Vad får man ha för däck? DOT/ECE
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Vad får man ha för däck? DOT/ECE
Hur är det med däck inom ORC??
I regelboken står det:
"ORC-T GT 0 GEMENSAMMA TEKNISKA BESTÄMMELSER
Registrering
Fordon som deltar i challengetävling ska vara registrerat i bilregistret och tillåtet att brukas på väg."
"ORC-T 2.1 Däck
Däck ska vara klassade som person- eller lastvagnsdäck (LT) enligt STRO:s databok och godkända för lägst 80 km/h. Däck av typ paddel är inte tillåtna. Mönsterskärning är inte tillåten. Slirskydd får användas om underlaget är snö- eller isbelagt och arrangören tillåter detta."
Vill ju gärna ha minst 36" på bilen och i dom storlekarna har jag svårt att hitta godkända däck.
Super Swamper, Maxxis, Pitbull och andra däck som är tillverkade för den Amerikansk marknad är bara DOT märkta och får därmed inte framföras på väg i Europa om jag förstått det rätt!?
Det enda däcktillverkaren som jag kan hitta och som kan leverara hyfsat grova och ECE märkta däck är SIMEX (finns som störst i 36")... Vad finns det mera att välja på om man vill ha ECE märkning? Hur hårda är reglerna? Har jag fått allt om bakfoten?
I regelboken står det:
"ORC-T GT 0 GEMENSAMMA TEKNISKA BESTÄMMELSER
Registrering
Fordon som deltar i challengetävling ska vara registrerat i bilregistret och tillåtet att brukas på väg."
"ORC-T 2.1 Däck
Däck ska vara klassade som person- eller lastvagnsdäck (LT) enligt STRO:s databok och godkända för lägst 80 km/h. Däck av typ paddel är inte tillåtna. Mönsterskärning är inte tillåten. Slirskydd får användas om underlaget är snö- eller isbelagt och arrangören tillåter detta."
Vill ju gärna ha minst 36" på bilen och i dom storlekarna har jag svårt att hitta godkända däck.
Super Swamper, Maxxis, Pitbull och andra däck som är tillverkade för den Amerikansk marknad är bara DOT märkta och får därmed inte framföras på väg i Europa om jag förstått det rätt!?
Det enda däcktillverkaren som jag kan hitta och som kan leverara hyfsat grova och ECE märkta däck är SIMEX (finns som störst i 36")... Vad finns det mera att välja på om man vill ha ECE märkning? Hur hårda är reglerna? Har jag fått allt om bakfoten?
-
- Guru
- Inlägg: 3287
- Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
- Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
- Kontakt:
Japp, du har fått allt om bakfoten
Bara för att det är tillverkat för USA betyder inte det att du inte får ha dom på en bil som rullar i Sverige.
Dock kan det vara så att dom inte är godkända för VINTERBRUK.
ALLA (nästan iaf) D.O.T-märkta däck är godkända för att köra med på allmän väg.
Kontentan är alltså att du får köra med Maxxis, Super Swamper, Pitbull m fl.
Bara för att det är tillverkat för USA betyder inte det att du inte får ha dom på en bil som rullar i Sverige.
Dock kan det vara så att dom inte är godkända för VINTERBRUK.
ALLA (nästan iaf) D.O.T-märkta däck är godkända för att köra med på allmän väg.
Kontentan är alltså att du får köra med Maxxis, Super Swamper, Pitbull m fl.
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!
Mail: enesberg[A]gmail.com
Mail: enesberg[A]gmail.com
Har för mej att du Spjutet har koll på däck men jag undrar fortfarande saker
Enl. Transportstyrelsen författningssamling TSFS 2009:16
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... anguage=sv
"
Krav på däck till fordon som tagits i bruk
6 §7 Däck som den 1 januari 2005 eller senare tas i bruk på bil och
släpvagn av 1981 eller senare års modell ska
1. vara typgodkända enligt direktiv 92/23/EEG,
2. vara typgodkända enligt ECE-reglemente 30 (se 3 kap. 1 §) eller
3. vara typgodkända enligt ECE-reglemente 54 (se 3 kap. 1 §)."
Maxxis, Super Swamper, Pitbull är om jag förstått det rätt inte ECE godkända och borde då väl inte få användas på Svenska vägar?
Dock så är dom DOT godkända men det är väl enbart för den Amerikanska marknaden?
Men jag har säkert fortfarande allt bakom foten
Enl. Transportstyrelsen författningssamling TSFS 2009:16
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... anguage=sv
"
Krav på däck till fordon som tagits i bruk
6 §7 Däck som den 1 januari 2005 eller senare tas i bruk på bil och
släpvagn av 1981 eller senare års modell ska
1. vara typgodkända enligt direktiv 92/23/EEG,
2. vara typgodkända enligt ECE-reglemente 30 (se 3 kap. 1 §) eller
3. vara typgodkända enligt ECE-reglemente 54 (se 3 kap. 1 §)."
Maxxis, Super Swamper, Pitbull är om jag förstått det rätt inte ECE godkända och borde då väl inte få användas på Svenska vägar?
Dock så är dom DOT godkända men det är väl enbart för den Amerikanska marknaden?
Men jag har säkert fortfarande allt bakom foten
-
- Guru
- Inlägg: 3287
- Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
- Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
- Kontakt:
Kolla med STRO för att få klarhet i detta. För nu börjar det bli lite för mycket paragrafer å skit
www.stro.se
www.stro.se
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!
Mail: enesberg[A]gmail.com
Mail: enesberg[A]gmail.com
Har mejlat nuSpjutet skrev:Kolla med STRO för att få klarhet i detta. För nu börjar det bli lite för mycket paragrafer å skit
www.stro.se
-
- Guru
- Inlägg: 3287
- Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
- Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
- Kontakt:
För att ett fordon skall vara godkänt på allmän väg behöver det gå igenom en besiktning. Och på SBP så har dom absolut ingen koll på vilka däck som är godkända för väg eller inte.
Det enda dom kollar där är att mönsterdjupet är godkänt, samt att däcken inte sticker ut utanför skärmkanten. Sen om däcken ser alldeles för stora ut så kan dom ju givetvis slå ner på det för att det avviker från orginal enligt registeringspapprena.
( man kan besiktiga mitt i sommaren med dubbdäck om man känner för det, bara mönsterdjupet är tillräckligt)
Det enda dom kollar där är att mönsterdjupet är godkänt, samt att däcken inte sticker ut utanför skärmkanten. Sen om däcken ser alldeles för stora ut så kan dom ju givetvis slå ner på det för att det avviker från orginal enligt registeringspapprena.
( man kan besiktiga mitt i sommaren med dubbdäck om man känner för det, bara mönsterdjupet är tillräckligt)
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!
Mail: enesberg[A]gmail.com
Mail: enesberg[A]gmail.com
Sen så spelar det en viss roll om bilen har ett helbilsgodkännande eller ej.
Är den LB reggad eller har varit det så brukar helbilsgodkännandet åsidosats
Är den LB reggad eller har varit det så brukar helbilsgodkännandet åsidosats
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Har redan fått ett svar från STRO, snabbt
"Hej,
Det är enkelt att svara på din fråga.
Alla däck för personbil och lastbil måste ha E- eller e-märkning. DOT gäller inte inom EU. Däck som inte har E-/e-märkningar är inte avsedda för vår marknad.
Ett annat problem är att de flesta däck tillverkade i USA fortfarande har HA-oljor i gummit och däck tillverkade efter 2010-01-01 med dessa oljor får därför inte säljas (lagligt) i Europa. Det är ganska vanlig att man inom tävlingsverksamhet glömmer bort detta och många som tävlar (på bana eller off-road) har olagliga däck.
Hälsningar
Torsten Johansson"
Har kollat på Swamer, maxxis och pitbull´s och kan inte hitta att dom är E (ECE) märkta så då det inte tillåtet att använda dom i utanför USA...
Om jag nu köper hjul för en massa pengar och så kommer någon på om någon månad att det här med miljö är något som man borde satsa på och verkligen förbjuder dom på tävlingarna, skulle ju inte vara allt för skoj
Vad finns det för E märkta däck som är 36" och större?
Kan man få problem på tävling med olagliga däck?
"Hej,
Det är enkelt att svara på din fråga.
Alla däck för personbil och lastbil måste ha E- eller e-märkning. DOT gäller inte inom EU. Däck som inte har E-/e-märkningar är inte avsedda för vår marknad.
Ett annat problem är att de flesta däck tillverkade i USA fortfarande har HA-oljor i gummit och däck tillverkade efter 2010-01-01 med dessa oljor får därför inte säljas (lagligt) i Europa. Det är ganska vanlig att man inom tävlingsverksamhet glömmer bort detta och många som tävlar (på bana eller off-road) har olagliga däck.
Hälsningar
Torsten Johansson"
Har kollat på Swamer, maxxis och pitbull´s och kan inte hitta att dom är E (ECE) märkta så då det inte tillåtet att använda dom i utanför USA...
Om jag nu köper hjul för en massa pengar och så kommer någon på om någon månad att det här med miljö är något som man borde satsa på och verkligen förbjuder dom på tävlingarna, skulle ju inte vara allt för skoj
Vad finns det för E märkta däck som är 36" och större?
Kan man få problem på tävling med olagliga däck?
-
- Guru
- Inlägg: 3287
- Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
- Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
- Kontakt:
Har kollat med ProImp i Borås om vad det finns som är godkänt.
Och det var inte mycket
37x12,50-17 Cooper STT
37x12,50-17 BFG Mud Terrain
Ingen av dom är billiga.. Eller särskilt hållbara i tuff terräng. (tunna sidor tycker jag)
Allt har ju att göra med HA-oljorna tyvärr.. Precis som Torsten på STRO hade svarat till Marcus A
Jag ska leta vidare och se om jag får fram nåt annat.
Och det var inte mycket
37x12,50-17 Cooper STT
37x12,50-17 BFG Mud Terrain
Ingen av dom är billiga.. Eller särskilt hållbara i tuff terräng. (tunna sidor tycker jag)
Allt har ju att göra med HA-oljorna tyvärr.. Precis som Torsten på STRO hade svarat till Marcus A
Jag ska leta vidare och se om jag får fram nåt annat.
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!
Mail: enesberg[A]gmail.com
Mail: enesberg[A]gmail.com
En genväg: http://www.stro.se/sverige/utbyte.pdfSpjutet skrev:Kolla med STRO för att få klarhet i detta. För nu börjar det bli lite för mycket paragrafer å skit
www.stro.se
Sam
klart du ska köpa t.ex swampers, kul att förbjuda dom däcken då finns det inga tävlingarMarcus A skrev:Har redan fått ett svar från STRO, snabbt
"Hej,
Det är enkelt att svara på din fråga.
Alla däck för personbil och lastbil måste ha E- eller e-märkning. DOT gäller inte inom EU. Däck som inte har E-/e-märkningar är inte avsedda för vår marknad.
Ett annat problem är att de flesta däck tillverkade i USA fortfarande har HA-oljor i gummit och däck tillverkade efter 2010-01-01 med dessa oljor får därför inte säljas (lagligt) i Europa. Det är ganska vanlig att man inom tävlingsverksamhet glömmer bort detta och många som tävlar (på bana eller off-road) har olagliga däck.
Hälsningar
Torsten Johansson"
Har kollat på Swamer, maxxis och pitbull´s och kan inte hitta att dom är E (ECE) märkta så då det inte tillåtet att använda dom i utanför USA...
Om jag nu köper hjul för en massa pengar och så kommer någon på om någon månad att det här med miljö är något som man borde satsa på och verkligen förbjuder dom på tävlingarna, skulle ju inte vara allt för skoj
Vad finns det för E märkta däck som är 36" och större?
Kan man få problem på tävling med olagliga däck?
TGB 13
Någon som har någon BRA idé på vad vi skall göra?
Anting köper man godkända däck och ingen kan säga något eller så chansar man på att köpa "olagliga" däck. TROR inte att någon kommer att neka dig en start på grund av att du har däck som KANSKE innehåller HA-olja.
Stod väl iofs inte att det var olagligt att KÖRA på dessa icke E-märkta däck! Det står väl bara att det är olagligt att sälja dem?
Det innebär att reggar du in bilen med däcken så är det OK! Så fattar jag det om man läser i dokumentet som Sam har länkat till....eller har jag missat något som vanligt?
Anting köper man godkända däck och ingen kan säga något eller så chansar man på att köpa "olagliga" däck. TROR inte att någon kommer att neka dig en start på grund av att du har däck som KANSKE innehåller HA-olja.
Stod väl iofs inte att det var olagligt att KÖRA på dessa icke E-märkta däck! Det står väl bara att det är olagligt att sälja dem?
Det innebär att reggar du in bilen med däcken så är det OK! Så fattar jag det om man läser i dokumentet som Sam har länkat till....eller har jag missat något som vanligt?
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Som jag förstår det så är det olagligt att även köra på däcken... Jag är inte orolig för att åka på böter för att jag har fel däck men att komma till en tävling och sen bli nekad att starta vill jag inte vara med om (inte av den anledningen iaf)
Men det är kanske så man ska göra, köpa lagliga däck och hoppas på att alla andra som kör med "olagliga" däck inte får starta och på så sätt vinna innan starten ens har gått
Nej antagligen blir man inte nekad start och antaligen kommer någon aldrig märka eller bry sej men skulle vara skönt att ha det på papper att man får starta innan man köper nya dyra hjul.
Finns det någon här som jobbar för SBF??
Men det är kanske så man ska göra, köpa lagliga däck och hoppas på att alla andra som kör med "olagliga" däck inte får starta och på så sätt vinna innan starten ens har gått
Nej antagligen blir man inte nekad start och antaligen kommer någon aldrig märka eller bry sej men skulle vara skönt att ha det på papper att man får starta innan man köper nya dyra hjul.
Finns det någon här som jobbar för SBF??
Jag förstår vad du menar....vore inte så jäkla kul!Marcus A skrev:Som jag förstår det så är det olagligt att även köra på däcken... Jag är inte orolig för att åka på böter för att jag har fel däck men att komma till en tävling och sen bli nekad att starta vill jag inte vara med om (inte av den anledningen iaf)
Men det är kanske så man ska göra, köpa lagliga däck och hoppas på att alla andra som kör med "olagliga" däck inte får starta och på så sätt vinna innan starten ens har gått
Nej antagligen blir man inte nekad start och antaligen kommer någon aldrig märka eller bry sej men skulle vara skönt att ha det på papper att man får starta innan man köper nya dyra hjul.
Finns det någon här som jobbar för SBF??
Jag jobbar inte för SBF men har skickat frågan till Offroad utskottet, skriver här så fort jag har fått ett svar/tolkning/information hur och vad vi skall göra!
Mvh// Jonas
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden