Biltema vinsch????
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Biltema vinsch????
Är det någon som har erfarenhet av biltemas vinschar?
Funkar dom bra?
går det att frilägga wiren så att man kan dra ut den för hand?
Funkar dom bra?
går det att frilägga wiren så att man kan dra ut den för hand?
Toyota Hilux 2007 (bygget)
VW Amarok 2020
BMW X3 2020 (Tillhör Frugan)
VW Amarok 2020
BMW X3 2020 (Tillhör Frugan)
Jag har en sån. Den verkar omöjlig att ta död på, jag är väldigt nöjd. Jag öppnade min efter 2 års lerbad och den var som ny inuti. Troligen görs dom hos Ramsey, samma modell och färg iaf. Det går att frilägga trumman med en spak. Inte en sån där kromad vattenkran uppepå som det är på alla Warn + kinavinschar utan en annan grej som hoppar i automatiskt när man börjar vinscha. Det är dock inte världens snabbaste vinsch, men inte den långsammaste heller 

Beyond bolt-on. Beyond recond.
Jag kom på en grej. Sladdfjärren var rätt kass. Men man drar ju in en knapp i kupen iaf.
Jag har en 9000 Lbs på min Jeep som väger 2 ton, det var lagom. JAg vet inte hur stor mellanmodellen är men du bör väl ha en dragkraft på 2 x bilens vikt minst.
Susuki = 6000 Lbs på vinshen eller nåt (2,2 Lbs = 1 kg)
Jag har en 9000 Lbs på min Jeep som väger 2 ton, det var lagom. JAg vet inte hur stor mellanmodellen är men du bör väl ha en dragkraft på 2 x bilens vikt minst.
Susuki = 6000 Lbs på vinshen eller nåt (2,2 Lbs = 1 kg)
Beyond bolt-on. Beyond recond.
Hej Lungälven
Vad jag kan utläsa av faktabladet på den vinschen som heter GEW9000 så är den sjukt långsam!
"Serielindad 12 V elmotor: 3,6 hk. Utväxling: 294:1."
Så svag motor till en så stark vinsch kräver väldigt mycket utväxling=långsam vinsch. '
Kompisen har en likadan fast GEW8000. Lite känslig för fukt (du bör inte använda högtryck på den)(det bör man förövrigt låta bli på alla vinschar) annars fungerar den väldigt bra
Hör med Jenik här på forumet annars, han importerar och säljer vinschar till ett, i mitt tycke, bra pris....
Jag hade förresten INTE satsat på KEW5000 till offroad-bil oavsett storlek.

Vad jag kan utläsa av faktabladet på den vinschen som heter GEW9000 så är den sjukt långsam!
"Serielindad 12 V elmotor: 3,6 hk. Utväxling: 294:1."
Så svag motor till en så stark vinsch kräver väldigt mycket utväxling=långsam vinsch. '
Kompisen har en likadan fast GEW8000. Lite känslig för fukt (du bör inte använda högtryck på den)(det bör man förövrigt låta bli på alla vinschar) annars fungerar den väldigt bra

Hör med Jenik här på forumet annars, han importerar och säljer vinschar till ett, i mitt tycke, bra pris....
Jag hade förresten INTE satsat på KEW5000 till offroad-bil oavsett storlek.
Hm... Visst är min vinsch ingen raket, men den är lika snabb eller långsam som en Tabor 9000 och snabbare än den 12000 Lbs kinavinchen vi har på tjejens bil (Inte riktigt samma som Jenik säljer, typ generationen innan). Det bästa är väl att åka på nån träff och provköra nåns Biltemavinsch. Nu låter det som att jag jobbar på Biltema, men jag är rätt nöjd med min. Den har varit under vatten ett antal ggr och även råkat ut för högtryckstvätten. Men den var helt ren inuti. Jag har satt den bak nu, så den hänger med ett tag till.
Beyond bolt-on. Beyond recond.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 411
- Blev medlem: mån maj 12, 2008 20:15
- Ort: Blidö
- Kontakt:
Halloj allihopa.... Klampar in lite här..
Min erfarenhet gällande winschar är typ: vill man ha en snabb winsch så gäller Warn 8274:a o inget snack. Är man skitrik så kan man köra med dubbla XP-motorer på den. Så gott som alla Kinawinschar är jämförbara förutom Tabor som ställer sig i en annan klass. Tabor är Warns "gamla" teknik byggd i kina - hävdar dom själva. Lite färgad kanske eftersom jag kör med tabor, men den drar utav helvete och f-n så mycket mer än julas grejor osv. Jag vet efter praktiska prov att Warns 2700 lbs-winsch drar betydligt mer än julas 3980lbs-winsch. Detta var mina idéer. Till verkligheten hör att db´s winsch funkar kanon - egen erfarenhet
Kommer dock inte ihåg vad den kostar.. Bra pris iallafall. Jag köpte Tabor 12k för 7k eftersom jag tror på Rindabs ord. Hade kanske kunnat spara nån peng???????? Är iallafall skitnöjd med min och tiden jag har här på jorden räcker så jag kan stå ut med att den är lite långsam (se första meningen)... Har inte tappat kraft när man hämtat döda chevor i lerhål ellet TGB´s som inte når ner med hjulen.
Ha de gott - Daniel
Min erfarenhet gällande winschar är typ: vill man ha en snabb winsch så gäller Warn 8274:a o inget snack. Är man skitrik så kan man köra med dubbla XP-motorer på den. Så gott som alla Kinawinschar är jämförbara förutom Tabor som ställer sig i en annan klass. Tabor är Warns "gamla" teknik byggd i kina - hävdar dom själva. Lite färgad kanske eftersom jag kör med tabor, men den drar utav helvete och f-n så mycket mer än julas grejor osv. Jag vet efter praktiska prov att Warns 2700 lbs-winsch drar betydligt mer än julas 3980lbs-winsch. Detta var mina idéer. Till verkligheten hör att db´s winsch funkar kanon - egen erfarenhet

Ha de gott - Daniel
Hade 4runner, har nu Landcruiser
"Grizzly" - LC HJ61 som det ska byggas på.. Snart klar
eller?
"Roadrunner" - 4runner 91:a orginal - förutom stereon
Däcken från http://www.fyrhjulsdrift.se förstås!!
"Grizzly" - LC HJ61 som det ska byggas på.. Snart klar

"Roadrunner" - 4runner 91:a orginal - förutom stereon
Däcken från http://www.fyrhjulsdrift.se förstås!!
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8503
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
I söndags var det en polare som pajade sin stora Biltema-winsch p g a att den inte mådde bra av sneddragning(lite åt höger).
Hela winschen blev snedvriden.
Kan i o f s bero på infästningen.
Har sett ungefär samma skada på annan "icke-WARN-winsch" efter snedvinschning(också lite åt höger).
Hela winschen blev snedvriden.
Kan i o f s bero på infästningen.
Har sett ungefär samma skada på annan "icke-WARN-winsch" efter snedvinschning(också lite åt höger).
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Jag kan utan att se på vinchen att fästet i bilen varit för klent...
Därav haveriet...
Har man lite för klen plåt i fästet så bör man svetsa en låda på undersidan..
Jag har praktiserat det på ett flertal byggen och änså länge har jag inte dratt i sönder winchen på det sättet ännu.. 7-8 år sen första monteringen..
Därav haveriet...
Har man lite för klen plåt i fästet så bör man svetsa en låda på undersidan..
Jag har praktiserat det på ett flertal byggen och änså länge har jag inte dratt i sönder winchen på det sättet ännu.. 7-8 år sen första monteringen..
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Och i vilket land tror du att Warns vinschar är tillverkadefourrunner skrev: Så gott som alla Kinawinschar är jämförbara förutom Tabor som ställer sig i en annan klass. Tabor är Warns "gamla" teknik byggd i kina - hävdar dom själva. Lite färgad kanske eftersom jag kör med tabor, men den drar utav helvete och f-n så mycket mer än julas grejor osv. Jag vet efter praktiska prov att Warns 2700 lbs-winsch drar betydligt mer än julas 3980lbs-winsch.


Det finns en massa fina vinschar som aldrig syns i Sverige. Jag skulle kanske lika gärna ha en annan vinsch än Warn, men det är ju jobbigt att hitta delar.
I slutänden tror jag man får ungefär vad man betalar för även om vissa firmor lägger på liiiite mer vinst än de borde.
Beyond bolt-on. Beyond recond.
Jula har aldrig sålt Tabor, dom säljer T-max...diamond bollocks skrev:Och i vilket land tror du att Warns vinschar är tillverkadefourrunner skrev: Så gott som alla Kinawinschar är jämförbara förutom Tabor som ställer sig i en annan klass. Tabor är Warns "gamla" teknik byggd i kina - hävdar dom själva. Lite färgad kanske eftersom jag kör med tabor, men den drar utav helvete och f-n så mycket mer än julas grejor osv. Jag vet efter praktiska prov att Warns 2700 lbs-winsch drar betydligt mer än julas 3980lbs-winsch.? Och säljer inte Jula just Tabor (eller de kan ha bytt undereverantör)? Jag har absolut inget emot grejor från Kina, de har högre klass på produkterna än USA i a f, men det känns trist att Warn tror sig förtjäna högre status än "de andra märkena". Fördelen men Warn är ju att de är etablerade, så reservdelstillgången funkar, tyvärr inte via den svanska agenten, men från t ex England. Men att det skulle vara bra grejor, nja....
![]()
Det finns en massa fina vinschar som aldrig syns i Sverige. Jag skulle kanske lika gärna ha en annan vinsch än Warn, men det är ju jobbigt att hitta delar.
I slutänden tror jag man får ungefär vad man betalar för även om vissa firmor lägger på liiiite mer vinst än de borde.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 411
- Blev medlem: mån maj 12, 2008 20:15
- Ort: Blidö
- Kontakt:
Är det någon som kan förklara för mig hur dragkraften räknas ut på riktigt??
/Daniel
/Daniel
Hade 4runner, har nu Landcruiser
"Grizzly" - LC HJ61 som det ska byggas på.. Snart klar
eller?
"Roadrunner" - 4runner 91:a orginal - förutom stereon
Däcken från http://www.fyrhjulsdrift.se förstås!!
"Grizzly" - LC HJ61 som det ska byggas på.. Snart klar

"Roadrunner" - 4runner 91:a orginal - förutom stereon
Däcken från http://www.fyrhjulsdrift.se förstås!!
varför är där ingen som kollar på Ebay på winchar ??? "seilwinde"
kan ju få en 12000 för en strunt summa där
finnes en i tyskland som säljer på Ebay och han har ett antal nu som gått för ca 2000kr frakten ligger på ca 900 kr
motor styrkan är 6,6 hk och ska vara hyfsad snabb
kan ju få en 12000 för en strunt summa där

finnes en i tyskland som säljer på Ebay och han har ett antal nu som gått för ca 2000kr frakten ligger på ca 900 kr
motor styrkan är 6,6 hk och ska vara hyfsad snabb
VA sa jag något ?
Jeep cj 7 :såld
Toyota Landcruier : Rip
Nissan patrol y60 :såld
Can-am outlander xtp 1000
Nissan patrol byggd för äventyr där vägen slutar med massor av godis
Jeep cj 7 :såld
Toyota Landcruier : Rip
Nissan patrol y60 :såld
Can-am outlander xtp 1000

Nissan patrol byggd för äventyr där vägen slutar med massor av godis
Just det, så var detdansken skrev: Jula har aldrig sålt Tabor, dom säljer T-max...

Det verkar f ö som att alla, eller i a f de flesta vinschmotorer har samma håldelning och splines, så om man vill ha en 6,5 hk motor men inte har pengar till en XP, så skulle man ju köpa en "kinamotor".
Beyond bolt-on. Beyond recond.