krav på challengebil?

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Marcus A » lör feb 07, 2009 18:06

Verkar ju himmla skoj :)
Vad kör ni med för kontroller? Hur långa är körningarn?

Johan P
Rutinerad
Inlägg: 440
Blev medlem: lör feb 09, 2008 18:45
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Johan P » lör feb 07, 2009 18:29

Marcus A skrev:Verkar ju himmla skoj :)
Vad kör ni med för kontroller? Hur långa är körningarn?
:pop:
SJ413-86

sugga
Hemmastadd
Inlägg: 184
Blev medlem: tor feb 16, 2006 20:47
Ort: Långtutiskogen, Småland
Kontakt:

Inlägg av sugga » lör feb 07, 2009 20:30

Det varierar beror på vem som lägger banan men vi har haft bla kontrollplockning (ung som offroadorientering)
varvlopp (med stämplar och bara varvpoäng med alla stämplar)
sprint (med kraftiga tidsstraff om man rör portarna).
fler ideer finns och kommer att provas men målet med uppläggen är att det är en lugn och teknisk körning som ska löna sig.
Bättre en sugga i skogen än ett svin på vägen!
Mitt Skogsprojekt - Land Rover 90 V8: http://www.ostergren.se/bilder/lr90v8/lr90v8.htm

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » lör feb 07, 2009 20:50

Köra lite som "bracket" inom dragracingen...

Förslag...
Kör en slinga med olika hinder tre varv...
Kör varv ett och ta tiden. Sedan ska man köra varv två och tre på så lik tid som möjligt. Inga klockor, mobiler och liknande godkänt i bilen, för förare o codriver ska inte kunna ta tiden...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Marcus A » ons feb 11, 2009 22:14

Kul verkar det som, oavsett hur tävlingen ser ut :)

Håller på att leta efter lämpligt objekt att sätta plasman i, men helt klart så ska den vara anpassad för challenge :)

Malle
Veteran
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
Ort: Möckleryd - Tingsryd

Inlägg av Malle » tor feb 12, 2009 17:42

men helt klart så ska den vara anpassad för challenge
mao så extremt det kan bli som klarar SBP? Låter bra :tumbup:
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Inlägg av Sdkfz251 » tor maj 07, 2009 11:34

Vad för bil kan ni rekomendera om man vill börja med Challange? Sitter med 2st Willys (CJ2 & M38A1) och en HJ60... ska jag satsa på någon liten billig Suzuki SJ/Vitara eller börja bygga på de jag har?

Willys är ju lite unika bilar och dess utom öppna vilket kräver bur...

HJ60 är stor som ett hus och kanske passar bättre till dragbil.

Need some answers! :lol:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » tor maj 07, 2009 12:43

Sdkfz251 skrev:Vad för bil kan ni rekomendera om man vill börja med Challange? Sitter med 2st Willys (CJ2 & M38A1) och en HJ60... ska jag satsa på någon liten billig Suzuki SJ/Vitara eller börja bygga på de jag har?

Willys är ju lite unika bilar och dess utom öppna vilket kräver bur...

HJ60 är stor som ett hus och kanske passar bättre till dragbil.

Need some answers! :lol:
Helt omöjlig fråga att svara på! Personligen har jag ju en LC 70 och kör med. Men det är ju olika på olika tävlingar, olika smak och tycke som gäller...
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Inlägg av Sdkfz251 » tor maj 07, 2009 13:02

Kan en SJ 413 Van vara något? Bara för att göra det enkelt för mig genom att slippa knåpa ihop en bur... har lite dåligt med kontakter/kunskap för detta :cry:

En SJ 413 Van med en aning höjning, nothing fancy, och lite knoppe däck... & en Feltema winch... kan det vara något? Har jag någon chans i en dylik vagn? :shock:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » tor maj 07, 2009 15:41

Sdkfz251 skrev:Kan en SJ 413 Van vara något? Bara för att göra det enkelt för mig genom att slippa knåpa ihop en bur... har lite dåligt med kontakter/kunskap för detta :cry:

En SJ 413 Van med en aning höjning, nothing fancy, och lite knoppe däck... & en Feltema winch... kan det vara något? Har jag någon chans i en dylik vagn? :shock:
Det kan absolut vara ett vinnande koncept...allt är beroende på banans beskaffenhet och det vet man ju aldrig! Go for it... :lol:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Marcus A » tor maj 07, 2009 18:42

Marcus A skrev:Kul verkar det som, oavsett hur tävlingen ser ut :)

Håller på att leta efter lämpligt objekt att sätta plasman i, men helt klart så ska den vara anpassad för challenge :)
Jag köpte mej en Range Rover classic :)

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Inlägg av Sdkfz251 » tor maj 07, 2009 19:48

Ja Range Rovers är ta mig tusan ren och sann hårdporr... Har haft några sådana och det är underbara bilar...

Tack för tipset, det var faktiskt ett jäkla bra tips :D
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » sön jun 21, 2009 10:54

Är Wranglerns "originalbur" godkänd? :?:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » sön jun 21, 2009 11:25

Wältmeister skrev:Är Wranglerns "originalbur" godkänd? :?:
Syftar du på att det skulle vara något form av plåttak?
Eller är den byggd enligt SBF:s reglemente gällande burar?
http://web.sbf.se/regler/visaregler.php?id=12
http://web.sbf.se/regler/up/12/ORC_TK.pdf

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » sön jun 21, 2009 11:32

Nej, jag menar den rörställning som en Wrangler är försedd med som standard/original. :wink:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Skriv svar