Burfråga

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Burfråga

Inlägg av Spiken » tis feb 21, 2012 7:19

Har länge haft Challangefunderingar och är riktigt sugen på att bygga.

Min fråga är buren. Tänkt att bygga på en Fullsize Bronco. Diametern på rören borde väl va grövre än vad som står i reglerna, iom dubbla vikten mot en Zukka. Vet att måtten på rören är ett minimum, men skulle vilja veta vad som är mer lämpligt till Forden.

PS, är man helt ute och cyklar om man tänker köra med en fullsize. Någon som gör det?
Tycker Broncon är smidig, men det beror ju på hur banorna ser ut.

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Burfråga

Inlägg av BorkJonas » tis feb 21, 2012 7:53

Hej!

Finns en som kör med en Blazer och en som kör Defender 110. Jag har själv vart med i ett Team som åkt Toyota HDJ80, så visst går det att åka stor bil.

Angående rör så har du helt rätt, angivet är MIN krav, du får åka med dessa rör. Men båge bygger man ju för sin egen säkerhet inte för att blidka ett reglemente. Jag hade nog också byggt med grövre rör på en tyngre bil, alternativ byggt dubbla huvudbågar.

Mvh// Jonas
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Burfråga

Inlägg av Spiken » tis feb 21, 2012 9:10

BorkJonas skrev:Hej!

Finns en som kör med en Blazer och en som kör Defender 110. Jag har själv vart med i ett Team som åkt Toyota HDJ80, så visst går det att åka stor bil.

Angående rör så har du helt rätt, angivet är MIN krav, du får åka med dessa rör. Men båge bygger man ju för sin egen säkerhet inte för att blidka ett reglemente. Jag hade nog också byggt med grövre rör på en tyngre bil, alternativ byggt dubbla huvudbågar.

Mvh// Jonas
Va bra! Bara att sätta fart då.
Tänkte använda dubbla huvudbågar. 60x3 rör, räcker det? Eller är det för fjuttigt. Blir fullbur iom att Broncon är halvcab. Vill ju gärna att det håller om man lägger sig platt på taket.

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Re: Burfråga

Inlägg av fr006 » tis feb 21, 2012 10:39

Spiken skrev:
BorkJonas skrev:Hej!

Finns en som kör med en Blazer och en som kör Defender 110. Jag har själv vart med i ett Team som åkt Toyota HDJ80, så visst går det att åka stor bil.

Angående rör så har du helt rätt, angivet är MIN krav, du får åka med dessa rör. Men båge bygger man ju för sin egen säkerhet inte för att blidka ett reglemente. Jag hade nog också byggt med grövre rör på en tyngre bil, alternativ byggt dubbla huvudbågar.

Mvh// Jonas
Va bra! Bara att sätta fart då.
Tänkte använda dubbla huvudbågar. 60x3 rör, räcker det? Eller är det för fjuttigt. Blir fullbur iom att Broncon är halvcab. Vill ju gärna att det håller om man lägger sig platt på taket.

Hej, vänta tills de nya reglerna för ORC kommer och kolla vad som står där om min rördim och kvalite.

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Burfråga

Inlägg av BorkJonas » tis feb 21, 2012 13:25

Jag tolkade det som han gick efter reglerna för ORC (Challenge reglementet) isf. finns det inget att vänta på! Bara börja snickra.... :mrgreen:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Burfråga

Inlägg av Spiken » ons feb 22, 2012 7:03

Läste ORC reglerna igen. Tyckte att rätt mycket var fritt. Såg bra ut. Följt lite diskusioner hit och dit, och saker och ting börjar ljusna i huvet på mig.

Men har en fråga till angående buren.
Röret C på sbf;s sida (tvärs över instrumentbrädan. Den ska man ha fattade jag som.
Kan man lägga den ovanför brädan, får den vara böjd. Tar ganska mycket utrymme annars.

Bilen jag har kommer att börja byggas i höst, gott om tid än.
För mång projekt just nu. Men planera kan man ju hålla på med. Går snabbare när man sätter igång, och vet hur allt ska vara. Sen måste jag hitta en "winchslyna" jag kan lura ut i skogen.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Burfråga

Inlägg av Spiken » fre apr 27, 2012 13:07

Nu har jag fått tag på en co pilot!!! Så nu ska det byggas :jump:
Planerar för nästa år, men går allt bra blir det en prova på i höst.
Läst lite regler och så men frågar här istället.

Bronco halvcab, det räcker med ett hockeymål har jag förstått. Någon som kan bekräfta det?
Däck fritt, ska den vara reggad med den storleken?
Bälten? Orginal räcker, eller?

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Burfråga

Inlägg av MrHawk » lör apr 28, 2012 18:40

Spiken skrev: Bronco halvcab, det räcker med ett hockeymål har jag förstått. Någon som kan bekräfta det?
Däck fritt, ska den vara reggad med den storleken?
Bälten? Orginal räcker, eller?
Nu är jag ingen expert, men så länge hardtopen sitter på så räcker hockeymål. Orginal bälten räcker och bilen behöver inte vara reggad med däcken.

En försäkrad och besiktigad bil med rätt bur för karosstypen är i princip allt som behövs, resten är smågrejer i sammanhanget.
I aim to misbehave

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Burfråga

Inlägg av Spiken » mån apr 30, 2012 8:05

Tackar!!!

Skriv svar