Förslag och ideer inför 2014!?

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Mysta
Rutinerad
Inlägg: 416
Blev medlem: lör mar 11, 2006 17:50
Ort: Gustafs
Kontakt:

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av Mysta » mån okt 28, 2013 22:07

Marcus A skrev:
AndersW skrev:
Vad tror ni behövs för att fler klubbar ska arrangera en challengetävling? Har vi problem att hitta områden? Känns det svårt att arrangera? Kort sagt, vad kan vi andra klubbar hjälpa till med för att stötta "nya" klubbar?
Det finns intresse att arrangera tävling här uppe i Uppsala, Jag har inte kommit längre lite pga att jag inte vet vart jag ska vända mej, så vart vänder vi oss för att gå vidare?
Ni måste ju ha hur bra förutsättningar som helst att köra challenge, Rörken är ju ett toppen område och SMK Uppsala har ju ett gäng "proffs" funktionärer inom offroad främst inom formula, sportgrensansvarig Michel Lindskog är gröngölingen här på forumet. Prata med SMK uppsala.
Lasse Ottosson
SGA (sportgrensansvarig) och licensutbildare NNBF (Nedre Norra, Dalarna, Gästrikland, Hälsingland)

PFalk
Hemmastadd
Inlägg: 239
Blev medlem: ons maj 02, 2012 15:42
Ort: Torshälla

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av PFalk » mån okt 28, 2013 22:10

AndersW skrev:Regler är som vanligt svåra att hantera på ett för alla så bra sätt som möjligt. Det är som i verkliga livet inte svart eller vitt utan en gråskala. Tanken med skriften gatlegal är att få bort rena specialbyggen, exempelvis en spindel eller liknande specialbyggda fordon endast lämpade för challenge och inte körbara på väg överhuvudtaget.

Det jobbas på flera håll för att hitta en så bra lösning som möjligt som passar så många som möjligt, vi får med andra ord avvakta och se vart det leder.

Angående hjälmar så är det inte SBF i sig själv som inte vill tillåta andra typer av hjälmar, utan försäkringsbolaget som försäkrar oss. Licensen från sbf är ju i första hand en försäkring.
Undrar ni mer, är ni självklart välkomna att ringa mig, 0739-874299.

Vad tror ni behövs för att fler klubbar ska arrangera en challengetävling? Har vi problem att hitta områden? Känns det svårt att arrangera? Kort sagt, vad kan vi andra klubbar hjälpa till med för att stötta "nya" klubbar?
Är det inte samma försäkringsbolag som försäkrar oss när vi har klubb/träffkörningar? Då går det bra att göra precis samma saker utan hjälm. Förståelsefråga - är det ordet tävling som ställer till det? Missförstå mig rätt - jag är absolut för säkerhet men personligen tycker att det är farligare med stålvire till vinschen än att köra med ex klätterhjälm. Nog sagt om detta - ni för ju redan dialogen

Nyckel till att fler klubbar ska arrangera är fler tävlande. Vet hur snacket går i vår klubb dvs varför ska vi lägga ned massor med tid och jobb på att göra slinga, banda prov o ha all administration för 15 startande när vi kan ha en öppen träff med minimalt med jobb och runt 100 fordon. Så utan några eldsjälar fungerar det inte - precis som inom allt annat.

Fasen vad jag låter kritisk - så är det absolut inte, jag undrar bara vad som kommer att hända under 2014 då en hel del eldsjälar inom tävlingsdeltagarna kanske inte är med tex TLC1, Ödmjuk (ingen färdig bil), HSV (ingen färdig bil), Gul teamen (olika anledningar) m fl..
Challenge your self - go beyond the road
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av calle-fas » mån okt 28, 2013 22:15

Ödmjuk och HST kommer. Var så säker.
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av AndersW » mån okt 28, 2013 22:18

PFalk skrev:
AndersW skrev: Vad tror ni behövs för att fler klubbar ska arrangera en challengetävling? Har vi problem att hitta områden? Känns det svårt att arrangera? Kort sagt, vad kan vi andra klubbar hjälpa till med för att stötta "nya" klubbar?
Är det inte samma försäkringsbolag som försäkrar oss när vi har klubb/träffkörningar? Då går det bra att göra precis samma saker utan hjälm. Förståelsefråga - är det ordet tävling som ställer till det? Missförstå mig rätt - jag är absolut för säkerhet men personligen tycker att det är farligare med stålvire till vinschen än att köra med ex klätterhjälm. Nog sagt om detta - ni för ju redan dialogen

Nyckel till att fler klubbar ska arrangera är fler tävlande. Vet hur snacket går i vår klubb dvs varför ska vi lägga ned massor med tid och jobb på att göra slinga, banda prov o ha all administration för 15 startande när vi kan ha en öppen träff med minimalt med jobb och runt 100 fordon. Så utan några eldsjälar fungerar det inte - precis som inom allt annat.

Fasen vad jag låter kritisk - så är det absolut inte, jag undrar bara vad som kommer att hända under 2014 då en hel del eldsjälar inom tävlingsdeltagarna kanske inte är med tex TLC1, Ödmjuk (ingen färdig bil), HSV (ingen färdig bil), Gul teamen (olika anledningar) m fl..
Jag kan för dåligt om detaljerna kring det exakta problemet med hjälmarna för att kunna ge ett bättre svar tyvärr. Jag ska på ett möte i slutet på november, kan ta upp frågan igen då.

Ödmjuk - Bilen "snart" klar - definitivt innan säsongen börjar.
HSV - Bilen klar innan säsongen börjar.
Jag själv - Satsar på färdig bil till säsongsstart.
Känner till ett par till team som bygger och kommer till startlinjen, men vet inte hur officiellt det är.

Jag ser verkligen fram emot nästa års säsong, många har visat intresse och kör dom inte hela säsongen så kör dom i vart fall stora delar av den.

PFalk
Hemmastadd
Inlägg: 239
Blev medlem: ons maj 02, 2012 15:42
Ort: Torshälla

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av PFalk » mån okt 28, 2013 22:21

calle-fas skrev:Ödmjuk och HST kommer. Var så säker.
Tack - nu kan jag sova lugnt. Jag ska ta tag i att det blir en deltävling i Gröndal även nästa år så då får ni se till att komma. Med den erfarenheten jag fått av att åka runt och kolla i år ska vi nog kunna höja oss ett snäpp till på både upplägg, slinga och prov. Tredje gången gillt..
Challenge your self - go beyond the road
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av calle-fas » mån okt 28, 2013 22:27

PFalk skrev:
calle-fas skrev:Ödmjuk och HST kommer. Var så säker.
Tack - nu kan jag sova lugnt. Jag ska ta tag i att det blir en deltävling i Gröndal även nästa år så då får ni se till att komma. Med den erfarenheten jag fått av att åka runt och kolla i år ska vi nog kunna höja oss ett snäpp till på både upplägg, slinga och prov. Tredje gången gillt..

Och med tanke på hur bra 2012 och 2013:s tävlingar varit kan vi bara hoppa högt av förväntan.
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av mudmike » tor okt 31, 2013 17:44

Förslag o ideer inför 2014.

Några funderingar har man ju trots att man är grön i spåret.

-- Konceptet i Borås var roligt med många prov på mindre yta. Kul o följa andra team, guld för publiken som får väldigt lättöverskådligt utan att gå lååångt i spåren.

-- Olikfärgade startnummer klass ett och två. Enkelt om man tex har svart siffra vit botten i klass 1 svart siffra gul botten i klass två. Skitenkelt för publik osv o se vart ekipaget hör hemma. Lätt för (mig) rokkies o hålla undan för klass ett monstren. :mrgreen:

--Öbligatorisk nattvila mellan ett o fem som de hade i Botkyrka. Det tkr jag var riktigt bra tänk. Det kanske redan är så iofs.

-- Någon form av materialbegränsning i klass 2 ser jag gärna. Tkr fortfarande Danskens förslag var riktigt guld med 35or och inlinewinch som enkel gräns.

--Samma banor för båda klasserna tkr jag fungerade bra i praktiken trots att jag var stark motståndare till det i teorin. Man är inte sämre än att man kan ändra sig. :mrgreen:

Så tänker jag.
Be Smart Drive Safe Stay Legal

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av Danne » tor okt 31, 2013 18:01

Man kan göra det enklare ändå med olika startnummer beroende på klass och det är att tex klass ett har hundra serie och klass två har tvåhundra serie alltså som exempel klass ett bil har 112 som nummer medans en klass två bil har 218.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av Marcus A » fre nov 01, 2013 0:26

Större el. tydligare skyltar vid specialprov så att man slipper fundera på om all info kommer med på fotot...

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av calle-fas » lör nov 02, 2013 0:52

Marcus A skrev:Större el. tydligare skyltar vid specialprov så att man slipper fundera på om all info kommer med på fotot...
:tumbup: Det där har jag också tänkt på, men glömt skriva upp.
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

PFalk
Hemmastadd
Inlägg: 239
Blev medlem: ons maj 02, 2012 15:42
Ort: Torshälla

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av PFalk » lör nov 02, 2013 7:59

Hur stora skyltar? Vi har kört med A3 för det är det största vi kan plasta in.
Challenge your self - go beyond the road
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av henke_99 » lör nov 02, 2013 9:20

Kanske olika färger på skyltarna, beroende på vad dom har för uppgift?
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av mudmike » lör nov 02, 2013 17:59

Större o tydligare skyltar är nog väldigt välkommet.
Be Smart Drive Safe Stay Legal

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av jenik » lör nov 02, 2013 19:18

Bättre kartor? Jag tänker då även på kartor som man kan ge/sälja till publiken och medföljande crew för att hitta och titta. Ert förslag är att man frågar en orienteringsklubb om hjälp om det är svårt.

Annars är väl våra planer att förfina denna inte helt okända kärra och ställa upp med. OBS detta är planerna, vi hoppas att de håller ;-)

Bild
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag och ideer inför 2014!?

Inlägg av Marcus » lör nov 02, 2013 22:41

jenik skrev: Annars är väl våra planer att förfina denna inte helt okända kärra och ställa upp med. OBS detta är planerna, vi hoppas att de håller ;-)
Pedigree!!!

viewtopic.php?f=16&t=29593" onclick="window.open(this.href);return false;

Den bilen blev fyra i denna tävlingen!!
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Skriv svar