Vad tycker DU om 2 klasser

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Vill du ha två klasser 2014

Omröstningen slutade lör nov 30, 2013 13:50

Ja och oförändrad klassindelning
4
12%
Ja fast med vissa förändringar mellan klass 1 & 2
26
79%
Nej Det är onödigt
3
9%
 
Antal röster: 33

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av mudmike » tis nov 19, 2013 19:14

Om man väljer att köra i klass två istället för ett har ingenting med feghet att göra, nybörjare i all ära ja det må så vara och att starta försiktigt är väl rätt sunt för de som vill det. Dock fortfarande ett fritt enskilt val och det bör ju respekteras.

Precis som ovan nämner så HA KUL, det är grundstenen i challenge. HA KUL med polarna, konkurrenterna, arrangörerna.... U name it. Ett förbannat trevligt släkte dessa challengegubbar/gummor :tumbup:

Att få fler o prova tex runt hemmaplan tror jag också är en bra tanke. Får man bara köra en tävling o konstatera att det är inte är så krångligt o svårt att tävla ja då kanske man provar igen, o igen osv... Känns nog mindre pirrigt för nybörjaren o tävla i en klass med enklare bilar än de extremare. Ja jag vet att det är en klyssja o säga så men dock kvarstår problematiken. Man har väldigt många förutfattade meningar innan man själv provat o köra en tävling. Kan bara se till mig själv i det fallet. :weird:

Vad gäller frågeställningen som tråden handlar om så ös på med fler ideer o tankar. Det är nu vi tillsammans ska forma 2014 juu :mrgreen: :mrgreen:
Be Smart Drive Safe Stay Legal

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av K J H » fre nov 22, 2013 21:56

E man inte ganska mkt bromskloss och gör så det tjockar igen i spåret för dom "klass 1"-lirarna i början eller?
Gillar ideen med två klasser... inlineaxlar o en eller två enkelmotorwinchar låter väl rimligt... men begränsa däckstorlek?? vet inte det? åker man på 40" eller 42"däck så har man antagligen en rätt stor bil när man inte får ha portaler så då får man automatiskt lite handikapp... eller?? röstar för valfri däckstorlek men ICKE portaler o dubbelmotorwinchar... :roll:
För det som är dyrt i klass 1 är väl winchar o portaler? däck är ju inte sån våldsam skillnad i prris på nåra tum upp eller ner... kanske hittar beg 37 till bra pris å då slipper man köpa klippnya 35or :mrgreen:
#patrol-garaget

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av Danne » lör nov 23, 2013 10:14

I Gröndal tycker jag inte att vi var ivägen jättemycket och när man blev ikappkörd så körde man åt sidan och släppte fram dom, så jag tror inte det är något jätteproblem.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av Ninetoes » lör nov 23, 2013 10:34

Klassindelningen kan ju aldrig bli helt rättvis heller.

Min HJ61 har mekanisk winch och 35" däck. Men ändå vill jag påstå att min axelvända 410 med 31" skulle vara ett bättre tävlingsredskap, trots att sextiettan har herrejösseswinch, spärrar i båda axlarna och större däck.

Och den som köper en gammal C303 från ex. ett kraftbolag skulle ju också bli snuvad på konfekten då den bilen har stora däck, portalaxlar och ofta är utrustad med en Warn 8274:a...
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av mudmike » ons nov 27, 2013 13:55

Ja jag har också suttit o funderat på just elvabilarna i de fall då de är orginalutförande.
Jag ser inget hinder i att en ren orginalelvabil kör i klass två. Det finns nog flera elvabilar som är sugna att pröve lyckan i spåren. En sådan elva mot en sammy på 31"skor tror jag iaf får jobba lite extra. :mrgreen:

Vart man drar gränsen vet inte jag alls. Hur man än gör så kommer någon/några att känna sig åtsidosatta. Skitsvårt men bra om man kan lyfta alla ideer här liksom.

Vill du köra för o vinna så lägg energin på teamet/codrivern o den biten. Inte om det är 35 eller 37tums däcken...

O du ----- Glöm inte o ha KUL.
Be Smart Drive Safe Stay Legal

PFalk
Hemmastadd
Inlägg: 239
Blev medlem: ons maj 02, 2012 15:42
Ort: Torshälla

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av PFalk » ons nov 27, 2013 15:08

Om man ska ha två klasser tycker jag att det ska vara kopplat till föraren och inte bilen. Dvs inga töntiga begränsningar som endå bara kommer att leda till tolkningsdiskussioner, jag menar bara för att jag har samma märke på mina golfklubbor som Tiger Woods så kommer jag inte att vinna touren, bara för att jag har samma märke på mina löparskor som elitmaratonlöparna så kommer jag inte att springa maran på drygt 2 timmar - ja ni fattar..

Förslag: Oavsett bil väljer nya team (där föraren är styrande) om de vill köra i klass 1 eller klass 2. Detta val kan göras under max två säsonger sen klassas man automatiskt upp till klass 1 om det inte är så att man placerar sig som 1, 2, 3 i klass två cupen, för då klassas man upp direkt till nästa säsong.
Challenge your self - go beyond the road
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av Danne » ons nov 27, 2013 18:17

x2 på det :tumbup:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av Ninetoes » ons nov 27, 2013 19:58

PFalk skrev: Förslag: Oavsett bil väljer nya team (där föraren är styrande) om de vill köra i klass 1 eller klass 2. Detta val kan göras under max två säsonger sen klassas man automatiskt upp till klass 1 om det inte är så att man placerar sig som 1, 2, 3 i klass två cupen, för då klassas man upp direkt till nästa säsong.

Spontant så tycker jag det verkar vettigt.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av volvorobban86 » ons nov 27, 2013 20:08

Spontant så är min känsla att lite beroende på bil( välbyggd-nybörjarbygge)

Så kan föraren vara rutinerad med en nybörjare och göra grymt bra ifrån sig men lika illa oxå.

En tabbe från co driveen och större delen av tävlingen gick åt till att skruva.....



Nej ett ruttinerat team som kört mycket ihop kommer längre än vad jag och max gjort i en topp 3 klass 1 bil.
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av peterand » ons nov 27, 2013 20:39

PFalk skrev: Förslag: Oavsett bil väljer nya team (där föraren är styrande) om de vill köra i klass 1 eller klass 2. Detta val kan göras under max två säsonger sen klassas man automatiskt upp till klass 1 om det inte är så att man placerar sig som 1, 2, 3 i klass två cupen, för då klassas man upp direkt till nästa säsong.
Kan man inte göra det ännu enklare att når man pallplats flyttas man upp nästa säsong. Inga bilbegräsningar och ska man tvunget ha det så 35or och inlinewinch men det ända man igentligen gör är tvingar alla nybörjare att köra suki.

Då får vi en instegs eller renybörjarklass som automatisk dels förser andra klassen med duktiga förare dels "öppnar fältet" varje år för nya att komma upp sig.
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

Glas stefan
Hemmastadd
Inlägg: 190
Blev medlem: tis jul 12, 2011 0:22
Ort: Ludvika

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av Glas stefan » fre nov 29, 2013 10:03

PFalk skrev:Om man ska ha två klasser tycker jag att det ska vara kopplat till föraren och inte bilen. Dvs inga töntiga begränsningar som endå bara kommer att leda till tolkningsdiskussioner, jag menar bara för att jag har samma märke på mina golfklubbor som Tiger Woods så kommer jag inte att vinna touren, bara för att jag har samma märke på mina löparskor som elitmaratonlöparna så kommer jag inte att springa maran på drygt 2 timmar - ja ni fattar..

Förslag: Oavsett bil väljer nya team (där föraren är styrande) om de vill köra i klass 1 eller klass 2. Detta val kan göras under max två säsonger sen klassas man automatiskt upp till klass 1 om det inte är så att man placerar sig som 1, 2, 3 i klass två cupen, för då klassas man upp direkt till nästa säsong.



:tumbup:

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av Ax » fre nov 29, 2013 11:27

[quote="peterand"][quote="PFalk"]
[b]Förslag:[/b] Oavsett bil väljer nya team (där föraren är styrande) om de vill köra i klass 1 eller klass 2. Detta val kan göras under max två säsonger sen klassas man automatiskt upp till klass 1 om det inte är så att man placerar sig som 1, 2, 3 i klass två cupen, för då klassas man upp direkt till nästa säsong.[/quote]

Kan man inte göra det ännu enklare att når man pallplats flyttas man upp nästa säsong. Inga bilbegräsningar och ska man tvunget ha det så 35or och inlinewinch men det ända man igentligen gör är tvingar alla nybörjare att köra suki.

Då får vi en instegs eller renybörjarklass som automatisk dels förser andra klassen med duktiga förare dels "öppnar fältet" varje år för nya att komma upp sig.[/quote]

Ska man titta på hur det blev i Klass 1 så skulle en suzuki vara ett bra alternativ även i den klassen :tumbup: Tror inte att det var så många som körde Suzuki i klass2 2013 så jag förstår inte ditt resonemang?
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av mudmike » fre nov 29, 2013 13:21

Det surret jag hör i korridorer o liknande ang challenge är oftast

-Det är ingen ide att jag ställer upp jag har ju ingen extrem bil att köra med. Jag har ju bara en enkel träffbil.

Och det är här jag tror man kan få in folket i en klass där det inte går så avancerade bilar.
Psykologi från början till slut.
I slutänden spelar det eg ingen roll med 33or, 42or osv osv det vet ju både du och jag som kör eller har provat men förklara det för en som inte kört....

En tanke jag gnott lite på. Kan man skicka in wildcardinbjudan till klubbar när det e tävling för o få in ett par extra ekipage? Ett wildcard som innehåller PRlicensen och startavgiften? Ingen kostnad för de som blir inbjudna? :?:
Be Smart Drive Safe Stay Legal

Pär J
Användare
Inlägg: 19
Blev medlem: ons nov 09, 2011 17:16
Ort: Söderköping

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av Pär J » mån dec 02, 2013 12:11

Jag kan bara tala för mig; blir det en klass 2 med max 35" och övriga begränsningar när det gäller vinsch mm enligt denna tråd i kombination med vetskapen om att man kan köra en slinga anpassad till dessa förutsättningar (altså att jag inte kör sönder bilen för mycket om jag är lite sansad) och hoppa över specialprov, då kommer jag att testa någon gång under 2014.

Det verkar ju skitkul och ni har varit fantastiskt duktiga som fått igång en så pass omfattande "challengeverksamhet". Egen hemsida, 37 team i resultatlistan o 5 deltävlingar under 2013. Imponerande.

/Pär
LR Defender 110 1998

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: Vad tycker DU om 2 klasser

Inlägg av mudmike » mån dec 02, 2013 21:31

Pär J skrev:Jag kan bara tala för mig; blir det en klass 2 med max 35" och övriga begränsningar när det gäller vinsch mm enligt denna tråd i kombination med vetskapen om att man kan köra en slinga anpassad till dessa förutsättningar (altså att jag inte kör sönder bilen för mycket om jag är lite sansad) och hoppa över specialprov, då kommer jag att testa någon gång under 2014.

Det verkar ju skitkul och ni har varit fantastiskt duktiga som fått igång en så pass omfattande "challengeverksamhet". Egen hemsida, 37 team i resultatlistan o 5 deltävlingar under 2013. Imponerande.

/Pär
Ja det är klart du ska prova. Passa på o gå licenskursen nu med som Pfalk lagt ut. förbaskat roligt och den är ju gratis.

Huruvida man kör sönder eller ej beror ju helt på föraren och om man har turen på sin sida.
:mrgreen:
Slingan skall inte vara så överdrivet svår men proven är väldigt varierande så det är bara o stanna, titta på andra hur de kör i provet och gå hela provet till fots för o bilda sig en uppfattning om svårigheten osv.
Be Smart Drive Safe Stay Legal

Skriv svar