Unimog 404 axlar Ombyggnads GUIDE

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

suzukiludde
Användare
Inlägg: 62
Blev medlem: ons feb 24, 2016 12:42
Ort: Vaggeryd

Unimog 404 axlar Ombyggnads GUIDE

Inlägg av suzukiludde » lör jan 04, 2020 21:14

Tänkte visa hur jag gjorde om mina 404 axlar med vänd framaxel, 6x139,7 bultmönster, skivbromsar, vanliga kardaner obitrol. Tror detta gäller en på 411 axlarna.

Grundobjekt, 404 axlar. Under ligger en Suzuki samurai axel som jämförelse
Bild

Vändning av framaxel
1: Plocka isär framaxeln. Lossa bultarna där portaldelen börjar och dra ut dem. lossa diffen och lirka ut den (kan ta en stund..),
Bild

Bild

Diffen
2: Plocka isär diffen och klyv den. så kronhjulet är löst och du har två halvor.
Bild

Bild

Sen tar med den halvan av diffen som kronhjulet inte sitter på, den som inte är stiftad. Sätt upp den i svarven och svarva ner centreringen ca 1-2mm till kronhjulet glider på.
Bild

Sen monterar man ihop den på samma sätt som den togs isär
Bild

Ihopsättning
3: För att få ihop axeln igen så behöver man slita ur "flänsen" av axelhuset för att få i diffen. Så slipa ur en spår för kronhjulet så får man i den efter lite pill. Sedan är det bara att trä på portaldelarna.
Bild


Stryrning Obitrol

Slaget på dessa axlar var 190mm. Där av valde jag en 200mm 60/30 kolv ifrån Fredrik Mahlin.

Måtta in kolven i den höjd man tycker bli bra till ditt bygge. I mitt fall kommer ramen så pass långt ner så jag satta min relativt långt ner.
Bild

Inre styrleder använde jag Fredriks egna leder och Unimog original yttre. Styrarmarna är unimogs egna som jag flippat och satt tvärt om så dem kommer på utsidan.
Bild

Bild

Kardan ombyggnad

Original unimog kardaner krävs för detta sättet jag gjorde på.
1: Ta splains delen av kardanen och kapa av den i svetsskraven, Sätt sedan upp den i svarven för att svarva av snittet för att få en helt rak yta.
Bild

2: Ta sedan en tjock platta och svetsa på biten som är runtkapad passande dem knutar du valt. Jag tog en 12mm platta. Sätt sedan upp den i svarven igen och kör den helt rund och svarva ut centrering till knuten.
Bild

3: Ta sedan ytterhöljet och kapa av det så nära som möjligt knuten för maximalt skydd.
Bild

4: För att få det tätt så tog jag en packbox (art nr RT05006508CC på Indoma)
Tog Kardandelen och svarvade ner ytan till innermåttet och bearbetade den få fint som jag kunde med dem medel jag hade.
Sedan tog jag Skyddshöljet och svarvade inidan av den så packboxen passar med liten knackning
Bild

Bild

Bild

Jag valde att använda Volvo kardaner.
Bild

Skivbroms konvertering

1: ta av navet från axeln. Bulten är en 55mm och jag använde en vanlig ringnyckel och förlägnare för att lossa den hemma. Ta sedan stora avdragaren och dra av det.
Bild

2: Svarva ner navet tills hela ytan där original bultarna sitter. Sen svarva jag inåt på navet för att få en kant för att få en centrering av skivan.
Bild

Sedan tar jag skivan och svarvar av navhålet tills skivan glider på navet. Skivan jag använder är Toyota hj60 302mm skivor.
Bild

3: För att få ut nya bultmönstret så svarvade jag ut en hylsa som passade exakt i skivan hål till ett passande mindre borr. Sedan tog jag och la på skivan och la en svetsloppa så skivan sitter fast. Sedan tar jag hylsan och borrar så man får en markering på varje bulthål. så sedan bort loppan med hammare och borra sedan ut bultmönstret efter markeringar som du fick fram.

Bild

Bild

Välj sedan gänga och gänga till alla hålet, Även hål för att dra fast skivan.
Bild

Bild

4: Oken jag använde provade jag fram mig på många olika pga att portalhuset är enormt.. Men slutade med att ett Toyota hj60 ok gick att få dit med lite modd.

Köpte nya ok och belägg ifrån autodoc efter provat med ett dåligt ok som mall.
Öronen på oken har jag slipat ner så kanten på bulten går precis fritt emot axelhuset. Jag slipade och fick så att ca 1-2mm av belägget ligger utanför kanten på skivan.
Tog sedan 6mm plåt och slipade till ett par fästen och slipade ur dem för bra passform runt huset. Sedan tog jag tryckluft för centrering sen svetsade jag på dem. Helsvetsa och slipa ur så bultarna får plats igen. Blir bra tajt men får bra bromsverkan med fyra 4kolvs ok.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Detta är hur jag gjorde hemma i garaget. Verktyg var enbart Svarv, Pelarborr, Gängsnitt svets mm.

Hoppas det hjälper någon då man ser att det börjar dyka upp lite ler axlar på byggen.

Bygget i sin helhet finns här dem som vill se det
http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=63899

Mvh Ludvig Seger
Värnamo Jeep Klubb
"Laga aldrig något som inte är sönder"
- Suzuki samurai -87