Förgasare 410

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Djang
Rutinerad
Inlägg: 323
Blev medlem: ons feb 15, 2006 21:44
Ort: Tingsryd

Förgasare 410

Inlägg av Djang » tor jan 04, 2007 22:38

Problem:
Motorn vill inte varva upp från tomgång till "fullt" utan den stannar då!

Men om man gasar lite "försiktigt" så går det att varva upp den!

Går det att justera nånstans på förgasaren?

MvH: Joel
Team 4X4 OFFROAD

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Re: Förgasare 410

Inlägg av RogerÅ » tor jan 04, 2007 23:24

Djang skrev:Problem:
Motorn vill inte varva upp från tomgång till "fullt" utan den stannar då!

Men om man gasar lite "försiktigt" så går det att varva upp den!

Går det att justera nånstans på förgasaren?

MvH: Joel
låter nästan som ett insugslekage på andra bilar zukin har jag inte erfarenhet nog av för att svara på

spruta startgas runt i kring & se om motorn ändrar gång :wink:

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förgasare 410

Inlägg av Marcus » tor jan 04, 2007 23:38

Djang skrev:Problem:
Motorn vill inte varva upp från tomgång till "fullt" utan den stannar då!

Men om man gasar lite "försiktigt" så går det att varva upp den!

Går det att justera nånstans på förgasaren?

MvH: Joel
Låter som samma problem som jag fått några gånger, är bränslepumps problem, den orkar inte suga luft riktigt verkar det som och/eller skit i pump/förgasare.
Tar ned förgasaren och gör rent noga, blås (trýckluft) bakåt i sugledningen in i tanken och dränera tanken på skit, montera på ett nytt fint filter innan pumpen.
Detta har avhjälpt felet för mig. Kan återkomma efter brutal körning och pumpen har sugit till sig lite luft, då får du lossa tryckslangen mellan pump och förgasare och dra lite på starten så du får ut ny frisk bensin.

Kanske? 8)

Edit: Blås inte in luften genom pumpen, kan skada membranet.... :shock:
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Djang
Rutinerad
Inlägg: 323
Blev medlem: ons feb 15, 2006 21:44
Ort: Tingsryd

Inlägg av Djang » fre jan 05, 2007 0:48

Håller på att byta motor, det är den motorn som jag ska använda som beteer sig såhär. Så om jag tar förgasaren i den bilen som jag har tatt ut motorn ur och sätter på den nya motorn så kanske det fungerar.
Nu blev det rörigt (2 bilar inblandade)

Altså är det inget man kan justera på förgasaren?

För den första motorn går bra (i förgasaren) men slutar tända på 1 cylinder ibland. Kanske hade varit lättare att avhjälpa det felet?

Men nu är ju ändå motorn borta så då kan man ju byta.

Kopplingen hade fastnat oxå, därför motorn hoppade bort.

Jaja återkommer med resultat!

/// Joel
Team 4X4 OFFROAD

jonko
Forumräv
Inlägg: 571
Blev medlem: fre feb 17, 2006 16:33
Ort: Uppsala/Åland

Inlägg av jonko » fre jan 05, 2007 7:12

Djang skrev:Håller på att byta motor, det är den motorn som jag ska använda som beteer sig såhär. Så om jag tar förgasaren i den bilen som jag har tatt ut motorn ur och sätter på den nya motorn så kanske det fungerar.
Nu blev det rörigt (2 bilar inblandade)

Altså är det inget man kan justera på förgasaren?

För den första motorn går bra (i förgasaren) men slutar tända på 1 cylinder ibland. Kanske hade varit lättare att avhjälpa det felet?

Men nu är ju ändå motorn borta så då kan man ju byta.

Kopplingen hade fastnat oxå, därför motorn hoppade bort.

Jaja återkommer med resultat!

/// Joel
sluta tända på en burk? tändkabel, spetsar, fördelara.... massa ideer finns det och inte speciellt dyra...

kopplningne hade fasnat? hur då ? har den stått länge? isåfall brukar det lösa upp sig ganska fort om man far ut och kör en sväng... det är lite kul först ...
/jonko med H4:an

Mikael S
Forumräv
Inlägg: 602
Blev medlem: mån mar 06, 2006 19:51
Ort: Våxtorp

Inlägg av Mikael S » fre jan 05, 2007 10:06

Djang skrev: För den första motorn går bra (i förgasaren) men slutar tända på 1 cylinder ibland. Kanske hade varit lättare att avhjälpa det felet?

På min var det fördelar-axelen det var glapp i.. Lätt o testa, o starta bilen, gå ut o tryck fram o tillbaka på fördelaren... Min ändrade kraftigt varv och stor skilnad på hur jämt den gick..
Proud member of Team buntband

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » fre jan 05, 2007 16:37

Det sitter ett litet filter i sätet för flottörnålen testa att göra rent det,misständningar kan förutom tändsystemet vara läcka i insuget
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Djang
Rutinerad
Inlägg: 323
Blev medlem: ons feb 15, 2006 21:44
Ort: Tingsryd

Inlägg av Djang » sön jan 07, 2007 21:02

Jaha, så här blev det...... :vetej:

Fördelarglapp var det inte.
Läckage i insuget var det inte.

Testade att byta förgasare från den motorn som hade tändningsproblem (ibland) Och då fungerade det bra. :tumbup:

Så ut med den motorn och i den "riktiga" bilen. Inkl samma koppling som var i den bilen innan (den som hade fastnat) Men nu var ju lamellen loss igen! :)

Så långt gick allt bra, motorn inkopplad. :jump:

Men kopplingen frikopplade inte med växel i, justera vajern hjälpte inte heller. :aargh:

Ok, kanske fel på kopplingen iaf, bort med växellådan istället, och bort med kopplingen igen :!:

Så där är jag nu, Kan Tryckplattan gå sönder, eller vad kan ha hänt :?:

En ny koppling kommer inhandlas iaf :cussing:
Team 4X4 OFFROAD

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » sön jan 07, 2007 21:58

Djang skrev:Så där är jag nu, Kan Tryckplattan gå sönder, eller vad kan ha hänt :?:

En ny koppling kommer inhandlas iaf :cussing:
Kolla så att du inte fått en skada på splinsen på ingående axel i växellådan (lamellen ska flyta fritt (och lätt) på axeln när kopplingspedalen är nertrampad)...
Rost eller skada på splinsen kan göra att lamellen pressas mot svänghjul eller tryckplatta hela tiden....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » sön jan 07, 2007 22:02

är kopplingen trög att trycka ner?

jag har varit ute för det någon gång på mina och kompisens bil att stöd lagret till växellåds axeln i svänghjulet är kasst och helt sönder, då trycks allt snett och kopplingen fastnar i ett läge så den inte kan koppla ur, det hördes inga missljud i min bil inte i kompisens heller så det märks bara att bilen inte kopplar ur och att pedalen känns konstigt (lite trögt fjädrande) och spelar ingen roll hur man spänner kopplingen.

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » sön jan 07, 2007 22:05

TMT skrev:är kopplingen trög att trycka ner?

jag har varit ute för det någon gång på mina och kompisens bil att stöd lagret till växellåds axeln i svänghjulet är kasst och helt sönder, då trycks allt snett och kopplingen fastnar i ett läge så den inte kan koppla ur, det hördes inga missljud i min bil inte i kompisens heller så det märks bara att bilen inte kopplar ur och att pedalen känns konstigt (lite trögt fjädrande) och spelar ingen roll hur man spänner kopplingen.
Hmm får ta o kolla det på zukizukin då, har precis det symptomet och har inte lyckats hitta felet.
I aim to misbehave

Djang
Rutinerad
Inlägg: 323
Blev medlem: ons feb 15, 2006 21:44
Ort: Tingsryd

Inlägg av Djang » sön jan 07, 2007 23:12

Ok, jo det verkar vara så, pedalen känns lite fjädrande.

"stöd lagret till växellåds axeln i svänghjulet" Svårt att byta det? För antar att det inte har nått med urtrampningslagret att göra!

Om man byter hela växellådan då så borde problemet försvinna!
Team 4X4 OFFROAD

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » sön jan 07, 2007 23:33

Djang skrev:"stöd lagret till växellåds axeln i svänghjulet" Svårt att byta det? För antar att det inte har nått med urtrampningslagret att göra!
Helt rätt!!!
Urtrampningslagret sitter i växellådan, medan stödlagret sitter i vevaxeln...
Djang skrev: Om man byter hela växellådan då så borde problemet försvinna!
Noppe!
I övrigt se ovanstående svar...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån jan 08, 2007 8:24

Det är inte det klassiska havererade höljet till kopplingswiren som spökar??
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Djang
Rutinerad
Inlägg: 323
Blev medlem: ons feb 15, 2006 21:44
Ort: Tingsryd

Inlägg av Djang » mån jan 08, 2007 23:06

Har hittat ett litet fel: Fjädern som "drar" tilbaka kopplingsarmen hade hoppat ur sitt läge.
Men jag tror inte det har så stor betydelse, eller? :roll:

Nu går iaf kopplingsarmen tillbaka själv.
Team 4X4 OFFROAD

Skriv svar