Två klasser

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Två klasser

Inlägg av Marcus » ons jan 09, 2013 17:09

klirre skrev:Jag kan inte förstå problemet med att ha två klasser. Arbetsbördan för arangören är ju minimal i och med att alla kör i samma spår och samma specialprov. för dom som är emot iden så är det ju bara att köra i den tyngre klassen direkt. Dom som kör i den lättare klassen får ju som sagt flytta på sig när man blir ivägen.

Den risken jag ser, och andra med mig, är just det som hänt flera andra grenar inom motorsporten, utarmning av startfält vilket lett till minskat antal startande och till slut mer eller mindre död gren. Då tänker jag inte bara på trial. Se på banracing där flera klasser kör ihop, eller rally med, publiken har ingen möjlighet till att förstå, förarna har inte eg koll osv osv.

Jag menar inte att en klass, uppdelning till ger detta, men att påbörja den vägen är riskabelt anser jag sett till den nyttan jag kan se med det då jag inte tror att just detta ger mer startande.
Se dock mitt förslag med sänkt startavgift, eller ingen alls för debutanter i kanske två tre tävlingar, det borde ju få fler att våga pröva på sporten, framförallt om det blir billigare att köra en tävling än att åka på en träff..
klirre skrev: Anledningen till att man tävlar är ju att man vill hävda sig, och det kan ju betydligt fler om man har två klasser. Om jag inte ville vinna så finns det ju ingen anledning för mig att tävla över huvud taget. Då kan jag ju lika gärna köra träff i fortsättningen oxå. Jag tror att det skulle bli ett bra tillsktt för sporten ch åtminstonde jag kommer göra allt för att kör minst en tävling i år.
Om anledningen till att tävla är primärt den som du skriver så borde ju danskarnas upplägg vara bättre, men hur kul är det att mäta sig mot tre-fyra stycken kanske just i sin klass?

Jag tror, att man missar iden med Challenge om man endast ser tävlingsmomentet som skillnaden mot träffkörning. Challenge är så otroligt mycket mer än att just vinna, hävda sig. Jag vet inte om du har kört nån tävling ännu men för mig så är Challenge otroligt mycket större än att vinna, trots att jag och min co-driver är vinnar skallar av gigantiska mått...
Skillnaden mot en träff där jag sjävl väljer var jag vill köra, kan backa ur och ta annat spår är så stor att jag inte uppskattar träffkörning alls längre och knappt åker på det alls faktiskt...

Jag vill mena att Challenge är bra som det är, alla kan inte vinna, oavsett hur många klasser vi inför och den stora grejen inte alls har med prispallen att göra...
Dock är det ju en del av grejen att vi faktiskt tävlar mot varandra och "ära" ges till den som lyckas bäst....
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Två klasser

Inlägg av Marcus A » ons jan 09, 2013 17:55

Med stor risk för att röra till det vid tävling men kan något slags handikapp system kanske vara något för att få flera att tävla på "samma" vilkor?
Däck mindre än 35" och vinch med motor i linje får något poäng extra vid start?

Tror hur som helst som många andra att flera klasser och färre deltagare i varje klass gör det hela mindre spännande. Tycker personligen att det är roligare med större tävlingar med kanske 20 ekipage än en tävling med 10 konkurrenter...

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Två klasser

Inlägg av OBELIX » ons jan 09, 2013 18:01

Inte för att jag tävlar- eller har tänkt och tävla heller (så jag ska väl bara hålla truten egentligen) Men som Marcus A skriver så skulle väl ett handikappsystem funka lika bra? Jättewinch=X antal straffpoäng, Portaler=X antal, Fyrhjulsstyrning=X antal osv osv....

För övrigt har Olerum Offroaders för avsikt att åka till Borås under sommarne och bevittna en challengetävlig- och vem vet- kanski vi blir fler som vill testa på det efter den resan :tumbup:

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

snooker
Hemmastadd
Inlägg: 123
Blev medlem: tis jan 10, 2012 12:49
Ort: Köping

Re: Två klasser

Inlägg av snooker » tor jan 10, 2013 13:54

Hej!
Har läst igenom hela tråden om "två klasser" och skulle vilja lägga in lite egna funderingar.

Jag började med offroad förra året och med en Pajero MK1 och har på de träffar jag varit på lärt mig en hel del nyttigt om att ratta runt en bil i skogen.

Jag var (funktionär) i Gröndal på samma challengetävling som Danne skrev i tidigare inlägg. Jag måste hålla med att det var riktigt häftigt att se vad ni kunde göra med de bilar ni körde runt med.

Någon vecka efter själva tävlingen i Gröndal provade jag tillsammans med Glas Stefan att köra sp 4 och 5 vilket var jäkligt spännande måste jag säga. Dock ska tilläggas att sp 4 ej genomfördes i sin helhet av mig (dock av Stefan). Värsta uppförs lutet vid klipporna vågade jag inte mig på (körde runt) och utförslöpan vid klipporna vinschade Stefan mig utför. I värsta stenbröten på sp 4 hade jag nog 1h på mig att avverka ca 100-150m. -Men den häftigaste och i särklass roligaste av alla mina dagar med offroad körning ska det i ärlighetens namn tilläggas!

Jag ser gärna en uppdelning i 2 klasser.
Tror Danskens förslag är helt rätt.
I övrigt finns ett reglemente som även bör passa in för "klass 2"! -Eller?

Ser vi sedan till dragningen av specialproven (klass 1 o 2) kommer jag troligen att ha sönder min bil (oavsett hur försiktig man är) i de värsta hålorna och värsta stenrösena ni i klass 1 glatt kastar er in i.

I Gröndal har jag även i princip gått runt hela tävlingsslingan och skulle på några ställen inte köra med min Pajero.
Så varför inte ge valet för klass 2 att köra runt "värsta" hindren som jag nu gjorde på sp4. Eller ett prov kanske är så kort i sträcka och jäkligt, så man ska (valfritt naturligtvis) inte ens åka där med en sk. klass 2 bil.

Ser vi till Gröndal skulle jag själv åkt i eller delar av alla specialproven (utom sp1 "dyket i diket" vid starten) om man mitt i själva sträckan (västa hindren) kunde ha möjlighet att välja en alternativ väg. Dessa alternativvägar borde väl gå att lösa med samma fotodokumentation som används idag. Det blir två skyltar till för arrangören att sätta upp för att klargöra vilken av sträckningarna man valt oavsett vilken klass man nu valt att starta i. Klass 2 sträckningen bör väl ha en väsentligt lägre poäng och kanske klass 1 bilen som av någon okänd orsak åker den kanske får halva klass 2 poängen eller nollar provet som helhet.

Med ovanstående text har nog flera av er redan förstått att Jag provar gärna på tävlingsmomentet i offroad klass2 och vem vet, man kanske "vill upp" i en högre klass när man tröttnat på att vinscha sig runt ett tag där klass 1 bilarna bara kör på!

//Tjohej från mig!
"Allt som är riktigt kul är antingen onyttigt/farligt eller dyrt"
En Pajero MK1 kort, med nått grovmönstrat.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Två klasser

Inlägg av Danne » fre jan 11, 2013 9:08

Så då skickar vi in en anmälan till gröndals tävlingen i april då :tumbup:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Två klasser

Inlägg av BorkJonas » fre jan 11, 2013 9:48

Danne skrev:Så då skickar vi in en anmälan till gröndals tävlingen i april då :tumbup:
GRYMT!!! :tumbup: :tumbup: :tumbup:

Vi syns där...
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Två klasser

Inlägg av Danne » fre jan 11, 2013 11:23

Ja om Snooker ställer upp med med bil :D
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Re: Två klasser

Inlägg av optodsl » fre jan 11, 2013 13:09

Jag är grymt sugen på att köra men om det är två klasser eller inte spelar inte mig någon roll.

Mitt största bekymmer är om jag kommer att få ihop bilen tills dess.
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Två klasser

Inlägg av BorkJonas » fre jan 11, 2013 13:16

optodsl skrev:Jag är grymt sugen på att köra men om det är två klasser eller inte spelar inte mig någon roll.

Mitt största bekymmer är om jag kommer att få ihop bilen tills dess.
Bara öka farten på skruvandet....du komme rinte ångra dig!!!! :tumbup:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Re: Två klasser

Inlägg av skogsvild » fre jan 11, 2013 15:56

Jag har ingen offroadbil i dagsläget och det som jag tror skulle hindra mig från att köra hela cuppen om jag skaffar en bil är avståndet till alla tävlingar:
Växjö = 30mil
Eskilstuna = 11 mil (inte så långt iofs)
Borås = 25 mil
Blåningsmåla = 32 mil
Stockholm = 16 mil

Tycker personligen vissa tävlingar är för långt bort men det är ju min personliga åsikt
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Re: Två klasser

Inlägg av Ax » fre jan 11, 2013 17:30

skogsvild skrev:Jag har ingen offroadbil i dagsläget och det som jag tror skulle hindra mig från att köra hela cuppen om jag skaffar en bil är avståndet till alla tävlingar:
Växjö = 30mil
Eskilstuna = 11 mil (inte så långt iofs)
Borås = 25 mil
Blåningsmåla = 32 mil
Stockholm = 16 mil

Tycker personligen vissa tävlingar är för långt bort men det är ju min personliga åsikt
Försök att fixa något i Olerum :tumbup:
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Två klasser

Inlägg av OBELIX » fre jan 11, 2013 17:56

Dom tillstånd vi har i Olerum gäller inte för någon form av tävlingsverksamhet tyvärr.
Och markägaren följer direktiven benhårt för att inte äventyra den verksamhet vi har idag.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Re: Två klasser

Inlägg av skogsvild » fre jan 11, 2013 18:22

OBELIX skrev:Dom tillstånd vi har i Olerum gäller inte för någon form av tävlingsverksamhet tyvärr.
Och markägaren följer direktiven benhårt för att inte äventyra den verksamhet vi har idag.

SKREV OBELIX
Skulle det mot förmodan anordnas en tävling i olerum är jag första att anmäla mg som funktionär, men nog om det tillbaka till vad tråden handlar om :tumbup:
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

mhenriksson
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: lör dec 17, 2011 12:26
Ort: Norrbotten

Re: Två klasser

Inlägg av mhenriksson » fre jan 11, 2013 19:15

skogsvild skrev:Jag har ingen offroadbil i dagsläget och det som jag tror skulle hindra mig från att köra hela cuppen om jag skaffar en bil är avståndet till alla tävlingar:
Växjö = 30mil
Eskilstuna = 11 mil (inte så långt iofs)
Borås = 25 mil
Blåningsmåla = 32 mil
Stockholm = 16 mil

Tycker personligen vissa tävlingar är för långt bort men det är ju min personliga åsikt
Det märks att vi från norra sverige har lite annan syn på avstånd än er i södra sverige :)

Förra året var vi till:
Kuortane: 53 mil enkel väg
Oulainen: 32 mil enkel väg
Juuka: 52 mil enkel väg
Eura: 77 mil enkel väg
Ristiina: 68 mil enkel väg
4 x Boden: 6 mil enkel väg

Växjö = 140 mil enkel väg
Eskilstuna = 99 mil enkel väg
Borås = 137 mil enkel väg
Blåningsmåla = 143 mil enkel väg
Stockholm = 96 mil enkel väg

30 mil = nära och bra :tumbup:
Daihatsu Rocky -89 med portaler och 39,5" bogger A-traktor
http://www.4-FUN.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Sveriges nya offroad-shop

HOGI
Hemmastadd
Inlägg: 224
Blev medlem: tis aug 10, 2010 20:43
Ort: Kvicksund

Re: Två klasser

Inlägg av HOGI » fre jan 11, 2013 20:39

optodsl skrev:Jag är grymt sugen på att köra men om det är två klasser eller inte spelar inte mig någon roll.

Mitt största bekymmer är om jag kommer att få ihop bilen tills dess.

Jättebra Magnus! Då kan jag räkna med dig i funktionärsjänget :tumbup:
Har lagt ner hobbyn tills vidare!

Skriv svar