Aha, jag tänkte inte på att du hade baksäte i din.partyvan skrev: Stämmer att det är en -88 men enligt datorn så behövs inte bälten bak i lb därimot fram bälten måste finnas från -84
Besiktningshistorier
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Besiktningshistorier
Re: Besiktningshistorier
Hjälpte mig att demontera denWältmeister skrev:Finns det bälten, även om det inte var obligatoriskt på den modellen/årsmodellen, så måste de fungera.
Hjälper inte att demontera icke fungerande bälten.
B t w, var det hos Bilprovningen eller någon "fristående aktör" du släckte 2:an?
Va på Bilprovningen
Re: Besiktningshistorier
Var in idag och kollade sbp hårda krav på den lille blå (dodgen) Mja dom kollade ju som vanligt lysen osv osv, kom fram till att däcken va alldeles för breda, får inte gå utanför skärmbreddarna, konstigt tyckte jag då det är orginaldäck storlek på (enligt mina papper iaf) fick ett oväntat svar. Med hög röst svara han I helvette heller. det där är inge orginaldäck. fram blire anmärkning men släpper bak fast det är gränsfall.
jaja tänkte jag något ska dom väll anmärka på. Då kom resten, spindelleder glapp, rost medmera. Men när jag fick papperet var det ändå bara skärmarna fram och bra att veta på rost tänkte att lederna såg jag ju själv glappa ju som tusan. Så jag frågade när jag tog emot arbetsordern. Mja men det är nog bara å smörja sa han..
jaja tänkte jag något ska dom väll anmärka på. Då kom resten, spindelleder glapp, rost medmera. Men när jag fick papperet var det ändå bara skärmarna fram och bra att veta på rost tänkte att lederna såg jag ju själv glappa ju som tusan. Så jag frågade när jag tog emot arbetsordern. Mja men det är nog bara å smörja sa han..
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!
Re: Besiktningshistorier
inte min historia men den är om 4x4 iallafall.
Nåväl, den handla om en klubbkamrat som skulle besikta sin Volvo c202 med tgb20 axlar, han åkte in till carspect ställde bilen i hallen gick och satte sig med en tidnng och tog en kaffe, allt dom hade att anmärka på va att ljusbilden var för låg samt att en styrled va "glapp" ja ni kan ju gissa hur den var. inte ett ord om axlar eller höjden, Däcken kan dom inte klaga på eftersom att valpen har 35" orginal och mönsterdjupet i simex däcken är godkänt så det kanske är tricket, inte säga nåntng bara spela dum och oskyldig ?
Nåväl, den handla om en klubbkamrat som skulle besikta sin Volvo c202 med tgb20 axlar, han åkte in till carspect ställde bilen i hallen gick och satte sig med en tidnng och tog en kaffe, allt dom hade att anmärka på va att ljusbilden var för låg samt att en styrled va "glapp" ja ni kan ju gissa hur den var. inte ett ord om axlar eller höjden, Däcken kan dom inte klaga på eftersom att valpen har 35" orginal och mönsterdjupet i simex däcken är godkänt så det kanske är tricket, inte säga nåntng bara spela dum och oskyldig ?
Suzuki sj 413, soon to be A-traktor!
Re: Besiktningshistorier
King caben besiktad
Andra bilen på kort tid jag besiktat med rent papper. Åkte och hämta gas innan besiktningen för att kunna fixa tvåorna, nu var ju gasen ändå slut men jag var säker på att det skulle gå åt.
Bilen har stått på en gräsmatta sen 2008, men hade tydligen klarat sig bra.
Ska nog gå och köpa mig en lott också.
Andra bilen på kort tid jag besiktat med rent papper. Åkte och hämta gas innan besiktningen för att kunna fixa tvåorna, nu var ju gasen ändå slut men jag var säker på att det skulle gå åt.
Bilen har stått på en gräsmatta sen 2008, men hade tydligen klarat sig bra.
Ska nog gå och köpa mig en lott också.
Re: Besiktningshistorier
Köpte en Opel,caravan 1976 2d combi för 200kr,för länge sen o ansåg att de måste ju va en bra bil när den kostar så mkt,när ja skulle hämta den så vägra den starta,då sa säljaren,du får dra igång den för ja tankar diesel ja fått gratis,så ja fick dragit igång den o körde hem o beställde besiktning,körde in den veckan efter,men tyckte den gick svajigt på vägen dit,när ja kom in i hallen så gnällde gubben på att höger backspegel hängde löst o va trafikfarlig,sen körde han upp bilen på broms provaren,då sa de brak,då gick hela bak axel upphängningen åt skogen så hjulen låg i hjulhusen,vi fick be en äldre herre med en fin 240 dra min pärla ur bromsprovare så vi kunde besikta vidare,för de krävde ja,han gick runt bilen o muttra o blev rödare o rödare i huvet,sen skulle han öppna höger dörr för o kolla bältet,då ramla dörren av från bilen,då fick han ett vansinnes utbrott,så ja fråga snällt,nu när ja ändå får greja dörren,stryker du backspegeln då,då blev han ännu mer vansinnig o gapa o skrek,sen satte han 3 körförbud på fram rutan o gick,samtidigt som han skrek att ja förolämpa hans yrkes kår som kom in med en sån dålig bil...ja fundera länge på va 3 körförbuds märken innebar,1 e ju körförbud,2 kanske gravt körförbud,men 3??ja gick o fråga gubben när han va lite lugnare,varför fick ja 3 körförbuds märken??då vråla han så rösten slog över,FÖR JA HADE INTE FLER..........bilen blev skrotad direkt efter besiktinings försöket,hehe
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
Re: Besiktningshistorier
HAHAHA!!!
Trot eller ej, men min -67a sprint var lika dålig. Ändå kostade den 300:-
Övre gångjärnet på förarsidan var av, och huvgångjärnen var ej i bruk längre. När gubben skulle öppna huven tog han i lite förmycket, och huven gled iväg och la sig brevid bilen. Han tittade oförstående på mig och huven, och jag förklarade att jag inte fått dit grejerna riktigt som det var tänkt. När han sen skulle öppna förardörren så sa det nedre gångjärnet upp sig och dörren brakade i backen, gubben vände och gick, inte ett ord.
Kom en annan gubbe efter ett tag och sa att jag kunde åka hem. Han som skulle besikta hade gjort det och ingen annan kunde/ville.
Måste vara en Opelsjuka
Trot eller ej, men min -67a sprint var lika dålig. Ändå kostade den 300:-
Övre gångjärnet på förarsidan var av, och huvgångjärnen var ej i bruk längre. När gubben skulle öppna huven tog han i lite förmycket, och huven gled iväg och la sig brevid bilen. Han tittade oförstående på mig och huven, och jag förklarade att jag inte fått dit grejerna riktigt som det var tänkt. När han sen skulle öppna förardörren så sa det nedre gångjärnet upp sig och dörren brakade i backen, gubben vände och gick, inte ett ord.
Kom en annan gubbe efter ett tag och sa att jag kunde åka hem. Han som skulle besikta hade gjort det och ingen annan kunde/ville.
Måste vara en Opelsjuka
Re: Besiktningshistorier
Idag var jag inne hos bilprovningen med min Jeep. Den snälla besiktningsmannen hjälpte mig att få lös den löstagbara dragkroken. En stor polygrip och lite svett senare konstaterar mannen glatt att den faktiskt var demonterbar. Att fjädern i sprinten inte fungerade tyckte han var enligt reglerna inte bra, men det är ju mest lyx med fjäder... går ju lika bra att trycka tillbaka med handen ju.
Men han knorrade lite mer när han tyckte att avgassystemet var lite löst. "Här borde det sitta ett fäste på en ljuddämpare... men finns ju bara ett rakt rör här! Du har ju inga dämpare alls!"
Bilen blev godkänd med blankt papper.
Men han knorrade lite mer när han tyckte att avgassystemet var lite löst. "Här borde det sitta ett fäste på en ljuddämpare... men finns ju bara ett rakt rör här! Du har ju inga dämpare alls!"
Bilen blev godkänd med blankt papper.
Jeep Grand Cherokee 95
Re: Besiktningshistorier
det var en snäll en
jag fick om bessiktnin på drag kroken bara för att min besiktnings mann inte klarade av att hantera den med en hand
jag fick om bessiktnin på drag kroken bara för att min besiktnings mann inte klarade av att hantera den med en hand
Re: Besiktningshistorier
En annan gång va ja inne o besikta en 67,Dart som ja efter mkt om o men klämt ner en 440 i,blev lite skum lutning på hjulen ,hehe på besiktningen öppna ja huven o gubben skrek va fan e detta?????????inte vet ja sa ja lugnt,men den förvandlar bensin till oväsen,,, fick backa ur hallen då han vägra besikt vidare,o de va nog rätt,bilen va inte trafik säker,..skrota den senare o stoppa motorn i en dodge 250 pickup..
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
Re: Besiktningshistorier
Jag var nyligen till besiktningen med en Mitsubishi Space wagon, en 4wd.
Fick nedslag på för högt ställt lyse höger sida, och ingen varningstriangel.
Inget bra att veta.
Tre dagar senare ramlar hela bakvagnen ihop under körning, då alla (!) infästningspunkter var bortrostade.
Ringde upp och ifrågasatte, och det vart ett liv utan dess like, då de minsann inte kunde tänkas ha missat en sån sak, och anklagade i stället mig för att ha flyttat chassienummer mellan två olika bilar.
Jag brukar inte bli förvånad längre, men ibland är det svårt att inte bli det.
Fick nedslag på för högt ställt lyse höger sida, och ingen varningstriangel.
Inget bra att veta.
Tre dagar senare ramlar hela bakvagnen ihop under körning, då alla (!) infästningspunkter var bortrostade.
Ringde upp och ifrågasatte, och det vart ett liv utan dess like, då de minsann inte kunde tänkas ha missat en sån sak, och anklagade i stället mig för att ha flyttat chassienummer mellan två olika bilar.
Jag brukar inte bli förvånad längre, men ibland är det svårt att inte bli det.
"If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together"
-Gears 5 ending credits
Jeep JKU (Raptor Lined) -07
VW Polo 1.4 tdi - 16
Jeep XJ HO -92, Såld
Comanche -88, Såld
-Gears 5 ending credits
Jeep JKU (Raptor Lined) -07
VW Polo 1.4 tdi - 16
Jeep XJ HO -92, Såld
Comanche -88, Såld
Re: Besiktningshistorier
En maskinist berättade för mig för några år sedan om när han var inne med sin -99:ans merca kombi.
När besiktningen var klar fick han nedslag på att ena sidoblinkersen inte lös tillräckligt orange.
Nån dag senare noterade han att fjädern bak var tvärt av, det såg dom inte.
Irriterad av det löjlig nerslaget så åkte han tillbaka till BP och gav dom en liten utskällning.
När besiktningen var klar fick han nedslag på att ena sidoblinkersen inte lös tillräckligt orange.
Nån dag senare noterade han att fjädern bak var tvärt av, det såg dom inte.
Irriterad av det löjlig nerslaget så åkte han tillbaka till BP och gav dom en liten utskällning.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Besiktningshistorier
Angående den ihoprasade bakvagnen så körde kompisen en Volvo 245 -88 i flera år, vid besiktningen gick den igenom utan anmärkning och två dagar senare släppte bakre länkarmsfästena på höger sida från bakaxeln, dom var avrostade!
Bilen bodde i diket en natt och fick ny bakaxel och länkarmar helgen därpå men den gamla bakaxeln slängde han på en kärra och släppa med in till besiktningen, letade upp gubben och stationschefen som besiktigat och frågade hur han kunde missa det?!
Rätt dumt det sista tycker jag, där skapade han en till nitiskt rostsökande besiktningsgubbe...
Bilen bodde i diket en natt och fick ny bakaxel och länkarmar helgen därpå men den gamla bakaxeln slängde han på en kärra och släppa med in till besiktningen, letade upp gubben och stationschefen som besiktigat och frågade hur han kunde missa det?!
Rätt dumt det sista tycker jag, där skapade han en till nitiskt rostsökande besiktningsgubbe...
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Besiktningshistorier
Besiktade apgungan i veckan.
Gick mycket bättre än med Wranglern(som jag fick 2:a på för att stänkskydd saknades )
Flera besiktningsmän flockades runt min lilla pärla och tittade och frågade.
Han som fick förtroendet att kontrollera bilen frågade om han fick ta en extra provtur.
Det fick han.
En dryg kvart senare kom han tillbaka så leende att jag trodde hans överläpp skulle spricka och fastna vid öronen.
Gick mycket bättre än med Wranglern(som jag fick 2:a på för att stänkskydd saknades )
Flera besiktningsmän flockades runt min lilla pärla och tittade och frågade.
Han som fick förtroendet att kontrollera bilen frågade om han fick ta en extra provtur.
Det fick han.
En dryg kvart senare kom han tillbaka så leende att jag trodde hans överläpp skulle spricka och fastna vid öronen.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.