Vad får man ha för däck? DOT/ECE

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Vad får man ha för däck? DOT/ECE

Inlägg av Marcus A » lör jan 29, 2011 21:02

Hur är det med däck inom ORC??

I regelboken står det:

"ORC-T GT 0 GEMENSAMMA TEKNISKA BESTÄMMELSER
Registrering
Fordon som deltar i challengetävling ska vara registrerat i bilregistret och tillåtet att brukas på väg."

"ORC-T 2.1 Däck
Däck ska vara klassade som person- eller lastvagnsdäck (LT) enligt STRO:s databok och godkända för lägst 80 km/h. Däck av typ paddel är inte tillåtna. Mönsterskärning är inte tillåten. Slirskydd får användas om underlaget är snö- eller isbelagt och arrangören tillåter detta."


Vill ju gärna ha minst 36" på bilen och i dom storlekarna har jag svårt att hitta godkända däck.

Super Swamper, Maxxis, Pitbull och andra däck som är tillverkade för den Amerikansk marknad är bara DOT märkta och får därmed inte framföras på väg i Europa om jag förstått det rätt!?

Det enda däcktillverkaren som jag kan hitta och som kan leverara hyfsat grova och ECE märkta däck är SIMEX (finns som störst i 36")... Vad finns det mera att välja på om man vill ha ECE märkning? Hur hårda är reglerna? Har jag fått allt om bakfoten?

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » lör jan 29, 2011 21:39

Japp, du har fått allt om bakfoten :lol:



Bara för att det är tillverkat för USA betyder inte det att du inte får ha dom på en bil som rullar i Sverige.


Dock kan det vara så att dom inte är godkända för VINTERBRUK.


ALLA (nästan iaf) D.O.T-märkta däck är godkända för att köra med på allmän väg.



Kontentan är alltså att du får köra med Maxxis, Super Swamper, Pitbull m fl.
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Marcus A » lör jan 29, 2011 23:07

Har för mej att du Spjutet har koll på däck men jag undrar fortfarande saker :D


Enl. Transportstyrelsen författningssamling TSFS 2009:16
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... anguage=sv

"
Krav på däck till fordon som tagits i bruk
6 §7 Däck som den 1 januari 2005 eller senare tas i bruk på bil och
släpvagn av 1981 eller senare års modell ska

1. vara typgodkända enligt direktiv 92/23/EEG,
2. vara typgodkända enligt ECE-reglemente 30 (se 3 kap. 1 §) eller
3. vara typgodkända enligt ECE-reglemente 54 (se 3 kap. 1 §).
"

Maxxis, Super Swamper, Pitbull är om jag förstått det rätt inte ECE godkända och borde då väl inte få användas på Svenska vägar?
Dock så är dom DOT godkända men det är väl enbart för den Amerikanska marknaden?


Men jag har säkert fortfarande allt bakom foten :D

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » sön jan 30, 2011 8:03

Kolla med STRO för att få klarhet i detta. För nu börjar det bli lite för mycket paragrafer å skit :lol:



www.stro.se

:wink:
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Marcus A » sön jan 30, 2011 8:39

Spjutet skrev:Kolla med STRO för att få klarhet i detta. För nu börjar det bli lite för mycket paragrafer å skit :lol:



www.stro.se

:wink:
Har mejlat nu :D

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » sön jan 30, 2011 9:08

För att ett fordon skall vara godkänt på allmän väg behöver det gå igenom en besiktning. Och på SBP så har dom absolut ingen koll på vilka däck som är godkända för väg eller inte.

Det enda dom kollar där är att mönsterdjupet är godkänt, samt att däcken inte sticker ut utanför skärmkanten. Sen om däcken ser alldeles för stora ut så kan dom ju givetvis slå ner på det för att det avviker från orginal enligt registeringspapprena.

( man kan besiktiga mitt i sommaren med dubbdäck om man känner för det, bara mönsterdjupet är tillräckligt)

:wink:
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » sön jan 30, 2011 10:34

Sen så spelar det en viss roll om bilen har ett helbilsgodkännande eller ej.

Är den LB reggad eller har varit det så brukar helbilsgodkännandet åsidosats
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Marcus A » mån jan 31, 2011 8:49

Har redan fått ett svar från STRO, snabbt :)

"Hej,

Det är enkelt att svara på din fråga.
Alla däck för personbil och lastbil måste ha E- eller e-märkning. DOT gäller inte inom EU. Däck som inte har E-/e-märkningar är inte avsedda för vår marknad.
Ett annat problem är att de flesta däck tillverkade i USA fortfarande har HA-oljor i gummit och däck tillverkade efter 2010-01-01 med dessa oljor får därför inte säljas (lagligt) i Europa. Det är ganska vanlig att man inom tävlingsverksamhet glömmer bort detta och många som tävlar (på bana eller off-road) har olagliga däck.

Hälsningar
Torsten Johansson"



Har kollat på Swamer, maxxis och pitbull´s och kan inte hitta att dom är E (ECE) märkta så då det inte tillåtet att använda dom i utanför USA...

Om jag nu köper hjul för en massa pengar och så kommer någon på om någon månad att det här med miljö är något som man borde satsa på och verkligen förbjuder dom på tävlingarna, skulle ju inte vara allt för skoj :roll:


Vad finns det för E märkta däck som är 36" och större?
Kan man få problem på tävling med olagliga däck?

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Marcus A » mån jan 31, 2011 8:57

Skickad en fråga ang helbilsgodkännande och fick förljande svar:

"Hej,

Bilen måste vara av 1980:års modell eller äldre för att detta med E-/e-märkningen inte skall gälla (du få skaffa en gammal Jeep). HA-oljeförbudet gäller för alla.

Hälsningar
Torsten Johansson"

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » mån jan 31, 2011 9:40

Har kollat med ProImp i Borås om vad det finns som är godkänt.

Och det var inte mycket :(


37x12,50-17 Cooper STT
37x12,50-17 BFG Mud Terrain

Ingen av dom är billiga.. Eller särskilt hållbara i tuff terräng. (tunna sidor tycker jag)


Allt har ju att göra med HA-oljorna tyvärr.. Precis som Torsten på STRO hade svarat till Marcus A


Jag ska leta vidare och se om jag får fram nåt annat.


:wink:
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » mån jan 31, 2011 10:57

Spjutet skrev:Kolla med STRO för att få klarhet i detta. För nu börjar det bli lite för mycket paragrafer å skit :lol:



www.stro.se

:wink:
En genväg: http://www.stro.se/sverige/utbyte.pdf

Sam

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Inlägg av macke » mån jan 31, 2011 14:49

Marcus A skrev:Har redan fått ett svar från STRO, snabbt :)

"Hej,

Det är enkelt att svara på din fråga.
Alla däck för personbil och lastbil måste ha E- eller e-märkning. DOT gäller inte inom EU. Däck som inte har E-/e-märkningar är inte avsedda för vår marknad.
Ett annat problem är att de flesta däck tillverkade i USA fortfarande har HA-oljor i gummit och däck tillverkade efter 2010-01-01 med dessa oljor får därför inte säljas (lagligt) i Europa. Det är ganska vanlig att man inom tävlingsverksamhet glömmer bort detta och många som tävlar (på bana eller off-road) har olagliga däck.

Hälsningar
Torsten Johansson"



Har kollat på Swamer, maxxis och pitbull´s och kan inte hitta att dom är E (ECE) märkta så då det inte tillåtet att använda dom i utanför USA...

Om jag nu köper hjul för en massa pengar och så kommer någon på om någon månad att det här med miljö är något som man borde satsa på och verkligen förbjuder dom på tävlingarna, skulle ju inte vara allt för skoj :roll:


Vad finns det för E märkta däck som är 36" och större?
Kan man få problem på tävling med olagliga däck?
klart du ska köpa t.ex swampers, kul att förbjuda dom däcken då finns det inga tävlingar
TGB 13

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » mån jan 31, 2011 17:53

Någon som har någon BRA idé på vad vi skall göra?
Anting köper man godkända däck och ingen kan säga något eller så chansar man på att köpa "olagliga" däck. TROR inte att någon kommer att neka dig en start på grund av att du har däck som KANSKE innehåller HA-olja.
Stod väl iofs inte att det var olagligt att KÖRA på dessa icke E-märkta däck! Det står väl bara att det är olagligt att sälja dem?
Det innebär att reggar du in bilen med däcken så är det OK! Så fattar jag det om man läser i dokumentet som Sam har länkat till....eller har jag missat något som vanligt?
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Marcus A » mån jan 31, 2011 18:39

Som jag förstår det så är det olagligt att även köra på däcken... Jag är inte orolig för att åka på böter för att jag har fel däck men att komma till en tävling och sen bli nekad att starta vill jag inte vara med om (inte av den anledningen iaf)
Men det är kanske så man ska göra, köpa lagliga däck och hoppas på att alla andra som kör med "olagliga" däck inte får starta och på så sätt vinna innan starten ens har gått :roll: :D

Nej antagligen blir man inte nekad start och antaligen kommer någon aldrig märka eller bry sej men skulle vara skönt att ha det på papper att man får starta innan man köper nya dyra hjul.

Finns det någon här som jobbar för SBF??

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » mån jan 31, 2011 18:49

Marcus A skrev:Som jag förstår det så är det olagligt att även köra på däcken... Jag är inte orolig för att åka på böter för att jag har fel däck men att komma till en tävling och sen bli nekad att starta vill jag inte vara med om (inte av den anledningen iaf)
Men det är kanske så man ska göra, köpa lagliga däck och hoppas på att alla andra som kör med "olagliga" däck inte får starta och på så sätt vinna innan starten ens har gått :roll: :D

Nej antagligen blir man inte nekad start och antaligen kommer någon aldrig märka eller bry sej men skulle vara skönt att ha det på papper att man får starta innan man köper nya dyra hjul.

Finns det någon här som jobbar för SBF??
Jag förstår vad du menar....vore inte så jäkla kul! :shock:

Jag jobbar inte för SBF men har skickat frågan till Offroad utskottet, skriver här så fort jag har fått ett svar/tolkning/information hur och vad vi skall göra!

Mvh// Jonas
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Skriv svar