regler i challenge

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: regler i challenge

Inlägg av BorkJonas » mån feb 03, 2014 23:49

LUS och Christian, missförstår jag er om ni har två helt skilda meningar?
LUS du tycker att bilarna inte behöver vara besiktigade?
Christian du tycker att bilarna skall vara besiktigade i precis det skick de står på tävlingslinjen?

Har jag förstått er rätt?

Arne, det har inte varit med någon A-traktor sen 2005 eller 2006, därför tog vi bort det. Olyckligt att du just nu köpt en A-traktor... Tur att du letar efter en ny ram med bil identitet....
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

LUS
Rutinerad
Inlägg: 324
Blev medlem: tis sep 02, 2008 12:46
Ort: Vaggeryd

Re: regler i challenge

Inlägg av LUS » tis feb 04, 2014 0:08

Antingen är de besiktigade i det skicket som de ska tävlas i och då är det snart borta tyvärr pga kostnaden att besiktiga med SFRO och regbes etc etc. Alternativ 2 är att vagnboken gäller och rena säkerhetsgrejer är med. För att besiktiga kan man göra med vad som helst och bygga om efteråt, har man gjort i alla tider när det gäller fälgar/motor etc. Nu står man vid ett vägskäl och vet inte vad som gäller! behöver tävlingarna vara sanktionerade av SBF? Finns flera klasser som inte är det, man får inte tävla om SM men det är av mindre betydelse ändå. beslut bör tas och det ganska fort skulle jag tro, om det är Boråsstyrt eller ej spelar väl ingen roll? Gissar att de som vill troligtvis kan vara med i "regelkomite" eller vad man ska kalla det? Om Jag får tycka något så borde man gå efter däckstorlek om man inte redan gör detta, ett bra sätt att sätta gränser för bilen och kostnaderna. En bil med tex 35" har ingen större nytta av en Bigblock för att överdriva lite etc.

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: regler i challenge

Inlägg av Marcus » tis feb 04, 2014 9:53

Ser ut som vi har fått in lite åsikter här, vilket ju är toppen kul. :D

Kan inte Arne, Lus och Christian P kontakta Anders Wiberg och bolla fram lite förslag på hur ni ser att dessa regler kan förbättras? Kanske kan ni skapa en liten arbetsgrupp?
Kanske har ni redan skissat på regelförslag?

Konstruktiv kritik och åsikter som driver sporten framåt är ju precis vad vi alla behöver för att kunna få en sport som passar många och ger liten tröskel för att ta sin träffbil och börja tävla.

:tumbup:
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: regler i challenge

Inlägg av Marcus » tis feb 04, 2014 9:57

LUS skrev:Om Jag får tycka något så borde man gå efter däckstorlek om man inte redan gör detta, ett bra sätt att sätta gränser för bilen och kostnaderna. En bil med tex 35" har ingen större nytta av en Bigblock för att överdriva lite etc.
Har du kollat i cupreglerna?
Där har vi (dessa har jag varit med och skissat fram förslaget som ligger) valt att dela klasserna med just den begränsningen, däck och vinch, kanske är det så att klass 2 kommer bli den stora klassen i framtiden?

Vi vill ju gärna ha in åsikter på just cupreglerna, snart, då vi måste slå fast dessa inom kort så alla vet vad som gäller.

Tekniska, tävlingsreglerna är ju SBF som styr i dag, och dessa pratar vi ju förändringar inför 2015, så där har vi till september 2014 på oss att fixa och dona.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

LUS
Rutinerad
Inlägg: 324
Blev medlem: tis sep 02, 2008 12:46
Ort: Vaggeryd

Re: regler i challenge

Inlägg av LUS » tis feb 04, 2014 10:50

Jag har bara tittat som hastigast på reglerna för nåt år sen och såg att det var på gång angående däck och tex vinschar. "Problemet" är ju egentligen var får det kosta för en familjeförsörjare att "leka" kan vi nog vara överens om? Om man vill börja tävla i någonting som har med motorsport att göra så kostar det massor i trimning och däck etc, kan man minska "behovet" av tex trimning och stora-dyra däck så gör det ju steget lättare att "motivera" de andra familjemedlemmarna vad man vill göra! Att då behöva köpa en dubbelvinsch för en trevlig semesterresa ter sig som ganska lönlöst om man ska vara ärlig... Då måste det vara bättre att ha 2 klasser som det är idag och ha begränsningar på det som anses viktigt: Vinschar, däck, axlar och ev motoreffekt. Vinschar är lätt, "vanliga" är tillåtna i klass 2 om det är de billiga klassen. Däck kommer man överens om tex 35" max så skenar inte kostnaderna iväg, ev ett entypsdäck vore att föredra men det är min högst personliga åsikt! Fungerar i många racingklasser innan, då vet alla vad som gäller är fördelen! Motoreffekt? Ja, vi vet ungefär vad en B23, Golfmotor ger i effekt och skulle inte vara så svårt att enas om nåt hk/kg som de hade i Porschecupen i flera år, där behöver vi inte vara så "noga" för toppeffekt är lite ointressant faktiskt för oss! När det gäller axlar så är kostnaderna jämförbara med grövre vs förstärkta axlar och vilken typ kan man nog få välja själv med. Tycker man att portaler är en väg att gå på en Suka så kan man ju det men har ingen jättestor skillnad i skogen så det lämnar jag fritt. Kan man enas om detta så kan man nog få klassen och växa skulle jag tro, då har man en instegsklass som inte kostar skjortan och står sig över tid vilket är viktigt att hålla fast vid. Vill man sen gå vidare upp i klass 1 så vet man vad som gäller där med ett fritt reglemente och därmed drastiskt ökade kostnader!
När det gäller besiktning så bör det nog vara så om man kör på allmän väg, det behöver inte vara så om tävlingen bara är på "inhängnat" område. Däremot ska det finnas en vagnbok som alla modifieringar och däck, vinschar, båge tec är med i så det är klart vad man har/ska ha och tävla med. Jag personligen ser det som mycket svårt att besiktiga en klass 1 bil i tävlingsskick om jag får ha en personlig åsikt, nu finns det de som kör bilen rakt in och klarar en besittning naturligtvis! Men det är skillnad på en Toyota och en Suzuki, Toyan är byggd för terräng och Sukan, tja n åt annat och behöver modifieras för att bli bra om ni förstår vad jag menar! Vi står vid ett val om man ska göra det till en dyr elitklass eller ha med bredden på någorlunda lika villkor, dags att sätta ner foten och ta ett beslut innan säsongen börjar.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: regler i challenge

Inlägg av Danne » tis feb 04, 2014 11:24

Men ska det vara nödvändigt att lägga så mycket vikt på hur en bil är besiktad för att det är ju ändå det tekniska reglementet och vagnsboken som styr hur bilen får se ut och fungera?
Jag förstår givetvis den juridiska aspekten nu tänkte jag enbart ur tävlingssyfte.

Detta är absolut inget påhopp på folks åsikter utan jag är bara nyfiken på hur folk tänker.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

christian.p
Beroende
Inlägg: 1293
Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
Ort: skillingaryd. VJK

Re: regler i challenge

Inlägg av christian.p » tis feb 04, 2014 11:34

BorkJonas skrev:LUS och Christian, missförstår jag er om ni har två helt skilda meningar?
LUS du tycker att bilarna inte behöver vara besiktigade?
Christian du tycker att bilarna skall vara besiktigade i precis det skick de står på tävlingslinjen?

Har jag förstått er rätt?

Arne, det har inte varit med någon A-traktor sen 2005 eller 2006, därför tog vi bort det. Olyckligt att du just nu köpt en A-traktor... Tur att du letar efter en ny ram med bil identitet....
Du har förståt det helt rätt, jag är för att bilen ska tävlas i det skick den besiktigades.
Suzuki sj413

christian.p
Beroende
Inlägg: 1293
Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
Ort: skillingaryd. VJK

Re: regler i challenge

Inlägg av christian.p » tis feb 04, 2014 11:39

LUS skrev:Antingen är de besiktigade i det skicket som de ska tävlas i och då är det snart borta tyvärr pga kostnaden att besiktiga med SFRO och regbes etc etc.
En regbesiktning kostar 1350kr (ungefär) har man inte råd med 1300kr så har man nog inte råd med att tävla heller. Om jag säger att jag vill börja köra nascar men har inte råd med att ha bilen i det skick som reglerna säger, tror ni då dom gör om reglerna så att jag har råd att köra med min gamla 140??
Suzuki sj413

christian.p
Beroende
Inlägg: 1293
Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
Ort: skillingaryd. VJK

Re: regler i challenge

Inlägg av christian.p » tis feb 04, 2014 11:40

LUS skrev: En bil med tex 35" har ingen större nytta av en Bigblock för att överdriva lite etc.
Vem har snackat om att ha nytta av?? Det är ju roligt om inget annat :mrgreen:
Suzuki sj413

christian.p
Beroende
Inlägg: 1293
Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
Ort: skillingaryd. VJK

Re: regler i challenge

Inlägg av christian.p » tis feb 04, 2014 11:49

Danne skrev:Men ska det vara nödvändigt att lägga så mycket vikt på hur en bil är besiktad för att det är ju ändå det tekniska reglementet och vagnsboken som styr hur bilen får se ut och fungera?
Jag förstår givetvis den juridiska aspekten nu tänkte jag enbart ur tävlingssyfte.

Detta är absolut inget påhopp på folks åsikter utan jag är bara nyfiken på hur folk tänker.
Jag tar det aldrig som påhopp, jag är för en vuxen och öppen diskution. Det jag tycker är fel att man ändrar reglerna för att "det är ju ändå ingen som följer dom" . Sen anser jag att det är ett steg tillbaka att ta bort kravet på att bilen ska vara besiktiga som den står på en tävling. jag tycker detta är en bra regel som håller bilarna på en ganska sansad nivå och det är roligare att bygga efter lite regler, men det är min åsikt
Suzuki sj413

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: regler i challenge

Inlägg av mudmike » tis feb 04, 2014 14:36

christian.p skrev:
Danne skrev:Men ska det vara nödvändigt att lägga så mycket vikt på hur en bil är besiktad för att det är ju ändå det tekniska reglementet och vagnsboken som styr hur bilen får se ut och fungera?
Jag förstår givetvis den juridiska aspekten nu tänkte jag enbart ur tävlingssyfte.

Detta är absolut inget påhopp på folks åsikter utan jag är bara nyfiken på hur folk tänker.
Jag tar det aldrig som påhopp, jag är för en vuxen och öppen diskution. Det jag tycker är fel att man ändrar reglerna för att "det är ju ändå ingen som följer dom" . Sen anser jag att det är ett steg tillbaka att ta bort kravet på att bilen ska vara besiktiga som den står på en tävling. jag tycker detta är en bra regel som håller bilarna på en ganska sansad nivå och det är roligare att bygga efter lite regler, men det är min åsikt
För det första så vill jag poängtera att jag är för SFRObyggen/gatlegala osv.
Jag har varit delaktig i regeldiskussionerna inför 2014 så jag ska försöka förtydliga lite.

För att ge lite bakgrund så härstammar denna regeländring i den stora diskussion som blev efter finalen i Borås. Klockan var då inne i November. I denna diskussion så blev det stora argument varför vi har ett gatlegalt krav som inte efterlevs. Det blev pajkastning och folk var fuskare osv osv. Även SBF har i sina insändare i 4WD (som jag hoppas alla läser) lagt ut ett finger där man vill att regler ska följas bättre. Även 4wd reportaget från finalen antydde om en bättre regelefterlydnad.Jätteenkelt i teorin men praktist innebär en hårdare regeltolkning att cupen 2014 inte kommer bli av då ytterst få bilar kan tävla som gatlegala.
Enkelt säger ni, Det är ju bara o regga om o skriva in i papprena.
En SFRO besiktning krävs oftast då ombygnationen är för stor för en vanlig reg bes. SFRO tar tid på sig för byggbesiktning, slutbesiktning till det kommer Regbesiktning och sedan är bilen klar. SFRO gör inga slutbesiktningar förräns väglag osv är tilltalande dvs inte under vintertiden. De börjar i vår och då är det en lång kö till deras slutbesiktningar. Efter avklarad slutbes ska man boka tid för regbes. Nu lär klockan vara inne i junl/juli. Förenklat kan man säga att kräver vi IDAG gatlegalt får vi inga tävlande, ingen cup och ingen challenge IDAG. Däremot vill iaf jag gå den vägen till nästa år men löser vi det till iår? Tror inte det.

Det är absolut ingen omöjlig väg att ta och dit kanske vi kommer redan 2015 med lite tur. vad vet jag?

Då tiden nu är knapp (regeländringar ska vara inne på SBF i September/Oktober och vi är nu i slutet November) så fick man försöka komma fram till en kompromiss. Man lade till texten-Bilen behöver inte besiktas i sitt tävlingsutförande-
Denna text hade tanken att folk ska få köra sin tävlingsbil i tävlingsutförande utan att det ska bli diskussioner efteråt hela 2014 med målet att promota för regbes/SFRO till 2015. På så vis så kan alla besiktade träffbilar som monterar 31or tex vara med osv osv.
Det är ingen bra lösning men den bästa kompromissen än sålänge. Tyvärr räckte inte tiden till för ett bättre förslag då utskottet kräver att detta ska vara inlämnat i Sep/Okt inte Dec som det nu blev. Detta gäng med Anders i spetsen som har försökt få till något som SBF kan godkänna juridiskt har lagt ner ett sjujäkla hästjobb i tid på detta just för att vi ska få kunna tävla iår med.
Till det har ett cupreglemente tagits fram som ännu inte är spikat. Hjälp gärna till med ideer o tankar där också.

Några tankar på vägen.
Tolkar man regelverket att "besikta och bygg om som fasen" ja då lär man få stora problem vid vagnboksbesiktningen.
Betänk också att tävlingsledningen på respektive tävling kan ha kravet på registrerat, gatlegalt osv beroende på vad för förutsättningar deras område har. Detta kan styras i respektive inbjudan.

En förarförening eller arbetsgrupp kanske bli verklighet iår där vi TILLSAMMANS kan försöka få styr på detta regelverk.
Be Smart Drive Safe Stay Legal

christian.p
Beroende
Inlägg: 1293
Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
Ort: skillingaryd. VJK

Re: regler i challenge

Inlägg av christian.p » tis feb 04, 2014 17:14

mudmike skrev:
christian.p skrev:
Danne skrev:Men ska det vara nödvändigt att lägga så mycket vikt på hur en bil är besiktad för att det är ju ändå det tekniska reglementet och vagnsboken som styr hur bilen får se ut och fungera?
Jag förstår givetvis den juridiska aspekten nu tänkte jag enbart ur tävlingssyfte.

Detta är absolut inget påhopp på folks åsikter utan jag är bara nyfiken på hur folk tänker.
Jag tar det aldrig som påhopp, jag är för en vuxen och öppen diskution. Det jag tycker är fel att man ändrar reglerna för att "det är ju ändå ingen som följer dom" . Sen anser jag att det är ett steg tillbaka att ta bort kravet på att bilen ska vara besiktiga som den står på en tävling. jag tycker detta är en bra regel som håller bilarna på en ganska sansad nivå och det är roligare att bygga efter lite regler, men det är min åsikt
För det första så vill jag poängtera att jag är för SFRObyggen/gatlegala osv.
Jag har varit delaktig i regeldiskussionerna inför 2014 så jag ska försöka förtydliga lite.

För att ge lite bakgrund så härstammar denna regeländring i den stora diskussion som blev efter finalen i Borås. Klockan var då inne i November. I denna diskussion så blev det stora argument varför vi har ett gatlegalt krav som inte efterlevs. Det blev pajkastning och folk var fuskare osv osv. Även SBF har i sina insändare i 4WD (som jag hoppas alla läser) lagt ut ett finger där man vill att regler ska följas bättre. Även 4wd reportaget från finalen antydde om en bättre regelefterlydnad.Jätteenkelt i teorin men praktist innebär en hårdare regeltolkning att cupen 2014 inte kommer bli av då ytterst få bilar kan tävla som gatlegala.
Enkelt säger ni, Det är ju bara o regga om o skriva in i papprena.
En SFRO besiktning krävs oftast då ombygnationen är för stor för en vanlig reg bes. SFRO tar tid på sig för byggbesiktning, slutbesiktning till det kommer Regbesiktning och sedan är bilen klar. SFRO gör inga slutbesiktningar förräns väglag osv är tilltalande dvs inte under vintertiden. De börjar i vår och då är det en lång kö till deras slutbesiktningar. Efter avklarad slutbes ska man boka tid för regbes. Nu lär klockan vara inne i junl/juli. Förenklat kan man säga att kräver vi IDAG gatlegalt får vi inga tävlande, ingen cup och ingen challenge IDAG. Däremot vill iaf jag gå den vägen till nästa år men löser vi det till iår? Tror inte det.

Det är absolut ingen omöjlig väg att ta och dit kanske vi kommer redan 2015 med lite tur. vad vet jag?

Då tiden nu är knapp (regeländringar ska vara inne på SBF i September/Oktober och vi är nu i slutet November) så fick man försöka komma fram till en kompromiss. Man lade till texten-Bilen behöver inte besiktas i sitt tävlingsutförande-
Denna text hade tanken att folk ska få köra sin tävlingsbil i tävlingsutförande utan att det ska bli diskussioner efteråt hela 2014 med målet att promota för regbes/SFRO till 2015. På så vis så kan alla besiktade träffbilar som monterar 31or tex vara med osv osv.
Det är ingen bra lösning men den bästa kompromissen än sålänge. Tyvärr räckte inte tiden till för ett bättre förslag då utskottet kräver att detta ska vara inlämnat i Sep/Okt inte Dec som det nu blev. Detta gäng med Anders i spetsen som har försökt få till något som SBF kan godkänna juridiskt har lagt ner ett sjujäkla hästjobb i tid på detta just för att vi ska få kunna tävla iår med.
Till det har ett cupreglemente tagits fram som ännu inte är spikat. Hjälp gärna till med ideer o tankar där också.

Några tankar på vägen.
Tolkar man regelverket att "besikta och bygg om som fasen" ja då lär man få stora problem vid vagnboksbesiktningen.
Betänk också att tävlingsledningen på respektive tävling kan ha kravet på registrerat, gatlegalt osv beroende på vad för förutsättningar deras område har. Detta kan styras i respektive inbjudan.

En förarförening eller arbetsgrupp kanske bli verklighet iår där vi TILLSAMMANS kan försöka få styr på detta regelverk.

Mycket bra skrivet och ger en bra förklaring till varför det blev som det blev, Då hoppas iallafall jag att det bestäms redan nu att 2015 ska bilarna vara besiktigade i det utförande som dom tävlar.
Suzuki sj413

Arne Karlsson
Beroende
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
Ort: Sandared

Inlägg av Arne Karlsson » tis feb 04, 2014 19:25

:beer:
Senast redigerad av Arne Karlsson den tis feb 04, 2014 22:32, redigerad totalt 1 gånger.

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Re: regler i challenge

Inlägg av Ax » tis feb 04, 2014 19:40

[quote="christian.p"][quote="mudmike"][quote="christian.p"][quote="Danne"]Men ska det vara nödvändigt att lägga så mycket vikt på hur en bil är besiktad för att det är ju ändå det tekniska reglementet och vagnsboken som styr hur bilen får se ut och fungera?
Jag förstår givetvis den juridiska aspekten nu tänkte jag enbart ur tävlingssyfte.

Detta är absolut inget påhopp på folks åsikter utan jag är bara nyfiken på hur folk tänker.[/quote]

Jag tar det aldrig som påhopp, jag är för en vuxen och öppen diskution. Det jag tycker är fel att man ändrar reglerna för att "det är ju ändå ingen som följer dom" . Sen anser jag att det är ett steg tillbaka att ta bort kravet på att bilen ska vara besiktiga som den står på en tävling. jag tycker detta är en bra regel som håller bilarna på en ganska sansad nivå och det är roligare att bygga efter lite regler, men det är min åsikt[/quote]

För det första så vill jag poängtera att jag är för SFRObyggen/gatlegala osv.
Jag har varit delaktig i regeldiskussionerna inför 2014 så jag ska försöka förtydliga lite.

För att ge lite bakgrund så härstammar denna regeländring i den stora diskussion som blev efter finalen i Borås. Klockan var då inne i November. I denna diskussion så blev det stora argument varför vi har ett gatlegalt krav som inte efterlevs. Det blev pajkastning och folk var fuskare osv osv. Även SBF har i sina insändare i 4WD (som jag hoppas alla läser) lagt ut ett finger där man vill att regler ska följas bättre. Även 4wd reportaget från finalen antydde om en bättre regelefterlydnad.Jätteenkelt i teorin men praktist innebär en hårdare regeltolkning att cupen 2014 inte kommer bli av då ytterst få bilar kan tävla som gatlegala.
Enkelt säger ni, Det är ju bara o regga om o skriva in i papprena.
En SFRO besiktning krävs oftast då ombygnationen är för stor för en vanlig reg bes. SFRO tar tid på sig för byggbesiktning, slutbesiktning till det kommer Regbesiktning och sedan är bilen klar. SFRO gör inga slutbesiktningar förräns väglag osv är tilltalande dvs inte under vintertiden. De börjar i vår och då är det en lång kö till deras slutbesiktningar. Efter avklarad slutbes ska man boka tid för regbes. Nu lär klockan vara inne i junl/juli. Förenklat kan man säga att kräver vi IDAG gatlegalt får vi inga tävlande, ingen cup och ingen challenge IDAG. Däremot vill iaf jag gå den vägen till nästa år men löser vi det till iår? Tror inte det.

Det är absolut ingen omöjlig väg att ta och dit kanske vi kommer redan 2015 med lite tur. vad vet jag?

Då tiden nu är knapp (regeländringar ska vara inne på SBF i September/Oktober och vi är nu i slutet November) så fick man försöka komma fram till en kompromiss. Man lade till texten-Bilen behöver inte besiktas i sitt tävlingsutförande-
Denna text hade tanken att folk ska få köra sin tävlingsbil i tävlingsutförande utan att det ska bli diskussioner efteråt hela 2014 med målet att promota för regbes/SFRO till 2015. På så vis så kan alla besiktade träffbilar som monterar 31or tex vara med osv osv.
Det är ingen bra lösning men den bästa kompromissen än sålänge. Tyvärr räckte inte tiden till för ett bättre förslag då utskottet kräver att detta ska vara inlämnat i Sep/Okt inte Dec som det nu blev. Detta gäng med Anders i spetsen som har försökt få till något som SBF kan godkänna juridiskt har lagt ner ett sjujäkla hästjobb i tid på detta just för att vi ska få kunna tävla iår med.
Till det har ett cupreglemente tagits fram som ännu inte är spikat. Hjälp gärna till med ideer o tankar där också.

Några tankar på vägen.
Tolkar man regelverket att "besikta och bygg om som fasen" ja då lär man få stora problem vid vagnboksbesiktningen.
Betänk också att tävlingsledningen på respektive tävling kan ha kravet på registrerat, gatlegalt osv beroende på vad för förutsättningar deras område har. Detta kan styras i respektive inbjudan.

En förarförening eller arbetsgrupp kanske bli verklighet iår där vi TILLSAMMANS kan försöka få styr på detta regelverk.[/quote]


Mycket bra skrivet och ger en bra förklaring till varför det blev som det blev, Då hoppas iallafall jag att det bestäms redan nu att 2015 ska bilarna vara besiktigade i det utförande som dom tävlar.[/quote]

Jobbigt att göra regbes varje gång man ändra brädden på däcken... Det skulle även innebära att man inte skulle få starta för att däcken sticker utanför skärmkanten vilket inte är i besiktningsskick och man skulle kunna lämna in en anmäla direkt. Risken är även också att det blir en jävla jakt på andra för vad som är tillåtet och vad som verkligen är ändrat i registreringsbevis.

Det blir väldigt svårt att göra ett strikt reglemente då alla kör olika bilar i olika storlekar med olika motorer...
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

svahnström
Forumräv
Inlägg: 757
Blev medlem: tis aug 26, 2008 17:51
Ort: Vetlanda

Re: regler i challenge

Inlägg av svahnström » tis feb 04, 2014 19:48

Vem bryr sig om någon kör på andra däck än de som är på vid besiktning? Om någon tagit bort stänklapparna? Huvudsaken är väl att säkerheten är ok och det är roligt att tävla. EDIT, tog bort en onödig kommentar, vi håller en så bra nivå vi kan! Moderatorn
Willys cj2a
Volvo L2304
kingquad 750LE

Skriv svar