Burfråga
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Burfråga
Har länge haft Challangefunderingar och är riktigt sugen på att bygga.
Min fråga är buren. Tänkt att bygga på en Fullsize Bronco. Diametern på rören borde väl va grövre än vad som står i reglerna, iom dubbla vikten mot en Zukka. Vet att måtten på rören är ett minimum, men skulle vilja veta vad som är mer lämpligt till Forden.
PS, är man helt ute och cyklar om man tänker köra med en fullsize. Någon som gör det?
Tycker Broncon är smidig, men det beror ju på hur banorna ser ut.
Min fråga är buren. Tänkt att bygga på en Fullsize Bronco. Diametern på rören borde väl va grövre än vad som står i reglerna, iom dubbla vikten mot en Zukka. Vet att måtten på rören är ett minimum, men skulle vilja veta vad som är mer lämpligt till Forden.
PS, är man helt ute och cyklar om man tänker köra med en fullsize. Någon som gör det?
Tycker Broncon är smidig, men det beror ju på hur banorna ser ut.
Re: Burfråga
Hej!
Finns en som kör med en Blazer och en som kör Defender 110. Jag har själv vart med i ett Team som åkt Toyota HDJ80, så visst går det att åka stor bil.
Angående rör så har du helt rätt, angivet är MIN krav, du får åka med dessa rör. Men båge bygger man ju för sin egen säkerhet inte för att blidka ett reglemente. Jag hade nog också byggt med grövre rör på en tyngre bil, alternativ byggt dubbla huvudbågar.
Mvh// Jonas
Finns en som kör med en Blazer och en som kör Defender 110. Jag har själv vart med i ett Team som åkt Toyota HDJ80, så visst går det att åka stor bil.
Angående rör så har du helt rätt, angivet är MIN krav, du får åka med dessa rör. Men båge bygger man ju för sin egen säkerhet inte för att blidka ett reglemente. Jag hade nog också byggt med grövre rör på en tyngre bil, alternativ byggt dubbla huvudbågar.
Mvh// Jonas
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Burfråga
Va bra! Bara att sätta fart då.BorkJonas skrev:Hej!
Finns en som kör med en Blazer och en som kör Defender 110. Jag har själv vart med i ett Team som åkt Toyota HDJ80, så visst går det att åka stor bil.
Angående rör så har du helt rätt, angivet är MIN krav, du får åka med dessa rör. Men båge bygger man ju för sin egen säkerhet inte för att blidka ett reglemente. Jag hade nog också byggt med grövre rör på en tyngre bil, alternativ byggt dubbla huvudbågar.
Mvh// Jonas
Tänkte använda dubbla huvudbågar. 60x3 rör, räcker det? Eller är det för fjuttigt. Blir fullbur iom att Broncon är halvcab. Vill ju gärna att det håller om man lägger sig platt på taket.
Re: Burfråga
Spiken skrev:Va bra! Bara att sätta fart då.BorkJonas skrev:Hej!
Finns en som kör med en Blazer och en som kör Defender 110. Jag har själv vart med i ett Team som åkt Toyota HDJ80, så visst går det att åka stor bil.
Angående rör så har du helt rätt, angivet är MIN krav, du får åka med dessa rör. Men båge bygger man ju för sin egen säkerhet inte för att blidka ett reglemente. Jag hade nog också byggt med grövre rör på en tyngre bil, alternativ byggt dubbla huvudbågar.
Mvh// Jonas
Tänkte använda dubbla huvudbågar. 60x3 rör, räcker det? Eller är det för fjuttigt. Blir fullbur iom att Broncon är halvcab. Vill ju gärna att det håller om man lägger sig platt på taket.
Hej, vänta tills de nya reglerna för ORC kommer och kolla vad som står där om min rördim och kvalite.
Re: Burfråga
Jag tolkade det som han gick efter reglerna för ORC (Challenge reglementet) isf. finns det inget att vänta på! Bara börja snickra....
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Burfråga
Läste ORC reglerna igen. Tyckte att rätt mycket var fritt. Såg bra ut. Följt lite diskusioner hit och dit, och saker och ting börjar ljusna i huvet på mig.
Men har en fråga till angående buren.
Röret C på sbf;s sida (tvärs över instrumentbrädan. Den ska man ha fattade jag som.
Kan man lägga den ovanför brädan, får den vara böjd. Tar ganska mycket utrymme annars.
Bilen jag har kommer att börja byggas i höst, gott om tid än.
För mång projekt just nu. Men planera kan man ju hålla på med. Går snabbare när man sätter igång, och vet hur allt ska vara. Sen måste jag hitta en "winchslyna" jag kan lura ut i skogen.
Men har en fråga till angående buren.
Röret C på sbf;s sida (tvärs över instrumentbrädan. Den ska man ha fattade jag som.
Kan man lägga den ovanför brädan, får den vara böjd. Tar ganska mycket utrymme annars.
Bilen jag har kommer att börja byggas i höst, gott om tid än.
För mång projekt just nu. Men planera kan man ju hålla på med. Går snabbare när man sätter igång, och vet hur allt ska vara. Sen måste jag hitta en "winchslyna" jag kan lura ut i skogen.
Re: Burfråga
Nu har jag fått tag på en co pilot!!! Så nu ska det byggas
Planerar för nästa år, men går allt bra blir det en prova på i höst.
Läst lite regler och så men frågar här istället.
Bronco halvcab, det räcker med ett hockeymål har jag förstått. Någon som kan bekräfta det?
Däck fritt, ska den vara reggad med den storleken?
Bälten? Orginal räcker, eller?
Planerar för nästa år, men går allt bra blir det en prova på i höst.
Läst lite regler och så men frågar här istället.
Bronco halvcab, det räcker med ett hockeymål har jag förstått. Någon som kan bekräfta det?
Däck fritt, ska den vara reggad med den storleken?
Bälten? Orginal räcker, eller?
Re: Burfråga
Nu är jag ingen expert, men så länge hardtopen sitter på så räcker hockeymål. Orginal bälten räcker och bilen behöver inte vara reggad med däcken.Spiken skrev: Bronco halvcab, det räcker med ett hockeymål har jag förstått. Någon som kan bekräfta det?
Däck fritt, ska den vara reggad med den storleken?
Bälten? Orginal räcker, eller?
En försäkrad och besiktigad bil med rätt bur för karosstypen är i princip allt som behövs, resten är smågrejer i sammanhanget.
I aim to misbehave
Re: Burfråga
Tackar!!!