Nya Jimny/2019

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av gubbstrutten » fre okt 04, 2019 12:48

lasse_c skrev: fre okt 04, 2019 11:12 Hej på er!

Bullbar monterad, tillsammans med en enklare ledramp. Bokat tid för underredsbehandling.

Sparade en omgång alufälgar när jag sålde 2005:an. De passar i centrumhål och bultmönster men lägger däcket 20mm längre in... Dessutom har jag 80% kvar av 205/70/15 dubbdäcken... Får gå i vinter, eller tänker jag helt fel om inpressningsdjupet?, men hur gör ni med däck? Drömmen hade väl varit 195/80/15 äkta MoS med lite rejält mönster det hittar jag inga. Vad satsar ni på? Jag hade Cooper AT3 på den förra som sommardäck men de rök när jag sålde bilen. Jag kör inte offroad men sämre skogsvägar, åkrar och liknande samt till och från jobbet.

Lasse
Inte samma ET/inpressningdjup på "3:an" och "4:an"? :o :shock: :? :( :evil:
Dina "sparade" alufälgar, är det Suzuki original, eller är det "pirat-/eftermarknadsfälgar"? :roll:
Kan det vara så att fälgarna tidigare suttit på en Lada Niva(som har ett betydligt större positivt ET/inpressningsdjup)?
Är dom 15" eller 16"?
Alternativet till att köpa ny fälgar med rätt(mindre) ET/inpressningsdjup är att skaffa "spacers".
Kör själv med 25 mm spacers och piratfälgar från Lada Niva med 215/70-15" Michelin X-ICE på min "3:a".
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

lasse_c
Användare
Inlägg: 18
Blev medlem: sön dec 09, 2012 16:09

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av lasse_c » fre okt 04, 2019 15:13

Jag får nog kolla igen. Det är 15 tums originalfälgar. Det står OFF 25 på de gamla. När jag mätte från anligget till fälgens ytterkant, på insidan, fick jag 20 mm skillnad. (nio resp elva cm). Samma måttskillnad när jag mäter från anligg till fälgens utsida (8 resp 6 cm). När jag kollar på nätet så ska det vara samma ET (kollade via reg-numren på gamla och nya bilen, det ska vara ET22 på båda).

Men som vanligt när det gäller mig och det tekniska, jag kan ha gjort tok... På lokala däckfirman sa de att de gamla fälgarna funkar, i alla fall med de mindre däcken. De tom provmonterade och kollade. Hur vet jag om jag måste flytta ut fälgen med spacer? Svänga fullt och se så inget tar i?

tfiws
Användare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör apr 13, 2019 20:40

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av tfiws » fre okt 04, 2019 15:29

Original Jimmy 2019 aluminium fälgar et 5.
Använde denna när jag köpte vinter hjul.

https://www.willtheyfit.com/?width=195& ... ffset2=-19

erisan
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: mån dec 10, 2018 7:48

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av erisan » fre okt 04, 2019 20:09

Nu när snön kom lite tidigare än väntat här så fick jag köpa lösa vinterdäck som ska monteras på originalfälgarna efter helgen... så får jag beställa nya original och trycka dit sommardäcken på. Men har också bokat in tidigaste tiden för att kapsla in underredet i november :o

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av Robe » tor okt 10, 2019 13:51

Hur många här är det som äger den nya Jimnyn? Någon som bor i (eller i närheten av) och är intresserad att låna ut sin Jimny för att utveckla ett höjningskit/stötdämpare tillsammans med Öhlins? :beer:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Pedro
Användare
Inlägg: 29
Blev medlem: tis okt 30, 2018 13:17

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av Pedro » fre okt 11, 2019 7:25

Tjena Robe.

Jag har en ståendes på Alicantes flygplats.. semester och utveckling? Har boende att erbjuda/byta mot högre Jimny:)

/ Pedro
Dodge RAM LTD 1500 5,7 Hemi -18
Tesla Model X Performance -20
Audi TT Roadster Q -16
Jimny JLX Aut -19

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av gubbstrutten » fre okt 11, 2019 8:41

erisan skrev: fre okt 04, 2019 20:09 Nu när snön kom lite tidigare än väntat här så fick jag köpa lösa vinterdäck som ska monteras på originalfälgarna efter helgen... så får jag beställa nya original och trycka dit sommardäcken på. Men har också bokat in tidigaste tiden för att kapsla in underredet i november :o
Vad menar du med att "kapsla in underredet"?
Montera en skydds-/hasplåt?
I så fall vill jag tipsa om hur du gör det prisbilligast.
Mät upp och gör en mall till en plåt som går något utanför rambalkarna *) och begränsas av infästningarna av "skiftnycklarna"/länkarmarna.
Låt plåten vara något = 3 cm - "bukig"/böjd neråt = från fördelningslådan.
Materialet kan vara 4 eller 5 mm fartygs-/härdad aluminiumplåt.
Absolut inte aluminiumdurkplåt, den är för mjuk.
Har man råd kan man ta 3 mm Hardox.
Fästes i rambalkarna med 7 mm självgängande skruvar (måste förborras).
I mitt fall 6 st skruvar = 3 på var sida.
(att det i mitt fall blev just 7 mm skruvar beror på överskott av bakskärmskruvar till Citroen 2CV :lol: )
Plåten kan nog fås tillklippt och böjd av de flesta smidesverkstäder, som förmodligen kan tillverka plåten av resterna som blivit över av någon större plåt.
600:- fick jag ge(men jag avböjde kvitto).
"Färdiga" plåtar lär kosta minst 5 gånger så mycket inkl frakt..
Bara ett tips. :tumbup:

*) Har även funderat på att låta plåten på bredden bli så bred att den skyddar sidobalkarnas/"trösklarnas" undersidor.
Men då måste man nog ta 5 mm plåttjocklek.:?
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av Robe » fre okt 11, 2019 8:55

Pedro skrev: fre okt 11, 2019 7:25 Tjena Robe.

Jag har en ståendes på Alicantes flygplats.. semester och utveckling? Har boende att erbjuda/byta mot högre Jimny:)

/ Pedro
Hade inte varit helt fel! :beer: Men utvecklingen behöver tyvärr ske i Upplands Väsby (prototyper, testvägar, testbanor osv). Du får roadtripa upp hit :mrgreen:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Pedro
Användare
Inlägg: 29
Blev medlem: tis okt 30, 2018 13:17

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av Pedro » fre okt 11, 2019 9:01

Haha.. antog ni ville ha den på plats i Svea. Annars ett trevligt alt. för oss båda.

Roadtrip 330mil med BFG Mud&Terrain är inte nått jag drömmer om.. vilken plåga!

/ Pedro
Dodge RAM LTD 1500 5,7 Hemi -18
Tesla Model X Performance -20
Audi TT Roadster Q -16
Jimny JLX Aut -19

erisan
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: mån dec 10, 2018 7:48

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av erisan » lör okt 12, 2019 9:12

gubbstrutten skrev: fre okt 11, 2019 8:41
erisan skrev: fre okt 04, 2019 20:09 Nu när snön kom lite tidigare än väntat här så fick jag köpa lösa vinterdäck som ska monteras på originalfälgarna efter helgen... så får jag beställa nya original och trycka dit sommardäcken på. Men har också bokat in tidigaste tiden för att kapsla in underredet i november :o
Vad menar du med att "kapsla in underredet"?
Montera en skydds-/hasplåt?
Ah! Inget sånt komplicerat, bara kladda dit en massa dinitrol eller va det nu är så jag inte rostar sönder på alla saltade vägar här omkring :)

Pedro
Användare
Inlägg: 29
Blev medlem: tis okt 30, 2018 13:17

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av Pedro » lör okt 12, 2019 13:25

Bjuder på en bild så här på lördagen:) Måste erkänna att Jimny'n är nått helt annat än alla bilar jag har och haft..

Trevlig lördag alla Jimnyfreaks!:)

Bild

/ Pedro
Dodge RAM LTD 1500 5,7 Hemi -18
Tesla Model X Performance -20
Audi TT Roadster Q -16
Jimny JLX Aut -19

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av gubbstrutten » sön okt 13, 2019 9:12

"Tittade in" till en Suzukihandlare i går.
Har mejlat, eftersom de inte svarar på telefon, till Suzuki Sverige med förfrågan om det går att beställa Jimny 4 med lilla motorn = 660 cc/Kei Car.
Fick mejlsvaret:
"Nya Suzuki Jimny(4:e generationen med lilla motorn) finns att beställa hos Suzukiåterförsäljarna".
Slut på citat.
Suzukiåterförsäljaren var helt oförstående till det mejl jag erhållit från Suzuki Sverige, och som jag visade upp.
Han sa att återförsäljarna för en tid sedan fått besked att det inte längre går att beställa nya Suzuki Jimny 4.
Förmodligen, min tolkning efter resonemang med återförsäljaren, p g a att Jimny 4 anses osäljbar när nya skatten träder i kraft 2020.
Skatten kommer då att överstiga 10.000:- på nya Jimny 4.
Suzuki Sverige talar med kluven tunga.
Uppmanar kunder att beställa hos återförsäljare, samtidigt som man meddelar återförsäljare att det inte längre går att beställa Jimny 4?
Två avdelningar inom företaget som inte vet om vad den andra ger för utfästelser till kunder och återförsäljare.
En annan återförsäljare erkände, för några månader sedan, att efterfrågan/beställningarna på långa vägar inte motsvarat intresset vid introduktionen, då spekulanterna varseblev vägtrafikskatten.
På direkt fråga om hur många nya Jimny 4 man fått beställningar på undvek han att svara.
Återigen, tror jag, kan vi tacka miljöpartiet för att små bilar "motas i grind" på bekostnad av stora tunga "skattebefriade" bilar.
Förmodligen ingen miljöpartist som står upp och försvarar diskrimineringen av mindre och motorsvagare bilar.
Ursäkta om det blev lite politik på slutet(som vi ju ska avhålla oss från på det här forumet).
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

erisan
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: mån dec 10, 2018 7:48

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av erisan » mån okt 14, 2019 20:59

Måste ju va nån miss-kommunikation mellan Suzuki Sverige och återförsäljarna? Väldigt risig info annars.

Jag hoppas då att den kommer med en nyttigare motor för det vore väldigt tråkigt om Jimnyn skulle tas bort från marknaden p.g.a. sjukt hög skatt för en bil som majoritet har som nöjesbil/2:a bil.

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av gubbstrutten » tis okt 15, 2019 9:06

Fått mejlsvar från Suzuki Sverige.
Man beklagar, i princip, att man missförstått min fråga.
Jimny 4 med lilla motorn - 660 cc/Kei Car- är inte intypad i EU = går således inte att beställa.
Man bekräftar att en Jimny 4 MT efter årsskiftet kommer att kosta en bit över 10.000:- i vägtrafikskatt.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Pedro
Användare
Inlägg: 29
Blev medlem: tis okt 30, 2018 13:17

Re: Nya Jimny/2019

Inlägg av Pedro » tor okt 24, 2019 9:44

Att det skiljer så mycket i pris?!

Kollade pris på de röda stänkskydden med Jimny logga bak, på Suzuki här i Västerås - 1 734kr/paret. Dvs ca 3 500kr för en komplett kit.

Mailade min Suzuki dealer i Alicante - 84€/paret. Dvs ca 1 800kr för en komplett kit.

Halva priset?? Beställde självklart från ESP.

Har även köpt denna "bullbar-bak", https://trucker.se/styling-dekorror-bak ... jimny-2019, lyckades få den svartlackerad också. Skall på inom kort..

/ Pedro
Dodge RAM LTD 1500 5,7 Hemi -18
Tesla Model X Performance -20
Audi TT Roadster Q -16
Jimny JLX Aut -19

Skriv svar