Jeep zj -95 "Hailie"

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

MudCrawler33
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: fre jul 10, 2020 0:16

Jeep zj -95 "Hailie"

Inlägg av MudCrawler33 » ons jul 29, 2020 5:17

Hej, Detta blir min projekt/Garagetråd för min Jeep zj 5.2 -95 härefter Hailie

Jag har skruvat i ca 150 timmar för att bara sätta ihop inredning/batteri/tutor/kabel.
så att Hailie överhuvudtaget blev brukbar.

Min tanke är att bygga en offroadbil med följande spec.

1. Roughcountry Longarm kit 4" troligen med 0.75" puckar i fram
2. Dana 30 High pinion framaxel 4:88 ARB Difflock
3. Dana 44 Bakaxel 4:88 Arb Difflock
4. Bygga om fördelninsglådan np249 till en np242
(har jag rätt nu när jag tänker att jag med flit skall kunna flytta isär fram och bakaxel så jag får en längre hjulbas?)
mest intressant är det ju fram där det redan nu tar i när man ger ca 70% rattutslag.
Men även bakaxeln bör flyttas bakåt om 35" eller 37" ska få plats.
5. 35" eller 37" på däcken

6. Snorkel såklart.
7. Kraftigare styrdämpare?
8. Bygga om lite i nosen så att man kan flytta in bullbaren ca 7cm närmare
9. Dra upp all axel/låd ventilation under huven
10. Arbetsbelysning 360 grader
11. Takräcke/korg
12. Fullständig rost behandling på underredet (det finns inga större mängder rost nu och det ser rent och fräscht ut under
så varför inte spruta på det nu)


Ni får vänligen säga om jag har tänkt fel eller om några saker görs onödigt krångligt.
Tanken är att det skall byggas ordentligt.
Jag har haft en Zj förut 96 limited med 1" puckar och 31" däck men det är också all erfarenhet jag haft när det kommer till sånt här.

Jag slutade med snöskoteråkning pga för dyrt och för lite åkning, men terrängen lockar kraftigt.
min budget på Hailie får gärna inte överstiga 50 000sek om året.
Jag vill hålla henne besiktigad så att ett däckskifte är det enda som krävs för offroadkörning.

Jag har skruvat med motorcyklar/snöskotrar/trädgårdsmaskiner och utfört enklare reparationer på bilar
så länge jag minns. (jag vet hur man riktar en vevaxel på snöskotrar t.ex)
Jag vet hur vinkelslipen, svetsen och 5 kilos släggan fungerar.

Jag tror jag vet vad jag ger mig in på... men inte helt säker haha :P
Speciellt när det gäller fördelningslådor och axlar.

33 tusen mil har hon gått. men låter gött ifrån motorn.
Växellådan gör något konstigt mellan 1an och 2an typ frivarvar en kort stund??

Samt ett rejält klonk när man lägger i drive eller efter man bromsat och gasar.
Jag tror att ett fäste för en länkarm har ett ovalt bulthål på infästningen i chassiet.

Ett väldigt högfrekvent ljud vid ca 60 uppstår
vid 100 så kan det tjuta riktigt högt. Det är mycket svårt att lokalisera då det låter som att det kommer inne ifrån hjärnan.
men det blir tydligare och intesivare ju närmare mittpanelen man har skallen.
-Dessa saker är uteslutna... tror jag. Jordfel i stereo (frekvensen är oberoende av motorvarv)
samt om stereon startad eller inte.
Hjullager (ljudet påverkas inte om man svänger, gasar/bromsa/frihjular)
Ljudet påverkas av bilens hastighet (ljudligt kring 60kmh och 100kmh annars tyst) men kan komma och gå som det vill.
Det försvinner om det regnar t.ex
Jag misstänker någon vakumslang??

Allt som allt så landar det på ca 100 000 kr i delar

Tankar och funderingar?

Är det slöseri på pengar att bygga så på denna och jag borde kanske bara bygga det som bara kostar tid?
t.ex Fördelninslådan
så att jag kan köra med några fulltime diffar, vilka ni kan få rekommendera i så fall :)
Lite bilder från nu. https://imgur.com/gallery/MuzWSrB

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Jeep zj -95 "Hailie"

Inlägg av Iznogoud » ons jul 29, 2020 18:27

4" höjning räcker inte för större än 33" vid infjädring med justerad axelplacering, ska du dessutom flytta isär axlarna lär du höja ännu mer för att inte hjulen ska ta i skärmar vid infjädring.

Tar det i vid styrning fram har du fel ET på fälgarna eller för breda däck, jag har 13.5" breda däck och ( ET ) backspace...4"!? utan att det tar i någonstans med 4,5" höjning. Saknar dock k-hämmare fram sedan länge, så den lämnar jag utanför diskussion.

Snorkel ser ballt ut men är i mitt personliga tycke helt onödig då den mest är till för att undvika damm i luftfiltret och inte vatten.
Får man vatten i luftfiltret är nog PCM, startmotor och tändspole redan dränkt och motorn förmodat död eller döende.
Automatlådan mår säkert heller inte så bra vid den vattennivån då vatten gärna letar sig in via o-ringen vid oljestickans skarv mot lådan.

High pinion axeln är jag lite vacklande till, beroende på varför man vill byta till den.
Är det för att skydda främre kardanaxeln är det inte värt besväret då bakre kardanen är många gånger mer utsatt för våldsamma stenar, stubbar mm. Har bytt bakre kardan 2ggr själv p.g.a yttre åverkan, men inte främre.

Är det för att få en kortare kardan ( höjning kan kräva byte av kardan fram då original ofta blir för kort vid full utfjädring. ) är det en annan sak.

Jag har en HP axel liggandes som dammsamlare sedan många År som aldrig blivit monterad på min ZJ då original LP axel fungerar utmärkt ännu efter +8År offroad ( inte ens bytt en drivknut ).

Dana 44, är det en D44a är det bättre att satsa på D35 om den sitter på din original då D44a är en aluminiumaxel där axelrören kan vridas vid belastning, i diffhuset. Bättre söka rätt på en Ford Explorer axel och byta fästen på den då det är en Ford 8.8 axel= stark. Bultcirkeln är lika på den som på ZJ, och utväxlingen 3:73 om man bara kastbyter utan byte av utväxling i övrigt.

242 lådan är vekare än 249 lådan, och ger bara en fördel i mitt tycke, möjlighet till 2wd samt diffad framaxel om man kör besiktat på väg. Vid bara skogskörning är 249 lådan ett bättre val.

Longarm skulle jag nog fundera på först vid 5-6"+ höjning, upp till det duger justerbara armar gott vid borttagna k-hämmare. Upp till 3" fungerar originalarmarna ok, dock är de sköra som ägg i framkant där bussningen är inpressad.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

MudCrawler33
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: fre jul 10, 2020 0:16

Re: Jeep zj -95 "Hailie"

Inlägg av MudCrawler33 » tis aug 18, 2020 4:37

Vilket svar 👍👍 tackar så mycket.
Jag fortsätter mitt mekande och ska fundera vidare på HP axeln.

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Jeep zj -95 "Hailie"

Inlägg av Iznogoud » tis aug 18, 2020 10:40

Trodde du blev bortskrämd av mitt svar när ditt svar dröjde så länge.
Fortsätt bygg och kommentera :woot:
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Skriv svar