Terrano 2
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Rutinerad
- Inlägg: 338
- Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
- Ort: Stockholm Huddinge
Re: Terrano 2
Kul att bilen kommit i rätta händer och att den används som den "ska".
Mer körbilder och bilder från bygge/reparationer uppskattas.
Mer körbilder och bilder från bygge/reparationer uppskattas.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Re: Terrano 2
TackKul att bilen kommit i rätta händer och att den används som den "ska".
Mer körbilder och bilder från bygge/reparationer uppskattas.
Kul med en kommentar
"Att-göra-listan" är lång så det kommer mera, fast i lite långsammare takt.
*Terrrano 3,0ZD 2004
*Jeep Wrangler TJ 1998
Supertrumf-nörd https://www.facebook.com/groups/1719217931461892/
*Jeep Wrangler TJ 1998
Supertrumf-nörd https://www.facebook.com/groups/1719217931461892/
Re: Terrano 2
Kul tråd, kämpa på
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Terrano 2
*Terrrano 3,0ZD 2004
*Jeep Wrangler TJ 1998
Supertrumf-nörd https://www.facebook.com/groups/1719217931461892/
*Jeep Wrangler TJ 1998
Supertrumf-nörd https://www.facebook.com/groups/1719217931461892/
Re: Terrano 2
Tack Kalle!
Den har uppfyllt förväntningarna! Alla får plats och den tar sig fram i skogen.
Gick dessutom igenom besiktningen igen i somras med blankt papper!
Den långa att-göra-listan är med andra ord inte brister utan alla idéer jag fått, haha
*Terrrano 3,0ZD 2004
*Jeep Wrangler TJ 1998
Supertrumf-nörd https://www.facebook.com/groups/1719217931461892/
*Jeep Wrangler TJ 1998
Supertrumf-nörd https://www.facebook.com/groups/1719217931461892/
Re: Terrano 2
Haha, rolig och motiverande tråd!
Den nya formeln för bästa terrängegenskaper:
Dekalerna - nu kan du på ett oöverträffat sätt ta dig fram i terrängen!
Precis dendär belysninggruppen som du installerat på taket (ruggigt läcker) är precis vad jag letar efter, dock det här med att gnida-sig-mot-trädet manöver, får nog väntas med. Ser stabilt ut med 8 infästningar.
Vinschinstallationen är ju fin den med.
Den nya formeln för bästa terrängegenskaper:
Dekalerna - nu kan du på ett oöverträffat sätt ta dig fram i terrängen!
Precis dendär belysninggruppen som du installerat på taket (ruggigt läcker) är precis vad jag letar efter, dock det här med att gnida-sig-mot-trädet manöver, får nog väntas med. Ser stabilt ut med 8 infästningar.
Vinschinstallationen är ju fin den med.
Eskilstuna
Mitsubishi Pajero v80
Overlanding/Offroad
Garagetråd: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010
Nya inlägg
Mitsubishi Pajero v80
Overlanding/Offroad
Garagetråd: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010
Nya inlägg
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Terrano 2
Helt underbar tråd som jag tyvärr missat. Älskar när man lägger ned det arbetet å det blir både snyggt och funktionellt. Kul att du delar med dig med bilder och info, det kan bli till stor skillnad för någon i framtiden.
Mvh//Klirre
Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!
Re: Terrano 2
Tack, kul att du gillar den…
Gnida-sig-mot-trädet manövern är inget jag praktiserat ännu. Och kanske inget jag eftersträvar heller
Det närmaste jag kommit är nog för många år sedan när jag hade en Volvo Valp och intet ont anande körde ner ena framhjulet i ett ståvärn. Fast det var mer av karaktären gnida A-stolpen mot kanten på gropen..
Borde inte vara omöjligt med någon liknande vinsch-installation på Pajeron gissar jag? Är väl en del luft mellan kylare och kofångare där?
*Terrrano 3,0ZD 2004
*Jeep Wrangler TJ 1998
Supertrumf-nörd https://www.facebook.com/groups/1719217931461892/
*Jeep Wrangler TJ 1998
Supertrumf-nörd https://www.facebook.com/groups/1719217931461892/
Re: Terrano 2
J-AXELL skrev: ↑tis nov 12, 2019 16:07
Gnida-sig-mot-trädet manövern är inget jag praktiserat ännu. Och kanske inget jag eftersträvar heller
Det närmaste jag kommit är nog för många år sedan när jag hade en Volvo Valp och intet ont anande körde ner ena framhjulet i ett ståvärn. Fast det var mer av karaktären gnida A-stolpen mot kanten på gropen..
Jo tack, det finns mycket luftutrymme att ha grejer i! Funderar på att byta stötfångare och ha winch i den, med anledning att stötfångaren går så himla långt ner och gömmer hjulen duktigt (+mer stöttålighet).
Eskilstuna
Mitsubishi Pajero v80
Overlanding/Offroad
Garagetråd: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010
Nya inlägg
Mitsubishi Pajero v80
Overlanding/Offroad
Garagetråd: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010
Nya inlägg
Re: Terrano 2
Ok, det duggar inte direkt tätt mellan uppdateringarna men så var det ju också ganska mycket som stod still i världen under corona-pandemin. Här kommer i alla fall några inlägg som visar att bilen inte är död utan att det händer lite smått och gott.
*Terrrano 3,0ZD 2004
*Jeep Wrangler TJ 1998
Supertrumf-nörd https://www.facebook.com/groups/1719217931461892/
*Jeep Wrangler TJ 1998
Supertrumf-nörd https://www.facebook.com/groups/1719217931461892/
Re: Terrano 2
Dragbalk
Själv fastnar man ju aldrig men i skogen kan det ju bli att man ibland behöver dra loss någon annan.
En dragkrok funkar men är inte det optimala att fästa en stropp i. Det hade ju varit fräckare med en american-style reciever hitch med en biffig schackel.
Pga av att bilen både är fjädringshöjd och karrosshöjd så har dragkroken blivit varken fågel eller fisk... Den sitter för högt för att ett vanligt släp ska gå plant och den ser samtidigt ut att ha trillat ner en bit från kofångaren. Dessutom är den lätt att bli hängande på.
Lite undersökning visade också att under den flagnande pulverlacken var det ganska rostangripet. Halva godstjockleken borta på sina ställen.
En ny balk skissades upp. Höjd i förhållande till infästningspunkterna i ramen så att den återigen sitter smutt under kofångaren och med fästen för diverse schackel. Lite mer markfrigång men ändå skydd så man inte fläker sönder kofångarplasten om det blir markkänning. Den gamla dragkroken går fortfarande att montera på den nya balken för besiktning.
Tillverkning:
Färdigt:
Lite piercing-vibbar på det här kortet...
Tanken är inte att köra med allt det här skrotet dinglande men om man hamnar så att det är lämpligare att koppla åt sidan än i mitten så finns möjligheten.
I receivern kan man sätta andra roliga prylar med. T.ex. en portabel winch, en bit fyrkantsrör med 50mm kula på för att få dit en cykelhållare bakom reservhjulet, eller kanske en hammock.
Själv fastnar man ju aldrig men i skogen kan det ju bli att man ibland behöver dra loss någon annan.
En dragkrok funkar men är inte det optimala att fästa en stropp i. Det hade ju varit fräckare med en american-style reciever hitch med en biffig schackel.
Pga av att bilen både är fjädringshöjd och karrosshöjd så har dragkroken blivit varken fågel eller fisk... Den sitter för högt för att ett vanligt släp ska gå plant och den ser samtidigt ut att ha trillat ner en bit från kofångaren. Dessutom är den lätt att bli hängande på.
Lite undersökning visade också att under den flagnande pulverlacken var det ganska rostangripet. Halva godstjockleken borta på sina ställen.
En ny balk skissades upp. Höjd i förhållande till infästningspunkterna i ramen så att den återigen sitter smutt under kofångaren och med fästen för diverse schackel. Lite mer markfrigång men ändå skydd så man inte fläker sönder kofångarplasten om det blir markkänning. Den gamla dragkroken går fortfarande att montera på den nya balken för besiktning.
Tillverkning:
Färdigt:
Lite piercing-vibbar på det här kortet...
Tanken är inte att köra med allt det här skrotet dinglande men om man hamnar så att det är lämpligare att koppla åt sidan än i mitten så finns möjligheten.
I receivern kan man sätta andra roliga prylar med. T.ex. en portabel winch, en bit fyrkantsrör med 50mm kula på för att få dit en cykelhållare bakom reservhjulet, eller kanske en hammock.
*Terrrano 3,0ZD 2004
*Jeep Wrangler TJ 1998
Supertrumf-nörd https://www.facebook.com/groups/1719217931461892/
*Jeep Wrangler TJ 1998
Supertrumf-nörd https://www.facebook.com/groups/1719217931461892/
Re: Terrano 2
*Terrrano 3,0ZD 2004
*Jeep Wrangler TJ 1998
Supertrumf-nörd https://www.facebook.com/groups/1719217931461892/
*Jeep Wrangler TJ 1998
Supertrumf-nörd https://www.facebook.com/groups/1719217931461892/
Re: Terrano 2
Rostlagning
Så var det dags att fixa till infästningen av tvärbalken som håller de övre bakaxelstagen. Det har varit risigt ett tag men gått igenom besiktningen med förklaringen att även om fästet ser bortrostat ut på insidan av ramen så sitter “röret” stabilt på utsidan av ramen!! …troligtvis kanske
På passagerarsidan räckte det med en ny “innergavel”
Men på förarsidan fick jag kapa bort allt och börja med att skarva på 15 cm nytt rör. Gavlarna är utskurna med plasmaskärare från Lidl(!). Mycket smidigare än att stå och skava ut rundade former med vinkelslip.
Så här blev slutresultatet. Inte så upphetsande men stabilt, istället för uppruttet
Så var det dags att fixa till infästningen av tvärbalken som håller de övre bakaxelstagen. Det har varit risigt ett tag men gått igenom besiktningen med förklaringen att även om fästet ser bortrostat ut på insidan av ramen så sitter “röret” stabilt på utsidan av ramen!! …troligtvis kanske
På passagerarsidan räckte det med en ny “innergavel”
Men på förarsidan fick jag kapa bort allt och börja med att skarva på 15 cm nytt rör. Gavlarna är utskurna med plasmaskärare från Lidl(!). Mycket smidigare än att stå och skava ut rundade former med vinkelslip.
Så här blev slutresultatet. Inte så upphetsande men stabilt, istället för uppruttet
*Terrrano 3,0ZD 2004
*Jeep Wrangler TJ 1998
Supertrumf-nörd https://www.facebook.com/groups/1719217931461892/
*Jeep Wrangler TJ 1998
Supertrumf-nörd https://www.facebook.com/groups/1719217931461892/