Riksorganisation Offroad?

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

mojje
Hemmastadd
Inlägg: 205
Blev medlem: tis maj 30, 2006 19:17
Ort: nässjö

Riksorganisation Offroad?

Inlägg av mojje » mån mar 30, 2020 14:34

Hej!
Jag har en fundering om det skulle finnas ett intresse för offroad kubbar ut i vårt avlånga land.

Skulle hitta en gemensam plats att dela information och idéer och arbeta för att öka intresset för vår hobby.

Som exempel:
Som jag sätt här i forumet är försäkringsfrågan på våra offroad arrangemang en fråga som dyker upp i jämna mellanrum, så kan vi kanske gemensamt ta fram en lösning med ett försäkringsbolag som är anpassat för vår hobby
.

Känner att dom alternativen vi har idag är inte så intressant.

Och tyvärr måste vi ju inse att vi har en dålig trend, tror att med mer gemensamt arbete går det att bryta trenden så att vi kunde syns mera utåt och få in ny intresserade offroad entusiasters.

Det fanns förr en organisation innan vi gick med i SBF som jag har för mig den hette SORF kanske finns någon här som känner till hur den organisationen arbetade vi kanske kan bygga vidare på, eller hitta på en ny lösning som är anpassad för våran verksamhet idag, finns säkert många lösningar.

Tycker att de flesta offroad klubbar har inte någon gemensamt med svenska bilsportförbundet.

Och tyvärr jobbar dom inte för vår hobby och vi kan nog i de flesta fall likna lite mera med en crusning än en biltävling.

Skulle gärna att man sprider detta och har en diskussion i era klubbar och vi kan ha en seriös diskussion.

Finns säkert många som har haft tankar och idéer så jag hoppas att det inte bara jag har funderat på detta.

Mojje
medl Nsor

Magne74
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jul 08, 2018 17:10

Re: Riksorganisation Offroad?

Inlägg av Magne74 » mån mar 30, 2020 21:26

Bra initiativ! Mig veterligen finns de inte ens en klubb i min halva av landet... Men jag följer tråden ändå!
Lada Niva -88 "Rubelgrinet"
L200 -99

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Riksorganisation Offroad?

Inlägg av gubbstrutten » tis mar 31, 2020 11:28

mojje skrev: mån mar 30, 2020 14:34 Hej!
Jag har en fundering om det skulle finnas ett intresse för offroad kubbar ut i vårt avlånga land.

Skulle hitta en gemensam plats att dela information och idéer och arbeta för att öka intresset för vår hobby.
I princip är du rätt ute - i praktiken tror jag inte att det fungerar.
"Folk" vill inte engagera sig - bara köra.
Som exempel vill jag nämna att f d "husorganet" 4WD lades ner p g a bristande intressenter/prenumeranter.
Chefredaktören Peter Öjerskog drev härutöver sina Terrängtouringar över i stort set hela södra delen av Sverige.
Företrädesvis på miltärens terrängkörningsområden, vanligtvis inte så "svåra", utan mera anpassade till "amatörer".
Inkörsporten till min hobby vid sekelskiftet.
Peter driver som bekant fortfarande SOT en gång om året, men inte längre till midnattssolen i Kiruna.
Offroadklubbarna BAZUKI, R4WD (Rosersbergs Four Wheel Drive) och Rimbo Off Road Club är nerlagda.
Inte p g a bristande körintresse utan p g a bristande organisationsintresse.
Försökte själv, tillsammans med andra offroadentusiaster, bilda en offroadklubb som skulle ha sin hemvist på Sandlycke.
Men efter några möten rann det hela ut i sanden.
Dock fortsätter vi att "oorganiserat" köra på Sandlycke, som Stefan Petterson upplåter sista lördagen i månaden.

Att vår hobby behöver utvidgas är vi många som är överens om.
Bästa sättet tror jag är att göra som förr, d v s "lura in" ägare av "vanliga" 4x4-bilar utan fördelningslåda.
Få dem att "få smak" på skogens frestelser i spår som deras bilar medger och deras egen förmåga tillåter.
Med tiden, efter en gång i spenaten ibland, skor de om sina bilar med AT-däck.
Så gick det för mig för ett par decennier sedan och en Terrano II.

Några försökte blåsa liv i en efterföljare till 4WD, ett lovvärt initiativ, som jag gärna hade prenumererat på, men tyvärr rann det ut i sanden.

Vi får vara tacksamma och glada för att detta forumet lever och fungerar.
SLRK, JCS och Jeepsweden, tillsammans med flera andra "övriga" bilforum, för en tynande tillvaro.
Undantaget är Lada-Niva som fortfarande blommar.

Nu vill jag med ovanstående reflexioner inte så undan benen för din(ts) idé.

Ser fram mot att fler delger sina åsikter, idéer och önskemål i den här tråden.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Riksorganisation Offroad?

Inlägg av klirre » ons apr 01, 2020 6:24

Hej, jag har också fnulat på samma sak. Dock är det som den gamla räven Gubbstrutten säger. Det är ytterst svårt att få folk att vilja engagera sig mer än ett litet tag. Min personliga teori är att det är så pga att många har offroaden som en "bihobby" allt att de faller ifrån efter tag. Men jag skulle gärna se att det blev verklighet.

MVH//Klirre
If in doubt, Flat out!

mojje
Hemmastadd
Inlägg: 205
Blev medlem: tis maj 30, 2006 19:17
Ort: nässjö

Re: Riksorganisation Offroad?

Inlägg av mojje » ons apr 01, 2020 9:55

Säger inte det är lätt, men man måste ju så ett frö och vill man förändra måste man engagera sig och jag tror att det är svårt att stå en och en, men en gemensam kraft blir ju starkare även att vi är en lite grupp när det gäller hobby verksamhet.

Sen håller jag med att sen 4Wheeldrive försvann, försvann även dela av offroad Sverige, tycker det är lite dåligt vi får ju inte ense en notis i någon av dom andra motortidningarna i Sverige, med tanke på att det är ju träffar nästan varje helg bordet kunna finnas plats för några sidor i någon av dessa.
Och för mig har det blivet en liten nystart med Overlandning och tycker det är fantastiskt trevligt och följer en del svenska på sociala medier och gör jättefina reportage som säker skulle plats i en tidning.

Men jag tror att alla i som håller på med offroad skulle gynnas av att vi fick lite bättre sammanhållning över hela landet i någon form.
medl Nsor

Skriv svar