Vad får man ha för däck? DOT/ECE

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » mån jan 31, 2011 18:52

Marcus A skrev:Som jag förstår det så är det olagligt att även köra på däcken... Jag är inte orolig för att åka på böter för att jag har fel däck men att komma till en tävling och sen bli nekad att starta vill jag inte vara med om (inte av den anledningen iaf)
Men det är kanske så man ska göra, köpa lagliga däck och hoppas på att alla andra som kör med "olagliga" däck inte får starta och på så sätt vinna innan starten ens har gått :roll: :D

Nej antagligen blir man inte nekad start och antaligen kommer någon aldrig märka eller bry sej men skulle vara skönt att ha det på papper att man får starta innan man köper nya dyra hjul.

Finns det någon här som jobbar för SBF??
Det jag syftar på om man ser vad som står i dokumentet Sam har länkat till är detta stycke:
Vad som sägs tidigare gäller inteom ändringen:är utförd påett sådant sätt att det kan antas att fordonet inte uppfyller föreskrivna krav påbeskaffenhet och utrustningmedför att fordonets registrerade uppgifter skall ändraspåverkar fordonets beskattningsförhållandeinverkar i förekommande fall påtagligt negativt*påett standardfordons ursprungliga egenskaperFår man byta hur som helst?
* Kan vara att bilen spårar, har dålig riktningsstabilitet, felaktig styrgeometri, eller kan antas fåegenskaper som skiljer sig väsentligt från originalbilen. Kan även komma ifråga om de nya hjulen påverkar bromsförmågan negativt eller gör bilen känsligare för vattenplaning.
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » mån jan 31, 2011 18:55

Marcus A skrev:Som jag förstår det så är det olagligt att även köra på däcken... Jag är inte orolig för att åka på böter för att jag har fel däck men att komma till en tävling och sen bli nekad att starta vill jag inte vara med om (inte av den anledningen iaf)
Men det är kanske så man ska göra, köpa lagliga däck och hoppas på att alla andra som kör med "olagliga" däck inte får starta och på så sätt vinna innan starten ens har gått :roll: :D

Nej antagligen blir man inte nekad start och antaligen kommer någon aldrig märka eller bry sej men skulle vara skönt att ha det på papper att man får starta innan man köper nya dyra hjul.

Finns det någon här som jobbar för SBF??
Jag är sportgrensansvarig för offroad i Södra Bilsportförbundet.

Sam

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Marcus A » mån jan 31, 2011 19:06

fr006 skrev: Jag är sportgrensansvarig för offroad i Södra Bilsportförbundet.

Sam
Hur ställer du dej till "problemet"?

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Marcus A » mån jan 31, 2011 19:15

BorkJonas skrev:Jag förstår vad du menar....vore inte så jäkla kul! :shock:

Jag jobbar inte för SBF men har skickat frågan till Offroad utskottet, skriver här så fort jag har fått ett svar/tolkning/information hur och vad vi skall göra!

Mvh// Jonas
Väntar med spänning 8)

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » mån jan 31, 2011 19:24

Marcus A skrev:
fr006 skrev: Jag är sportgrensansvarig för offroad i Södra Bilsportförbundet.

Sam
Hur ställer du dej till "problemet"?
Jag för min del tycker att: står det i reglerna att däcken skall vara E märkt och godkända på en reg. besiktning så skall dom vara det. Har jag däck som inte är det, får jag skaffa andra eller låta bli att köra tävlingen där sådana däck fodras.
Jag har själv lagt ca 7000:- kr på SFRO och regbesikting (+ kommande kostnad för däck, ca 5000:-) på mitt bygge för att kunna köra enligt ORE reglementet.
Skulle bli :evil: härsken om nån som inte körde efter reglementet snuvade mig på eventuella placeringar i resultatlistan.

Chrille_91
Veteran
Inlägg: 1533
Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Chrille_91 » mån jan 31, 2011 19:30

Ja kommer inte "riktiga" offroaddäck vara godkända så kommer de nog inte vara så värst mågna som tävlar i framtiden.
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » mån jan 31, 2011 19:40

Så om jag kommer med min Toy8, som är besiktigad med 35x12,50-15 Maxxis Creepy Crawler hos SBP, till en Challenge för att tävla så kan jag i teorin bli nekad att vara med i den tävlingen?


Då tycker jag att Offroad-utskottet skall ta och ändra reglerna!!!


Det finns ju liksom ingen rim & reson i att man skall behöva köpa nya däck i en annan dimesion än vad bilen är byggd efter.


Har kollat runt lite under dagen och kommit fram till att det inte finns särskilt många BRA däck i våra vanligaste terrängdimensioner.

Jovisst, säger säkert en del då. Det finns ju Cooper STT i 35", å det finns ju BFG M/T i 35", å det finns ju Kumho KL71 i 35"... osv.

Dock så anser jag att inte ett enda av ovan nämnda däck är avsedda för en TÄVLINGSBIL på kanske 1800 - 2300 kg. Detta på grund av att de är RADIALDÄCK, dom är tunna i sidorna (skär sönder dom på första vassa stenen), och mönstren är väl inte direkt de bästa med grepp osv.
Dessa är mer lämpade för "vanlig" offroadkörning där inte påfrestningarna är så stora som i till exempel en Challenge.


Lite tankar å funderingar från en som snart tänker börja tävla i Challenge.




:wink:
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » mån jan 31, 2011 19:46

Chrille_91 skrev:Ja kommer inte "riktiga" offroaddäck vara godkända så kommer de nog inte vara så värst mågna som tävlar i framtiden.
Är det bara däcken som avgör vem som vinner tex en Challengetävling.
Borde väl vara en kombination av bil + bilens bestyckning och besättning i bilen + banans beskaffenhet som avgör vem som skall vinna.
Har du bara bra däck kan vi låta bli att köra, då röstar vi på vem som har bäst däck. Vi kan köra detta som "Offroad on line".

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Marcus A » mån jan 31, 2011 19:57

En regeländring ställer till mera problem antar jag. Eftersom tävlingar kan gå på vanliga vägar blir det ju i princip att uppmana att bryta mot lagen att köra med ej godkända däck, tror inte att SBF gillar det ;)

Tycker att vi lägger upp bilder på våra bilar på forumet så får folk rösta om vilken som ser ut som en vinnarbil, blir ju så mycket billigare när man slipper åka land och rikte runt för att tävla och så när man slipper köra sönder bilen :D

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » mån jan 31, 2011 20:02

Nu börjar detta bli intressant... (för en regelryttare som jag)

Om jag tolkar Sams åsikter i ämnet så är detta alltså ett stopp för alla bilar som rullar under Offroad delen av SBFs regelmenten?

Hur ställer sig tex Trial delen till detta vid en besiktning inför tävlingar 2011?

Ingen ORE eller Challange för bilar med däck som ej är E-märkta kan vi ju konstatera nu i alla fall?

Edit: Trial antar jag faller utanför precis som annan "stadiumsport"? Men en Trialbil under ORE borde falla in i reglerna va?
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Marcus A » mån jan 31, 2011 20:16

Det borde väl skapa problem för trail också?

"ORT-TO 2.1 Däck
Största tillåtna däcksbredd är 275mm, diameter 825mm, och mönsterdjup är 16mm, vilket mäts i mitten av mönstret. Däcket ska vara standardtyp eller av typ MT (Mud-terrain) och klassade som person- eller lastvagnsdäck (LT) enligt STRO; s databok och godkända för lägst 80km/h. Däck av paddel- eller knopptyp är inte tillåtna. Se bilaga XX för icke godkända däck. Slirskydd får ej användas. Däckets mönster ska vara täckt av skärm/skärmbreddare."


Däck som inte är E märka är väl inte godkända enli STRO?

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » mån jan 31, 2011 20:42

Marcus A skrev:Det borde väl skapa problem för trail också?

"ORT-TO 2.1 Däck
Största tillåtna däcksbredd är 275mm, diameter 825mm, och mönsterdjup är 16mm, vilket mäts i mitten av mönstret. Däcket ska vara standardtyp eller av typ MT (Mud-terrain) och klassade som person- eller lastvagnsdäck (LT) enligt STRO; s databok och godkända för lägst 80km/h. Däck av paddel- eller knopptyp är inte tillåtna. Se bilaga XX för icke godkända däck. Slirskydd får ej användas. Däckets mönster ska vara täckt av skärm/skärmbreddare."


Däck som inte är E märka är väl inte godkända enli STRO?

Det lät ju sådär..

Ett 35" däck är ca 885 mm högt. Så detta borde väl motsvara 33" i höjd då.

Hur kul är det å köra trial med 33x12,50-15 :?


Nej nu får vi allt ta å demonstrera lite. Nån som har stor tuschpenna å ett vitt plakat?

Så kan vi ju samlas runt korvmojjen å ropa lite könsord :lol:
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

kotte
Hemmastadd
Inlägg: 147
Blev medlem: sön apr 13, 2008 20:36
Ort: Bollebygd

Inlägg av kotte » mån jan 31, 2011 20:51

Hm. Har haft funderingar att fixa till bilen så man kan köra enligt ORE. Men nu ser jag att det skiter sig totalt med däcken, så det blir till att fortsätta med bara träffar.

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » mån jan 31, 2011 20:57

Marcus A skrev:Det borde väl skapa problem för trail också?

"ORT-TO 2.1 Däck
Största tillåtna däcksbredd är 275mm, diameter 825mm, och mönsterdjup är 16mm, vilket mäts i mitten av mönstret. Däcket ska vara standardtyp eller av typ MT (Mud-terrain) och klassade som person- eller lastvagnsdäck (LT) enligt STRO; s databok och godkända för lägst 80km/h. Däck av paddel- eller knopptyp är inte tillåtna. Se bilaga XX för icke godkända däck. Slirskydd får ej användas. Däckets mönster ska vara täckt av skärm/skärmbreddare."


Däck som inte är E märka är väl inte godkända enli STRO?
Jag hann aldrig så långt i mitt regelläsande... :D Men som sagt, trial är därmed stoppad från tävlande med då eller vad säger Sam?
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » mån jan 31, 2011 21:07

Är MT Baja Claw E-märkta?
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Skriv svar