Synpunkter

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

Synpunkter

Inlägg av dansken » sön jan 02, 2011 21:04

Här vill jag ha tips o synpunkter på vad som ska till för att få igång challenge igen...

Arne Karlsson
Beroende
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
Ort: Sandared

Inlägg av Arne Karlsson » sön jan 02, 2011 21:29

Anordna enl ORE-reglementet, en licens kostar 300 kr o vagnsbok 75 kr, berätta här hur lätt o kul det är att delta, kör bara m ORE så får du säkert igång det, blir ju som en träff fast ännu roligare, prata m ansvariga i olika klubbar om de vill åta sig en tävling under förutsättning att ni som hållit på ett tag hjälper till m ansökan o lite annat, tex funktionärer. Kanske kan vara några stycken som åker runt o hjälper till. Låga anmälningsavgifter och utannonsering i god tid, både här o i 4wd. Kör från Fredag em till lördag em, avsluta m gemensam grill m tillbehör o övernattning.
MVH Arne

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Re: Synpunkter

Inlägg av AndersW » sön jan 02, 2011 21:30

dansken skrev:Här vill jag ha tips o synpunkter på vad som ska till för att få igång challenge igen...
Satsa på Trophy istället, som ju i princip är samma sak som challenge men inte så "tävlingsbetonat".
Att skriva på forum hur bra bil man har är ganska enkelt, men när det kommer till att visa det i form av tävling så försvinner helt plötsligt de flesta.

Eller trophy i samband med challenge, så att trophy blir en enklare form av "prova-på".
Jag skulle tro att mina åsikter är ungefär likadana som Arnes här ovan.

(Kanske ska tillägga att Trophy arrangerat enligt ORE är det jag menade)

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » sön jan 02, 2011 22:03

Jag lägger min röst på den modellen med två bilar i varje team, jäkligt kul & känns som dom "omöjliga" hindren blir lättare då man är mån om att Båda bilarna måste igenom + att det är 4 hjärnor som hjälper till.

Sen lite övningar med inslag av hjärngympa där inte det teamet som har mest/bäst utrustning kanske vinner...

Ett eller flera prov kanske skall ske på "allmän väg" för att understryka vikten i att alla deltagare skall ha godkända & påställda bilar med allt vad det innebär, dock ej stolleprov mitt på torget där ingen vet om man eg. får vistas.

Dom tävlingar jag har kört/tittat på har BorkJonas med anhängare styrt med & det konceptet har varit till min belåtenhet!


//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Inlägg av calle-fas » sön jan 02, 2011 22:37

Först av allt vill jag säga att det är väldigt bra om även de som valt att inte deltaga i tävlingar ger sina åsikter. Det är ju er vi vill åt. :)

Instämmer med inläggen ovan. När vi väl fått tillräckligt många som kör de enklare ORE-tävlingarna kommer det snart vara några som vill gå upp ett steg och då kan vi kanske få tillräckligt många för att det ska vara värt att arrangera ORC-tävlingar.

Jag har haft väldigt roligt på de 4 ORE-tävlingar jag kört, men jag tror det är viktigt att man verkligen ser till att inte glömma syftet med det enklare reglementet när man lägger banorna. Tanken är ju att man ska kunna komma med en enklare bil och testa på att tävla.
Det är också här Trophyformatet kommer in. Vi hade nog inte provat att tävla utan den tryggheten, att alltid ha en annan bil att ta hjälp av.
Offroadorientering är också en väldigt smart gren, där man verkligen väljer själv, och inte behöver känna sig pressad. Det finns ju dessutom inget som hindrar två bilar att samarbeta där.
När man är ny tror jag det är väldigt viktigt att man får bred och korrekt information om vad det innebär. Vilka risker och vilka regler. Det är inte så komplicerat och läskigt som man lätt tror när man ser bilder på stora bilar i kraftiga vinklar med massor av utrustning.
Den tekniska besiktningen är ju inga problem om bilen är besiktigad och man har ordentliga bärgningspunkter.

Jag och mina teamkamrater har blivit riktigt tända på det här med Challenge/Trophy och åtminstone jag och min co skulle även köra tävlingar arrangerade enligt ORC om de dök upp.
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

oxyjohan
Beroende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av oxyjohan » mån jan 03, 2011 9:40

carfrigge skrev:Jag lägger min röst på den modellen med två bilar i varje team, jäkligt kul & känns som dom "omöjliga" hindren blir lättare då man är mån om att Båda bilarna måste igenom + att det är 4 hjärnor som hjälper till.

Sen lite övningar med inslag av hjärngympa där inte det teamet som har mest/bäst utrustning kanske vinner...

Ett eller flera prov kanske skall ske på "allmän väg" för att understryka vikten i att alla deltagare skall ha godkända & påställda bilar med allt vad det innebär, dock ej stolleprov mitt på torget där ingen vet om man eg. får vistas.

Dom tävlingar jag har kört/tittat på har BorkJonas med anhängare styrt med & det konceptet har varit till min belåtenhet!


//F
Jag håller helt med Fredrik och Kalle, ordnas det fler tävlingar med detta upplägg kommer jag att vara med igen, har deltagit både som förare och co-driver och det är verkligen skitkul och kräver inte speciellt mycket förkunskap, har man bara normal vana av skogskörning löser man det galant.
TEAM HORRED CUSTOMS

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » mån jan 03, 2011 11:54

Frågan från Lenni gällde nog egentligen mer Challenge än Trophy...

Hur många är intresserade av att köra Challenge. Någon eller några Trophyn vågar jag nog lova att det blir ändå i Sverige i år.

Den stora skillnaden mellan hur jag inbilliar mig att Challenge och Trophy skiljer sig åt är att man startar som enskild bil i Challenge.

Att det skulle vara mycket krångligare regler etc. är Bullshit...

Det som skiljer (i stora drag) om man arrangerar enligt Challenge reglementet är bågarna. Det måste vara sömlösa rör och sexpunktsbur för öppna bilar. För bilar med orginal plåttak är det ingen skillnad.
Dessutom får man ha moment på tid på Challenge, det får man inte i ORE (vilket är lite tråkigt tycker jag personligen...)

SÅ hur många är intresserade av CHALLENGE (enbils tävling)?

Kom ihåg att det ena inte behöver utesluta det andra...

Mvh// Jonas
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Inlägg av frank » mån jan 03, 2011 12:25

Jag är definitivt intresserad av att köra challenge när vitaran är färdig,
har fått blodad tand efter trophytävlingarna i borås.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Inlägg av calle-fas » mån jan 03, 2011 20:50

Om det inte framgick av mitt tidigare inlägg så kommer jag definitiv köra både Challenge och Trophy, oavsett vilket reglemente vi kör efter.
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » mån jan 03, 2011 21:01

Svarade i en annan tråd igår, just om detta med Challenge..

Men jag menade att jag å Långben hade tänkt prova oss på en Trophy på det underbara Brôt om det blir chans till det i sommar.

Några frågor bara:

Krävs det bur i en bil med hel kaross?

Krävs det 4-punktsbälten?




:wink:
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

7en
Hemmastadd
Inlägg: 133
Blev medlem: fre jun 05, 2009 18:37
Ort: Borås

Inlägg av 7en » mån jan 03, 2011 21:04

jag är definitivt intresserad av att köra challenge, ;)

lunden
Hemmastadd
Inlägg: 177
Blev medlem: sön feb 12, 2006 23:12
Ort: Haninge Stockholm

Inlägg av lunden » mån jan 03, 2011 22:55

Vi är ju flera från Stockholmsområdet som kör/åker finska orienteringscupen som säkert kan vara intresserade av att deltaga i något på hemmaplan om det blir något challenge.... Flera av oss har ju kört förr i Sverige och har både besiktigade bilar och förarlicenser...

Vi vill ha tävlingar som ger lite utmaning och då gärna under längre tid, tex 24 timmars körnings....

Lasse Lundén

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Inlägg av Hagbard » mån jan 03, 2011 23:25

Challenge... Självklart!!! Jag är med!!!


... men inte än. Måste skruva ihop bilen först.

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » tis jan 04, 2011 9:03

Spjutet skrev:
Krävs det bur i en bil med hel kaross?

:wink:
Nej men det rekommenderas
Spjutet skrev:
Krävs det 4-punktsbälten?

:wink:
Nej, men det är skönt att ha.
Mina svar gäller alltså om Trophyn arrangeras enligt ORE-reglementet vilket det har gjort hittills och kommer göras framöver.

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » tis jan 04, 2011 17:03

AndersW skrev:
Spjutet skrev:
Krävs det bur i en bil med hel kaross?

:wink:
Nej men det rekommenderas
Spjutet skrev:
Krävs det 4-punktsbälten?

:wink:
Nej, men det är skönt att ha.
Mina svar gäller alltså om Trophyn arrangeras enligt ORE-reglementet vilket det har gjort hittills och kommer göras framöver.
Men Anders,

nu pratar vi ju om Challenge enligt ORC (Challenge reglementet).... :lol:

Spjutet,
nej en bil med heltäckande plåtkaross (exempelvis din Toyota) behöver inte ha bur och 4 punkts bälte. (Däremot rekomenderas det)
Endast öppna bilar som MÅSTE ha 6 punkts bur, ingen bil har krav på 4 punkts bälte...
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Skriv svar