013:63JBT skrev:Får man fråga varför man måste ha mekanisk överföring på styrning? Det finns inget sådant krav från transportstyrelsen.
11 kap. Styrning
Övergripande krav
1 § Bil och släpvagn som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare ska
beträffande styrning
1. uppfylla kraven i direktiv 70/311/EEG (se 2 kap. 9 §), eller
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 79 (se 3 kap. 1 §).
2 § Bil som tagits i bruk före den 1 januari 2005, ska beträffande styrning
1. uppfylla kraven i direktiv 70/311/EEG (se 2 kap. 9 §),
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 79 (se 3 kap. 1 §), eller
3. uppfylla kraven i 3 och 4 §§.
Krav enligt 2 § 3
3 § Bil ska ha styrinrättning så utförd och dimensionerad att risken för
skador eller driftsstörningar är liten. Styrinrättningen ska ge bilen god
kursstabilitet samt mjuk och väl kontrollerbar styrning.
Det är nog därför man inte får ha orbitrol styrning då du ej har styrning om motorn stannar.
http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/T ... 013_63.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Fan, jävla oflyt hela ti'n!
Re: Nya reglerna 2014 OBS preliminära OBS
Om man väljer rätt orbitrol så har man styrning om motorn stannar. Våran toyota går att styra om man har motorn avtängd men det är trögt (vilket det också var med styrsnäcka).
Varför har man ökat minimivikten till 900kg?
Varför har man ökat minimivikten till 900kg?
Jacob
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737