Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

P.Frowling
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jan 12, 2020 14:42

Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport

Inlägg av P.Frowling » sön jan 12, 2020 16:24

Hej allihopa! Ny här på forumet :D

Jag sitter nu och letar efter en bra bil att bygga en overlander av, Mitsubishi pajero har verkligen fångat mitt öga! Då kommer vi bara till den stora frågan! Sport eller wagon?

Jag har ca 60k att röra mig med, ser ut som man får mer för pengarna med en sport.
Så ni som har erfarenhet av dessa bilar får gärna skriva några för och nackdelar med båda bilarna. Jag kommer även att använda denna bil för att åka till och från jobbet med.

Tack på förhand!

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport

Inlägg av Danne » mån jan 13, 2020 4:59

Sport är i mina ögon en snik Pajero.
En Wagon har bättre och mer utrusning än vad Sporten har.

En Wagon har som tex alltid Diffspärr medans en Sport har som bäst LSD i bakaxeln.

En Wagon har dessutom vad jag vet alltid Super select låda, vilket innebär att du har öppen mittdiff att välja på medans en Sport alltid har låst mittdiff om du har 4x4 i.

En Wagon har fler och bättre motor alternativ.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

P.Frowling
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jan 12, 2020 14:42

Re: Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport

Inlägg av P.Frowling » mån jan 13, 2020 5:54

Danne skrev: mån jan 13, 2020 4:59 Sport är i mina ögon en snik Pajero.
En Wagon har bättre och mer utrusning än vad Sporten har.

En Wagon har som tex alltid Diffspärr medans en Sport har som bäst LSD i bakaxeln.

En Wagon har dessutom vad jag vet alltid Super select låda, vilket innebär att du har öppen mittdiff att välja på medans en Sport alltid har låst mittdiff om du har 4x4 i.

En Wagon har fler och bättre motor alternativ.
Tack för de snabba svaret! Låter som att wagon kanske är mer de jag söker isf, men hur är de invändigt då tex, är wagon större? Fäller nån av dem baksätet helt plant? Finns de bra med delar till båda för ombygnad? (höning och sånt typ)

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport

Inlägg av Lars 9k » mån jan 13, 2020 19:36

Kolla in lite av de olika Pajerobyggena, som finns här.

https://www.overlanding.nu/forum/index. ... he-garage/
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

P.Frowling
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jan 12, 2020 14:42

Re: Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport

Inlägg av P.Frowling » mån jan 13, 2020 20:56

Lars 9k skrev: mån jan 13, 2020 19:36 Kolla in lite av de olika Pajerobyggena, som finns här.

https://www.overlanding.nu/forum/index. ... he-garage/
De ska jag göra! :D

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport

Inlägg av Danne » ons jan 15, 2020 4:59

Skulle säga att Wagon är större. Den är som i regel sju sitsig och fäller man ner bakre soffraden och dom bakersta sätena blev det ganska plant, i alla fall på min 97:a. Gick att sova där i alla fall :)
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport

Inlägg av Asfalsts indianen » ons jan 15, 2020 10:37

Bruxar en Sport sen 5,5år och ca 5’000mil. Kort sammanfattat är jag sjukt nöjd med min. :tumbup:

Att en Wagon är bättre på det mesta kan jag nog hålla med om. Men sett till priset får man mycket bil för pengarna.

Det jag gillar är enkelheten. Ju mindre saker som kan gå sönder, desto bättre. Speciellt för en bil som får gå i lite tuffare miljöer. Visst, jag har saknat låsbara spärrar någon enstaka gång i skogen. Men jag kör inte i värre terräng än att jag alltid kunnat ta mig hem med hel bil. Sen är det lite marigt att få till bra ställe att montera vinsch på. Men det är kanske likadant med Wagon om inte heller har ramben som sticker ut framför kofångaren.
Har inte provat hur Super Select lådan fungerar. Men det är som Danne säger, lägger du i 4X4 så är mittdiffen låst. (Har faktiskt inte tänkt på om det är i både 4X4H & 4X4L? Vet att det är så i 4X4L i alla fall.) Inget stort problem egentligen då jag alltid kör med 2X4 om det inte är riktigt halt eller man är och leker i skogen. Och då spelar det ju ingen roll.

Sporten är inte jättestor. Det märks speciellt på invändiga höjden. Den är ganska låg i taket. Bagaget är helt OK, i alla fall om man fäller baksätet. Sen finns det någon variant av ”sovläge” på framstolarna. Man ska tydligen kunna fälla de helt plant bakåt. Har dock aldrig haft behovet att övernatta i bilen, då bilen alltid har tagit mig hem. :wink:

Tillgången på vanliga reserv- och slitdelar är inga problem. Finns dessutom ganska mycket på skrotarna om man skulle behöva större delar till te.x. drivlinan. Men vill du ha kraftigare kofångare i plåt fram och bak så blir det genast lite svårare. Finns någon enstaka firma som sysslar med det, men är tyvärr ganska dyrt.
Att höja är enkelt. Skruva upp torsionstavarna fram och montera längre fjädrar bak så har du snabbt 2”. Sen på med ett par M/T däck och den blir riktigt ball.
Vill du glänsa så lägger du puckar mellan ram och kaross.

Om det sen är en bra pendlarbil är ju en definitionsfråga. Min drar ca 1,35 i snitt, blandat stads- & motorväg. Men då ägarkostnaderna är så låga lägger jag pengarna på bränsle i stället för värdeminskning och reparationer.

Läs gärna min tråd så får du en liten uppfattning om hur Sporten är. Och våga ställa frågor i den om du undrar något. :hello:
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport

Inlägg av Fisketorp » ons jan 15, 2020 13:19

Är det med större däck eller orginal däck den drar 1,35?

Tänkt köpa mig en nyare diesel bil då jag har hög fröbrukning och det är dags att byta min andrahands bil, kör ca 1000mil året med den coh bara korta sträckor blir det 1,33 nu när det var kallt. (Volvo v70 98a)

Då kanske man skulle överväga en Pajero v6 ändå, kan ju köra många år på mellanskillnaden :D

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport

Inlägg av Danne » ons jan 15, 2020 17:01

Min Pajero wagon 97:a med 3,0 V6 drog i snitt 1.4 l/milen under dom tre åren jag körde den.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport

Inlägg av Asfalsts indianen » tor jan 16, 2020 0:12

Fisketorp skrev: ons jan 15, 2020 13:19 Är det med större däck eller orginal däck den drar 1,35?
Vem kör original? :lol:
Skämt å sido. Jag har bara kört med mina Cooper STT 31X10,5. Men då kör jag med lätt gasfot (annars drar det iväg direkt). Men det spelar ingen roll, för bilen är verkligen ingen raket i trafiken. (Men köer hanterar den med väl godkänt.)
Dock tror jag att M/T däck är lite tungdrivna. Jag får alltid ge lite stödgas i nedförsbackar där familjebilen rullar på som bara den.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

P.Frowling
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jan 12, 2020 14:42

Re: Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport

Inlägg av P.Frowling » tor jan 16, 2020 12:09

Var och testkörde en sport för ett par dagar sen! Riktigt härlig bil enligt mig, sambon tyckte inte riktigt samma xD Man kan inte riktigt jämföra en pajero sport med en xc90 när de kommer till komfort... Men inväntar möjligheten att testa en wagon innan jag bestämmer mig! :)

MrRenberg
Användare
Inlägg: 17
Blev medlem: mån aug 27, 2018 22:26

Re: Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport

Inlägg av MrRenberg » tor jan 16, 2020 22:40

Hur långt tillbaka har super selectlådan funnits i lwb? Finns det på alla 95or eller gick det välja olika lådor?

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport

Inlägg av Danne » fre jan 17, 2020 4:59

Super select kom till gen 2 av Pajero som kom 91 eller 92 tror jag.
Vad jag vet så var det standard i Sverige men har sett dom utan på nätet i typ England så det förekom tydligen snålvarianter.

Men man ser på spaken om det mot förmodan skulle vara utan, då ser den ut som den gör i Sporten.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

MrRenberg
Användare
Inlägg: 17
Blev medlem: mån aug 27, 2018 22:26

Re: Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport

Inlägg av MrRenberg » fre jan 17, 2020 10:53

Förlåt att jag trådkapar en aning, men då jag nyligen sålt min 4x4 och har exakt samma funderingar, och vet att Danne är kunnig ser jag ingen anledning att starta en egen tråd. Då mina eventuella frågor kanske också besvarar någon av dina, :)

Hur fungerar super selectlådan? Är den smartare än gammeldax 4x4. (att den har någon torsen eller LSD av något slag? Eller är enda skillnaden öppen mittdiff? Vet att lwb har diffspärr och sport diffbroms. Men är det någon mer skillnad än vara öppen mitt?

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Mitsubishi Pajero Wagon eller Sport

Inlägg av Danne » fre jan 17, 2020 22:10

Just super select är vad Mitsubishi kallar sin växellåda och har inget med att göra vad bilen har för övrig utrustning. Pajero Wagon gen 2 och tror även 3 har låsbar diff bak som standard på Svensksålda bilar.

Super select ger dig fler lägen på växelspaken till fördelningslådan än vad en traditional låda har.
Du har 2x4 Hög, 4x4 hög med öppen mitt diff, 4x4 hög med låst mitt diff och 4x4 låg med låst mitt diff.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Skriv svar