Funderingar kring Challenge tävlingar
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Funderingar kring Challenge tävlingar
Här kan vi skriva om vi har några funderingar Challenge tävlingar.
Jag och några till tycker att det räcker att vi kör bara en dag,
lördag och lite på söndags natten, (tex. kl 12.00 till 02.00 )
Poängräkningen kan bli bättre,
tycker synd om dom som får 0 poäng men har klarat flera prov innan bilen gick sönder.
Jag och några till tycker att det räcker att vi kör bara en dag,
lördag och lite på söndags natten, (tex. kl 12.00 till 02.00 )
Poängräkningen kan bli bättre,
tycker synd om dom som får 0 poäng men har klarat flera prov innan bilen gick sönder.
TEAM CASUMO Volvo PV-Valp
TEAM RED DOG såld
vaxjooffroaders.se
Co driver i Team Bergunda
TEAM RED DOG såld
vaxjooffroaders.se
Co driver i Team Bergunda
Re: Funderingar kring Challenge tävlingar
volvotl12 skrev:Här kan vi skriva om vi har några funderingar Challenge tävlingar.
Jag och några till tycker att det räcker att vi kör bara en dag,
lördag och lite på söndags natten, (tex. kl 12.00 till 02.00 )
Poängräkningen kan bli bättre,
tycker synd om dom som får 0 poäng men har klarat flera prov innan bilen gick sönder.
Instämmer, 12:00-02:00 känns som ett bättre upplägg.
//F
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
Jag håller inte med. Förstår argumenten för kortare tävlingar och tycker inte att de är fel. Men jag vill ha så långa tävlingar som möjligt så att det finns lite utrymme för misstag.
Vi är ju alla olika och vissa gillar uthållighetstävlingar och andra vill komma hem tidigare.
Om man vill kompromissa lite där kan man kanske börja köra vid midnatt fredag-lördag och sluta 24 timmar senare. Då får man möjlighet att sova lite innan man kör hem på söndagen.
Menmen. Det viktigaste är att vi har riktigt j_vla kul när vi kör!
Vi är ju alla olika och vissa gillar uthållighetstävlingar och andra vill komma hem tidigare.
Om man vill kompromissa lite där kan man kanske börja köra vid midnatt fredag-lördag och sluta 24 timmar senare. Då får man möjlighet att sova lite innan man kör hem på söndagen.
Menmen. Det viktigaste är att vi har riktigt j_vla kul när vi kör!
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00
Det borde finnas utrymme för lite olika varianter tycker man juh.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Jag röstar oxå på en dagstävling faktiskt...
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 184
- Blev medlem: tor feb 16, 2006 20:47
- Ort: Långtutiskogen, Småland
- Kontakt:
Håller med om att det räcker med ett pass, om man vill ha längre kan man ju börja tidigare på morgonen, långa tävlingar är ok. Det känns bra om man får sova en stund så man orkar köra hem på söndag fm.
Jag saknar körning med mer tankeverksamhet och gärna lite orientering, efter många timmar i skogen är det också en utmatning. Jag vet att många efterfrågar detta.
Jag gillar inte när det är speedchallenge och det har inget med att valpen inte är så bra på det utan att det inte följer reglementet helt och enligt mitt tycke inte handlar om challenge att köra fort (kan vara därför att mer än hälften av bilarna inte startar andra dagen i Borås)
Upplägget i Borås var bättre än Ökna med enklare slinga och en bättre poängräkning, det som inte var bra var att slingan var för lång och fullföljde man inte varvet så blev det noll poäng den skulle varit delad i mindre slingor med möjlighet att kunna räkna in lite poäng.
Jag gillar att det är variation på tävlingarna och är det olika upplägg på alla tävlingarna så är det underbart.
Viktigt är nu om vi nu ska få igång challengen är att inte skrämma bort folk vilket jag tror att vi gör med speedchallenge.
Vill också passa på att tacka Lenni mfl som har energi till att försöka dra igång challengen igen, det är ju så himla skoj.
Jag saknar körning med mer tankeverksamhet och gärna lite orientering, efter många timmar i skogen är det också en utmatning. Jag vet att många efterfrågar detta.
Jag gillar inte när det är speedchallenge och det har inget med att valpen inte är så bra på det utan att det inte följer reglementet helt och enligt mitt tycke inte handlar om challenge att köra fort (kan vara därför att mer än hälften av bilarna inte startar andra dagen i Borås)
Upplägget i Borås var bättre än Ökna med enklare slinga och en bättre poängräkning, det som inte var bra var att slingan var för lång och fullföljde man inte varvet så blev det noll poäng den skulle varit delad i mindre slingor med möjlighet att kunna räkna in lite poäng.
Jag gillar att det är variation på tävlingarna och är det olika upplägg på alla tävlingarna så är det underbart.
Viktigt är nu om vi nu ska få igång challengen är att inte skrämma bort folk vilket jag tror att vi gör med speedchallenge.
Vill också passa på att tacka Lenni mfl som har energi till att försöka dra igång challengen igen, det är ju så himla skoj.
Bättre en sugga i skogen än ett svin på vägen!
Mitt Skogsprojekt - Land Rover 90 V8: http://www.ostergren.se/bilder/lr90v8/lr90v8.htm
Mitt Skogsprojekt - Land Rover 90 V8: http://www.ostergren.se/bilder/lr90v8/lr90v8.htm
Problemet är väl att det måste dyka upp så pass många deltagare att nån är beredd att arrangera. Fler olika, men liknande tävlingar sprider ju ut deltagarna så det blir färre startande i varje.niva_mats skrev:Det borde finnas utrymme för lite olika varianter tycker man juh.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Som jag ser det är flera pass av godo då man får en chans att laga det man kört sönder.
Men då det inte verkar vara den gängse uppfattningen hoppas jag att arrangörerna tar till sig av åsikterna.
Bara det faktum att det skrivs på ett sansat sätt här i tråden gör mig hoppfull om framtiden för Challenge.
Men då det inte verkar vara den gängse uppfattningen hoppas jag att arrangörerna tar till sig av åsikterna.
Bara det faktum att det skrivs på ett sansat sätt här i tråden gör mig hoppfull om framtiden för Challenge.
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 184
- Blev medlem: tor feb 16, 2006 20:47
- Ort: Långtutiskogen, Småland
- Kontakt:
Nu är det några veckor sedan Växjö men det vore kul med lite feedback på Christers upplägg på lördagen.
Jag gillar detta skarpt då man får jobba lite med huvudet, planering av körningen och orientering. (trots hemmaplan var det ändå inte tvärlätt)
Det blev inga direkt höga hastigheter och co-drivern fick jobba mycket utanför bilen (åtminstone jag).
Hur går det med nästa tävling i Olerum?? Det börjar ju närma sig!
Jag gillar detta skarpt då man får jobba lite med huvudet, planering av körningen och orientering. (trots hemmaplan var det ändå inte tvärlätt)
Det blev inga direkt höga hastigheter och co-drivern fick jobba mycket utanför bilen (åtminstone jag).
Hur går det med nästa tävling i Olerum?? Det börjar ju närma sig!
Bättre en sugga i skogen än ett svin på vägen!
Mitt Skogsprojekt - Land Rover 90 V8: http://www.ostergren.se/bilder/lr90v8/lr90v8.htm
Mitt Skogsprojekt - Land Rover 90 V8: http://www.ostergren.se/bilder/lr90v8/lr90v8.htm
Jag tror att en variation kan vara det bästa för de flesta. I cupen kan det ju vara någon 24-timmars, någon med 12+4 timmar och någon deltävling med bara typ 12 timmar. Variationen på tävlingsmoment har ju varit kannon tycker jag. Slinga i Borås och orientering i Växsjö. Jag tror inte att alla uppskattar om tävlingsmomentet skulle vara detsamma hela tiden. Och om man vill utveckla det hela som kan man t.ex. köra gps-orientering utan något vidare kartmaterial. Det är ju bara att använda fantasin.
Det är nog viktigt däremot att inte få det till något hastighetsmoment. När folk är trötta och vill komma fram först är risken för skador stor och en olycka ned personskador kan nog sätta käppar i hjulet för stora delar av offroadsporten.
Jag vill också passa på att hålla med Calle att det absolut viktigaste är att vi har kul. Det är ju det som i alla fall får mig att vara med.
Det är nog viktigt däremot att inte få det till något hastighetsmoment. När folk är trötta och vill komma fram först är risken för skador stor och en olycka ned personskador kan nog sätta käppar i hjulet för stora delar av offroadsporten.
Jag vill också passa på att hålla med Calle att det absolut viktigaste är att vi har kul. Det är ju det som i alla fall får mig att vara med.
Det jobbas. Inbjudan kommer så fort pappersarbetet kommit långt nog.sugga skrev:...
Hur går det med nästa tävling i Olerum?? Det börjar ju närma sig!
Jag tycker att offroadorientering är ett väldigt bra sätt att köra enligt ORE då det verkligen är upp till var och en att köra där de vill. Dessutom är det kul då alla kan köra ända in i kaklet och inte vet hur de ligger till innan poängen är räknade. Det plockar fram lite extra kämparanda även hos de som inte är tävlingsidioter.
Nu förstår jag dock de som inte gillar konceptet och även jag tycker att det är roligt med slinga då man kan styras att köra i svår terräng som man inte hade valt på en orientering av tidsskäl.
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00
Jag som är kanske lite mer utvecklad tävlingsmänniska gillar upplägget som var i Borås mer än Växjö.
Detta då man har samma slinga, prov som alla skall igenom. Den som kör bäst och är smartas i bilkörningen vinner.
Orientering kräver ju lite andra kunskaper och mycket tid gick åt till att bara lokalisera kontrollerna. Nu tog ju vi ett rätt hyffsat stort gäng kontroller redan innan kvällsmaten, men vi tog i hårt med...
Detta då man har samma slinga, prov som alla skall igenom. Den som kör bäst och är smartas i bilkörningen vinner.
Orientering kräver ju lite andra kunskaper och mycket tid gick åt till att bara lokalisera kontrollerna. Nu tog ju vi ett rätt hyffsat stort gäng kontroller redan innan kvällsmaten, men vi tog i hårt med...
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Håller med Marcus. Orientering är inte riktigt Challenge för mig det blir ingen fight med konkurrenterna. Dessutom är det inte så kul för publiken då de omöjligt kan hänga med i vad som händer. Därmed vill jag inte döma ut orientering helt, men tycker det kan förbli och vara en egen "gren". Vi hade ändå ganska trevligt (trots trasig framhjulsdrift och avsaknad av ström igen) så stort tack till Växjö och övriga som arrangerade förra deltävlingen.Marcus skrev:Jag som är kanske lite mer utvecklad tävlingsmänniska gillar upplägget som var i Borås mer än Växjö.
Detta då man har samma slinga, prov som alla skall igenom. Den som kör bäst och är smartas i bilkörningen vinner.
Orientering kräver ju lite andra kunskaper och mycket tid gick åt till att bara lokalisera kontrollerna. Nu tog ju vi ett rätt hyffsat stort gäng kontroller redan innan kvällsmaten, men vi tog i hårt med...
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden