Kort Y60 i challenge?

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Kort Y60 i challenge?

Inlägg av K J H » mån okt 28, 2013 10:05

Har fått nån ide som inte vill släppa ur huvet...
E skitsugen o prova challenge!! O har fått för mej att en kort patrull - alltså Y60 Swb- borde passa perfekt för mej...Kan de vara möjligt att åka sådan bil? Fördelar - nackdelar?
Vad bör man göra med den förutom höja å däck?
Vilken klass ska man köra? Måste/bör man ha winch x2 o extern bur?? Mer att tänka på?

kanske denna fråga ska ligga i challenge-delen på forumet?

Mvh KJH
#patrol-garaget

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Kort Y60 i challenge?

Inlägg av Roger Patrol » mån okt 28, 2013 10:45

som jag ser tävlingarna nu så är patrolen en loserklassad bil i samanhanget, för stor på alla vis om du inte bygger om den Grymt typ Danskens bilar
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Kort Y60 i challenge?

Inlägg av Robe » mån okt 28, 2013 10:52

Det var väl en SWB med 3.3TD motorn och portaler på Botkyrka?

Enligt mig: Winch x 2 känns som ett måste och yttre bur beror ju på hur du vill att bilen ska se ut efteråt ;)
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Kort Y60 i challenge?

Inlägg av BorkJonas » mån okt 28, 2013 12:26

KLART DU SKALL PROVA CHALLENGE!!!!!! :jump:

Skulle funka alldeles utmärkt med en kort Y60. Har varit med både Y160, Y60 och Y61 genom åren. Dock skall man tänka på att en Y60 är relativt bred, så ja lite "skrapskydd" är nog inte fel, behöver ju inte vara en komplett exobur. Behöver inte vara dubbla winchar, en winch är dock ett krav. Med lite uppfinningsrikedom och ett brytblock kommer man långt! Jag har kört i alla år tidigare utan bakwinch, vist märker man när man monterat bakwinch att det är en fördel, men absolut ingen förutsättning.
Roger, igen...vad får dig att tro att en Patrol är klassad som en Looserbil? Vad baserar du det på?
Jag menar det rullar ju ganska många Land Cruiser i Challenge, skillnaden är inte enorm. Att 3 av de sista två årens vad jag just nu kommer på 9 stycken Land Cruiser som varit med och kört valt att bygga om till trayback, är ju inte med automatik detsamma som att man MÅSTE det. Sen finns det ju andra större bilar som varit med och kört, Jeep Grand Cherokee, Jeep XJ:s, C303, Land Rover 110 skåp och Pickup, samt Patrol.

ALLT beror på vart man lägger sin ambitionsnivå! Skall man bara prova challenge är mitt tips att inte bygga en extrem bil från början. Har man aldrig provat så vet och förstår man inte vad som krävs eller är bra för just ditt team och era egenskaper och körsätt! Man kan inte bygga sig till en vinst i Challenge, det kan jag garantera! :mrgreen:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: Kort Y60 i challenge?

Inlägg av volvorobban86 » mån okt 28, 2013 12:47

Mina noteringar om detta med stor bil.... Eller ja terranon är inte störst men lång och låg.
Visst har ju det ibland en fördel men oftast en nackdel.

Vinchen jag har bak var en lite onödig installation för mig då den bara krånglat. Så överlevt utan.

Ja utvändigt bur kan vara en fördel vad det gäller att skydda karossen, sen även till att kunna hissa i med highlift.

Men testa och kör :tumbup: så jävla roligt det är :tumbup:
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kort Y60 i challenge?

Inlägg av Marcus » mån okt 28, 2013 15:36

Vi tog ju totalsegern i cupen i år, visst, våran bil är långt i från standard, så är det, och den har tagit mycket stryk i plåten.
Samtidigt vill jag hävda att våran bil är låångt ifrån extrem, den är inte tex axelvänd som många Suzukisar är, sen har jag under åren fått bygga om och reparera sånt som visat sig inte hålla.

MEN: Med några få rör till på bilen så hade det mesta av det nog kunnat undvikas. Framförallt så tror jag att om man som vi går ut för att verkligen vinna varje tävling måste man göra avkall på materialet för att få den där sista marginalen som gör att man just vinner.

Vinch fram räcker långt, vi använder bakvinchen mycket framförallt som sidovinch men precis som Jonas säger, med en talja så kommer man mycket långt.

Pengamässigt så har våran bil inte kostat några större pengar, inte mer än jag hade lagt på en vanlig träffbil, om man bort ser i från vinchen i fram men alla behöver ju kanske inte en Gigglepin vinch för att vara med och tävla? Jonas vann ju Borås tävlingen i en hyffsat lite modifierad LJ70 med en tvåväxlad standard kinavinch för två år sedan.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Kort Y60 i challenge?

Inlägg av Danne » mån okt 28, 2013 18:07

Vi körde ju kort Pajero i Gröndal i våras med lättare bur och endast winch framåt och på 33:or och jag tyckte att den tog sig fram bra, visst vi hade ju ingen chans på någon vinst men det var inte därför vi var där.

Behöver du en winchslyna så finns jag här :D
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Kort Y60 i challenge?

Inlägg av Roger Patrol » mån okt 28, 2013 18:21

BorkJonas skrev:KLART DU SKALL PROVA CHALLENGE!!!!!! :jump:

Skulle funka alldeles utmärkt med en kort Y60. Har varit med både Y160, Y60 och Y61 genom åren. Dock skall man tänka på att en Y60 är relativt bred, så ja lite "skrapskydd" är nog inte fel, behöver ju inte vara en komplett exobur. Behöver inte vara dubbla winchar, en winch är dock ett krav. Med lite uppfinningsrikedom och ett brytblock kommer man långt! Jag har kört i alla år tidigare utan bakwinch, vist märker man när man monterat bakwinch att det är en fördel, men absolut ingen förutsättning.
Roger, igen...vad får dig att tro att en Patrol är klassad som en Looserbil? Vad baserar du det på?
Jag menar det rullar ju ganska många Land Cruiser i Challenge, skillnaden är inte enorm. Att 3 av de sista två årens vad jag just nu kommer på 9 stycken Land Cruiser som varit med och kört valt att bygga om till trayback, är ju inte med automatik detsamma som att man MÅSTE det. Sen finns det ju andra större bilar som varit med och kört, Jeep Grand Cherokee, Jeep XJ:s, C303, Land Rover 110 skåp och Pickup, samt Patrol.

ALLT beror på vart man lägger sin ambitionsnivå! Skall man bara prova challenge är mitt tips att inte bygga en extrem bil från början. Har man aldrig provat så vet och förstår man inte vad som krävs eller är bra för just ditt team och era egenskaper och körsätt! Man kan inte bygga sig till en vinst i Challenge, det kan jag garantera! :mrgreen:
mina Loser tankar kommer av att jag kört en del på tävlingspåren å konstaterat att patrolen helt enkelt inte får rum mellan träden å stenarna, min bil går fram bra men tråkigt när jag skulle behöva smalna av den mellan träden, som en tråd Målarn startade om han önskemål av en 'snällare' bana kunde vara bra.. men då är det som vanligt svårt att få tillräckligt många,, både startande å drivande
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Kort Y60 i challenge?

Inlägg av BorkJonas » mån okt 28, 2013 21:21

Roger Patrol skrev:
BorkJonas skrev:KLART DU SKALL PROVA CHALLENGE!!!!!! :jump:

Skulle funka alldeles utmärkt med en kort Y60. Har varit med både Y160, Y60 och Y61 genom åren. Dock skall man tänka på att en Y60 är relativt bred, så ja lite "skrapskydd" är nog inte fel, behöver ju inte vara en komplett exobur. Behöver inte vara dubbla winchar, en winch är dock ett krav. Med lite uppfinningsrikedom och ett brytblock kommer man långt! Jag har kört i alla år tidigare utan bakwinch, vist märker man när man monterat bakwinch att det är en fördel, men absolut ingen förutsättning.
Roger, igen...vad får dig att tro att en Patrol är klassad som en Looserbil? Vad baserar du det på?
Jag menar det rullar ju ganska många Land Cruiser i Challenge, skillnaden är inte enorm. Att 3 av de sista två årens vad jag just nu kommer på 9 stycken Land Cruiser som varit med och kört valt att bygga om till trayback, är ju inte med automatik detsamma som att man MÅSTE det. Sen finns det ju andra större bilar som varit med och kört, Jeep Grand Cherokee, Jeep XJ:s, C303, Land Rover 110 skåp och Pickup, samt Patrol.

ALLT beror på vart man lägger sin ambitionsnivå! Skall man bara prova challenge är mitt tips att inte bygga en extrem bil från början. Har man aldrig provat så vet och förstår man inte vad som krävs eller är bra för just ditt team och era egenskaper och körsätt! Man kan inte bygga sig till en vinst i Challenge, det kan jag garantera! :mrgreen:
mina Loser tankar kommer av att jag kört en del på tävlingspåren å konstaterat att patrolen helt enkelt inte får rum mellan träden å stenarna, min bil går fram bra men tråkigt när jag skulle behöva smalna av den mellan träden, som en tråd Målarn startade om han önskemål av en 'snällare' bana kunde vara bra.. men då är det som vanligt svårt att få tillräckligt många,, både startande å drivande
Antar att du kanske pratar om 2012 års spår i Eskilstuna? Det VAR smalt på något ställe, dock gick det att rådda fram t.ex. en Defender 110 skåpbil där, om än med lite tricks.
Tycker dock att det fantastiska gänget i Gröndal hade lyssnat till årets tävling och gjort det mycket bättre. I år var det nog Växjö som på sina ställen (i special proven) hade gjort det lite smalt. Även vi i Borås missade ett ställe på slingan på våran vårtävling. Vi lyssnade (hoppas jag) och gjorde det bättre till helgens tävling. Tror att alla klubbar måste hitta en lagom bredd på slingorna och eventuellt proven. Men faktum är att jag är nästan 100% säker på att man skulle kunna ta fram en bil på alla årets slingor utan att skada bilens kaross, men visst på vissa ställen krävs det kanske lite fundering och inte bara "pang på", för då säger det eventuellt PANG.

Både du och målarna har rätt...det vore jättekul att få till en enklare tävlingsform eller eventuellt "enklare" klass i Challenge. Ville bara påpeka att bara för att det var smalt på ett ställe, så är det ju inte säkert att det är så generellt. Jag ville även påpeka att det beror väldigt mycket på vart man lägger sin ambitionsnivå. Kommer vara en omöjlighet att lyckas få till en tävling där de som vill ha det enkelt har en chans att vinna mot de som vill ha det så extremt som möjligt. Det är väl ett faktum att vi alla har olika tycke och smak och att ingen har "rätt eller fel". Ville absolut inte klanka ner på Målarns förslag även om jag inser att det kanske ser så ut i mitt svar. Tvärtom är jag givetvis FÖR att alla skall kunna tävla.

För att återgå till ämnet. En kort Y60 är iofs bred, men har man sett KJH:s byggen så är jag säker på att han har kunskaperna nog att fixa till ett par stöddigare trösklar med rocksliders och kanske något rör uppe vid droplisten så har man vips elminerat den största risken att förstöra bilen. Fjädring, stabilitet, soliditet och motor för att köra Challenge finns där ju redan från start så att säga. Så jag anser absolut en Y60 vara ett utmärkt utgångsobjekt till en bra Challenge bil. Tycker man att det är trångt borde väl en Suzuki SJ410, 413 eller Samurai vara ett lämpligt utgångsobjekt, men det kräver en hel del ombygnad (höjning, nerväxling, bur, generator etc.) för att bli en lämplig Challengebil, jag vet för jag har provat! :mrgreen:
Roger, ta inte mina åsikter som kritik mot dig eller målarn på något sätt.
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: Kort Y60 i challenge?

Inlägg av K J H » mån okt 28, 2013 21:23

Mkt intressant läsning.....

Ja målet är ju inte att vinna utan ha skitskoj... sen eftersom jag blivit nissannörd så kändes kort y60 givet :mrgreen: har vart på roger patrol om ideen med kort y60 men han vart inte så impad av min ide haha - men tänkte att ja sett större bilar i spåren... tex olofs grand på 38,5or... terrano , KORTA landcruiser o KORTA toyota så varför inte en kort Patrull :roll: ja och annat större har ja sett åxå... Jag köper att kort y60 kanske inte är optimalt , men nu är inte SM-seger nåt mål utan bara testa med nån bil ja gillar o tror på tills motsatsen bevisats haha :woot: ett budgetbygge men endå seriöst byggt -Har en vision i skallen hur den ska se ut.... och har försökt mota bort den men den ploppar upp igen....

Ok låter skitbra! så ingen extern bur alltså... vad behöver man? det man har när man kör som vanligt - typ hasplåtar, tröskelrör o lite sånt? plåtstötis är det nåt att rekommendera? buffar man mycket på träd o stenar å sånt?

Vad är gigglepin och hur funkar??

Vad är trayback? samma som bobtailad?

Fan Danne, så om ja slöjdar ihop en bil är du alltså co-driver? låter riktigt najs!! :tumbup:
Har du kört challenge danne? elr e vi lika gröna båda isf?

vilken klass hamnar man i då? förresten är mycket lampor bra att ha, eller skrotar man dom bara i skogen??

Mvh// KJH
Senast redigerad av K J H den mån okt 28, 2013 21:40, redigerad totalt 1 gånger.
#patrol-garaget

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Kort Y60 i challenge?

Inlägg av BorkJonas » mån okt 28, 2013 21:40

K J H skrev:Mkt intressant läsning.....

Ja målet är ju inte att vinna utan ha skitskoj... sen eftersom jag blivit nissannörd så kändes kort y60 givet :mrgreen: har vart på roger patrol om ideen med kort y60 men han tyckte ideen va dålig - men tänkte att ja sett större bilar i spåren... tex olofs grand på 38,5or... terrano , KORTA landcruiser o KORTA toyota så varför inte en kort Patrull :roll: ja och annat större har ja sett åxå... Jag köper att kort y60 kanske inte är optimalt , men nu är inte SM-seger nåt mål utan bara testa med nån bil ja gillar o tror på tills motsatsen bevisats haha :woot: Har en vision i skallen hur den ska se ut.... och har försökt mota bort den men den ploppar upp igen....

Ok låter skitbra! så ingen exobur alltså... vad behöver man? det man har när man kör som vanligt - typ hasplåtar, tröskelrör o lite sånt? plåtstötis är det nåt att rekommendera? buffar man mycket på träd o stenar å sånt?

Vad är gigglepin och hur funkar??

Vad är trayback? samma som bobtailad?

Fan Danne, så om ja slöjdar ihop en bil är du alltså co-driver? låter fan najs!! :tumbup:
Har du kört challenge danne? elr e vi lika gröna båda isf?

vilken klass hamnar man i då? förresten är mycket lampor bra att ha, eller skrotar man dom bara i skogen??

Mvh// KJH
:tumbup:
Så skall det låta!!!
Finns inget recept på en bra Challengebil, ingen är den andra lika. Handlar väl mycket om tycke och smak och vad man själv gillar!
Giggle pin är en dubbelmotor winch som kostar plenty of cash, bra grejor absolut, men inte det första man behöver eller skall satsa på!
Trayback av en Y60 skulle innebära att man kapar av karossen efter stolarna, bygger en bakvägg och ett rörflak eller liknande.
Rejäla stötfångare är ju givetvis ingen nackdel, men tänk på frigången.
Bygg efter ditt eget huvud så blir det säkert hyfsat, sen när du kört din första tävling och FASTNAT (vilket jag tror du kommer att göra på ett eller annat sätt...) så kommer du komma på ständiga förbättringar som DU vill ha det!
Lycka till och välkommen in i gemenskapen! :tumbup:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Re: Kort Y60 i challenge?

Inlägg av calle-fas » mån okt 28, 2013 22:03

Jag har, från BorkJonas första Trophytävlingar fram till Eskilstuna förra året tävlat med min Defender 110, utan utvändig bur och vinsch bak. Visst har den fått stryk, och visst har resultaten inte legat på övre halvan av listan i den riktiga challengecupen. Men jag tror att alla som känner mig kan intyga att lyckligare förare får man leta efter.

Att tävla i challenge tar terrängkörningen till en helt ny nivå. Plötsligt har man ett mål, och man kan inte gena. Det handlar om att lösa den uppgift man ställs inför. Vill man göra det utan att skada bilen tar det längre tid, men det är sällan omöjligt. Känslan när man blickar bakåt och ser vilka hinder teamet har besegrat under en tävling är oslagbar.
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Kort Y60 i challenge?

Inlägg av Danne » tis okt 29, 2013 6:27

Jag var winchslyna i Gröndal tidigare i år så en tävling har jag på meritlistan.

Tyvärr blev det ingen fortsättning med det teamet.

Vi kapade bort trösklarna och la i en balk med ett rör som treeslider, funka fint.
Sen hade vi ett rejält takräcke med treeslider rör på, det var guld värt att kunna öppna dörrarna :D

Belysning är nog ett måste eftersom det garanterat är en massa mörkerkörning men fyra eller sex stycken 200 kr led lampor från ebay funkar fint.

Hasplåtar under det väsentliga är nog ett måste eftersom man släpar sig över en hel del saker med hjälp av winchen.

Och ska jag vara winchslyna så är det syntetrep som gäller, hatar wirerar :)
En winch som håller är livsviktigt eftersom man knappt tar sig runt slingan utan en och knappast något prov men om man inte har cupseger som mål så behöver man inte ha en 40k warnwinch.

Winch bakåt är väll inget krav men underlättar.

Rejäl stötfångare är nog nästan ett krav för man plöjer fronten i lera mer än en gång.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Kort Y60 i challenge?

Inlägg av Danne » ons okt 30, 2013 11:29

Som det verkar nu så är det svåraste att hitta en kort patrol, dräller ju inte av dom som det verkar.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

oxyjohan
Beroende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kort Y60 i challenge?

Inlägg av oxyjohan » ons okt 30, 2013 12:18

calle-fas skrev:Jag har, från BorkJonas första Trophytävlingar fram till Eskilstuna förra året tävlat med min Defender 110, utan utvändig bur och vinsch bak. Visst har den fått stryk, och visst har resultaten inte legat på övre halvan av listan i den riktiga challengecupen. Men jag tror att alla som känner mig kan intyga att lyckligare förare får man leta efter.

Att tävla i challenge tar terrängkörningen till en helt ny nivå. Plötsligt har man ett mål, och man kan inte gena. Det handlar om att lösa den uppgift man ställs inför. Vill man göra det utan att skada bilen tar det längre tid, men det är sällan omöjligt. Känslan när man blickar bakåt och ser vilka hinder teamet har besegrat under en tävling är oslagbar.
:tumbup:
TEAM HORRED CUSTOMS

Skriv svar