Vad tycker DU om 2 klasser
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Vad tycker DU om 2 klasser
Det som är fördelen med att köra i två klasser (om än på samma bana) anser jag främst är att dom med lite sämre bil har en chans att kämpa sig till en vettig placering i resultatslistan jämfört med om alla är i samma lista. (det är ju roligare att t.ex hamna på plats 3 av 6 än plats 28 av 34)
Och sen det där med däckstorlekar, en gräns för ena klassen kan vara vettigt men det bör tas lite hänsyn till vad det är för bil med. Min blazer är pga sin bredd oerhört svår att navigera fram med 35" däck medans en suzuki blir rena monstertrucken i jämförelse. Är det tveksamt så kan man ju göra en förfrågan bland dom startande i den "lägre" klassen om det är okej att tänja lite på den regeln.
Om jag är med o tävlar nästa säsong så tycker jag mig platsa in i klass två, men eftersom jag har 42" däck så platsar jag i så fall inte in där. (trots att jag har ungefär samma markfrigång under diffarna som en suzuki med 35")
Och sen det där med däckstorlekar, en gräns för ena klassen kan vara vettigt men det bör tas lite hänsyn till vad det är för bil med. Min blazer är pga sin bredd oerhört svår att navigera fram med 35" däck medans en suzuki blir rena monstertrucken i jämförelse. Är det tveksamt så kan man ju göra en förfrågan bland dom startande i den "lägre" klassen om det är okej att tänja lite på den regeln.
Om jag är med o tävlar nästa säsong så tycker jag mig platsa in i klass två, men eftersom jag har 42" däck så platsar jag i så fall inte in där. (trots att jag har ungefär samma markfrigång under diffarna som en suzuki med 35")
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Vad tycker DU om 2 klasser
Ska man se till att få med så många nya tävlande som möjligt så tror jag nog att man ska ha en gräns vid 33 ev 35". På dom vanligaste offroadbilarna idag så får man plats med ett par 33" men man begränsar lite då för många som kör wrangler kör med 35". Tycker Danskens förslag i en annan tråd var bra
Klass 2. Max 35" däck och standard winch, med standard winch menas en vanlig vinch som har motor o broms i linje. Warn 8274,winch med dubbla motorer o hydralwinch är inte tillåtet.
Det verkar ändå ha funkat bra i år på det sättet som man har kört med att klass 2 har varit öppen. Så skulle man köra med samma regler nästa år som i år så kan du köra i den klassen henke_99.
Klass 2. Max 35" däck och standard winch, med standard winch menas en vanlig vinch som har motor o broms i linje. Warn 8274,winch med dubbla motorer o hydralwinch är inte tillåtet.
Det verkar ändå ha funkat bra i år på det sättet som man har kört med att klass 2 har varit öppen. Så skulle man köra med samma regler nästa år som i år så kan du köra i den klassen henke_99.
Fan, jävla oflyt hela ti'n!
Re: Vad tycker DU om 2 klasser
Så som reglerna har sett ut i år är enda sättet som man kan "garantera" att nybörjare bara möter nybörjare.
I klass 2 kan man ju ha en begränsning på att man bara får köra två år eller om man slutar på pallplats i cupen så blir man uppklassad till klass 1.
I klass 2 kan man ju ha en begränsning på att man bara får köra två år eller om man slutar på pallplats i cupen så blir man uppklassad till klass 1.
Re: Vad tycker DU om 2 klasser
Alla kanske inte vill bygga eller har möjlighet att bygga en bil för 50 tusen eller mer så då kanske en klass 2 kan vara bra för dom. Så jag tycker nog inte att man ska klassas upp utan det ska vara ett val man gör själv isf.
Fan, jävla oflyt hela ti'n!
Re: Vad tycker DU om 2 klasser
Tycker mig se en vinkling av ämnet som så.
35" däck Enkelmotorwinch och inlineaxlar för att platsa i klass 2.
Diskussionen ang 8274 ser jag såhär på.
En omodifierad enkelmotorig är fan inte mkt snabbare under full load än många andra "normala" winchar. En jävlit populär winch som mååånga träffbilar har så det vore lite synd att de per automatik skall hamna i stora klassen och därmed bli lite avskräckta att prova på. Det finns också många snabba starka inlinewinchar med idag. Kika på Samurai Warriorwinchen eller goodwinch goldfish tex. Inlinewinch med rätt snarlika prestanda emot en orginal 8274 i hastighet och styrka.
Sätter man dom i klass två så tror jag att det finns måååånga potenta nybörjare som kan tänkas ta steget in i challenge för att upptäcka det många redan vet. ITS ALL ABOUT THE FUN.
Sätter man däremot dubbla motorer på 8274an så blir det ett jävla monster till winch och ingenting är i närheten av effektivitet. Den varianten hör hemma i klass ett tillsammans med hydraulwinchar och mekaniska winchar.
Så tänker jag, hur tänker du?
35" däck Enkelmotorwinch och inlineaxlar för att platsa i klass 2.
Diskussionen ang 8274 ser jag såhär på.
En omodifierad enkelmotorig är fan inte mkt snabbare under full load än många andra "normala" winchar. En jävlit populär winch som mååånga träffbilar har så det vore lite synd att de per automatik skall hamna i stora klassen och därmed bli lite avskräckta att prova på. Det finns också många snabba starka inlinewinchar med idag. Kika på Samurai Warriorwinchen eller goodwinch goldfish tex. Inlinewinch med rätt snarlika prestanda emot en orginal 8274 i hastighet och styrka.
Sätter man dom i klass två så tror jag att det finns måååånga potenta nybörjare som kan tänkas ta steget in i challenge för att upptäcka det många redan vet. ITS ALL ABOUT THE FUN.
Sätter man däremot dubbla motorer på 8274an så blir det ett jävla monster till winch och ingenting är i närheten av effektivitet. Den varianten hör hemma i klass ett tillsammans med hydraulwinchar och mekaniska winchar.
Så tänker jag, hur tänker du?
Be Smart Drive Safe Stay Legal
-
- Veteran
- Inlägg: 2039
- Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
- Ort: dannike (borås)
Re: Vad tycker DU om 2 klasser
Men bilar med ifs då? Dom har ju viss portaleffekt
Nås på 0708-691945.
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Re: Vad tycker DU om 2 klasser
Independent front suspension, alltså motsatsen till en stel axel.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Vad tycker DU om 2 klasser
Jag vet EXAKT vad Robban är ute och fiskar efter........
I övrigt ser jag som icke tävlande bara fördelar med två klasser- om jag tillåts ha en åsikt i frågan?
SKREV OBELIX
I övrigt ser jag som icke tävlande bara fördelar med två klasser- om jag tillåts ha en åsikt i frågan?
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Vad tycker DU om 2 klasser
Alla tillåts att ha en åsikt givetvis. Det är bara bra med så mkt input som möjligt.
Be Smart Drive Safe Stay Legal
-
- Veteran
- Inlägg: 2039
- Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
- Ort: dannike (borås)
Re: Vad tycker DU om 2 klasser
Sen finns ju ttb oxå
Nås på 0708-691945.
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Re: Vad tycker DU om 2 klasser
Och IFS med "portalspindlar"
Re: Vad tycker DU om 2 klasser
Jag röstar för klass 1 fri enligt nuvarande regemente.
klass 2 Max 35 däck, enkelmotorvinsch, valfria axlar och endast zebramålade bilar.
Kanske en begränsning på axlar också men har man varit frän nog att fixat portaler så tävlar man inte i 2an.
Vi ses.
klass 2 Max 35 däck, enkelmotorvinsch, valfria axlar och endast zebramålade bilar.
Kanske en begränsning på axlar också men har man varit frän nog att fixat portaler så tävlar man inte i 2an.
Vi ses.
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.
Re: Vad tycker DU om 2 klasser
Jag tycker att i klass 2 kör nybörjare och fegisar första året, sen går man upp till 1an
eller så börjar man med dom tuffa grabbarna.
Det viktigaste är att man har KUL:
eller så börjar man med dom tuffa grabbarna.
Det viktigaste är att man har KUL:
TEAM CASUMO Volvo PV-Valp
TEAM RED DOG såld
vaxjooffroaders.se
Co driver i Team Bergunda
TEAM RED DOG såld
vaxjooffroaders.se
Co driver i Team Bergunda
Re: Vad tycker DU om 2 klasser
Jag håller med Johan (team red dog). Fegisar kan ha en möjlighet att tävla klass 2 första året, och vi andra tävlar i Big Boys-klassen direkt.
Mina erfarenheter från cupen 2013 är att man tävlar för att det är kul och det skapas "klasser" inom klass 1, eftersom de som är med har olika bilar och varierande erfarenhet av att köra Challenge. Det finns oftast 3-4 team som man tävlar mot (inbördes) och om slutresultatet blir 4:de eller 14:de plats spelar ingen större roll, bara man slår de där 3 som kör ungefär lika tufft. Och allra helst vill man nån gång komma före ett team i "klassen" framför.
Klass 2 tycker jag ska vara utanför cupen och enskilda tävlingar på varje ChallengeCup-deltävling. På det sättet tror jag man kan få in många nya tävlande på hemmaplan. Det är där man måste börja. Många team har inte möjlighet att traila iväg många långa mil, lägga kostnader på boende osv. Får man sen blodad tand, satsar man lite mer året därpå och sen är man igång
Lyckas man få in ett nytt team i cupen per deltävling, blir det 5 nyförvärv varje år.
Om klass 2 ska vara samma bana eller en lättare tycker jag kan vara upp till varje klubb att bestämma. Det handlar ju både om storleken på körområde och hur många medhjälpare som finns i klubben.
Tror det blir svårt att sätta ev begränsningar för bilarna i de olika klasserna när vi fortfarande är så få team som tävlar. Nu vill vi få in fler team som finner tjusningen i Challenge! Själv är jag helt fast! Satt bakom offroad-ratten för första gången för knappt 1 1/2 år sedan, första tävlingen var trophyn i Borås i april i år och sen har det bara rullat på till en tionde plats i ChallengeCupen, klass 1 med 35' däck, inline winch och raka axlar. Det är inte bilens utrustning som begränsar mitt tävlande, det är det vanliga livet med barn o familj, jobb, resor och andra fritidssysselsättningar.
/Jeanette team Baskwald
Mina erfarenheter från cupen 2013 är att man tävlar för att det är kul och det skapas "klasser" inom klass 1, eftersom de som är med har olika bilar och varierande erfarenhet av att köra Challenge. Det finns oftast 3-4 team som man tävlar mot (inbördes) och om slutresultatet blir 4:de eller 14:de plats spelar ingen större roll, bara man slår de där 3 som kör ungefär lika tufft. Och allra helst vill man nån gång komma före ett team i "klassen" framför.
Klass 2 tycker jag ska vara utanför cupen och enskilda tävlingar på varje ChallengeCup-deltävling. På det sättet tror jag man kan få in många nya tävlande på hemmaplan. Det är där man måste börja. Många team har inte möjlighet att traila iväg många långa mil, lägga kostnader på boende osv. Får man sen blodad tand, satsar man lite mer året därpå och sen är man igång
Lyckas man få in ett nytt team i cupen per deltävling, blir det 5 nyförvärv varje år.
Om klass 2 ska vara samma bana eller en lättare tycker jag kan vara upp till varje klubb att bestämma. Det handlar ju både om storleken på körområde och hur många medhjälpare som finns i klubben.
Tror det blir svårt att sätta ev begränsningar för bilarna i de olika klasserna när vi fortfarande är så få team som tävlar. Nu vill vi få in fler team som finner tjusningen i Challenge! Själv är jag helt fast! Satt bakom offroad-ratten för första gången för knappt 1 1/2 år sedan, första tävlingen var trophyn i Borås i april i år och sen har det bara rullat på till en tionde plats i ChallengeCupen, klass 1 med 35' däck, inline winch och raka axlar. Det är inte bilens utrustning som begränsar mitt tävlande, det är det vanliga livet med barn o familj, jobb, resor och andra fritidssysselsättningar.
/Jeanette team Baskwald