Svetsa med flusstråd??
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Svetsa med flusstråd??
Flusstråd är väl samma sak som pinne om man ser till funktionen om jag förstått saken rätt, inte kör man väl med + genom jordkabeln på en pinnsvets??
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Svetsat endel med flusstråd i min 1 fas Esab c160i.
Tycker det fungerar rätt ok men blir lätt grisigt runtom.

Tycker det fungerar rätt ok men blir lätt grisigt runtom.

--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Tog mig i kragen och polvände svetsen igår. Det vart faktiskt rätt stor skillnad, jag har haft problem med att tråden bränt fast i munstycket och det försvann helt samt att svetsen bränner in i materialet mycket bättre och inte lägger sig som en klump utanpå 

Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
snyggt, vilket fabrikat är de på tråden du svetsar med?
har fått för mig att de skiljer lite på dem...
Kom inte ihåg om det var Biltema eller Swedol.
Jag har aldrig märkt någon skillnad
Jag har aldrig märkt någon skillnad
--------------------------------------------
Mossbeväxt tråd, men då jag inte hittade inlägget jag sökte efter blev det denna tråd istället.
Någon skrev att biltemas svetstråd inte var bra, något jag aldrig riktigt reflekterat över, men efter att ha provat svedols svetstråd kommer jag att göra stora omvägar runt biltemas svetstrådar. Som natt och dag i jämförelse, och jag som trodde det var svetsen det var fel på ( eller den som håller i svetshandtaget... ).
Jämt flyt i svetsandet utan hackande eller spottande, inte ens rostiga partier bekymrade smältan med svedols tråd.
Någon skrev att biltemas svetstråd inte var bra, något jag aldrig riktigt reflekterat över, men efter att ha provat svedols svetstråd kommer jag att göra stora omvägar runt biltemas svetstrådar. Som natt och dag i jämförelse, och jag som trodde det var svetsen det var fel på ( eller den som håller i svetshandtaget... ).
Jämt flyt i svetsandet utan hackande eller spottande, inte ens rostiga partier bekymrade smältan med svedols tråd.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
7" höjd Zj -96 V8 med 33" däck säljes 30000Kr inkl, -96 V8 reservdelsbil, PM:a
-
- Forumräv
Min erfarenhet av Biltemas tråd är att den är belagd med något extra lager "skydd" som gör att matningen inte fungerar.Iznogoud skrev: ↑sön jun 30, 2019 18:10 Mossbeväxt tråd, men då jag inte hittade inlägget jag sökte efter blev det denna tråd istället.
För några år sedan tog ESAB-tråden slut i början på en helg.
Enda öppna alternativet var då Biltema.
Som tur var köpte jag bara en liten rulle(inte 16-kg).
Fick hålla på och torka rent matningshjulen på min ESAB(A125 3-fas/400volt).
Tråden brände stup i kvarten fast i munstycket.
Någon mer med samma erfarenhet av Biltema´s tråd?
Rubicon 
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Några problem med matarhjulen tror jag inte det varit, ser i alla fall inte ut att vara någon skit på dom mer än garagedamm...
Tror mer på tråden i sig och materialet den är uppbyggd av som gör den känslig för vad som helst.
Får se vad Kenneth säger när han provat trådbyte efter raggarveckan i Västerås, han upplevde ungefär samma sak som mig innan mitt trådbyte.
Tror mer på tråden i sig och materialet den är uppbyggd av som gör den känslig för vad som helst.
Får se vad Kenneth säger när han provat trådbyte efter raggarveckan i Västerås, han upplevde ungefär samma sak som mig innan mitt trådbyte.
Kollade i Biltema respektive svedols kataloger och båda anger samma standard SG2 (ER70S-6)
Svedol anger visserligen R70s-6 och inte ER70s-6 som Biltema, men nätsökning ger samma träff http://svetsmaterial.se/?page_id=106
Märkligt då att de 2 märkernas trådar beter sig så olika?
"SG2 är en förkopprad kisel-manganlegerad G3Si1/ER70S-6 trådelektrod för svetsning av olegerade och finkornbehandlade ståltyper i allmänna konstruktioner, tryckkärlstillverkning och fartygsproduktion. Tråden har noggrant kontrollerad kemisk sammansättning och en unik ytbehandlingsteknik, som ger den hög svetsgodskvalitet vid hög matningshastighet och höga svetsströmmar.
Lämplig skyddsgas: CO2 eller blandgas."
Svedol anger visserligen R70s-6 och inte ER70s-6 som Biltema, men nätsökning ger samma träff http://svetsmaterial.se/?page_id=106
Märkligt då att de 2 märkernas trådar beter sig så olika?
"SG2 är en förkopprad kisel-manganlegerad G3Si1/ER70S-6 trådelektrod för svetsning av olegerade och finkornbehandlade ståltyper i allmänna konstruktioner, tryckkärlstillverkning och fartygsproduktion. Tråden har noggrant kontrollerad kemisk sammansättning och en unik ytbehandlingsteknik, som ger den hög svetsgodskvalitet vid hög matningshastighet och höga svetsströmmar.
Lämplig skyddsgas: CO2 eller blandgas."