Diffspärr Frontera A
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Diffspärr Frontera A
Hej!
Den här frågan gnager i mitt huvud och jag har surfat runt i något som känns som evigheter utan att få någon egentlig klarhet.
Finns det verkligen ingen diffspärr att köpa till bakaxeln på en Frontera A? Är det svetsen som gäller om man vill ha "3wd"?
Den här frågan gnager i mitt huvud och jag har surfat runt i något som känns som evigheter utan att få någon egentlig klarhet.
Finns det verkligen ingen diffspärr att köpa till bakaxeln på en Frontera A? Är det svetsen som gäller om man vill ha "3wd"?
"Always look on the bright side of life"
Vinter: Opel Frontera V6 -01
Sommar: Mazda MX-5 1,6 -92
Tidigare: Opel Frontera 2,4i -92 (Såld)
Vinter: Opel Frontera V6 -01
Sommar: Mazda MX-5 1,6 -92
Tidigare: Opel Frontera 2,4i -92 (Såld)
Re: Diffspärr Frontera A
Självklart finns det diffspärrar. Det är en GM-axel, finns bland annat lock rights till den. Säkert ARB också, men det har jag inte kikat.Revell skrev:Hej!
Den här frågan gnager i mitt huvud och jag har surfat runt i något som känns som evigheter utan att få någon egentlig klarhet.
Finns det verkligen ingen diffspärr att köpa till bakaxeln på en Frontera A? Är det svetsen som gäller om man vill ha "3wd"?
Nu är man hemma från fest så är lite trött, kan svara lite utförligare imorgon..
Senast redigerad av JohnE den mån feb 14, 2011 0:56, redigerad totalt 2 gång.
Re: Diffspärr Frontera A
Det måste ha vart en rejäl fest.JohnE skrev:Självklart finns det diffspärrar. Det är en GM-axel, finns bland annat lock rights till den. Säkert ARB också, men det har jag inte kikat.Revell skrev:Hej!
Den här frågan gnager i mitt huvud och jag har surfat runt i något som känns som evigheter utan att få någon egentlig klarhet.
Finns det verkligen ingen diffspärr att köpa till bakaxeln på en Frontera A? Är det svetsen som gäller om man vill ha "3wd"?
Nu är man hemma från fest så är lite trött, kan svara lite utförligare imorgon..
Jag vill också läsa det utförligare svaret.

Inget 4x4 för tillfället.
Lider av Jeep abstinens.
Lider av Jeep abstinens.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 366
- Blev medlem: sön feb 03, 2008 22:05
- Ort: ljungskile
Re: Diffspärr Frontera A
keyzex skrev: Det måste ha vart en rejäl fest.



Då ska vi se...
Opel Frontera'n är ju egentligen en Isuzu Rodeo med Opel-emblem.
Bland annat har Powertrax lock-right till dessa axlar.
Identifiera axeln med denna till hjälp: http://www.richmondgear.com/powertrax/differential.html
Jag har för mig att jag kom fram till att jag hade GM 7,625" axeln på min Frontera Sport med utväxling 5,125. Alltså borde jag ha Powertrax art nr 1931.
http://www.richmondgear.com/powertrax/isuzulr.pdf
Senast redigerad av JohnE den sön feb 13, 2011 21:26, redigerad totalt 1 gånger.
....och när man kikar på ARB så verkar det finnas lite också.
Dock verkar inte "min" GM-axel finnas med under Isuzu på denna sida. Ska rota i det lite mer....snart kommer ett svar till..
(Vauxhall, Holdem och Opel är ju samma bilmärke på olika ställen i världen. Isuzu Rodeo'n är alltså även ihopmixade med dessa namn...)
http://arb.com.au/media/products/air-lo ... _chart.pdf
Dock verkar inte "min" GM-axel finnas med under Isuzu på denna sida. Ska rota i det lite mer....snart kommer ett svar till..

(Vauxhall, Holdem och Opel är ju samma bilmärke på olika ställen i världen. Isuzu Rodeo'n är alltså även ihopmixade med dessa namn...)
http://arb.com.au/media/products/air-lo ... _chart.pdf
Edit: Läs hela tråden. Editerar inte bort mitt misstag i detta inlägg: min slutsats i inlägget är felaktig.
.....gick ut för att identifiera min axel. Stog snyggt parkerad i snödrivan så jag kunde komma åt med mobilkameran bakom hjulet.
Se bild: http://forumbilder.se/images/123201195746P1a4f.jpg
Edit3: På bilden ser man inte de två understa skruv-skallarna.
De "röda" är de jag ser med egna ögonen. De vita "uppskattar" jag positionen på.
Skillnaden mellan GM-axeln och Dana-axeln är alltså om man har en bult "längst ner" jämfört med två bultar "längst ner". Notera även "mellanrummet" mellan de övre 4 bultarna och de 6 lägre.


Och kikar på man på symmetrin på bultarna kan man se att jag har en Dana 44-axel snarare än GM-axeln.
Alltså passar Powertrax artnr 2410 och ARB artnr RD116 på min Frontera.
Det är inte alls säkert att det stämmer på era. Men fotografera era diffkåpor ifall ni vill ha hjälp att avgöra vad ni bör ha för något.
Edit: Utväxlingen är också bra att veta då ARB gjorde skillnad på min 5,125-utväxling.
Edit2: Är jag förlåten för den långa törnrosa-sömnen nu?

Edit4: Jag verkar kunna ha ARB diffspärr i fram på min Frontera också.
RD94 borde passa, men det är jag inte helt säker på..
Edit5. En jäkla massa editeringar här

.....gick ut för att identifiera min axel. Stog snyggt parkerad i snödrivan så jag kunde komma åt med mobilkameran bakom hjulet.
Se bild: http://forumbilder.se/images/123201195746P1a4f.jpg
Edit3: På bilden ser man inte de två understa skruv-skallarna.
De "röda" är de jag ser med egna ögonen. De vita "uppskattar" jag positionen på.
Skillnaden mellan GM-axeln och Dana-axeln är alltså om man har en bult "längst ner" jämfört med två bultar "längst ner". Notera även "mellanrummet" mellan de övre 4 bultarna och de 6 lägre.


Och kikar på man på symmetrin på bultarna kan man se att jag har en Dana 44-axel snarare än GM-axeln.
Alltså passar Powertrax artnr 2410 och ARB artnr RD116 på min Frontera.
Det är inte alls säkert att det stämmer på era. Men fotografera era diffkåpor ifall ni vill ha hjälp att avgöra vad ni bör ha för något.
Edit: Utväxlingen är också bra att veta då ARB gjorde skillnad på min 5,125-utväxling.
Edit2: Är jag förlåten för den långa törnrosa-sömnen nu?


Edit4: Jag verkar kunna ha ARB diffspärr i fram på min Frontera också.
RD94 borde passa, men det är jag inte helt säker på..
Edit5. En jäkla massa editeringar här


Senast redigerad av JohnE den mån feb 14, 2011 1:12, redigerad totalt 2 gång.
Bränsletanken kan skymma diffkåpan ganska ordentligt. Backa upp med ena bakhjulet på en hög kant eller i en snödriva så andra hjulet fjädrar ut ordentligt. Då är det lättare att se.Revell skrev:Sweet, du har gett mig nytt hopp. Imorgon ska jag krypa under kärran och titta på min bakaxel. Tack, JohnE!

Jag kunde inte vänta så jag stack ut en snabbis nu. Och som du sa, tanken skymmer bra.

Tyvärr ser det ut som att min diff inte riktigt liknar någon av dessa
http://www.richmondgear.com/powertrax/differential.html
Den verkar ha en mer "o-liksidig" form, något sånt här:

Och när jag tittar här
http://www.richmondgear.com/powertrax/isuzulr.pdf
under Rodeo 91-92 står det att den har Isuzu-diff vilken det inte finns någon Powertrax till.
Jag ska försöka ta en bättre titt imorgon... Men borde det inte gå att köpa en bakaxel(en som man kan stoppa t.ex. en powertrax i) från en annan frontera på skroten och montera den på min? Kostnaden kan ju dock bli ett hinder, men om man glömmer sådana problem för en stund...

Tyvärr ser det ut som att min diff inte riktigt liknar någon av dessa
http://www.richmondgear.com/powertrax/differential.html
Den verkar ha en mer "o-liksidig" form, något sånt här:

Och när jag tittar här
http://www.richmondgear.com/powertrax/isuzulr.pdf
under Rodeo 91-92 står det att den har Isuzu-diff vilken det inte finns någon Powertrax till.
Jag ska försöka ta en bättre titt imorgon... Men borde det inte gå att köpa en bakaxel(en som man kan stoppa t.ex. en powertrax i) från en annan frontera på skroten och montera den på min? Kostnaden kan ju dock bli ett hinder, men om man glömmer sådana problem för en stund...
"Always look on the bright side of life"
Vinter: Opel Frontera V6 -01
Sommar: Mazda MX-5 1,6 -92
Tidigare: Opel Frontera 2,4i -92 (Såld)
Vinter: Opel Frontera V6 -01
Sommar: Mazda MX-5 1,6 -92
Tidigare: Opel Frontera 2,4i -92 (Såld)
Jag tyckte hela den här grejen var ganska skum faktiskt. Hade skarpt för mig att jag INTE hade en Dana-axel. Dana låter så coolt så det hade jag kommit ihåg.
Dessutom tycker jag att min diff är väldigt lik din. Jag såg vid mitt foto-tillfälle inte de bortre skruvskallarna så jag kan inte bekräfta att de går i en annan vinkel.
Min påfyllning av olja är på samma ställe som på din axel i alla fall, det är jag säker på.
Googade och hittade bilder på riktiga Dana 44.
Jag tror att vi lugnt kan fastslå att varken din eller min axel är en Dana 44.
Våra har ju två horisontella skruv-skallar längst ner.
Powertrax guide missleder oss en del här, deras Dana-bild är ju roterad 90 grader!

Letade då rätt på en GM 7.625" axel och då verkar Powertrax's bild inte vara roterad. Konsekvent och bra

Du har en 2,4i skriver du....och jag tror att den bara finns som 5-dörrars, så jag gissar på att det är den långa du har.
Powertrax's papper säger ju att 91-92 kan ha sådan axel och du har en '92a.. men det står ju också "Japan" som om det vore enbart Japanska modeller som hade den axeln? Skumt.
Min är dessutom en '94 och då blir det ju extra skumt om vi har samma axel.
Har försökt hitta bra bilder på Isuzu's axel med det var lättare sagt än gjort. Nu spyr jag snart på google.
Jag har en till (rasad) axel liggande ute i garaget så den kan jag kolla riktigt noga på.
Att ta bort kåpan och räkna splines på drivaxeln är väl "enklaste" sättet att vara 100% säker. 26, 28 eller 30 splines enligt den där listan...som man ändå inte kan lita på

Jag kan räkna mina splines på garage-axeln och jämföra kåpan!

Dessutom tycker jag att min diff är väldigt lik din. Jag såg vid mitt foto-tillfälle inte de bortre skruvskallarna så jag kan inte bekräfta att de går i en annan vinkel.
Min påfyllning av olja är på samma ställe som på din axel i alla fall, det är jag säker på.
Googade och hittade bilder på riktiga Dana 44.
Jag tror att vi lugnt kan fastslå att varken din eller min axel är en Dana 44.
Våra har ju två horisontella skruv-skallar längst ner.
Powertrax guide missleder oss en del här, deras Dana-bild är ju roterad 90 grader!


Letade då rätt på en GM 7.625" axel och då verkar Powertrax's bild inte vara roterad. Konsekvent och bra


Du har en 2,4i skriver du....och jag tror att den bara finns som 5-dörrars, så jag gissar på att det är den långa du har.
Powertrax's papper säger ju att 91-92 kan ha sådan axel och du har en '92a.. men det står ju också "Japan" som om det vore enbart Japanska modeller som hade den axeln? Skumt.

Min är dessutom en '94 och då blir det ju extra skumt om vi har samma axel.
Har försökt hitta bra bilder på Isuzu's axel med det var lättare sagt än gjort. Nu spyr jag snart på google.

Jag har en till (rasad) axel liggande ute i garaget så den kan jag kolla riktigt noga på.
Att ta bort kåpan och räkna splines på drivaxeln är väl "enklaste" sättet att vara 100% säker. 26, 28 eller 30 splines enligt den där listan...som man ändå inte kan lita på


Jag kan räkna mina splines på garage-axeln och jämföra kåpan!

-
- Rutinerad
- Inlägg: 366
- Blev medlem: sön feb 03, 2008 22:05
- Ort: ljungskile
Revell skrev:Jag kunde inte vänta så jag stack ut en snabbis nu. Och som du sa, tanken skymmer bra.
Tyvärr ser det ut som att min diff inte riktigt liknar någon av dessa
http://www.richmondgear.com/powertrax/differential.html
Den verkar ha en mer "o-liksidig" form, något sånt här:
Och när jag tittar här
http://www.richmondgear.com/powertrax/isuzulr.pdf
under Rodeo 91-92 står det att den har Isuzu-diff vilken det inte finns någon Powertrax till.
Jag ska försöka ta en bättre titt imorgon... Men borde det inte gå att köpa en bakaxel(en som man kan stoppa t.ex. en powertrax i) från en annan frontera på skroten och montera den på min? Kostnaden kan ju dock bli ett hinder, men om man glömmer sådana problem för en stund...
Jag har en frontera sport från 92 och min bakaxel ser ut presic som din.
32 splines minsann, där ser man. Det ser åter igen lite mörkt ut för min del. Just denna bakaxel verkar dels vara Isuzus egna, dels vara ovanlig. Och det finns ju inga pengar i att bygga i diffspärr till en ovanlig bakaxel så det finns förmodligen ingen.
Med andra ord finns egentligen 3 alternativ;
1. Byt bil.
2. Byt bakaxel till en som det finns diffspärr att köpa till.
3. Lägg pengarna på något annat som får bilen att gå bättre i snö.
Frågan är om bakaxlar från andra Frontera A passar utan större modifikation? Om man hittar en på skroten med samma utväxling, bladfjädrar, trumbromsar, samma infästning mot drivaxeln (alltså axeln till fördelningslådan, kanske heter det något annat?) och med ett rimligt pris.
Med andra ord finns egentligen 3 alternativ;
1. Byt bil.
2. Byt bakaxel till en som det finns diffspärr att köpa till.
3. Lägg pengarna på något annat som får bilen att gå bättre i snö.
Frågan är om bakaxlar från andra Frontera A passar utan större modifikation? Om man hittar en på skroten med samma utväxling, bladfjädrar, trumbromsar, samma infästning mot drivaxeln (alltså axeln till fördelningslådan, kanske heter det något annat?) och med ett rimligt pris.
"Always look on the bright side of life"
Vinter: Opel Frontera V6 -01
Sommar: Mazda MX-5 1,6 -92
Tidigare: Opel Frontera 2,4i -92 (Såld)
Vinter: Opel Frontera V6 -01
Sommar: Mazda MX-5 1,6 -92
Tidigare: Opel Frontera 2,4i -92 (Såld)
Re: Diffspärr Frontera A
Dana 44 solid rear axle with limited slip.
hittade det här på awdwiki.com
kanske e en dana som sitter där ändå
hittade det här på awdwiki.com
kanske e en dana som sitter där ändå