Snälla, omforumlera detta, vi behöver inte tjafs, utan konkreta ideer framåt. Moderatorsvahnström skrev:Vem bryr sig om någon kör på andra däck än de som är på vid besiktning? Om någon tagit bort stänklapparna? Huvudsaken är väl att säkerheten är ok och det är roligt att tävla.
regler i challenge
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1293
- Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
- Ort: skillingaryd. VJK
Re: regler i challenge
Suzuki sj413
Re: regler i challenge
Har läst mitt inlägg flera gånger nu Arne, och även ditt, och kan inte förstå hur du kan tolka vad jag skriver som kritik mot dig som person eller ditt engagemang.Arne Karlsson skrev: Tror nog att jag har gjort tillräckligt mycket för 4x4 tävlingar, kanske du Marcus kan dra ditt strå till stacken istället för en som jobbat i 15 år med detta, visst kan ni kontakta mej för synpunkter då jag har viss erfarenhet av regler och tävlingar.
Beklagar om du tolkade mig så.
Vad jag gör och inte verkar ju ha gått dig förbi, jag tolkar vad du skriver som att du inte tycker att jag gör nått, vilket är synd att du tycker.
Min poäng var just att Anders W som dragit det stora och tunga lasset med SBF reglerna för 2014 har haft en tydlig önskan att om man har åsikter som kan hjälpa till för 2015 så önskar han få hjälp med detta genom att man skickar ett mail till honom, och då det var flera som hade konstruktiv kritik så tänkte jag bara påminna om det.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Re: regler i challenge
Naaah det är eg inte så mkt jobbigare då man kan friskriva vissa saker såsom tex däck osv men går man den vägen så ska allt vi vill ha fritt skrivas in dvs det blir ganska många punkter.Ax skrev: Jobbigt att göra regbes varje gång man ändra brädden på däcken... Det skulle även innebära att man inte skulle få starta för att däcken sticker utanför skärmkanten vilket inte är i besiktningsskick och man skulle kunna lämna in en anmäla direkt. Risken är även också att det blir en jävla jakt på andra för vad som är tillåtet och vad som verkligen är ändrat i registreringsbevis.
Det blir väldigt svårt att göra ett strikt reglemente då alla kör olika bilar i olika storlekar med olika motorer...
Mkt mkt jobb för oss som jobabr med reglerna men inte omöjligt. Detta lär behöva diskuteras och kommer säkerligen tas upp under året då vi måste lämna ett färdigt regelförslag SENAST i September iår. Utskottet kommer inte godkänna att vi kommer sent iår igen.
Håller fullt med moderatorn, allas åsikter ska givetvis få luftas ang regelverket men läs gärna igenom inlägget en eller två ggr innan ni klickar på skicka så får vi en städad snygg nivå där ingen ska kännas sig trampad eller påhoppad. Gagnar ingen liksom.christian.p skrev:Snälla, omforumlera detta, vi behöver inte tjafs, utan konkreta ideer framåt.svahnström skrev:Vem bryr sig om någon kör på andra däck än de som är på vid besiktning? Om någon tagit bort stänklapparna? Huvudsaken är väl att säkerheten är ok och det är roligt att tävla.
Be Smart Drive Safe Stay Legal
-
- Forumräv
- Inlägg: 757
- Blev medlem: tis aug 26, 2008 17:51
- Ort: Vetlanda
Re: regler i challenge
christian.p skrev:Snälla, omforumlera detta, vi behöver inte tjafs, utan konkreta ideer framåt. Moderatorsvahnström skrev:Vem bryr sig om någon kör på andra däck än de som är på vid besiktning? Om någon tagit bort stänklapparna? Huvudsaken är väl att säkerheten är ok och det är roligt att tävla.
Jag menar inte att tjafsa! Tycker bara inte det är relevant om man kör på andra däck än de som står i pappret när man tävlar. Tycker det verkar som det funkat utmärkt de tre tidigare cuper som körts! Å de nya reglerna verkar väldigt vettiga! Det är ju för att förenkla för alla, om man har lite bredare däck än vad man har på sbp gör väl inte så mkt? Sedan kommer det säkert alltid finnas de som tjafsar om motståndarnas fordon. Vi borde vara glada att några styr upp dessa tävlingar! Dessutom verkar ju de som varit med tidigare å kört nöjda så det borde väl inte vara några problem.
Willys cj2a
Volvo L2304
kingquad 750LE
Volvo L2304
kingquad 750LE
Re: regler i challenge
Efter att med stort intresse följt tråden vill jag göra följande tillägg
1. Ett problem med regbes nuförtiden är att mycket skrivs inte in i regbeviset längre, exempelvis vinch vilket gör det svårt att enbart använda detta som regelbok. SFRO beskriver iofs bilen ganska detaljerat men det är inte alla som gör så stora ändringar att man uppfyller deras krav för ombyggt fordon.
2. Att bilen är kontrollbesiktigad är inte heller ett bra mått då det nuförtiden (lite hårddraget) bara kollas det som står på besiktningsschemat. Dessutom hanteras inte ändringar efter kontrollbes. Det är en myt att en bil är godkänd (i ombyggt utförande) bara för att den rullat igenom en kontrollbesiktning. Är du tveksam om detta är korerkt så förhör dig hos Polisen.
3. Att en ev kostnad för reg/SFRO skulle vara ett problem känns lite tramsigt om man ställer de tusenlapparna i relation vad bil och säsongsbudget uppgår till. Det är dessutom en engångskostnad som man garanterat har åter vid ev försäljning.
4. Att man med väldigt små pengar skulle kunna vara med och vinna känns också lite konstigt, då finns exempelvis folkrace att välja på. Däremot går det utmärkt att deltaga med ex en XJ/Suki för 10-30 tusen vilket i motorsportsammanhang måste betraktas som väldigt billigt.
5. Att välja en väg där man tillåter (kraftigt) förändrade, "ickegodkända" bilar måste nog på alla plan betraktas som en återvändsgränd om sporten skall hållas seriös. Dessutom utgår många körområden och tävlingsupplägg om man är hänvisad till inhägnat område.
Ett sätt att hantera detta på sikt skulle kunna vara att man är hård på just däcksdimensionen då man därigenom automatiskt reglerar allt annat av intresse, dvs att man ska tävla med den dimension som står i regbeviset, kanske +/- nån % för att möjliggöra byte av fabrikat etc. Just däcksdimensionen är i vårt fall lite "summan av alla ombyggnader" och det som betyder mest. Desto större däck desto närmre SFRO, typ.
Oftast byggs bilen för en viss storlek och få team har många olika uppsättningar däck. Säg att man tillåter +/- 1" på höjden och +/- 2" på bredden, det motsvarar väl ungefär de avvikelser som SBP formellt godkänner (om vi pratar däck runt 35"). Har man byggt bilen för 33or och vill gå till 37or och bytar axlar och allt så är det väl rätt skäligt att avkräva en regbesiktning för detta.
Som sagts innan, vinch och bur skrivs inte självklart in längre så det känns lite hårt att kräva att detta ska stå i papperna men just däckstorleken fångar upp det mesta som spelar roll.
Dessutom är det enkelt och lättkontrollerat.
Så, summerat. Bilen ska vara bes, skattad, försäkrat samt tävla med den däcksdimension som framgår av regbeviset samt i övrigt uppfylla det tekniska regelementet.
Då löser man även problemet med besiktningsbefriade och 2-års- fordon.
EDIT: Stavfel
1. Ett problem med regbes nuförtiden är att mycket skrivs inte in i regbeviset längre, exempelvis vinch vilket gör det svårt att enbart använda detta som regelbok. SFRO beskriver iofs bilen ganska detaljerat men det är inte alla som gör så stora ändringar att man uppfyller deras krav för ombyggt fordon.
2. Att bilen är kontrollbesiktigad är inte heller ett bra mått då det nuförtiden (lite hårddraget) bara kollas det som står på besiktningsschemat. Dessutom hanteras inte ändringar efter kontrollbes. Det är en myt att en bil är godkänd (i ombyggt utförande) bara för att den rullat igenom en kontrollbesiktning. Är du tveksam om detta är korerkt så förhör dig hos Polisen.
3. Att en ev kostnad för reg/SFRO skulle vara ett problem känns lite tramsigt om man ställer de tusenlapparna i relation vad bil och säsongsbudget uppgår till. Det är dessutom en engångskostnad som man garanterat har åter vid ev försäljning.
4. Att man med väldigt små pengar skulle kunna vara med och vinna känns också lite konstigt, då finns exempelvis folkrace att välja på. Däremot går det utmärkt att deltaga med ex en XJ/Suki för 10-30 tusen vilket i motorsportsammanhang måste betraktas som väldigt billigt.
5. Att välja en väg där man tillåter (kraftigt) förändrade, "ickegodkända" bilar måste nog på alla plan betraktas som en återvändsgränd om sporten skall hållas seriös. Dessutom utgår många körområden och tävlingsupplägg om man är hänvisad till inhägnat område.
Ett sätt att hantera detta på sikt skulle kunna vara att man är hård på just däcksdimensionen då man därigenom automatiskt reglerar allt annat av intresse, dvs att man ska tävla med den dimension som står i regbeviset, kanske +/- nån % för att möjliggöra byte av fabrikat etc. Just däcksdimensionen är i vårt fall lite "summan av alla ombyggnader" och det som betyder mest. Desto större däck desto närmre SFRO, typ.
Oftast byggs bilen för en viss storlek och få team har många olika uppsättningar däck. Säg att man tillåter +/- 1" på höjden och +/- 2" på bredden, det motsvarar väl ungefär de avvikelser som SBP formellt godkänner (om vi pratar däck runt 35"). Har man byggt bilen för 33or och vill gå till 37or och bytar axlar och allt så är det väl rätt skäligt att avkräva en regbesiktning för detta.
Som sagts innan, vinch och bur skrivs inte självklart in längre så det känns lite hårt att kräva att detta ska stå i papperna men just däckstorleken fångar upp det mesta som spelar roll.
Dessutom är det enkelt och lättkontrollerat.
Så, summerat. Bilen ska vara bes, skattad, försäkrat samt tävla med den däcksdimension som framgår av regbeviset samt i övrigt uppfylla det tekniska regelementet.
Då löser man även problemet med besiktningsbefriade och 2-års- fordon.
EDIT: Stavfel
Re: regler i challenge
Tjena,
Jag har nämnt detta innan i andra inlägg och tycker att det finns en aspekt som glöms bort hela tiden i den här regeldiskussionen och det är att de tekniska reglerna och begränsningarna (som de ser ut nu) för fordonen har väldigt lite effekt på hur resultaten ser ut ute i spåren på tävlingarna. Bara för att en bil har lite större och bredare däck än vad den är besiktigad med så innebär inte det att den bilen helt automatiskt komma före den som har lite mindre däck. Det finns ingen orättvisa i de reglerna som existerar nu eftersom skillnaden i praktiken är minimal. Det är en så liten del av din totala prestation på tävling som påverkas av att din bil råkar tänja lite på gränserna här och där. De som har tagit fram reglerna har verkligen kämpat för att hålla det enkelt då vi måste se till att det är tillgängligt för så många som möjligt att komma och köra med oss i tävlingsspåret. När man har enkla regler så blir gränserna lite suddiga och det har vi alla varit medvetna om och vad jag har uppfattat så har det accepterats av alla jag har haft kontakt med under tävling i alla fall.
En anledning att titta över reglerna hade ju varit om vi fick in proffsteam som började köra med 300.000 kronors bilar och körde ifrån allt och alla men det problemet har ju inte vi . Cupen har ju varit jättejämn mellan massa olika bilar och lag.
Tycker nästan att lägga så mycket tid och kraft på att i efterhand kritisera (måhända konstruktivt) och klaga på ett regelförslag som redan är inlämnat faktiskt är lite taskigt mot de som har slitit röven av sig för att fixa detta. Klappa de på ryggen och säg att de gjort ett grymt jobb istället, det förtjänar de. Fokusera på de reglerna som finns, bygg eller modifiera era bila och kom med ett bra humör till tävling så ska vi se till att ha sketskoj i skogen istället. Sen tar vi tag och tittar på behovet av att ändra reglerna när vi kört klart.
Se det såhär om ni tycker att reglerna är orättvisa mot just ert lag: Om en liknande bil har större däck och fler spiraler än er, eller vad som helst som kan ses som ett övertag, så är det ju en jäkla bra motivering att försöka slå just det laget med bättre förberedelse, körning, planering, mekning och lagarbete. Lyckas ni inte slå det laget så är det ju lätt att i sådana fall säga:
– ”han hade ju 38 tummare och jag bara 37or, inte konstigt att han var 2h snabbare än oss”
Häng inte upp er på detaljer som försvårar och komplicerar saker i onödan när det gäller regelverket. Det är så fruktansvärt mycket mer som spelar roll i skogen än vad som diskuteras här tycker jag. Challenge-cupen som den körts hittills och med de nya reglerna kommer aldrig att bli orättvis pga de tekniska reglerna på bilarna.
mvh Jocke
Jag har nämnt detta innan i andra inlägg och tycker att det finns en aspekt som glöms bort hela tiden i den här regeldiskussionen och det är att de tekniska reglerna och begränsningarna (som de ser ut nu) för fordonen har väldigt lite effekt på hur resultaten ser ut ute i spåren på tävlingarna. Bara för att en bil har lite större och bredare däck än vad den är besiktigad med så innebär inte det att den bilen helt automatiskt komma före den som har lite mindre däck. Det finns ingen orättvisa i de reglerna som existerar nu eftersom skillnaden i praktiken är minimal. Det är en så liten del av din totala prestation på tävling som påverkas av att din bil råkar tänja lite på gränserna här och där. De som har tagit fram reglerna har verkligen kämpat för att hålla det enkelt då vi måste se till att det är tillgängligt för så många som möjligt att komma och köra med oss i tävlingsspåret. När man har enkla regler så blir gränserna lite suddiga och det har vi alla varit medvetna om och vad jag har uppfattat så har det accepterats av alla jag har haft kontakt med under tävling i alla fall.
En anledning att titta över reglerna hade ju varit om vi fick in proffsteam som började köra med 300.000 kronors bilar och körde ifrån allt och alla men det problemet har ju inte vi . Cupen har ju varit jättejämn mellan massa olika bilar och lag.
Tycker nästan att lägga så mycket tid och kraft på att i efterhand kritisera (måhända konstruktivt) och klaga på ett regelförslag som redan är inlämnat faktiskt är lite taskigt mot de som har slitit röven av sig för att fixa detta. Klappa de på ryggen och säg att de gjort ett grymt jobb istället, det förtjänar de. Fokusera på de reglerna som finns, bygg eller modifiera era bila och kom med ett bra humör till tävling så ska vi se till att ha sketskoj i skogen istället. Sen tar vi tag och tittar på behovet av att ändra reglerna när vi kört klart.
Se det såhär om ni tycker att reglerna är orättvisa mot just ert lag: Om en liknande bil har större däck och fler spiraler än er, eller vad som helst som kan ses som ett övertag, så är det ju en jäkla bra motivering att försöka slå just det laget med bättre förberedelse, körning, planering, mekning och lagarbete. Lyckas ni inte slå det laget så är det ju lätt att i sådana fall säga:
– ”han hade ju 38 tummare och jag bara 37or, inte konstigt att han var 2h snabbare än oss”
Häng inte upp er på detaljer som försvårar och komplicerar saker i onödan när det gäller regelverket. Det är så fruktansvärt mycket mer som spelar roll i skogen än vad som diskuteras här tycker jag. Challenge-cupen som den körts hittills och med de nya reglerna kommer aldrig att bli orättvis pga de tekniska reglerna på bilarna.
mvh Jocke
Re: regler i challenge
100% rätt JockeVanderlei skrev:Tjena,
Jag har nämnt detta innan i andra inlägg och tycker att det finns en aspekt som glöms bort hela tiden i den här regeldiskussionen och det är att de tekniska reglerna och begränsningarna (som de ser ut nu) för fordonen har väldigt lite effekt på hur resultaten ser ut ute i spåren på tävlingarna. Bara för att en bil har lite större och bredare däck än vad den är besiktigad med så innebär inte det att den bilen helt automatiskt komma före den som har lite mindre däck. Det finns ingen orättvisa i de reglerna som existerar nu eftersom skillnaden i praktiken är minimal. Det är en så liten del av din totala prestation på tävling som påverkas av att din bil råkar tänja lite på gränserna här och där. De som har tagit fram reglerna har verkligen kämpat för att hålla det enkelt då vi måste se till att det är tillgängligt för så många som möjligt att komma och köra med oss i tävlingsspåret. När man har enkla regler så blir gränserna lite suddiga och det har vi alla varit medvetna om och vad jag har uppfattat så har det accepterats av alla jag har haft kontakt med under tävling i alla fall.
En anledning att titta över reglerna hade ju varit om vi fick in proffsteam som började köra med 300.000 kronors bilar och körde ifrån allt och alla men det problemet har ju inte vi . Cupen har ju varit jättejämn mellan massa olika bilar och lag.
Tycker nästan att lägga så mycket tid och kraft på att i efterhand kritisera (måhända konstruktivt) och klaga på ett regelförslag som redan är inlämnat faktiskt är lite taskigt mot de som har slitit röven av sig för att fixa detta. Klappa de på ryggen och säg att de gjort ett grymt jobb istället, det förtjänar de. Fokusera på de reglerna som finns, bygg eller modifiera era bila och kom med ett bra humör till tävling så ska vi se till att ha sketskoj i skogen istället. Sen tar vi tag och tittar på behovet av att ändra reglerna när vi kört klart.
Se det såhär om ni tycker att reglerna är orättvisa mot just ert lag: Om en liknande bil har större däck och fler spiraler än er, eller vad som helst som kan ses som ett övertag, så är det ju en jäkla bra motivering att försöka slå just det laget med bättre förberedelse, körning, planering, mekning och lagarbete. Lyckas ni inte slå det laget så är det ju lätt att i sådana fall säga:
– ”han hade ju 38 tummare och jag bara 37or, inte konstigt att han var 2h snabbare än oss”
Häng inte upp er på detaljer som försvårar och komplicerar saker i onödan när det gäller regelverket. Det är så fruktansvärt mycket mer som spelar roll i skogen än vad som diskuteras här tycker jag. Challenge-cupen som den körts hittills och med de nya reglerna kommer aldrig att bli orättvis pga de tekniska reglerna på bilarna.
mvh Jocke
Fan, jävla oflyt hela ti'n!
-
- Forumräv
- Inlägg: 757
- Blev medlem: tis aug 26, 2008 17:51
- Ort: Vetlanda
Re: regler i challenge
Instämmer med jocke bra skrivet challenge är så mycket mer än bara ett extremt fordonsvahnström skrev:200% rätt Jocke
Suzuki 416 Challengeräser!
Re: regler i challenge
så bra sagtVanderlei skrev:Tjena,
Jag har nämnt detta innan i andra inlägg och tycker att det finns en aspekt som glöms bort hela tiden i den här regeldiskussionen och det är att de tekniska reglerna och begränsningarna (som de ser ut nu) för fordonen har väldigt lite effekt på hur resultaten ser ut ute i spåren på tävlingarna. Bara för att en bil har lite större och bredare däck än vad den är besiktigad med så innebär inte det att den bilen helt automatiskt komma före den som har lite mindre däck. Det finns ingen orättvisa i de reglerna som existerar nu eftersom skillnaden i praktiken är minimal. Det är en så liten del av din totala prestation på tävling som påverkas av att din bil råkar tänja lite på gränserna här och där. De som har tagit fram reglerna har verkligen kämpat för att hålla det enkelt då vi måste se till att det är tillgängligt för så många som möjligt att komma och köra med oss i tävlingsspåret. När man har enkla regler så blir gränserna lite suddiga och det har vi alla varit medvetna om och vad jag har uppfattat så har det accepterats av alla jag har haft kontakt med under tävling i alla fall.
En anledning att titta över reglerna hade ju varit om vi fick in proffsteam som började köra med 300.000 kronors bilar och körde ifrån allt och alla men det problemet har ju inte vi . Cupen har ju varit jättejämn mellan massa olika bilar och lag.
Tycker nästan att lägga så mycket tid och kraft på att i efterhand kritisera (måhända konstruktivt) och klaga på ett regelförslag som redan är inlämnat faktiskt är lite taskigt mot de som har slitit röven av sig för att fixa detta. Klappa de på ryggen och säg att de gjort ett grymt jobb istället, det förtjänar de. Fokusera på de reglerna som finns, bygg eller modifiera era bila och kom med ett bra humör till tävling så ska vi se till att ha sketskoj i skogen istället. Sen tar vi tag och tittar på behovet av att ändra reglerna när vi kört klart.
Se det såhär om ni tycker att reglerna är orättvisa mot just ert lag: Om en liknande bil har större däck och fler spiraler än er, eller vad som helst som kan ses som ett övertag, så är det ju en jäkla bra motivering att försöka slå just det laget med bättre förberedelse, körning, planering, mekning och lagarbete. Lyckas ni inte slå det laget så är det ju lätt att i sådana fall säga:
– ”han hade ju 38 tummare och jag bara 37or, inte konstigt att han var 2h snabbare än oss”
Häng inte upp er på detaljer som försvårar och komplicerar saker i onödan när det gäller regelverket. Det är så fruktansvärt mycket mer som spelar roll i skogen än vad som diskuteras här tycker jag. Challenge-cupen som den körts hittills och med de nya reglerna kommer aldrig att bli orättvis pga de tekniska reglerna på bilarna.
mvh Jocke
-
- Beroende
- Inlägg: 1293
- Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
- Ort: skillingaryd. VJK
Re: regler i challenge
Vanderlei skrev:Tjena,
Jag har nämnt detta innan i andra inlägg och tycker att det finns en aspekt som glöms bort hela tiden i den här regeldiskussionen och det är att de tekniska reglerna och begränsningarna (som de ser ut nu) för fordonen har väldigt lite effekt på hur resultaten ser ut ute i spåren på tävlingarna. Bara för att en bil har lite större och bredare däck än vad den är besiktigad med så innebär inte det att den bilen helt automatiskt komma före den som har lite mindre däck. Det finns ingen orättvisa i de reglerna som existerar nu eftersom skillnaden i praktiken är minimal. Det är en så liten del av din totala prestation på tävling som påverkas av att din bil råkar tänja lite på gränserna här och där. De som har tagit fram reglerna har verkligen kämpat för att hålla det enkelt då vi måste se till att det är tillgängligt för så många som möjligt att komma och köra med oss i tävlingsspåret. När man har enkla regler så blir gränserna lite suddiga och det har vi alla varit medvetna om och vad jag har uppfattat så har det accepterats av alla jag har haft kontakt med under tävling i alla fall.
En anledning att titta över reglerna hade ju varit om vi fick in proffsteam som började köra med 300.000 kronors bilar och körde ifrån allt och alla men det problemet har ju inte vi . Cupen har ju varit jättejämn mellan massa olika bilar och lag.
Tycker nästan att lägga så mycket tid och kraft på att i efterhand kritisera (måhända konstruktivt) och klaga på ett regelförslag som redan är inlämnat faktiskt är lite taskigt mot de som har slitit röven av sig för att fixa detta. Klappa de på ryggen och säg att de gjort ett grymt jobb istället, det förtjänar de. Fokusera på de reglerna som finns, bygg eller modifiera era bila och kom med ett bra humör till tävling så ska vi se till att ha sketskoj i skogen istället. Sen tar vi tag och tittar på behovet av att ändra reglerna när vi kört klart.
Se det såhär om ni tycker att reglerna är orättvisa mot just ert lag: Om en liknande bil har större däck och fler spiraler än er, eller vad som helst som kan ses som ett övertag, så är det ju en jäkla bra motivering att försöka slå just det laget med bättre förberedelse, körning, planering, mekning och lagarbete. Lyckas ni inte slå det laget så är det ju lätt att i sådana fall säga:
– ”han hade ju 38 tummare och jag bara 37or, inte konstigt att han var 2h snabbare än oss”
Häng inte upp er på detaljer som försvårar och komplicerar saker i onödan när det gäller regelverket. Det är så fruktansvärt mycket mer som spelar roll i skogen än vad som diskuteras här tycker jag. Challenge-cupen som den körts hittills och med de nya reglerna kommer aldrig att bli orättvis pga de tekniska reglerna på bilarna.
mvh Jocke
Vill bara klargöra en sak som ni inte verkar förstå, bara föra att jag inte håller med om att det är rätt att ta bort regler för att dom inte följs, så inebär detta inte att jag tycker att dom som sitter och jobbar med detta gör ett bra jobb, tvärtom, jag tycker dom gör ett väldigt bra jobb även om vi inte är överens. Det är faktiskt så man beter sig som en normal vuxen människa. Jag kan ha andra åsikter än dom som sätter reglerna (eller gör något annat jobb) och ändå tycka dom är bra både på sitt jobb och som person. Så att jag skriver mina åsikter är inte samma som att jag vill nedvärdera någon anna på något vis.
Jag tycker inte att reglerna blev bra och hoppas att det blir ändringar till nästa år. Jag kommer att bygga min bil så att den klarar en sfro besiktning och kommer att SFRO besiktiga den så fort jag får en tid efter den är färdig.
Suzuki sj413
Re: regler i challenge
Hur är det att besikta med utvändig bur? Har hört att det är svårt att få det godkänt?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: regler i challenge
Att man ska ha kul när man tävlar är det nog ingen som argumenterar mot. Och att man ska få ha åsikter utan att få "onda ögat" av utskottet är ju självklart (men jag förstår att det har varit j-kligt tungrott för dom denna vinter, var snälla mot dom). Att det finns problem att få alla ekipage genom regelverket är vi nog också alla överens om. Hur bilarna är beskaffade har nog inte spelat så stor roll hittills, titta på vinnarekipaget 2013. Jag förstår hur årets regler kom till och varför, detta innebär inte att jag gillar dom. Det finns bara en restriktion på bilarna och nu är den regeln öppen för tolkning, en tolkning som inte är officiell. Detta innebär för mig att hela regelverket undermineras och cupen blir en "hoppålek-tävling" och det gillar inte jag.
Detta är min åsikt. Jag kunde behålla den för mig själv, men har man varit nära avstängning för en trasig glödlampa, så.....
Detta är min åsikt. Jag kunde behålla den för mig själv, men har man varit nära avstängning för en trasig glödlampa, så.....
Beyond bolt-on. Beyond recond.
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: regler i challenge
Vanderlei skrev:Klappa de på ryggen och säg att de gjort ett grymt jobb istället, det förtjänar de. Fokusera på de reglerna som finns, bygg eller modifiera era bila och kom med ett bra humör till tävling så ska vi se till att ha sketskoj i skogen istället.
mvh Jocke
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
-
- Beroende
- Inlägg: 1293
- Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
- Ort: skillingaryd. VJK
Re: regler i challenge
Helt rätt och mycket bra skrivetOlof skrev:Att man ska ha kul när man tävlar är det nog ingen som argumenterar mot. Och att man ska få ha åsikter utan att få "onda ögat" av utskottet är ju självklart (men jag förstår att det har varit j-kligt tungrott för dom denna vinter, var snälla mot dom). Att det finns problem att få alla ekipage genom regelverket är vi nog också alla överens om. Hur bilarna är beskaffade har nog inte spelat så stor roll hittills, titta på vinnarekipaget 2013. Jag förstår hur årets regler kom till och varför, detta innebär inte att jag gillar dom. Det finns bara en restriktion på bilarna och nu är den regeln öppen för tolkning, en tolkning som inte är officiell. Detta innebär för mig att hela regelverket undermineras och cupen blir en "hoppålek-tävling" och det gillar inte jag.
Detta är min åsikt. Jag kunde behålla den för mig själv, men har man varit nära avstängning för en trasig glödlampa, så.....
Suzuki sj413