regler i challenge
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1293
- Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
- Ort: skillingaryd. VJK
regler i challenge
Hej. Jag har bara en fråga, Jag håller nu på att bygga en bil som jag ska tävla med i challenge, Jag har nu kommit till det stadiet när det börjar bli dags för att fundera på vilken typ av besiktning jag ska göra. Min fråga är nu hur det kommer att bli 2014 med reglerna, får jag fortfarande besiktiga min bil, sen åka hem och sätta dit bur, winch större däck mm mm och tävla med detta, eller ska reglerna ändras så att bilen ska vara besiktigad i det utförande den ska tävla?
Suzuki sj413
Re: regler i challenge
När frågan var uppe förut var det någon som skrev att om man ändrar något på en besiktad bil så ska den besiktas om för att fortfarande vara besiktad, vet dock inte sanningshalten i detta.
Ska se om jag kan hitta tråden igen.
Ska se om jag kan hitta tråden igen.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Beroende
- Inlägg: 1293
- Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
- Ort: skillingaryd. VJK
Re: regler i challenge
Nedan har jag klippt in från annan, låst, tråd. För bra (läs bäst) svar ska du nog kontakta AndersW som skrivit inlägget
"Jag som sitter med i offroadutskottet i SBF försöker följa den allmänna opinionen och verkligen försöker hitta en lösning som får challengen att leva vidare på ett så bra sätt som möjligt. Jag sitter absolut inte och bestämmer detta själv utan tar gärna emot synpunkter. MEN, jag vill inte ha synpunkterna på ett forum utan i min mail anders.wiberg@consat.se eller helst via telefon 0739-874299. Kom gärna med konkreta förslag på formuleringar i reglementet, inte något gnäll på någon annans bil för det leder sällan diskussionen framåt.
Får ni inte tag på mig, eller vill prata med någon annan så går det utmärkt att ringa Calle Andreasson också på, 0707-287185"
"Jag som sitter med i offroadutskottet i SBF försöker följa den allmänna opinionen och verkligen försöker hitta en lösning som får challengen att leva vidare på ett så bra sätt som möjligt. Jag sitter absolut inte och bestämmer detta själv utan tar gärna emot synpunkter. MEN, jag vill inte ha synpunkterna på ett forum utan i min mail anders.wiberg@consat.se eller helst via telefon 0739-874299. Kom gärna med konkreta förslag på formuleringar i reglementet, inte något gnäll på någon annans bil för det leder sällan diskussionen framåt.
Får ni inte tag på mig, eller vill prata med någon annan så går det utmärkt att ringa Calle Andreasson också på, 0707-287185"
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion
VW California 4Motion
Re: regler i challenge
Såg förslaget på det nya reglementet som kommer upp för godkännande i mars, alltså inte antaget ännu, och där är några av ändringarna att bilen måste fortfarande vara besiktad MEN att man får ändra bilen efter att den är besiktad så länge det följer det tekniska reglementet.
Andra ändringar är bla. att man inte längre får köra med a-traktor som man fick förut samt att man får köra med allhjulsdrift, förut var det fyrhjulsdrift.
Men som sagt så är dessa ändringar inte godkända av utskottet ännu så just nu är det fortfarande de gamla reglerna som hittas på bilsportförbundets hemsida som gäller.
Andra ändringar är bla. att man inte längre får köra med a-traktor som man fick förut samt att man får köra med allhjulsdrift, förut var det fyrhjulsdrift.
Men som sagt så är dessa ändringar inte godkända av utskottet ännu så just nu är det fortfarande de gamla reglerna som hittas på bilsportförbundets hemsida som gäller.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: regler i challenge
Nästan rätt Danne....
utskottet har godkänt reglerna men inte SBF:s styrelse ännu då de inte hunnit ta upp våraäven skall vagnboksutfärdarr till beslut.
Anledning till det är att reglerna kom in sent till SBF av många anledningar.
Bl.a. att det blev diskussioner på bl.a. detta forumet väkdigt sent. Hade det kommit in synpunkter tidigare hade kanske reglerna kunnat lämnas in i tid, det är något som MÅSTE bli bättre till nästa år. 2015års regler skall vara klara senast i September 2014.
A-traktor togs bort då det inte varit med någon A-traktor och tävlat på många år.
Tanken är absolut inte att man skall bygga om bilen efter besiktning, men då inte alla är villiga att registreringsbesiktiga alternativt SFRO besiktiga sina bilar så är tanken att det skall vara okej att byta däck, montera winch och bur efter man har besiktigat bilen.
Dock är risken att detta kommer bli hårdare på sikt.
Risken att en bil som har byggts om väldigt mycket efter besiktning skall få tävla är dock ganska liten då den även skall vagnboksbesiktigas. Är den FÖR modifierad där är risken att man nekas vagnbok eftersom det skall kikas på regbevis vid vagnboks bes.
Dessutom går ju vissa tävlingar på "allmäna vägar" då är det ju inte så roligt för föraren att framföra ett fordon som inte är lagligt att framföra på väg....
Hur som haver ett utkast av tekniska reglerna kommer att publiceras inom kort.
utskottet har godkänt reglerna men inte SBF:s styrelse ännu då de inte hunnit ta upp våraäven skall vagnboksutfärdarr till beslut.
Anledning till det är att reglerna kom in sent till SBF av många anledningar.
Bl.a. att det blev diskussioner på bl.a. detta forumet väkdigt sent. Hade det kommit in synpunkter tidigare hade kanske reglerna kunnat lämnas in i tid, det är något som MÅSTE bli bättre till nästa år. 2015års regler skall vara klara senast i September 2014.
A-traktor togs bort då det inte varit med någon A-traktor och tävlat på många år.
Tanken är absolut inte att man skall bygga om bilen efter besiktning, men då inte alla är villiga att registreringsbesiktiga alternativt SFRO besiktiga sina bilar så är tanken att det skall vara okej att byta däck, montera winch och bur efter man har besiktigat bilen.
Dock är risken att detta kommer bli hårdare på sikt.
Risken att en bil som har byggts om väldigt mycket efter besiktning skall få tävla är dock ganska liten då den även skall vagnboksbesiktigas. Är den FÖR modifierad där är risken att man nekas vagnbok eftersom det skall kikas på regbevis vid vagnboks bes.
Dessutom går ju vissa tävlingar på "allmäna vägar" då är det ju inte så roligt för föraren att framföra ett fordon som inte är lagligt att framföra på väg....
Hur som haver ett utkast av tekniska reglerna kommer att publiceras inom kort.
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: regler i challenge
Sen är det ju även det där med cup reglemente.
Det är mig veterligen ingen som har jobbat med det?
Eftersom åtminstone jag vill att det skall bli tävling så bad jag om hjälp för att få fram det.
Jag bad Marcus och Mudmike om hjälp då jag inte har hunnit med själv (varför jag överhuvudtaget skall göra det vet jag inte iofs... )
Vi har tagit fram ett förslag som vi kommer publicera i veckan som kommer. Vi hoppas på konstruktiv kritik på det.
Hur löser vi detta inför 2015?
Har fått höra på omvägar att folk är irriterade på att "Borås maffian" styr och ställer och bestämmer hur challenge skall vara. Det är väldigt tråkigt tycker jag. Det är absolut ingen intention att det skall vara så.
Men eftersom ingen annan gör något så har "vi" tagit initiativ och gjort NÅGOT. Rätt eller fel återstår att se, men vi vill ha tävlingar. Vi har dock ingen rätt att sätta oss över någon annan, så är det någon annan som skrivit cup regler så hör bara av er.
Offroad utskottet (SBF) vill att challenge sverige drar igång en förarförening annars kommer utskottet att utse en arbetsgrupp som tar tillvara på det gemensamma intresset.
Så börja fundera redan nu på om ni vill driva framtiden i challenge och få era åsikter hörda.
Det är mig veterligen ingen som har jobbat med det?
Eftersom åtminstone jag vill att det skall bli tävling så bad jag om hjälp för att få fram det.
Jag bad Marcus och Mudmike om hjälp då jag inte har hunnit med själv (varför jag överhuvudtaget skall göra det vet jag inte iofs... )
Vi har tagit fram ett förslag som vi kommer publicera i veckan som kommer. Vi hoppas på konstruktiv kritik på det.
Hur löser vi detta inför 2015?
Har fått höra på omvägar att folk är irriterade på att "Borås maffian" styr och ställer och bestämmer hur challenge skall vara. Det är väldigt tråkigt tycker jag. Det är absolut ingen intention att det skall vara så.
Men eftersom ingen annan gör något så har "vi" tagit initiativ och gjort NÅGOT. Rätt eller fel återstår att se, men vi vill ha tävlingar. Vi har dock ingen rätt att sätta oss över någon annan, så är det någon annan som skrivit cup regler så hör bara av er.
Offroad utskottet (SBF) vill att challenge sverige drar igång en förarförening annars kommer utskottet att utse en arbetsgrupp som tar tillvara på det gemensamma intresset.
Så börja fundera redan nu på om ni vill driva framtiden i challenge och få era åsikter hörda.
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
-
- Beroende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
- Ort: Sandared
Re: regler i challenge
Tror det är viktigt att man måste ha en framförhållning på två-tre år vid ändringar i det tekniska reglementet om det inte är av säkerhetsskäl. Köpte själv en à-traktor som jag tänkte bygga enl challengereglemente, tråkigt när man inser att de pengar man lagt ut var lite i onödan. Bättre med långsiktighet så man kan ta kloka beslut.
Re: regler i challenge
Blir inte riktigt rättvist när en del kör på gamla papper innan -50 och därmed besiktningsbefriade. Bättre ha ett reglemente och en vagnbok efter ett regelverk som står sig över tid och OM det införs ändringar så får de "gamla" hänga kvar i 2-3 säsonger. Blir mer rättvist för att ha en besiktigad bil i tävlingsskick kostar bara det uppåt en 10 papp, pengar som inte de flesta har!
-
- Beroende
- Inlägg: 1293
- Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
- Ort: skillingaryd. VJK
Re: regler i challenge
Håller med, och dom pengarna som folk har lagt ut på reg besiktningar helt i onödan nu när man får tävla med en bil som är ombyggd efter besiktning, känns inte heller så kul. Men papperna på 50-tals bilarna lär bli ännu dyrare för där finns ju inga regler längre.Arne Karlsson skrev:Tror det är viktigt att man måste ha en framförhållning på två-tre år vid ändringar i det tekniska reglementet om det inte är av säkerhetsskäl. Köpte själv en à-traktor som jag tänkte bygga enl challengereglemente, tråkigt när man inser att de pengar man lagt ut var lite i onödan. Bättre med långsiktighet så man kan ta kloka beslut.
Suzuki sj413
-
- Beroende
- Inlägg: 1293
- Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
- Ort: skillingaryd. VJK
Re: regler i challenge
[quote="LUS"]Blir inte riktigt rättvist när en del kör på gamla papper innan -50 och därmed besiktningsbefriade. Bättre ha ett reglemente och en vagnbok efter ett regelverk som står sig över tid och OM det införs ändringar så får de "gamla" hänga kvar i 2-3 säsonger. Blir mer rättvist för att ha en besiktigad bil i tävlingsskick kostar bara det uppåt en 10 papp, pengar som inte de flesta har![/quote
nä köpa en bil och utrusta den för tävling och klara sig under 10 000kr blir nog omöjligt. Men då kanske man inte ska tävla i heller?
nä köpa en bil och utrusta den för tävling och klara sig under 10 000kr blir nog omöjligt. Men då kanske man inte ska tävla i heller?
Suzuki sj413
-
- Beroende
- Inlägg: 1293
- Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
- Ort: skillingaryd. VJK
Re: regler i challenge
Nu blir det ju tvärtom, Vi som vill ha våra bilar besiktigade och godkända har ingen chans mot dom som inte bryr sig utan bygger om bilen hur mycket som helst, känns inte som någon rolig tävling. Jag hoppades på ändringar inom Challenge, men hoppades att man skulle skärpa till reglerna inte ta bort dom. men sånt är livet. Det är ju roligt att köra på träffar också.
Suzuki sj413
-
- Beroende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
- Ort: Sandared
Re: regler i challenge
Lite fel ang papper innan 1950, om inte ändringar är inskrivna tex motorbyte så är det org.skick som gäller. Bara för att bilen är bes.befriad kan man inte ändra den utan reg.bes. Blir man stoppad i en flygande bes kan man bli ålagd att göra reg.bes
-
- Beroende
- Inlägg: 1293
- Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
- Ort: skillingaryd. VJK
Re: regler i challenge
Sant men med dom nya reglerna i Challenge så behöver du inte besiktiga den, är den bara besiktigad på pappret så får du bygga om den nästan hur mycket du vill och den behöver inte vara väglegal.Arne Karlsson skrev:Lite fel ang papper innan 1950, om inte ändringar är inskrivna tex motorbyte så är det org.skick som gäller. Bara för att bilen är bes.befriad kan man inte ändra den utan reg.bes. Blir man stoppad i en flygande bes kan man bli ålagd att göra reg.bes
Suzuki sj413
Re: regler i challenge
De körs ju inte på vägarna med dessa jeepar utan i princip bara på tävlingar/träffar! Är rädd för att ni går samma väg som Rallycrossen har gjort: Ett fåtal som har råd att tävla och har en teoretisk chans att vinna. Challenge var en bar form av motorsport som inte behövde bli så dyr men nu kommer den nog tyvärr att tyna bort om inte det blir långsiktiga regler. Blir väl som i Trailen, ett fåtal med samma bilar som är med och 3-4 bilar i varje klass. Tänk om och gör det fort. Säger so Christian: man kan ju köra på träffar med och "tävla" med kompisarna.