GMC Jimmy, går som en hink sk*t

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Rille
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons jul 06, 2011 12:54

GMC Jimmy, går som en hink sk*t

Inlägg av Rille » tis aug 13, 2019 17:42

Hej!

Gjorde en chansning förra veckan och köpte på mig en GMC Jimmy -92 med en 4.3l v6 (lb4 4.3l vortec v6)

Både jag och far min blir tokiga, ska försöka gå igenom symptomen och vad som är bytt/undersökt hittills.

Bilen startar, har inga som helst missljud eller låter illa, förutom att den är lite kinkig på tomgång och att avgassystemet har läckage, MEN därimot så har den ingen som helst kraft ( jag överdriver inte, det tar kanske 30 sekunder att öka från 30-40km/h), Det luktar soppa om den, och den misständer emellanåt när man varvar upp den, det är knappt så den kommer framåt, och som sagt, inga som helst andra missljud eller konstigheter.
När man kickar ner Kick-Down:en därimot så går den som ett j*vla spjut utan varken missljud eller misständningar. Släpper man upp gasen igen så är det som att all ork försvinner.

Började första dagen att byta alla tändstift, alla tändhattar, fördelarlock, rotor, termostat och även 2 olika givare, 1 utav givarna var vattentempgivaren, och den andra ECU givaren (Tror jag den heter, sitter precis bredvid termostathuset)? Utan någon som helst skillnad, Kan även tillägga att bilen verkar gå varm, och att digitalmätarna vekar fungera men registrerar inga värden, tempmätaren visar inget värde, oljetrycksmätaren står i topp, och batteri-voltmätaren visar inget, samtliga oavsett varm eller kall bil.
Jag skulle ha bytt oljetrycksgivaren också i samma veva men hade fått fel givare.

Vi fortsatte att laborera, jag läste felkoderna som fanns manuellt som gav kod 33 - vilket verkar vara "något med MAP sensorn"
Så MAP sensorn byttes till en helt ny utan resultat.

Det sista tipset var att EGR ventilen inte fungerade som den skulle och rekommenderades att rengöra eller byta, När jag sent igårkväll skulle kolla denna så verkar det som att den plockats bort av tidigare ägare och har blivit "pluggat" av en täckplåt där egr sitter, Och av symtptomen vid "felaktig" EGR så förstår jag att bilen blir lite tröttare osv, men inte att den får en sån här typ av trötthet.

Att motorn är totalslut är inte ett alternativ då den annars både går för fint och låter för fint och hela bilen är nästintill orginal och orörd, vilket i mitt fall är ett väldigt stort plus!

Som sagt, kom gärna med något tips om vad jag kan undersöka, känns som ett väldigt simpelt fel bara men kan lokalisera det!

Tack på förhand
/ Rille
Chevrolet - Drive it like you hate it

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Re: GMC Jimmy, går som en hink sk*t

Inlägg av Strömmen » tis aug 13, 2019 22:57

Vart läcker avgasröret?hade en 240 med hål på röret efter lambdan,den fick tokfel värden och skickade in massor soppa .

Rille
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons jul 06, 2011 12:54

Re: GMC Jimmy, går som en hink sk*t

Inlägg av Rille » ons aug 14, 2019 6:37

Strömmen skrev: tis aug 13, 2019 22:57 Vart läcker avgasröret?hade en 240 med hål på röret efter lambdan,den fick tokfel värden och skickade in massor soppa .
Ja vi har varit inne på det också om lambdan är kajko, jag tror dock att mina läckage är efter lambdan, blir bilen verkligen såhär trött pga läckage efter lambdan, innan den kan jag förstå :shock:
Tack för tipset dock! :beer:
Chevrolet - Drive it like you hate it

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: GMC Jimmy, går som en hink sk*t

Inlägg av jonte_malmö » ons aug 14, 2019 11:12

Bränslepump eller bränslefilter?
Ford Explorer '98

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: GMC Jimmy, går som en hink sk*t

Inlägg av IH80 » ons aug 14, 2019 15:08

"Vi fortsatte att laborera, jag läste felkoderna som fanns manuellt som gav kod 33 - vilket verkar vara "något med MAP sensorn
Så MAP sensorn byttes till en helt ny utan resultat."

Checkade du om felkoden försvann efter bytet kanske är den där fortfarande och det är något fel med kablarna, vet inte hur många elfel och lödningar som krånglat på min cheva!

För en tid sedan hade min bil också liknande symtom vilka försvann efter att jag bytt MAF sensorn men den var bara svag i motorn de första minuterna efter uppstart
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

Rille
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons jul 06, 2011 12:54

Re: GMC Jimmy, går som en hink sk*t

Inlägg av Rille » ons aug 14, 2019 17:32

jonte_malmö skrev: ons aug 14, 2019 11:12 Bränslepump eller bränslefilter?
Har också varit inne lite på det då det från början kändes som ett fel relaterat till tändning eller bränsle, Jag har inte undersökt något av dessa du nämner än, men om jag tänker rätt (rent hypotetiskt) om filtret är dåligt eller om pumpen inte pumpar som den bör, borde inte bilen få för lite soppa då? skulle säkert inte göra saken värre såklart att byta soppafiltret, men bara vilt spekulerar ifall det kan göra såhär stor negativ påverkan?

Oavsett, tack för tipset! :tumbup: :beer:
Chevrolet - Drive it like you hate it

Rille
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons jul 06, 2011 12:54

Re: GMC Jimmy, går som en hink sk*t

Inlägg av Rille » ons aug 14, 2019 17:38

IH80 skrev: ons aug 14, 2019 15:08
Checkade du om felkoden försvann efter bytet kanske är den där fortfarande och det är något fel med kablarna, vet inte hur många elfel och lödningar som krånglat på min cheva!

För en tid sedan hade min bil också liknande symtom vilka försvann efter att jag bytt MAF sensorn men den var bara svag i motorn de första minuterna efter uppstart
Ja, det jag gjorde var att jag hade batteriet nollat, startade bilen som vanligt, och den betedde sig som en sk*
t, jag provkörde den lite för att få upp lite temp, stängde av, kollade koderna, nollade batteriet medans jag bytte map sensorn, kopplade på strömmen och gjorde samma procedur igen, bilen betedde sig exakt likadant som med "den gamla sensorn" och gav samma kod, märkte inget fuffens med kabeln heller, svårt att veta men som jag skrev tidigare är bilen överlag konstigt nog typ orörd, och verkar inte varit någon klåpare alls och pillat överallt :woot:

Har min motor en MAF sensor? Jag kanske har fått något om bakfoten men har man inte MAP eller MAF sensor och vanligtvis inte båda?
Ska undersökas, Tack för tipset! :) :beer:
Chevrolet - Drive it like you hate it

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Re: GMC Jimmy, går som en hink sk*t

Inlägg av Strömmen » ons aug 14, 2019 22:35

Rille skrev: ons aug 14, 2019 6:37
Strömmen skrev: tis aug 13, 2019 22:57 Vart läcker avgasröret?hade en 240 med hål på röret efter lambdan,den fick tokfel värden och skickade in massor soppa .
Ja vi har varit inne på det också om lambdan är kajko, jag tror dock att mina läckage är efter lambdan, blir bilen verkligen såhär trött pga läckage efter lambdan, innan den kan jag förstå :shock:
Tack för tipset dock! :beer:
Det var samma på min efter lambdan läckte det,tydligen blir det helt fel värden då.

Gelis
Hemmastadd
Inlägg: 101
Blev medlem: sön sep 03, 2006 12:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: GMC Jimmy, går som en hink sk*t

Inlägg av Gelis » tor aug 15, 2019 8:41

Mät bränsletrycket innan du börjar byta mer prylar.
Bränsletrycksregulatorn kan ge sig och då rinner soppa in i insuget.
Cheva S10 4x4 -96

Rille
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons jul 06, 2011 12:54

Re: GMC Jimmy, går som en hink sk*t

Inlägg av Rille » tor aug 15, 2019 18:35

Det var samma på min efter lambdan läckte det,tydligen blir det helt fel värden då.
Okej, ska vid tillfälle kika på detta, har en ide om att dra ur kabeln bara så borde den ju bete sig annorlunda ifall den "funkar" då, Tack igen för tipset!
Chevrolet - Drive it like you hate it

Rille
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons jul 06, 2011 12:54

Re: GMC Jimmy, går som en hink sk*t

Inlägg av Rille » tor aug 15, 2019 18:36

Gelis skrev: tor aug 15, 2019 8:41 Mät bränsletrycket innan du börjar byta mer prylar.
Bränsletrycksregulatorn kan ge sig och då rinner soppa in i insuget.
Tack, ska försöka lösa så jag kan mäta och kolla lite mer ingående med bränslet, tack för tipset!
Chevrolet - Drive it like you hate it

Rille
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons jul 06, 2011 12:54

Re: GMC Jimmy, går som en hink sk*t

Inlägg av Rille » fre aug 16, 2019 17:27

Ville bara tillägga en sak, När fördelarlocket och rotorn byttes så såg inanmätet rätt tråkigt ut, det var rostigt och sånt inte as kul ut, var inget skadat eller dyrl. Bara rostigt, Jag antar att denna del räknas som fördelaren, kan detta vara den dåliga länken?

Vilda spekulationer igen, Tack på förhand!
Chevrolet - Drive it like you hate it

jteck
Användare
Inlägg: 52
Blev medlem: mån jan 30, 2012 20:38
Ort: Marks kommun

Re: GMC Jimmy, går som en hink sk*t

Inlägg av jteck » lör aug 17, 2019 20:02

Min AMC 360 v8 spottade och small när den fick jobba lite hårdare typ vid lite kraftigare gaspådrag, vid gasen i botten och kickdown så funkade den ganska ok.
Efter MASSOR av letande och experimenterande visade sig felet vara för mycket glapp i kamkedjan och i fördelardrivningen.
bytte allt som var glapp och den funkar perfekt 8)

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: GMC Jimmy, går som en hink sk*t

Inlägg av jonte_malmö » sön aug 18, 2019 13:18

Rille skrev: fre aug 16, 2019 17:27 Ville bara tillägga en sak, När fördelarlocket och rotorn byttes så såg inanmätet rätt tråkigt ut, det var rostigt och sånt inte as kul ut, var inget skadat eller dyrl. Bara rostigt, Jag antar att denna del räknas som fördelaren, kan detta vara den dåliga länken?

Vilda spekulationer igen, Tack på förhand!
Det är tydligen ett normalt fel på 4,3L Vortec-sexan, läste mig till det när jag hade en Astro Van med samma motor iaf. Där är en kanal upp i fördelarlocket som ska leda upp värme från motorn och torka upp fukt. Kanalen sätter igen sig, fukten stannar kvar i locket och delarna rostar. Så det bör nog bytas allt. Samtidigt känns det lite konstigt att bara den motorn skulle ha det felet, den är väl i princip en 350 V8 som de plockat två cylindrar på?
Ford Explorer '98

Rille
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons jul 06, 2011 12:54

Re: GMC Jimmy, går som en hink sk*t

Inlägg av Rille » mån aug 19, 2019 17:08

jteck skrev: lör aug 17, 2019 20:02 Min AMC 360 v8 spottade och small när den fick jobba lite hårdare typ vid lite kraftigare gaspådrag, vid gasen i botten och kickdown så funkade den ganska ok.
Efter MASSOR av letande och experimenterande visade sig felet vara för mycket glapp i kamkedjan och i fördelardrivningen.
bytte allt som var glapp och den funkar perfekt 8)
Tack för tipset, ska försöka kolla dom "lite lättare sakerna" först, sen även ha detta i åtanke! :tumbup:
Chevrolet - Drive it like you hate it

Skriv svar