Handla en Kia Cee'd?

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Linus
Forumräv
Inlägg: 906
Blev medlem: tis okt 31, 2006 19:44
Ort: Blekinge

Handla en Kia Cee'd?

Inlägg av Linus » ons jul 06, 2011 10:41

Börjar bli dags att handla annan bruksbil, kommer att bli betydligt fler mil framöver. Den ska vara sjukt snål, hyfsat stor, gärna miljöklassad och framförallt ha hög kvalité. Har sneglat på KIA och blir riktigt imponerad. Har kört Toyota det mesta annars, men känns som de blivit lite som Volvo, Audi och andra: "Vi sätter ett orimligt högt pris på bilen, folk handlar nog ändå" typ.

Någon som har några erfarenhet av KIA, och då främst cee'd_sw crdi (ceeapostrofdunderstrecksw :wink: )
http://www.pixbox.se/usr_show_id111862_ ... rder1.html

Trying is the first step towards failure

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Handla en Kia Cee'd?

Inlägg av BorkJonas » ons jul 06, 2011 11:08

Linus skrev:Börjar bli dags att handla annan bruksbil, kommer att bli betydligt fler mil framöver. Den ska vara sjukt snål, hyfsat stor, gärna miljöklassad och framförallt ha hög kvalité. Har sneglat på KIA och blir riktigt imponerad. Har kört Toyota det mesta annars, men känns som de blivit lite som Volvo, Audi och andra: "Vi sätter ett orimligt högt pris på bilen, folk handlar nog ändå" typ.

Någon som har några erfarenhet av KIA, och då främst cee'd_sw crdi (ceeapostrofdunderstrecksw :wink: )
Klart schyssta bilar....
Dock skall man ha klart för sig att de bygger bilar på ett annat sätt en våra vanliga "Europeér", därmed inte sagt de bygger bilar sämre, bara annorlunda.
Exempelvis när jag jobbade med Kia och frågade efter toleranskedjeberäkningen för instrumentpanelen fattade de inta vad jag menade....vadå beräkning, nej, vi trimmar artiklar och process samt koncept istället.... :shock:
Men bevisligen funkade det, då mittkonsolen som jag jobbade med passar klockrent (efter några trimloopar i verktyg och process och koncept).
Jag blev grymt imponerad över hur korta ledtider de har på Kia, från beslut till färdig detalj är nog minst 3ggr snabbare än exempelvis Mercedes. De vågar ta snabba beslut och gör lite småfel som man kan rätta till istället för att räkna på allt framåt och bakåt 83ggr. Vilket som är bäst kan man diskutera, men effektivt (=billigare) är det definitivt.

Jag skulle inte vara rädd för att köpa en Kia efter vad jag har sett av deras utveckling och tillverkning (Ceéd byggs i Slovakien).
Skall du köpa en bil som går snålt, se till att få tag på 1.6l dieseln på 128hk (som kom 2010 tror jag), den går billigare än 1.6l dieseln på 115hk.

Räkna med att kombin drar mer än den vanliga, så fundera på om du verkligen måste ha en kombi....

By the way, du vet väl att Ceéd är sveriges mest sålda bil samt mest sålda miljöbil till privatpersoner under 2010!? I år kommer den nog dock bli besegrad av VW Golf.... :roll:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Linus
Forumräv
Inlägg: 906
Blev medlem: tis okt 31, 2006 19:44
Ort: Blekinge

Inlägg av Linus » ons jul 06, 2011 12:25

Jag och lilla hjärtat var och provkörde lite hos handlaren, måste säga att den känns som japanskt toppskikt dvs Toyota och Subaru. Har aldrig hört ett ont ord om modellen, och med tanke på de generösa garantierna så måste ju tillverkaren verkligen tro att det är en bra produkt. Var lite kampanj på den nu, så komfortpaketet ingår för 184900:- Det innebär bl.a. "stora" motorn.

Lite skumt dock att de vill ha 4200:- i tillägg för metallic när det inte finns några solida färger att välja.
http://www.pixbox.se/usr_show_id111862_ ... rder1.html

Trying is the first step towards failure

AtEase
Moderator
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
Ort: Lysekil
Kontakt:

Inlägg av AtEase » ons jul 06, 2011 15:39

Kampanjen är på lagerbilar, det finns en solid färg och det är vitt. Kolla bytbil eller blocket så hittar du flera handlare som har även vita bilar.

Själv hämtar jag en Piston Grey SW imorgon :)
En inställd spelning är också en spelning.

Linus
Forumräv
Inlägg: 906
Blev medlem: tis okt 31, 2006 19:44
Ort: Blekinge

Inlägg av Linus » ons jul 06, 2011 15:59

Handlaren påstod att de vita var slut, och skulle inte säljas mer. Sant eller ej vet jag inte. Hursomhelst orkar man ju inte ha/tvätta en vit bil, är också inne på piston grey..
http://www.pixbox.se/usr_show_id111862_ ... rder1.html

Trying is the first step towards failure

AtEase
Moderator
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
Ort: Lysekil
Kontakt:

Inlägg av AtEase » ons jul 06, 2011 16:50

Om de inte ska säljas mer vet jag inte, men åtminstone på Förenade i Mölndal har de flera vita inne.
En inställd spelning är också en spelning.

Stenström
Beroende
Inlägg: 1036
Blev medlem: sön feb 19, 2006 12:43
Ort: Olsfors

Inlägg av Stenström » ons jul 06, 2011 19:13

Pratade med en Kia säljare igår.
Han påstod att man aldrig behöver byta eller underhålla kias partikelfilter.
Låter märkligt när många andra biltilverkare har påfyllnad av aditiv och filterbyte med i sin serviceplan. En kostnad som jag gärna skulle vilja veta innan jag handlar en dieselbil igen.
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;

beelzebubs
Veteran
Inlägg: 2131
Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
Kontakt:

Inlägg av beelzebubs » ons jul 06, 2011 20:40

Stenström skrev:Pratade med en Kia säljare igår.
Han påstod att man aldrig behöver byta eller underhålla kias partikelfilter.
Låter märkligt när många andra biltilverkare har påfyllnad av aditiv och filterbyte med i sin serviceplan. En kostnad som jag gärna skulle vilja veta innan jag handlar en dieselbil igen.
Finns väll två olika system, ett där de använder någon tillsatts detta använder bl.a P.A.G.
Det andra (som bl.a Kia använder) går i kortet på att man fetar upp bränsle blandningen för att bränna ren allt sot.
Funkar detta rätt så skall väll detta vara i stort sett underhållsfritt, detta är i vart fall vad jag har hört.

Kan tipps om Kia Car Club, ett forum för Kia ägare.
http://www.kiacarclub.se

Kör själv en Kia Cee´d 1,6 CRDi SW -07

Stenström
Beroende
Inlägg: 1036
Blev medlem: sön feb 19, 2006 12:43
Ort: Olsfors

Inlägg av Stenström » ons jul 06, 2011 22:11

beelzebubs skrev: Kör själv en Kia Cee´d 1,6 CRDi SW -07
Har du också rost på din baklucka?
Verkar vara ett återkommande problem.
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;

beelzebubs
Veteran
Inlägg: 2131
Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
Kontakt:

Inlägg av beelzebubs » ons jul 06, 2011 22:46

Stenström skrev: Har du också rost på din baklucka?
Verkar vara ett återkommande problem.
Hade är mer rätt ord, de lackade om hela luckan utan diskussion.
Fast det är väll egentligen inte rost i den meningen, utan att det hela beror på undermåligt lackarbetet.
Detta är i varje fall vad de sagt till mig.

Skriv svar