Förslag och ideer inför 2014!?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Förslag och ideer inför 2014!?
Vet inte hur lätt det är att ändra något men jag har haft lite funderingar på regler m.m. som jag har funderat på under året och som gärna skulle vilja delge och höra era åsikter om...
1, Hjälm, skulle det vara möjligt att kunna få tillstånd att använda eller en ändring i reglementet så det blir möjligt att använda någon annan typ av hjälm, typ bergsklätrarhjälm, skidhjälm el liknande lättare hjälm?
Blir ganska tungt för rygg och nacke att springa runt med 1, 2kg extra på huvudet efter ett tag..
2, Regler för klasserna, Personligen så tycker jag att det är en ganska bra nivå på bilarna som det är idag. Blir det mer "extremt" kan jag tycka att det tappar lite av tjusningen med sporten.
Mitt förslag är att sätta en övre gräns på hur mycket man får bygga om bilarna.
Vad tror ni?
1, Hjälm, skulle det vara möjligt att kunna få tillstånd att använda eller en ändring i reglementet så det blir möjligt att använda någon annan typ av hjälm, typ bergsklätrarhjälm, skidhjälm el liknande lättare hjälm?
Blir ganska tungt för rygg och nacke att springa runt med 1, 2kg extra på huvudet efter ett tag..
2, Regler för klasserna, Personligen så tycker jag att det är en ganska bra nivå på bilarna som det är idag. Blir det mer "extremt" kan jag tycka att det tappar lite av tjusningen med sporten.
Mitt förslag är att sätta en övre gräns på hur mycket man får bygga om bilarna.
Vad tror ni?
Re: Förslag och ideer inför 2014!?
[quote]Vet inte hur lätt det är att ändra något men jag har haft lite funderingar på regler m.m. som jag har funderat på under året och som gärna skulle vilja delge och höra era åsikter om...
1, Hjälm, skulle det vara möjligt att kunna få tillstånd att använda eller en ändring i reglementet så det blir möjligt att använda någon annan typ av hjälm, typ bergsklätrarhjälm, skidhjälm el liknande lättare hjälm?
Blir ganska tungt för rygg och nacke att springa runt med 1, 2kg extra på huvudet efter ett tag..
2, Regler för klasserna, Personligen så tycker jag att det är en ganska bra nivå på bilarna som det är idag. Blir det mer "extremt" kan jag tycka att det tappar lite av tjusningen med sporten.
Mitt förslag är att sätta en övre gräns på hur mycket man får bygga om bilarna.
Vad tror ni?[/quote]
1. Är nog krav från SBF tyvärr.
2. Den gränsen som är nu är vad Transportstyrelsen/Bilprovningen godkänner som lagligt fordon för väg. Själv så tycker jag man ska ha så få regler som möjligt för att göra det enkelt för alla. Gör man det krångligare så tror jag att man förhindrar att fler testar på.
Som det är i dag så kan men ta en vanlig Cherokee sätta på en vinch och tävla.
1, Hjälm, skulle det vara möjligt att kunna få tillstånd att använda eller en ändring i reglementet så det blir möjligt att använda någon annan typ av hjälm, typ bergsklätrarhjälm, skidhjälm el liknande lättare hjälm?
Blir ganska tungt för rygg och nacke att springa runt med 1, 2kg extra på huvudet efter ett tag..
2, Regler för klasserna, Personligen så tycker jag att det är en ganska bra nivå på bilarna som det är idag. Blir det mer "extremt" kan jag tycka att det tappar lite av tjusningen med sporten.
Mitt förslag är att sätta en övre gräns på hur mycket man får bygga om bilarna.
Vad tror ni?[/quote]
1. Är nog krav från SBF tyvärr.
2. Den gränsen som är nu är vad Transportstyrelsen/Bilprovningen godkänner som lagligt fordon för väg. Själv så tycker jag man ska ha så få regler som möjligt för att göra det enkelt för alla. Gör man det krångligare så tror jag att man förhindrar att fler testar på.
Som det är i dag så kan men ta en vanlig Cherokee sätta på en vinch och tävla.
Fan, jävla oflyt hela ti'n!
Re: Förslag och ideer inför 2014!?
Marcus A skrev:Vet inte hur lätt det är att ändra något men jag har haft lite funderingar på regler m.m. som jag har funderat på under året och som gärna skulle vilja delge och höra era åsikter om...
1, Hjälm, skulle det vara möjligt att kunna få tillstånd att använda eller en ändring i reglementet så det blir möjligt att använda någon annan typ av hjälm, typ bergsklätrarhjälm, skidhjälm el liknande lättare hjälm?
Blir ganska tungt för rygg och nacke att springa runt med 1, 2kg extra på huvudet efter ett tag..
2, Regler för klasserna, Personligen så tycker jag att det är en ganska bra nivå på bilarna som det är idag. Blir det mer "extremt" kan jag tycka att det tappar lite av tjusningen med sporten.
Mitt förslag är att sätta en övre gräns på hur mycket man får bygga om bilarna.
Vad tror ni?
det finns ju kolfiberhjälmar nu för tiden som är super lätta känns inte som man nåt alls på huvudet när man kör med dom
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
Re: Förslag och ideer inför 2014!?
Jag körde med en vanlig öppen mc hjälm och den väger ca 850 gram och det enda problemet med den är att den blir lite varm.
Annars så tycker jag att regelverket funkar bra som det är idag, optimalt vore ju kanske att klass två och klass ett var lite mer skilda åt men det skulle ju kräva en massa merjobb för arrangörerna och det tycker jag dom ska slippa.
Annars så tycker jag att regelverket funkar bra som det är idag, optimalt vore ju kanske att klass två och klass ett var lite mer skilda åt men det skulle ju kräva en massa merjobb för arrangörerna och det tycker jag dom ska slippa.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Förslag och ideer inför 2014!?
Bra initiativ Marcus!
Tyväär är jag rädd att vi måste döda punkt 1 direkt.
Vi har försökte få igenom den typen av hjälmar i åtminstone 7 år. Men ger inte upp, vi gör ett nytt försök i år igen. Men hoppas inte på förmycket...
Ös på med fler tankar på resten!
Tyväär är jag rädd att vi måste döda punkt 1 direkt.
Vi har försökte få igenom den typen av hjälmar i åtminstone 7 år. Men ger inte upp, vi gör ett nytt försök i år igen. Men hoppas inte på förmycket...
Ös på med fler tankar på resten!
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Förslag och ideer inför 2014!?
1. Jag håller helt med om att en ändring av hjälmkravet skulle vara bra. De hjälmar som används idag är gjorda för att ha när man sitter "still" på en motorcykel eller i en bil med betydligt högre hastighet än en challengebil. Jag tror inte att ex en klätterhjälm skulle försämra säkerheten snarare förbättra för co-drivern som får en lättare hjälm som ventilerar bättreMarcus A skrev:Vet inte hur lätt det är att ändra något men jag har haft lite funderingar på regler m.m. som jag har funderat på under året och som gärna skulle vilja delge och höra era åsikter om...
1, Hjälm, skulle det vara möjligt att kunna få tillstånd att använda eller en ändring i reglementet så det blir möjligt att använda någon annan typ av hjälm, typ bergsklätrarhjälm, skidhjälm el liknande lättare hjälm?
Blir ganska tungt för rygg och nacke att springa runt med 1, 2kg extra på huvudet efter ett tag..
2, Regler för klasserna, Personligen så tycker jag att det är en ganska bra nivå på bilarna som det är idag. Blir det mer "extremt" kan jag tycka att det tappar lite av tjusningen med sporten.
Mitt förslag är att sätta en övre gräns på hur mycket man får bygga om bilarna.
Vad tror ni?
2. Reglerna idag är enkla och tillräckliga - om de skulle tillämpas fullt ut, vilket inte sker. För att ge ett enkelt exempel så skulle ingen bil som inte har "täckta" hjul få starta då det inte är godkänt för allmän väg - som det står i reglerna. Om denna regel följts skulle tex inte Gul Joakim, Green och Dieseldoris? mfl fått köra finalen. Att en bil med 18 tvåor (om det nu inte bara var skitsnack) fick medverka i finalen öppnar för att ex åka in och besiktiga vad som för att sedan tävla eftersom gemene man tolkar det som att bilen är ok att använda i en månad.
För mig skulle det räcka med att bilen är besiktigad utan anmärkning och att tävlingsutrustningen är inskriven i bilens handlingar, för att ge ett exempel är min BJ45 (nej det är ingen tävlingsbil) reggad med invändigbur, vinsch, turbo och 36 tumshjul mao precis som den används.
Challenge your self - go beyond the road
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip
Re: Förslag och ideer inför 2014!?
så reglerna är böjbara
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
Re: Förslag och ideer inför 2014!?
Regler är som vanligt svåra att hantera på ett för alla så bra sätt som möjligt. Det är som i verkliga livet inte svart eller vitt utan en gråskala. Tanken med skriften gatlegal är att få bort rena specialbyggen, exempelvis en spindel eller liknande specialbyggda fordon endast lämpade för challenge och inte körbara på väg överhuvudtaget.
Det jobbas på flera håll för att hitta en så bra lösning som möjligt som passar så många som möjligt, vi får med andra ord avvakta och se vart det leder.
Angående hjälmar så är det inte SBF i sig själv som inte vill tillåta andra typer av hjälmar, utan försäkringsbolaget som försäkrar oss. Licensen från sbf är ju i första hand en försäkring.
Undrar ni mer, är ni självklart välkomna att ringa mig, 0739-874299.
Vad tror ni behövs för att fler klubbar ska arrangera en challengetävling? Har vi problem att hitta områden? Känns det svårt att arrangera? Kort sagt, vad kan vi andra klubbar hjälpa till med för att stötta "nya" klubbar?
Det jobbas på flera håll för att hitta en så bra lösning som möjligt som passar så många som möjligt, vi får med andra ord avvakta och se vart det leder.
Angående hjälmar så är det inte SBF i sig själv som inte vill tillåta andra typer av hjälmar, utan försäkringsbolaget som försäkrar oss. Licensen från sbf är ju i första hand en försäkring.
Undrar ni mer, är ni självklart välkomna att ringa mig, 0739-874299.
Vad tror ni behövs för att fler klubbar ska arrangera en challengetävling? Har vi problem att hitta områden? Känns det svårt att arrangera? Kort sagt, vad kan vi andra klubbar hjälpa till med för att stötta "nya" klubbar?
Senast redigerad av AndersW den mån okt 28, 2013 21:37, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Förslag och ideer inför 2014!?
Nu bygger inte jag något jätte extremt bygge men tankarna går ju om fyrhjulsstyrning m.m.
Vill ha en övre gräns på hur mycket man får bygga om för att köra i klass1 just för att inte reglerna ska ändras om något år när det börjar dyka upp "gatlegala spinlar" och regera på banorna och att det då är tvunget med nya regler för att det ska gå att konkurera med en något mera standard betonad bil...
Vill ha en övre gräns på hur mycket man får bygga om för att köra i klass1 just för att inte reglerna ska ändras om något år när det börjar dyka upp "gatlegala spinlar" och regera på banorna och att det då är tvunget med nya regler för att det ska gå att konkurera med en något mera standard betonad bil...
Re: Förslag och ideer inför 2014!?
Det går inte få en spindel gatlegal, tro mig. Jag har haft en, och kollade reglerna oerhört noga. Det räcker inte att sätta på lampor som många tror. (Nej, det är svårt att regga den som a-traktor också)Marcus A skrev:Nu bygger inte jag något jätte extremt bygge men tankarna går ju om fyrhjulsstyrning m.m.
Vill ha en övre gräns på hur mycket man får bygga om för att köra i klass1 just för att inte reglerna ska ändras om något år när det börjar dyka upp "gatlegala spinlar" och regera på banorna och att det då är tvunget med nya regler för att det ska gå att konkurera med en något mera standard betonad bil...
Bygg enligt SFRO:s regler, det är mitt tips. Det är ju kul att kunna glida ner till korvkiosken i en gatlegal bil också.
Re: Förslag och ideer inför 2014!?
Som Anders skriver är vi som arrangerar tävlingar, både för nybörjare och eliten, mer än villiga att hjälpa andra klubbar att komma igång.
Jag tror att vi alla har ett gemensamt mål i att challenge ska växa till en livskraftig och bred sport. Det finns väldigt stora möjligheter när det gäller tävlingsupplägg och målgrupper.
Vi har t.ex. i Borås under åren arrangerat flera s.k. Trophytävlingar där man kört i lag om två bilar. Det var bl.a. där som jag, Anders och många andra fick upp ögonen för challenge. Trophy kändes för mig tryggare, då man alltid har en kompis att luta sig på. Dessutom är det extremt kul att köra på det viset.
Det är inte svårt att arrangera en tävling. Hör gärna av er så berättar vi.
Mvh Calle
0707-287185
Jag tror att vi alla har ett gemensamt mål i att challenge ska växa till en livskraftig och bred sport. Det finns väldigt stora möjligheter när det gäller tävlingsupplägg och målgrupper.
Vi har t.ex. i Borås under åren arrangerat flera s.k. Trophytävlingar där man kört i lag om två bilar. Det var bl.a. där som jag, Anders och många andra fick upp ögonen för challenge. Trophy kändes för mig tryggare, då man alltid har en kompis att luta sig på. Dessutom är det extremt kul att köra på det viset.
Det är inte svårt att arrangera en tävling. Hör gärna av er så berättar vi.
Mvh Calle
0707-287185
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00
Re: Förslag och ideer inför 2014!?
Det finns intresse att arrangera tävling här uppe i Uppsala, Jag har inte kommit längre lite pga att jag inte vet vart jag ska vända mej, så vart vänder vi oss för att gå vidare?AndersW skrev:
Vad tror ni behövs för att fler klubbar ska arrangera en challengetävling? Har vi problem att hitta områden? Känns det svårt att arrangera? Kort sagt, vad kan vi andra klubbar hjälpa till med för att stötta "nya" klubbar?
Re: Förslag och ideer inför 2014!?
Jag hinner ju inte både läsa och skriva:)...calle-fas skrev:Som Anders skriver är vi som arrangerar tävlingar, både för nybörjare och eliten, mer än villiga att hjälpa andra klubbar att komma igång.
Jag tror att vi alla har ett gemensamt mål i att challenge ska växa till en livskraftig och bred sport. Det finns väldigt stora möjligheter när det gäller tävlingsupplägg och målgrupper.
Vi har t.ex. i Borås under åren arrangerat flera s.k. Trophytävlingar där man kört i lag om två bilar. Det var bl.a. där som jag, Anders och många andra fick upp ögonen för challenge. Trophy kändes för mig tryggare, då man alltid har en kompis att luta sig på. Dessutom är det extremt kul att köra på det viset.
Det är inte svårt att arrangera en tävling. Hör gärna av er så berättar vi.
Mvh Calle
0707-287185
Jag hör av mej!
Re: Förslag och ideer inför 2014!?
Det är Upplands distrikt va? Isf är det Michel Lindskog som är SGA enligt Upplands Bilsportförbunds hemsida<- KlickaMarcus A skrev:Det finns intresse att arrangera tävling här uppe i Uppsala, Jag har inte kommit längre lite pga att jag inte vet vart jag ska vända mej, så vart vänder vi oss för att gå vidare?AndersW skrev:
Vad tror ni behövs för att fler klubbar ska arrangera en challengetävling? Har vi problem att hitta områden? Känns det svårt att arrangera? Kort sagt, vad kan vi andra klubbar hjälpa till med för att stötta "nya" klubbar?
Om jag minns rätt har Michel haft en del med Formula offroad att göra och kan säkerligen hjälpa dig på vägen. Annars gör vi det gärna.
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00
Re: Förslag och ideer inför 2014!?
calle-fas skrev:Det är Upplands distrikt va? Isf är det Michel Lindskog som är SGA enligt Upplands Bilsportförbunds hemsida<- KlickaMarcus A skrev:Det finns intresse att arrangera tävling här uppe i Uppsala, Jag har inte kommit längre lite pga att jag inte vet vart jag ska vända mej, så vart vänder vi oss för att gå vidare?AndersW skrev:
Vad tror ni behövs för att fler klubbar ska arrangera en challengetävling? Har vi problem att hitta områden? Känns det svårt att arrangera? Kort sagt, vad kan vi andra klubbar hjälpa till med för att stötta "nya" klubbar?
Om jag minns rätt har Michel haft en del med Formula offroad att göra och kan säkerligen hjälpa dig på vägen. Annars gör vi det gärna.
Jo han har vi pratat med och fått ett muntlig godkännande... det är dags för nästa steg