Förgasare 410
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Förgasare 410
Problem:
Motorn vill inte varva upp från tomgång till "fullt" utan den stannar då!
Men om man gasar lite "försiktigt" så går det att varva upp den!
Går det att justera nånstans på förgasaren?
MvH: Joel
Motorn vill inte varva upp från tomgång till "fullt" utan den stannar då!
Men om man gasar lite "försiktigt" så går det att varva upp den!
Går det att justera nånstans på förgasaren?
MvH: Joel
Team 4X4 OFFROAD
Re: Förgasare 410
låter nästan som ett insugslekage på andra bilar zukin har jag inte erfarenhet nog av för att svara påDjang skrev:Problem:
Motorn vill inte varva upp från tomgång till "fullt" utan den stannar då!
Men om man gasar lite "försiktigt" så går det att varva upp den!
Går det att justera nånstans på förgasaren?
MvH: Joel
spruta startgas runt i kring & se om motorn ändrar gång
Re: Förgasare 410
Låter som samma problem som jag fått några gånger, är bränslepumps problem, den orkar inte suga luft riktigt verkar det som och/eller skit i pump/förgasare.Djang skrev:Problem:
Motorn vill inte varva upp från tomgång till "fullt" utan den stannar då!
Men om man gasar lite "försiktigt" så går det att varva upp den!
Går det att justera nånstans på förgasaren?
MvH: Joel
Tar ned förgasaren och gör rent noga, blås (trýckluft) bakåt i sugledningen in i tanken och dränera tanken på skit, montera på ett nytt fint filter innan pumpen.
Detta har avhjälpt felet för mig. Kan återkomma efter brutal körning och pumpen har sugit till sig lite luft, då får du lossa tryckslangen mellan pump och förgasare och dra lite på starten så du får ut ny frisk bensin.
Kanske?
Edit: Blås inte in luften genom pumpen, kan skada membranet....
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Håller på att byta motor, det är den motorn som jag ska använda som beteer sig såhär. Så om jag tar förgasaren i den bilen som jag har tatt ut motorn ur och sätter på den nya motorn så kanske det fungerar.
Nu blev det rörigt (2 bilar inblandade)
Altså är det inget man kan justera på förgasaren?
För den första motorn går bra (i förgasaren) men slutar tända på 1 cylinder ibland. Kanske hade varit lättare att avhjälpa det felet?
Men nu är ju ändå motorn borta så då kan man ju byta.
Kopplingen hade fastnat oxå, därför motorn hoppade bort.
Jaja återkommer med resultat!
/// Joel
Nu blev det rörigt (2 bilar inblandade)
Altså är det inget man kan justera på förgasaren?
För den första motorn går bra (i förgasaren) men slutar tända på 1 cylinder ibland. Kanske hade varit lättare att avhjälpa det felet?
Men nu är ju ändå motorn borta så då kan man ju byta.
Kopplingen hade fastnat oxå, därför motorn hoppade bort.
Jaja återkommer med resultat!
/// Joel
Team 4X4 OFFROAD
sluta tända på en burk? tändkabel, spetsar, fördelara.... massa ideer finns det och inte speciellt dyra...Djang skrev:Håller på att byta motor, det är den motorn som jag ska använda som beteer sig såhär. Så om jag tar förgasaren i den bilen som jag har tatt ut motorn ur och sätter på den nya motorn så kanske det fungerar.
Nu blev det rörigt (2 bilar inblandade)
Altså är det inget man kan justera på förgasaren?
För den första motorn går bra (i förgasaren) men slutar tända på 1 cylinder ibland. Kanske hade varit lättare att avhjälpa det felet?
Men nu är ju ändå motorn borta så då kan man ju byta.
Kopplingen hade fastnat oxå, därför motorn hoppade bort.
Jaja återkommer med resultat!
/// Joel
kopplningne hade fasnat? hur då ? har den stått länge? isåfall brukar det lösa upp sig ganska fort om man far ut och kör en sväng... det är lite kul först ...
/jonko med H4:an
På min var det fördelar-axelen det var glapp i.. Lätt o testa, o starta bilen, gå ut o tryck fram o tillbaka på fördelaren... Min ändrade kraftigt varv och stor skilnad på hur jämt den gick..Djang skrev: För den första motorn går bra (i förgasaren) men slutar tända på 1 cylinder ibland. Kanske hade varit lättare att avhjälpa det felet?
Proud member of Team buntband
Jaha, så här blev det......
Fördelarglapp var det inte.
Läckage i insuget var det inte.
Testade att byta förgasare från den motorn som hade tändningsproblem (ibland) Och då fungerade det bra.
Så ut med den motorn och i den "riktiga" bilen. Inkl samma koppling som var i den bilen innan (den som hade fastnat) Men nu var ju lamellen loss igen!
Så långt gick allt bra, motorn inkopplad.
Men kopplingen frikopplade inte med växel i, justera vajern hjälpte inte heller.
Ok, kanske fel på kopplingen iaf, bort med växellådan istället, och bort med kopplingen igen
Så där är jag nu, Kan Tryckplattan gå sönder, eller vad kan ha hänt
En ny koppling kommer inhandlas iaf
Fördelarglapp var det inte.
Läckage i insuget var det inte.
Testade att byta förgasare från den motorn som hade tändningsproblem (ibland) Och då fungerade det bra.
Så ut med den motorn och i den "riktiga" bilen. Inkl samma koppling som var i den bilen innan (den som hade fastnat) Men nu var ju lamellen loss igen!
Så långt gick allt bra, motorn inkopplad.
Men kopplingen frikopplade inte med växel i, justera vajern hjälpte inte heller.
Ok, kanske fel på kopplingen iaf, bort med växellådan istället, och bort med kopplingen igen
Så där är jag nu, Kan Tryckplattan gå sönder, eller vad kan ha hänt
En ny koppling kommer inhandlas iaf
Team 4X4 OFFROAD
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Kolla så att du inte fått en skada på splinsen på ingående axel i växellådan (lamellen ska flyta fritt (och lätt) på axeln när kopplingspedalen är nertrampad)...Djang skrev:Så där är jag nu, Kan Tryckplattan gå sönder, eller vad kan ha hänt
En ny koppling kommer inhandlas iaf
Rost eller skada på splinsen kan göra att lamellen pressas mot svänghjul eller tryckplatta hela tiden....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
är kopplingen trög att trycka ner?
jag har varit ute för det någon gång på mina och kompisens bil att stöd lagret till växellåds axeln i svänghjulet är kasst och helt sönder, då trycks allt snett och kopplingen fastnar i ett läge så den inte kan koppla ur, det hördes inga missljud i min bil inte i kompisens heller så det märks bara att bilen inte kopplar ur och att pedalen känns konstigt (lite trögt fjädrande) och spelar ingen roll hur man spänner kopplingen.
jag har varit ute för det någon gång på mina och kompisens bil att stöd lagret till växellåds axeln i svänghjulet är kasst och helt sönder, då trycks allt snett och kopplingen fastnar i ett läge så den inte kan koppla ur, det hördes inga missljud i min bil inte i kompisens heller så det märks bara att bilen inte kopplar ur och att pedalen känns konstigt (lite trögt fjädrande) och spelar ingen roll hur man spänner kopplingen.
Hmm får ta o kolla det på zukizukin då, har precis det symptomet och har inte lyckats hitta felet.TMT skrev:är kopplingen trög att trycka ner?
jag har varit ute för det någon gång på mina och kompisens bil att stöd lagret till växellåds axeln i svänghjulet är kasst och helt sönder, då trycks allt snett och kopplingen fastnar i ett läge så den inte kan koppla ur, det hördes inga missljud i min bil inte i kompisens heller så det märks bara att bilen inte kopplar ur och att pedalen känns konstigt (lite trögt fjädrande) och spelar ingen roll hur man spänner kopplingen.
I aim to misbehave
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Helt rätt!!!Djang skrev:"stöd lagret till växellåds axeln i svänghjulet" Svårt att byta det? För antar att det inte har nått med urtrampningslagret att göra!
Urtrampningslagret sitter i växellådan, medan stödlagret sitter i vevaxeln...
Noppe!Djang skrev: Om man byter hela växellådan då så borde problemet försvinna!
I övrigt se ovanstående svar...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!