Vad tycker DU om 2 klasser

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Vill du ha två klasser 2014

Omröstningen slutade lör nov 30, 2013 13:50

Ja och oförändrad klassindelning
4
12%
Ja fast med vissa förändringar mellan klass 1 & 2
26
79%
Nej Det är onödigt
3
9%
 
Antal röster: 33

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av henke_99 » lör nov 09, 2013 10:04

Det som är fördelen med att köra i två klasser (om än på samma bana) anser jag främst är att dom med lite sämre bil har en chans att kämpa sig till en vettig placering i resultatslistan jämfört med om alla är i samma lista. (det är ju roligare att t.ex hamna på plats 3 av 6 än plats 28 av 34)




Och sen det där med däckstorlekar, en gräns för ena klassen kan vara vettigt men det bör tas lite hänsyn till vad det är för bil med. Min blazer är pga sin bredd oerhört svår att navigera fram med 35" däck medans en suzuki blir rena monstertrucken i jämförelse. Är det tveksamt så kan man ju göra en förfrågan bland dom startande i den "lägre" klassen om det är okej att tänja lite på den regeln.

Om jag är med o tävlar nästa säsong så tycker jag mig platsa in i klass två, men eftersom jag har 42" däck så platsar jag i så fall inte in där. (trots att jag har ungefär samma markfrigång under diffarna som en suzuki med 35")
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av Ax » lör nov 09, 2013 12:22

Ska man se till att få med så många nya tävlande som möjligt så tror jag nog att man ska ha en gräns vid 33 ev 35". På dom vanligaste offroadbilarna idag så får man plats med ett par 33" men man begränsar lite då för många som kör wrangler kör med 35". Tycker Danskens förslag i en annan tråd var bra

Klass 2. Max 35" däck och standard winch, med standard winch menas en vanlig vinch som har motor o broms i linje. Warn 8274,winch med dubbla motorer o hydralwinch är inte tillåtet.

Det verkar ändå ha funkat bra i år på det sättet som man har kört med att klass 2 har varit öppen. Så skulle man köra med samma regler nästa år som i år så kan du köra i den klassen henke_99.
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

pigge
Hemmastadd
Inlägg: 173
Blev medlem: fre jan 09, 2009 21:14
Ort: Fristad

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av pigge » lör nov 09, 2013 17:08

Så som reglerna har sett ut i år är enda sättet som man kan "garantera" att nybörjare bara möter nybörjare.

I klass 2 kan man ju ha en begränsning på att man bara får köra två år eller om man slutar på pallplats i cupen så blir man uppklassad till klass 1.

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av Ax » lör nov 09, 2013 17:32

Alla kanske inte vill bygga eller har möjlighet att bygga en bil för 50 tusen eller mer så då kanske en klass 2 kan vara bra för dom. Så jag tycker nog inte att man ska klassas upp utan det ska vara ett val man gör själv isf.
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av mudmike » tis nov 12, 2013 20:35

Tycker mig se en vinkling av ämnet som så.
35" däck Enkelmotorwinch och inlineaxlar för att platsa i klass 2.

Diskussionen ang 8274 ser jag såhär på.
En omodifierad enkelmotorig är fan inte mkt snabbare under full load än många andra "normala" winchar. En jävlit populär winch som mååånga träffbilar har så det vore lite synd att de per automatik skall hamna i stora klassen och därmed bli lite avskräckta att prova på. Det finns också många snabba starka inlinewinchar med idag. Kika på Samurai Warriorwinchen eller goodwinch goldfish tex. Inlinewinch med rätt snarlika prestanda emot en orginal 8274 i hastighet och styrka.
Sätter man dom i klass två så tror jag att det finns måååånga potenta nybörjare som kan tänkas ta steget in i challenge för att upptäcka det många redan vet. :tumbup: ITS ALL ABOUT THE FUN.

Sätter man däremot dubbla motorer på 8274an så blir det ett jävla monster till winch och ingenting är i närheten av effektivitet. Den varianten hör hemma i klass ett tillsammans med hydraulwinchar och mekaniska winchar.

Så tänker jag, hur tänker du?
Be Smart Drive Safe Stay Legal

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av volvorobban86 » tis nov 12, 2013 23:19

Men bilar med ifs då? Dom har ju viss portaleffekt :mrgreen:
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av mudmike » ons nov 13, 2013 19:55

ifs???
Be Smart Drive Safe Stay Legal

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av Danne » ons nov 13, 2013 20:03

Independent front suspension, alltså motsatsen till en stel axel.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av OBELIX » tor nov 14, 2013 1:46

Jag vet EXAKT vad Robban är ute och fiskar efter........

I övrigt ser jag som icke tävlande bara fördelar med två klasser- om jag tillåts ha en åsikt i frågan?

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av mudmike » tor nov 14, 2013 7:11

Alla tillåts att ha en åsikt givetvis. :tumbup: Det är bara bra med så mkt input som möjligt.
Be Smart Drive Safe Stay Legal

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av volvorobban86 » tor nov 14, 2013 14:21

Sen finns ju ttb oxå 8)
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av optodsl » tor nov 14, 2013 15:27

Och IFS med "portalspindlar"
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Hagberg
Forumräv
Inlägg: 516
Blev medlem: fre mar 02, 2012 18:03
Ort: Älvängen

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av Hagberg » mån nov 18, 2013 18:55

Jag röstar för klass 1 fri enligt nuvarande regemente.
klass 2 Max 35 däck, enkelmotorvinsch, valfria axlar och endast zebramålade bilar.

Kanske en begränsning på axlar också men har man varit frän nog att fixat portaler så tävlar man inte i 2an.

Vi ses. :beer:
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.

volvotl12
Hemmastadd
Inlägg: 241
Blev medlem: lör feb 18, 2006 20:45
Ort: Åby vid sjön

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av volvotl12 » mån nov 18, 2013 19:52

Jag tycker att i klass 2 kör nybörjare och fegisar första året, sen går man upp till 1an
eller så börjar man med dom tuffa grabbarna. :tumbup:
Det viktigaste är att man har KUL: :woot:
TEAM CASUMO Volvo PV-Valp
TEAM RED DOG såld
vaxjooffroaders.se
Co driver i Team Bergunda

Jeanette
Användare
Inlägg: 34
Blev medlem: lör mar 09, 2013 8:19

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av Jeanette » mån nov 18, 2013 21:45

Jag håller med Johan (team red dog). Fegisar kan ha en möjlighet att tävla klass 2 första året, och vi andra tävlar i Big Boys-klassen direkt. ;-)

Mina erfarenheter från cupen 2013 är att man tävlar för att det är kul och det skapas "klasser" inom klass 1, eftersom de som är med har olika bilar och varierande erfarenhet av att köra Challenge. Det finns oftast 3-4 team som man tävlar mot (inbördes) och om slutresultatet blir 4:de eller 14:de plats spelar ingen större roll, bara man slår de där 3 som kör ungefär lika tufft. Och allra helst vill man nån gång komma före ett team i "klassen" framför.

Klass 2 tycker jag ska vara utanför cupen och enskilda tävlingar på varje ChallengeCup-deltävling. På det sättet tror jag man kan få in många nya tävlande på hemmaplan. Det är där man måste börja. Många team har inte möjlighet att traila iväg många långa mil, lägga kostnader på boende osv. Får man sen blodad tand, satsar man lite mer året därpå och sen är man igång :-)
Lyckas man få in ett nytt team i cupen per deltävling, blir det 5 nyförvärv varje år.
Om klass 2 ska vara samma bana eller en lättare tycker jag kan vara upp till varje klubb att bestämma. Det handlar ju både om storleken på körområde och hur många medhjälpare som finns i klubben.

Tror det blir svårt att sätta ev begränsningar för bilarna i de olika klasserna när vi fortfarande är så få team som tävlar. Nu vill vi få in fler team som finner tjusningen i Challenge! Själv är jag helt fast! Satt bakom offroad-ratten för första gången för knappt 1 1/2 år sedan, första tävlingen var trophyn i Borås i april i år och sen har det bara rullat på till en tionde plats i ChallengeCupen, klass 1 med 35' däck, inline winch och raka axlar. Det är inte bilens utrustning som begränsar mitt tävlande, det är det vanliga livet med barn o familj, jobb, resor och andra fritidssysselsättningar.

/Jeanette team Baskwald

Skriv svar