Får jag köra Challenge

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

dalaoffroad
Hemmastadd
Inlägg: 228
Blev medlem: ons apr 06, 2011 21:19
Kontakt:

Får jag köra Challenge

Inlägg av dalaoffroad » ons jul 11, 2012 14:44

Har byggtråden ”Munkens Cherokee” och är väldigt sugen att prova på Challenge i Eskilstuna i september. Kan fixa vagnsbok i helgen och har licens till offroad. Bilen är skattad, besiktad och försäkrad. Tyvärr måste jag säga att jag inte orkar sätta mej in i alla regler och bestämmelser då jag är mer eller mindre förståndshandikappad när det gäller sådant (och mycket mer). Bilen är dokumenterad i byggtåden och vad behövs mer av mej och bilen för att tävla. Min Co-driver har samma licens som jag.

mvh
Munken


Bild
Senast redigerad av dalaoffroad den ons jul 11, 2012 15:32, redigerad totalt 2 gång.
http://munkensbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Får jag köra Challenge

Inlägg av BorkJonas » ons jul 11, 2012 15:18

Kul att du är intresserad av att köra! :tumbup:

Reglerna är VÄLDIGT enkla att förstå nu, tror faktiskt att även en "förståndshandikappad" förstår dem. :wink: När du fick gick din licensutbildning borde du ha fått lära dig att hitta i reglerna... :poke:

Men men, nu skall vi inte vara sånna...det jag kom på att du måste kolla är följande:
ORC-T 8.4 Säkerhetsutrustning
Brandsläckare ska finnas lätt tillgänglig i fordonet. (2 kg) Brandsläckaren ska vara väl fastsatt. Fordonet
skall vara utrustat med förbandskudde. Vid användande av stålvajer till winch skall kastskydd läggas
över vajern (min vikt 1 kg), handskar skall användas.
Lämplig saneringsutrustning skall finnas, exempelvis spade och kärl/påse.


Sen måste du givetvis ha hjälm till dig och Co-drivern (godkända för motortrafik), handskar till Co-drivern om du kör med stålwire och en pressening att lägga under bilen i depå för att tänka på miljön!

Vore VÄLDIGT bra om du lästa igenom reglerna och ger feedback på vad som är krångligt att förstå så att vi kan försöka göra det ännu enklare isåfall!

Reglerna hittar du här: http://web.sbf.se/regler/up/12/ORC_Tekn ... e-2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh/ Jonas
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Får jag köra Challenge

Inlägg av BorkJonas » ons jul 11, 2012 15:28

Vad väger din hjälm?? Det står att vikten inte BÖR överstiga 1200g, det innebär att den får det, men det är inte att rekomendera...Tidigare år har vi haft KRAV på vikten, det har vi lyckats få bort på gott och på ont. På gott för att det gör det möjligt att hitta billigare hjälmar som fortfarande är OK, på ont p.g.a. att om det skulle bli en megarullning eller liknande så KAN det skada nacken påstår sig experterna veta! Det är därför kanske inte lämpligt med en hjälm som väger 3kg t.ex.

Du ser, det var inte så svårt att förstå reglementet....tror bara det var latmasken som slog till!!! :poke: :mrgreen: :tumbup:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

dalaoffroad
Hemmastadd
Inlägg: 228
Blev medlem: ons apr 06, 2011 21:19
Kontakt:

Re: Får jag köra Challenge

Inlägg av dalaoffroad » ons jul 11, 2012 15:32

Den berömda masken :zzz:

* Om jag köper en vanlig MC-jethjälm på Jula som är "Godkänd enligt ECE-R 2205" Tillverkad i förstärkt ABS-plast. Vikt: 1180gram är det OK?
* Lägger på en 3mm gummiduk på batterierna.
* Köper denna på FMV4x4
Bild

* Har en 1kg släckare på varsin C-stolpe 1+1 blir 2 :D

Mer??
Senast redigerad av dalaoffroad den ons jul 11, 2012 20:35, redigerad totalt 3 gång.
http://munkensbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Får jag köra Challenge

Inlägg av BorkJonas » ons jul 11, 2012 15:38

dalaoffroad skrev:Den berömda masken :zzz:

* Om jag köper en vanlig MC-jethjälm på Jula som är "Godkänd enligt ECE-R 2205" Tillverkad i förstärkt ABS-plast. Vikt: 1180gram är det OK?
* Lägger på en 3mm gummiduk på batterierna
* Köper denna på FMV4x4
Bild

* Har en 1kg släckare på varin C-stolpe 1+1 blir 2 :D

Mer??
Ett glatt humör, sen är du nog Race ready!!! :tumbup:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

dalaoffroad
Hemmastadd
Inlägg: 228
Blev medlem: ons apr 06, 2011 21:19
Kontakt:

Re: Får jag köra Challenge

Inlägg av dalaoffroad » ons jul 11, 2012 15:43

Batteriet i skuffen sitter i sin plastlåda från Biltema med ett 500kg spännband och svetsade "bandhållare" ??
http://munkensbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Re: Får jag köra Challenge

Inlägg av Ax » sön jul 15, 2012 11:49

Bara att köra. Man kan köra en standard cherokee med winsch fram mer behövs inte.
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Re: Får jag köra Challenge

Inlägg av calle-fas » sön jul 15, 2012 20:02

Klart du ska komma och köra. Kul att det är fler som är nyfikna!
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

daniel2
Hemmastadd
Inlägg: 185
Blev medlem: lör feb 04, 2012 13:23

Re: Får jag köra Challenge

Inlägg av daniel2 » tor jul 19, 2012 17:14

hej jag är oxå lite intreserad av att komma och prov i eskilstuna har dock ingen licens och ej heller någon vangs bok ärdet något som kan ordnas i eskilstuna i samband med tävlingen där. vad är kostnaden för att vara med? hjälmar och glatt humör har vi så det räcker och blir över.

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Re: Får jag köra Challenge

Inlägg av AndersW » fre jul 20, 2012 11:00

daniel2 skrev:hej jag är oxå lite intreserad av att komma och prov i eskilstuna har dock ingen licens och ej heller någon vangs bok ärdet något som kan ordnas i eskilstuna i samband med tävlingen där. vad är kostnaden för att vara med? hjälmar och glatt humör har vi så det räcker och blir över.
Självklart ska du vara med och köra!
Min plan är att köra i Eskilstuna, och jag kan fixa både licens samt vagnsbok. Det bästa hade varit om du kan ta din licens för någon annan innan tävlingen, jag har dock lite dålig koll på vem som kan fixa det i dina trakter. Skulle du inte hitta någon annan så löser vi det på plats ändå.

Det vore bra om du kan läsa igenom följande reglementen, skriv ut den tekniska delen och ställ dig utanför din bil. Gå igenom alla punkter i reglementet och kontrollera så att din bil uppfyller allt. Eftersom vi ska göra vagnsboken på tävlingsdagen vore det synd om vi hittar något som inte stämmer, så det är därför det vore bra om du kontrollerar det själv innan.
http://web.sbf.se/regler/up/12/ORC_Tavl ... e-2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://web.sbf.se/regler/up/12/ORC_Tekn ... e-2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Skulle du ha några funderingar, så ring mig gärna på 0739-874299.

/Anders

daniel2
Hemmastadd
Inlägg: 185
Blev medlem: lör feb 04, 2012 13:23

Re: Får jag köra Challenge

Inlägg av daniel2 » fre jul 20, 2012 14:19

vad kostar licens och vangsboken och vad är kostnaden för tävlingen och HUR anmäler jag mig.

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Re: Får jag köra Challenge

Inlägg av AndersW » fre jul 20, 2012 15:07

daniel2 skrev:vad kostar licens och vangsboken och vad är kostnaden för tävlingen och HUR anmäler jag mig.
Licensen kostar 800:- (något sådant)
Vagnsboken kostar 150:-
Tävlingen vet jag inte riktigt vad den kostar,3-500:- brukar vara vanligt.

Ska du bara prova, och endast köra denna tävlingen kan du köpa en Prova-på licens, den kostar 150:- har jag för mig. Men med den licensen får du bara köra 1 tävling. Och, då måste du be den arrangerande klubben beställa en sådan licens till dig.

daniel2
Hemmastadd
Inlägg: 185
Blev medlem: lör feb 04, 2012 13:23

Re: Får jag köra Challenge

Inlägg av daniel2 » fre jul 20, 2012 15:14

okej då vet jag tackar så mycket för all info hör av mig till dig om det är något mer jag undrar över.

Anders4x4
Användare
Inlägg: 57
Blev medlem: lör jul 21, 2012 20:43

Re: Får jag köra Challenge

Inlägg av Anders4x4 » lör jul 28, 2012 20:54

Hej ny här men ganska gammal inom hobbyn tänkte också prova på eskilstuna som en liten comeback
inom challenge, var med dom tre första åren när grenen introducerades i sverige karlshamn och konga,
under namnet team norrskenet för dom som kommer ihåg. Håller även på att göra en intressekoll i
klubben jag misstänker att många är nyfikna men vågar inte riktigt. Vore kul om tävlingsformen kunde
spridas ännu högre upp i landet. Tänkte prova på i år och ev köra hårt nästa år.

Frågor. Hur långt före bör man beställa prova på licens?
Har nys köpt en bil med vagnsbok hur länge gäller den?
Vilken klass rekommenderas för 2 erfarna nybörare?

MVH Anders Gestrike Offroad

målarn
Guru
Inlägg: 2532
Blev medlem: tis nov 28, 2006 19:12
Ort: Fristad (Borås)

Re: Får jag köra Challenge

Inlägg av målarn » lör jul 28, 2012 21:15

Anders4x4 skrev:Hej ny här men ganska gammal inom hobbyn tänkte också prova på eskilstuna som en liten comeback
inom challenge, var med dom tre första åren när grenen introducerades i sverige karlshamn och konga,
under namnet team norrskenet för dom som kommer ihåg. Håller även på att göra en intressekoll i
klubben jag misstänker att många är nyfikna men vågar inte riktigt. Vore kul om tävlingsformen kunde
spridas ännu högre upp i landet. Tänkte prova på i år och ev köra hårt nästa år.

Frågor. Hur långt före bör man beställa prova på licens?
Har nys köpt en bil med vagnsbok hur länge gäller den?
Vilken klass rekommenderas för 2 erfarna nybörare?

MVH Anders Gestrike Offroad


Med min gammla bil, kul att den ska användas ordentligt :tumbup:
Merca Geländewagen 300TD

Skriv svar